Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

När Svenskarnas parti och gigantisk polisbevakning kom till byn..

Karlstad. En otroligt vacker stad på många sätt. Det är här jag känner mig hemma och trygg. En speciell plats för de flesta som bor här eller har bott är Sandgrundsudden, som idag kallas för museiparken. Dit går man för att ha picknick, spela kubb, promenera, leka, besöka biblioteket eller museumet. En vacker och rogivande plats helt enkelt. I måndags besökte jag den platsen. Det var som att gå rakt in i en film. Det tog mig ett tag att ta in vad det var jag möttes av.

 

karlstad

 

Polishelikoptern surrade ovanför mitt huvud. Polisens piketbussar stod uppradade och cirkulerade runt. Kanske var de ett tiotal. Poliser i uniform överallt. På tak, gatan, parken. Överallt. Pansarbilen kom rullandes samtidigt som jag kom dit och vad jag kunde räkna till så var där sex gigantiska polishästar. Hade jag inte vetat varför de var där hade jag trott att det var ett terroristhot i antågande. Enligt polisen i Värmland skulle man först ha normalbevakning, men timmarna innan går man ut och säger att man begärt in förstärkning från Västra Götaland. När jag däremot pratade med poliser på plats fick jag informationen att denna insats varit planerad hela tiden och hade inget med Limhamn att göra. Två olika versioner, men resultat blev en insats jag aldrig sett i Karlstad förut. Inte ens i Bollnäs 2012 var den lika stor.

 

motdemohäsmotdemo2

 

 

Nu var det inte ett terroristhot utan ett politiskt möte som skulle ta plats. Svenskarnas Parti hade nått vår stad under sin valturné. Som dagarna innan varit på alla nyheter efter den okontrollerade situation som uppstod i Limhamn. När hästarna red förbi oss fick man direkt känslan av att man vill backa. Och omedvetet så fördes tankarna till just Limhamn.

Väldigt lite folk och massor med poliser. Dock kom det en större skara ganska precis när mötet började.

Vad ska jag säga? Mötet gick väldigt lugnt till. Folkmassan skanderade högt: Alla i Karlstad hatar nazister. Om och om igen. Människorna i den klungan var väldigt blandad. De traditionella antifascisterna blandat med medelålders farbröder och unga tjejer och killar. Man stod med ryggen åt, man höll för öronen. Bar regnbågsfärgade paraplyer, man stod vänd mot dem. Hade plakat osv osv.

 

 

motdemoblurr

 

Det var mer som ett personligt deltagande än en organiserad där man innan bestämt hur man ska agera. Men man agerade. Så fort Stefan Jacobsson talade började man skandera. När han tystnade ( pga teknikstrul ) så tystnade skaran också. Det gick lugnt till. Ni kan läsa mer om mötet här på VF.se 

På plats fanns även en mindre grupp med medlemmar från SvP. Pratade med några av dem efteråt och de upplevde också att mötet gick lugnt till, motdemonstranterna fick köra sin grej och Jacobsson fick ändå komma till tals så de som ville höra kunde göra det. 

svp2demo

svpstefan

Jag gick runt bland människorna på plats för att få en känsla av vad ett parti som Svenskarnas Parti ger för reaktioner. Det finns ansiktsuttryck som jag aldrig kommer att glömma. Rent och skärt hat går inte att dölja. Avsky och ledsenhet är andra känslor som syns så tydligt. Precis som “ äh det är en kul grej att vara här och demonstrera, jag vet inte riktigt dock vad jag demar emot dock “ är svår att dölja. Ganska förväntade reaktioner med andra ord. Vilket samtal jag hade med några också bekräftade.

Det som däremot förvånade mig var något helt annat.

När man är på såna ställen kommer man alltid nära människor så man kan höra vad som sägs. Och det fanns alldeles för många vanliga ( oftast äldre ) människor på plats som nickade och mumlade något om att det han sa inte alls var så fel. De här var betydligt mer intressanta än klungan som skrek “ inga nazister på våra gator “ . Vi snackar inte om något hundratal nu så klart, eftersom jag tror siffran stannade på ca 130 människor på plats. Men någonstans kring tiotalet blev det ändå.

När jag efteråt fick möjligheten till ett längre samtal med Stefan Jacobsson så pratade vi bland annat om hur media bemött dem under valturnén. Bara nån enstaka hade faktiskt intervjuat honom och skrivit om vad han sa och inte enbart om vad som skedde runt omkring. När vi stod där hade alla journalister på plats all chans i världen att passa på och ställa frågor, men bara NWT gjorde det. Om än inga frågor alls som vad Stefan Jacobsson pratat om. Efteråt har jag funderat lite på vad för effekt medias agerande mot dem har fått och kommer att få.

Att vara medveten om deras existens och ha en medvetenhet om att de faktiskt både ökar och hur deras arbetssätt förändrats sen 90-talet ska vi ha. Däremot så har alla dessa massiva rapporteringar, helsidesreportage gjorde av komikern Soran Ismal och motdemonstrationer nog haft en helt annan effekt än den man önskat. Det är jag mer än säker på efter måndagen. Dock kommer de ändå inte göra ett dunderval. Men inte för att folk inte på egen hand vill veta vad fasen de står för och sen köper det, utan för att SD är den ledande aktören. ( grov generalisering men en längre analys går inte att göra just nu )

För människor som läst artikel efter artikel om nazistiska SvP med rötter i ect ect som själva tar sig till ett möte där Stefan Jacobsson talar kommer få svårare att ta till sig hotet om nazismens återtåg i Sverige. Det som förstör för dem är när de lokala personligheterna får uttala sig. Det är där man ser att inom SvP så finns det ännu ingen parlamentarisk styrka bortsett från ett fåtal som är riktigt skärpta. Stefan Jacobsson är en av dem. Han är en av få som jag talat med som inte tappar fokus, oavsett om man överöser honom med superlativ eller ställer på honom med de hårda frågorna. Blicken förblir rak och genomskärande. Hans svar är stenhårda, han vet vad han tycker och tänker inte backa. Det var bara vid ett tillfälle som jag såg en antydan till en reaktion som visade på något jag inte kan sätta rätt ord på.

Svenskarnas parti har en ledare som inte kommer kasta in handduken i första taget. Han har ett mål. Och en övertygelse som är cementerad. Frågan är hur väl man kan hålla ihop organisationen och få andra att bli offentliga personer. Den som följer den nationella ankdammen vet att just SvP står under hårt tryck från en del och man kallas inte allt för sällan för ideologiska förrädare och konflikten i Ukraina har haft en relativt stor roll i detta. Det är uppenbart att SvP jobbar hårt på att hitta sin plats i det parlamentariskt gångbara.

När jag skakar hand med honom en gång till för att bege mig hem igen så tänker jag en tanke: Ska man lyckas att se till att de mer radikala nationalistiska strömmingarna som bygger på rasideologi inte ska få fäste så får man byta taktik. Tänker att de som nu allt högre ropar efter förbud vet varför de gör det. Och jag tänker även, tack och lov för att vi svenskar är som vi är. I ett annat land, med andra sociala situationer skulle någon som Jacobsson fort bli en man lyssnar till, men vi är som sniglar. Vi behöver vår trygghet behållen, tryggheten som vi får av att inte slå näven i bordet offentligt. Vi är också ett släkte som in i det sista vill öppna våra hjärtan för andra människor. Där visste statsminister Reinfeldt vad han vädjande till.

14 comments on “När Svenskarnas parti och gigantisk polisbevakning kom till byn..

  1. Mikael Möller
    27 augusti, 2014

    Camilla,

    i ett civiliserat samhälle låter man folk prata till punkt. Därefter pratar man själv till punkt osv. Går man på en föreläsning avbryter man inte föreläsaren. Detta gäller inte Sverige och jag kan inte annat än tolka detta som att Sverige inte är ett civiliserat samhälle längre.

    Vad gäller Rheinfeldt uttalande så är det endast retorik och okritiska och okunniga som svenskarna är går de på retoriken. Vad som ligger bakom skall kopplas till Borgs uttalanden om att sponsra moskéer i Almedalen (se http://www.friatider.se/anders-borg-oppen-for-statlig-islam). Sammantaget ger de muslimröster i överflöd och det finns en sisådär 500-600 tusen muslimer i Sverige.

    Om de som vill ta hit dessa invällare också stod för kostnaden skulle jag inte säga något men man tvingar mig och många likasinnade att betala över skatten.

    Med vänlig hälsning
    Mikael Möller

  2. Johan
    28 augusti, 2014

    Kul att Du är tillbaka Camilla!

    Vänligen

    Johan

    • Camilla
      28 augusti, 2014

      🙂

      Nja. Tillbaka och tillbaka vette fan. Men jag är iaf inte helt borta.

      Men tack Johan.

  3. Johan
    28 augusti, 2014

    Inga problem!

    Stefan Jacobsson å Dali Lama vill båda bevara sitt folk å sin egen kultur, det kan man tänka lite på😉

    • Camilla
      28 augusti, 2014

      Så är det .. fast sätten är olika🙂

      Däremot väldigt kul att få träffa honom personligen. Man får mer feeling för det man skriver då när man har ett handslag och en personlig ögonkontakt med folk.

    • Erik
      30 augusti, 2014

      Nja – att jämföra Stefan Jacobsson och Dalai Lama var nog inte det första jag tänkte på. SvP’s ideologi går ut på skydda de etniska svenskares intressen varemot Dalai Lama ser på världen som en global familj:
      ”Whether we like it or not, we have all been born on this earth as part of one great human family. Rich or poor, educated or uneducated, belonging to one nation or another, to one religion or another, adhering to this ideology or that, ultimately each of us is just a human being like everyone else: we all desire happiness and do not want suffering. Furthermore, each of us has an equal right to pursue these goals.”

      Många varma hälsningar
      Erik

  4. Johan
    28 augusti, 2014

    Ja här i Sverige så betalar vi våran egen undergång, i humanismen tecken😉

  5. occidentfaust
    31 augusti, 2014

    Intressanta betraktelser du gör. Jag tycker det är bra att folk manifesterar för något som berör dem. Men givetvis medför större mobiliseringar större ansvar. Det ställs i regel alldeles för få krav på de som faktiskt väljer att ställa upp i dessa former av högriskdemonstrationer. Jag är stenhård på den punkten. Ser man personer som beter sig våldsamt, maskerar sig eller använder auktoritära symboler är det minsta man kan göra att gå därifrån. Genom att stanna kvar legitimerar man dels antidemokratiska aktioner, och dels försvårar man polisens möjligheter att urskilja vilka som begår brottsliga handlingar. Här måste finnas tydligare direktiv.

    Men det glädjer mig att läsa att Karlstad till skillnad från Malmö lyckades hålla det inom lagens gränser. Och det tycker jag både polisen och de som samlades där ska ha en eloge för.

  6. Mikael Möller
    31 augusti, 2014

    Hej alla som läser denna blogg

    Det hade varit trevligt om motdemonstranterna i det fagra Stockholm varit som i
    Karlstad.

    Men tyvärr, som ni har kunnat läsa på alternativ media, det spårade ur på slutet
    Det positiva med den demonstrationen var att jag kom att prata med enskilda
    poliser, på tu man hand, och dessa pratstunder (sammanlagt 4) gav mig förtroendet åter för svensk polis.

    Alla var de unga, trevliga, leende med åsikter. Det var inte så att jag störde
    dem i deras yrkesutövning ty de väntade på själva demonstrationen

    Varför kan inte folk få tala fritt ur hjärtat utan att bli avbrutna?
    Varför skall bara en åsikt få finnas?

    Med vänlig hälsning
    Mikael Möller

  7. Nemesis
    30 september, 2014

    Andra människor än vi usprungliga ja. Varför har vi så många självmord i vårt land amnnars. Inför oss medborgare är Reinfeldts och hans likars hjärtan låsta med dubbla lås. Så det handlar vilka man prioriterar ska lida helt enkelt. Man kan inte gradera lidande. Endast den upplevande själv vet. Att öka lidandet i vårt land, är ingen lösning för världen. Jag tycker inte att Reinfeldt är annorlunda än Stefan Jacobsson. Det handlar bara om olika val. Dom må tycka vad dom vill. Men den ena är inte värre eller bättre än den andre, bara olik.

  8. Nemesis
    9 oktober, 2014
  9. jan
    30 november, 2014

    Nazister som dig ska bara knipa igen.skrattretande stackare.du är inget i samhället

  10. Camilla
    3 december, 2014

    Gör ju absolut ingenting ”Jan ” om du adresserar den du syftar på. Lättare då att ge dig ett svar.

  11. Ina
    14 januari, 2015

    Verkligen bra skrivet!

Kommentera

Information

This entry was posted on 27 augusti, 2014 by in Uncategorized.

Navigation

