Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

Hör rasideologi och Almedalen ihop?

Nu har Almedalsveckan officiellt dragit igång. Det som förr var en politikervecka men som idag allt mer liknar en journalistvecka och en knyta-kontakter-vecka. Jag uppskattar denna vecka väldigt mycket, för under en kort och intensiv period så tas väldigt många viktiga saker upp. Och i år, precis som förra året så var Svenskarnas Parti på plats.

 

almedalen

 

Jag är en försvarare av yttrandefriheten. Anser att så länge vi har en grundlag som möjliggör alla former av åsikter att yttras inom lagens råmärke så ska dessa få höras. Så även de som bygger på en rasideologisk grund som Svenskarnas Parti gör.

MEN

Jag kommer aldrig att förstå att man gav dem tillåtelse att dagen innan invigningen få hålla tal på Almedalsscenen. Och ej heller kommer jag förstå de medier som i sin bevakning av detta skrev att de smyginledde Almedalsveckan. I nästa sekund skriver ledarskribeter på samma tidningar om faran med normalisering. Den dubbelmoralen är så tjyvtjock att man inte kan begripa den.

Vi kan faktiskt neka demonstrationstillstånd i vissa fall. Och ja, detta hade varit ett ypperligt tillfälle. Även fast det i praktiken inte går.

Svenskarnas parti kan få hålla sin demonstrationer och torgmöten jämt precis när som helst.

Är jag en icke-demokrat som anser detta? Alla gånger så anser de som är anhängare av SvP att jag är just detta. Personligen ser jag inget odemokratiskt i att hålla ett parti som inte sitter i riksdagen borta från en plats som politiskt sett har haft stor betydelse för många människor, just dessa människor som man från SvP vill ha bort från Sverige.

Vi kan faktiskt agera mot de rasideologiska strömmningar som växer sig allt starkare utan att vare sig ändra grundlagen eller neka människor deras rättighet. Just Almedalen borde vara en sådan plats. Låt enbart riksdagspartier få demonstrationsrättigheter eller mötestider under denna vecka. Just där.

Och sen kära journalister och publicister. Ni är medvetna hoppas jag om att ni deltar mest av alla i normaliseringsprocessen alla tycks vilja stoppa men inte kan hejda sig ifrån att röra runt i? Följ istället många av era kollegors arbetssätt och skriv bara när det absolut finns anledning. 

Tänk på det.

 

 

bilden är en skärmdump från svd / Jan-Erik Henriksson TT

22 comments on “Hör rasideologi och Almedalen ihop?

  1. Martin Andersson
    29 juni, 2014

    Nu vet inte jag vem som äger stora scenen i Almedalen. Om det är en privat aktör så lär åttklövern ha ett ganska bra förhandlingsläge, de skulle kunna säga att om ni hyr ut till SvP så kommer vi ditten, dutten, dattten. MEN! Om den ägs av det allmänna känns det väldigt konstigt att neka SvP att hyra den om den inte är uthyrd/bokad. SvPs medlemmar betalar skatt precis som alla andra medborgare. Att då införa specialregler att de ej skall ha tillträde till allmän egendom på grund av deras politiska åsikter känns rätt konstigt. Alltså, om man gör så, borde inte SvPs medlemmar då kunna kräva avdrag på skatten? Om de inte skall få tillgång till det allmänna på samma villkor som alla andra, varför skall de då vara tvungna att bidra på samma villkor?

    • Camilla
      29 juni, 2014

      Du vet kanske inte att oavsett om mötesplatsen är allmän eller statligt ägd så krävs det demonstrationstillstånd?

      • Martin Andersson
        29 juni, 2014

        Och du vill att demonstrationstillstånd nekas för att SvP ej är en del av åttklövern? Du vill alltså neka tillgång till allmänt ägda resurser på grund av politisk åsikt? Om så sker så förstår jag inte hur det skulle gå att hävda att skattefusk är omoraliskt för medborgare som blir diskriminerade på det sätt som du förordar? De får ju inte samma tillgång till det allmänna och bör då ej heller avkrävas samma betalning?

        • Camilla
          29 juni, 2014

          Det finns tillfällen då jag anser att man inte ska sprida rasideologiska åsikter ja. Almedalen är ett av dessa tillfällen. Likväl som jag anser att F! inte heller ska vara där och bränna pengar. Låt Almedalen vara för dem som sitter i riksdagen. Sen kan alla demonstrera bäst de vill hela året. Vart som helst. Precis som jag skrev tydligt. Men du missade kanske den lilla biten?

          • Martin Andersson
            29 juni, 2014

            Ok, men de skall ändå vara med och finansiera de allmänna platser som de förbjuds tillträde till på lika villkor? De skall ändå vara med och betala lönerna för de som faktiskt tillåts demonstrera? Och dessutom ofta använder denna rättighet till att hetsa mot de som ej har rätt att demonstrera på samma villkor?

            Notera att SvP ej hade sitt tal på stora scenen i Almedalen under almedalsveckan utan innan det evenemanget hade börjat. Men du kanske tycker att vissa platser skall vara förbehållna de som har makten och de som makten godkänt? Ingen dum ide kanske. Tycks ju som medlemmarna i åttklövern har eget pensionssystem, egna sjukhus och egna dagisplatser och egen skyddskår nu för tiden. För att inte tala om att yttrandefriheten sätts på undandagstillstånd i deras favör. Så dina ideér ligger nog litet i tiden. Glöm inte att niga undergivet och slå ner blicken om överheten råkar spatsera förbi dig någon gång.

            • Camilla
              29 juni, 2014

              Jag har tyvärr inte tid i kväll för en diskussion som vi redan på förhand aldrig kommer nå en konsensus. Men jag säger så här: Jag må vara starkt för alls rätt att få tycka som de vill och även uttrycka detta. Men jag är inte för att människor som lever här ska behöva sitta och se på hur rasideologiska åsikter får plats på första sidor och i SvT på bästa sändningstid. Jag anser att det finns stunder då man gott kan säga: Det är inte okej här och nu. Men då måste man vara konsekvent och stoppa andra småpartier under denna vecka. Bättre det än att förbjuda SvP:s existens eller hur? Sen behöver inte du hålla med mig. Det kan jag och det kommer jag att leva med och ändå sova gott på natten

              • Martin Andersson
                29 juni, 2014

                Ett, detta skedde inte UNDER almedalsveckan, det skedde INNAN almedalsveckan.
                Två, ditt klagomål tycks vara mot SvT, inte med de som gav demonstrationstillståndet? Det är ju SvT som valt att sända det?
                Tre, överheten har ej förankrat importen av över en miljon människor med fullständigt inkompatibla kulturer hos det svenska folket. Om nu någon av dessa mot förmodan tittade på SvT och fick se några medlemmar av sveriges ursprungsbefolkning som protesterar mot att bli utrotade och om vederbörande då mot förmodan kände sig förnärmad, tja, shit happens? Finns mycket jag kan störa mig på hos andra men inte ropar jag på våld och förtryck och censur för det? Antar att du har en mer vålds och tvångsbejakande ideologi än jag?

                • Martin Andersson
                  29 juni, 2014

                  För övrigt tycker jag om dig. Även när jag inte håller med dig😉

                • Camilla
                  29 juni, 2014

                  haha Vet du vad Martin? Jag återkommer i morgon så svarar jag dig då. Nu finns det noll energi kvar🙂

      • Daniel
        16 december, 2014

        I Sverige krävs bara demonstrationstillstånd enligt ordningslaget och då grundlagen står över ordningslagen så har det i praktiken ingen betydelse om polisen beviljar tillstånd eller ej. Polisen har ju ingen rätt att stoppa en demonstration bara för att det inte sökts tillstånd eller för att tillståndet ej beviljats.

        Alltså går det inte att hindra SvP att demonstrera. Det polisen i praktiken kan göra är att ”be dem låta bli” (alltså att inte bevilja tillstånd enl ordningslagen).

  2. fdkjhkjh
    29 juni, 2014

    Detta var det mest förvirrade svammel… Det är helt omöjligt att uttröna vad du försöker säga. Vad jag kan tolka mig till verkar det som om du står för fortsatt folkmord av svenskarna i Sverige, precis som 99% av den här patetiska ”rörelsen” där nästan ingen har mod att ens säga sanningen, än mindre agera för att lösa problemet.

    • Camilla
      29 juni, 2014

      Du är nog den som är förvirrad i sånt fall fdkjhkjh eftersom du inte fattar vad som står. Men se det kan jag bjuda på. Kanske du läser igen och så vips trillar kronan ner. Eller om du vill så kan jag skriva med stora bokstäver och mindre ord?

  3. Camilla
    29 juni, 2014

    Skulle nån undra hur jag tänker så går det bra att läsa denna diskussion jag hade med en SvP:are. Så undviker vi kanske onödiga frågor och rundgång till viss del.

  4. Camilla
    29 juni, 2014

    Äsch då.- gick visst inte att länka hela diskussion hon och jag hade. Nåja.

  5. Maria J
    29 juni, 2014

    Instämmer Camilla. Även jag, som du vet, försvarar yttrandefriheten.
    Man behöver inte ge tillstånd bara för att Almedalen och de finns.
    Det finns andra arenor för dem att tala på.

  6. Camilla
    29 juni, 2014

    Ja faktiskt. Men hela Almedalen har ju förvandlats till ett enda stort jippo där allt handlar om att saluföra sig. Både politiker, proffstyckare, journalister, företag mm. Så en städning av konceptet vore inte fel. Annars kan man inte klaga på att SvP är där. Människor vill gärna klaga och förbjuda. Men man vill inte vara konsekvent för det finns då en förlust på ett eller annat sätt. Det är också en intressant aspekt.

    • Bittra Sanningar
      8 augusti, 2014

      Där i ( det sistnämnda) har du rätt!
      Det är ett jäkla jippo som förlorat sin själ, ungefär som pride-eländet. Det skulle behövas en uppstädning av båda. Och då inte direkt på partibasis utan snarast bort med proffstyckare, partiska journalister och opportunistiska företag.
      Även nya och små partier ska få göra sin röst hörd under Almedalsveckan

  7. conny
    30 juni, 2014

    Ska det finnas en särskild plats där de som har åsikter som du inte gillar inte får vara? Det är ju det du säger. Jag ger mig fan på att om du sätter dig ner under ett äppelträd med en god kopp kaffe och filosoferar lite, så kommer du nog på till slut vilken dum idé du just kläckte ur dig. Annars är du go som vanligt.😀

    • Camilla
      30 juni, 2014

      Nej det säger ingen. Jag säger att det finns ett helt land 7 dagar i veckan året runt at vara på. Alla behöver inte vara på exakt samma ställe.

      Hade varit en sak om jag sa att detta bara skulle gälla SvP men det gör jag inte eller hur?

      • Bittra Sanningar
        8 augusti, 2014

        Snudd på att jag måste försvara båda…..
        Camilla har aldrig påstått att varken SvPare, pastafarier, eller ens de som röstar Kalle Anka Partiet eller F! inte får vara där. Om jag förstått det rätt endast de som sitter i riksdagen ska få tala. men man får vistas på platsen oavsett tro och parti.
        Conny har dock rätt i att vi då går en farlig väg när bara vissa partier ses som legitima. Om vi leker med tanken att senaste tidens opinionsundersökningar stämmer. Så betyder det i praktiken att nästa år får varken Centern, Kristdemokraterna eller F! tala alls.
        …. kanske ingen förlust direkt, men då fallerar demokratikonceptet och tanken med Almedalsveckan. I dess extrema förlängning skulle man ju kunna hävda att bara det parti/-er som har makten får tala.:/

  8. Bittra Sanningar
    8 augusti, 2014

    ”normaliseringsprocess” ett lika avskyvärt och intetsägande ord endast konstruerad för att tysta de som tycker olika ungefär som ”homofobi”, ”rasist” eller ”rasifierade”….
    Någonting normaliseras inte för att man talar om det!
    Ett bra exempel är när vi talar om så kallade ”balkongflickor” eller ”pedofili”. Bara för att man nämner termerna eller bejakar dess existens så normaliserar man dessa inte. Det låter snarast som 1800-talets viktorianska epok då man inte skulle nämna sex än mindre onani, för då kunde det bli ”normaliserat” >.<

  9. Nemesis
    30 september, 2014

    I så fall borde ju Gudrun Schyman och fi förvägrats att framträda också. Men det gjorde man ju inte. Och med all rätt. Och inte SvP heller som sagt. Och detta också med all rätt. Båda partierna är ytterlighetspartier, och inte i riksdagen. Därför bör de bedömas lika. Människor tycker olika, och må så få göra, utan att några självutvalda förståsigpåare lägger locket på. Det är såna som är hot mot demokratin, inte SvP eller fi. Och då är man inte ett dugg bättre än de länder, man anser sig vi ska ta emot flyktingar från. Varför ska vi göra det, om man anser att det är rätt att bete sig på samma sätt som dem? Då faller ju hela giltigheten med flyktingpolitiken. Så motsatsen måste vara det man strävar efter, om det ska finnas nåt skäl att ta emot flyktingar överhuvudtaget. För är inte flyktingskäl nåt globalt, som måste motverkas, och inte bara anamma dess existens.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Information

This entry was posted on 29 juni, 2014 by in Okategoriserade.
%d bloggare gillar detta: