Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

Kan DU säga att du inte normaliserar nazismen?

Att tvinga sig själv och ibland andra att tänka utanför sin vanliga ram är aldrig av ondo. Borde vi alla göra oftare. Likväl som många av oss ibland måste ta ställning för det ena eller det andra. Då tänker jag just nu främst på oss som är liberaler när det kommer till yttrandefrihet, mötesfrihet och åsiktsfrihet. Ibland, nån gång då och då kan vi uttrycka lite tydligare att vi är medvetna om vad vår iver att skydda allas rättighet i sann demokratisk anda leder till. För allt har ett pris. Många av oss väljer dock att köra huvudet i sanden och inte riktigt vill se det. Vi som är såna vet med oss detta, så känner du att du inte är sån då ska du heller inte känna dig träffad.

Testade en sån grej igår. Dels för att jag kände att jag vill uttrycka min högst personliga åsikt som var: Nej jag anser inte att SvP borde vara med i Almedalen. Med skälen att man normaliserar åsikter som jag anser är bedrövliga. Jag sa aldrig: De ska inte få vara med, let us break the grundlag. Inte heller sa jag att man ska trolla med lagen för att stoppa dem. Något som har visats sig vara svårt för väldigt många att ta till sig.

Jag ville även se hur människor tänker som faktiskt är för allas rätt till yttrandefrihet o mötesfrihet oavsett åsikt. De säger i alla fall att de är det. Detta blev intressantast. För inte oväntat när jag tog diskussionen lite längre och sa: Ja alla behöver verkligen inte vara på samma plats samtidigt och det gäller ju i sånt fall alla partier som inte sitter i riksdagen. ( utgångspunkten var en hypotetisk tanke om att Almedalsveckan enbart ska vara för RD-partier för att på så sätt kunna stänga ut rasbiologiska partier utan att bryta mot lagen. ) Då började man skruva på sig.

Jamen.. F! måste ju få vara med. Och Junilistan och Piratpartiet. Chemtrailsmänniskorna och pastafaris. Listan blev rätt lång innan det var klart.

Ja sa jag. Självklart måste de få vara med. Men då kan vi inte heller utesluta Svenskarnas parti. Man skruvade lite till på sig. Nu blev det ju med ens lite mer besvärligt. Vissa var tydliga och sa ärligt: Jag skiter i vilket, jag bryter gärna själv mot grundlagen och ser gärna att polisen gör det samma. Bara nazisterna hålls borta. Punkt. Andra insåg problematiken och sa med en suck att demokratin suger, men man kan inte sortera åsikter godtyckligt. Så alla eller ingen. MEN det betyder inte att vi vill ha dem där. Håller helt med. Jag har inga problem med att SvP är i Almedalen. Eftersom jag tror på det jag gör. Jag har problem med att deras åsikter som skadar så många människor får luft via samma människor som anser de ska undantas från grundlagen.

Svenskarnas Parti är inga dumskallar. De vet så väl att en vecka i Almedalen kommer att generera så mycket gratisreklam. I deras fall så är allt en vinst egentligen.

Redan dag ett så var debatterna i TV igång om dem. Den fortsätter idag med journalister, Expo och riksdagsledamöter. Hela tiden så exponerar man dem.

Blir lite full i skratt när jag tänker på den artikel som nån på Expo skrev häromdagen om att visst låt dem tala dagen innan. Men sen är det bra. Lyft inte fram dem mer. Själva så sitter de nu i TV-soffor och paneler för att prata om just SvP.

När jag ser sånt så kommer mina horn fram. Då känner jag: Men hallå. Ska ni prata timme in och timme ut om SvP låt dem själva då få komma till tals. Men då vill man inte delta i normaliseringsprocessen längre. Bara när man själv kan göra sig en vinst på det, och trösta sig själv med att man “ bara upplyser” En släng av hyckleri.

En sak är jag tvärsäker på. Lär inte dröja fören vi är och petar i grundlagen och skapar nya lagar. För att komma förbi det problem demokratin ger oss: att alla har samma rättigheter. Även de med de unknaste åsikterna.

6 comments on “Kan DU säga att du inte normaliserar nazismen?

  1. Christer Brodén
    30 juni, 2014

    De unknaste åsikterna är de som hålls instängda, de som inte framförs. Men handlingar begås – ännu mer i lönndom. När den inre varbölden till slut spricker och innehållet kommer fram …

    Åsikterna måste få vädras. Men det verkar vara för mycket begärt, att folk skall bruka sitt förnuft till att piska de av tankar vävda mattorna. Man slår på mattnas(s)arna i stället. Det blir inte tankeväven bättre av. AFA m.fl. gör ont värre.

    Men det är de som hatar i tysthet och gör ont i tysthet vi skall oroa oss för. Kan SVP, SD och andra locka fram dem, så vet vi ju var vi har dem, och kan tala med dem. Då kan det bli själavård utöver klockringning.

  2. Martin
    30 juni, 2014

    Att förbjuda andra att uttala sig därför att man påstår att de är emot yttrandefrihet är att bevisa att man själv är det. En imponernade akrobatik i hyckleri och projektion.

  3. Martin
    23 juli, 2014

    På många sätt är Camilla en hjältinna. Hon söker normalitet i en onormal värld. Don Quixote Camilla? Eller kanske bara don Camilla? Nåja, jag håller inte med om någonting hon säger eller om några av hennes värderingar, vad jag märkt i alla fall.

  4. Johan
    9 augusti, 2014

    Har fröken fått skrivkramp?

    • Camilla
      12 augusti, 2014

      Japp🙂

      I allra högsta grad Johan

  5. Nemesis
    30 september, 2014

    Du har helt rätt. Bra inställning. För vem har rätt att dömma andra till tystnad, hur unkna åsikter de än må ha, annat än i en diktatur. Vissa tycker si, och andra tycker så. Farligt om vissa sätter sig över andra. Är det inte det som har skett och sker i Irak. Så du ser, vad som sker, när vissa trycks ner, och inte anses som lika legitima som andra grupper. För samma perspektiv kan användas på andra grupper i samhället av andra. Och förhäver sig en elit över andra, varför ska då de marginaliserade finna sig i detta, utan att göra likadant. Så en objekivitet, om allas lika rätt, oavsett vad, måste råda i en sann demokrati. Annars faller allt som vi håller som gott.

Kommentera

Information

This entry was posted on 30 juni, 2014 by in Okategoriserade.
