Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

Att stoppa de som tänker fel.

Idag är det äntligen dags att rösta till Europaparlamentet. För mig liksom väldigt många andra så känns nog detta val, just i år, mer viktigt att delta i än vad det kan ha gjort förr. Jag kan inte dra mig till minnes att en valrörelse har varit så intensiv och stark. Jag kan tolka människor fel, men nog känns det som att vi har en viss panik inom oss? Vi känner alla att detta kan vara någon form av ett ödesval? Oavsett vilket parti vi tänker rösta på. Vi kämpar mer än förr.

 

eu

 

Personligen har jag valt att hålla relativt låg profil genom denna valrörelse till EP. Att studera andra ger ibland betydligt mer än vad det ger att försöka slå sig in bland alla andra med just sin egna åsikt.

Det som slår mig ganska tydligt är hur blinda vi blir när vi tror på något riktigt starkt. Vi känner oss oövervinnliga tillsammans. Så till den grad att människor som tidigare hade en bra balans nu tippat över allt mer till att ta ställning för en väg. Helt utan inslag av kritiskt tänkande om sitt egna framförande av metod.

Jag ser så många felbedömningar om de nationella. Allt från softisarna SD till SVP fram till de mest extrema i SMR.

Eller så är det JAG som gör en kraftig felbedömning och analys. Det får vi hoppas.

Jag brukar ofta klaga på svenskar för att vi är så lama och loja. Vi sitter hemma och gnyr över saker vi tycker är fel, men vi skulle aldrig nånsin kunna tänka oss att kraftfullt visa att nu jädrar är det nog! Årets valrörelse till Europaparlamentet har väckt folk. Åtminstone bland antirasisterna. Finns väl ingen stad, oavsett storlek, som inte visat Jimmie Åkesson vad de anser? Allt från vettiga människor som respekterar det som är viktigt för mig, grundlagen & mötesfriheten, dessa har stått med vända ryggar och plakat, till dem som anser att det viktigaste är att gapa högst. De första har jag enorm respekt för. Man kämpar emot det man anser är åt helvete fel, de andra har jag mindre respekt för.

Vi såg i Jönköping vad vi svenskar är kapabla till när vi vill protestera. Kyrkklockor som varnade för fara. Människor som sjöng. Och andra som slogs. Med en slutnota på 2 miljoner kronor. Bara i en stad.

Jag ställer mig frågan: Är det verkligen som så att den nationella rörelsen är ett sådant stort hot? Då tänker jag på dem vi kallar för nazister. Inte Sverigedemokraterna. Kan det vara som så att vi har hjälpt dem mer än vi borde? Både SMR och SVP har på oerhört kort tid gått från att vara betydelselösa till att vara något som idag bör tillhöra allmänbildningen. Och ändå är de så få. Ytterst marginella. Men vi har gett dem status. De har fått en betydande roll.

Sverigedemokraterna däremot är något helt annat. De har stöd från mer än en halv miljon röstberättigade människor i vårt land. Vi kan nog dubbla den siffran egentligen. Kommer våra vända ryggar stoppa dem? Så klart inte. Förra EP-valet kom de inte ens in i parlamentet. Stämmer Novus siffror från igår får de 6,6% vilket innebär att i riksdagsvalet så kommer de säkerligen att få runt 9% mot strax under 6% 2010.

Trots vårt engagemang på gator och torg så växer de. Ska vi då sluta att protestera mot dem? Så klart inte. Vi ska slåss mot det vi anser är fel ända tills vi står där med en fot i graven och vi inte har mer att ge. Däremot bör man alltid tänka två steg längre. Konsekvenstänk. Vad gynnar och vad stoppar?

Den nationella rörelsen idag är extremt duktiga på detta. De gör ingenting utan att ha en plan. Vi andra, vi följer vårt hjärta istället allt för ofta.

Fördelen vi har här i Sverige det är att vi är landet lagom. När Europa brinner och de nationella växer med en ibland till synes rasande fart så står vi här och har fortfarande en chans att stoppa det.

Hur stoppar man dessa krafter? Finns egentligen bara ett bra svar. Genom att bygga ett tryggt och stabilt samhälle. Vi stoppar dem absolut inte genom de metoder som våldsromantikerna i Rev Fronten och AFA med anhängare använder sig av. Även om många jämför sig med den motståndsrörelse som fanns under Hitlers tid. Vi stoppar dem inte heller genom att börja pilla på grundlagen som allt fler på mycket kort tid börjat prata om. Åsikter går aldrig att förbjudas. Aldrig.

Vi står egentligen inför ett stort moment 22. Hur vi än gör, via lagboken eller genom våld, så kommer de att både finnas, höras och växa. För ska vi vara ärliga för en stund så är demokratin och liberaler den absolut största hotet för alla som vill bekämpa nationalismen. Personligen är jag en av dem som gynnar dem. Eftersom jag vägrar gå med på att inte alla ska ha rätt till sina åsikter, oavsett hur galna jag tycker de är. Handlingarna däremot kan straffas. Men aldrig rätten att tänka som man vill och se på världen med de ögon man anser är de som ser den mycket subjektiva sanningen.

Till skillnad från många andra liberaler i denna fråga så kan jag se faran med mina egna åsikter. Jag kommer ändå aldrig att vika från min ståndpunkt, däremot kan jag precis som vi alla bör göra, jobba häcken av mig för att se till att vårt samhälle inte är i behov av ideologier som delar upp människor.

Vad jag vill säga med denna text är att det krävs så otroligt mycket mer än att stå på torgen och gapa och peka finger åt Jimmie Åkesson. Och jag undrar när vi ska inse det på riktigt? Man kan göra två saker samtidigt. Många gör det. Men allt för många gör det inte.

Gå nu och rösta. Det ska jag också göra. För första gången i mitt valbara liv ska jag rösta på ett parti jag aldrig trodde jag skulle ge ett kryss. Kan vara F!, Piraterna eller kanske Federley? Vem vet? Viktigast är ATT vi röstar för det samhälle vi vill ha.

8 comments on “Att stoppa de som tänker fel.

  1. Svensk Nationalist
    26 maj, 2014

    ”Hur stoppar man dessa krafter? Finns egentligen bara ett bra svar. Genom att bygga ett tryggt och stabilt samhälle.”

    Med andra ord så går det inte att stoppa oss🙂. Eftersom människor av naturen är etnocentriska varelser så kommer aldrig multietniska samhällen att fungera. Stabila samhällen kan endast skapas om de byggs på etnisk grund. Man behöver inte gilla det men det är den biologiska verkligheten. Att påstå motsatsen är som att påstå att jorden är platt.

    Däremot håller jag mes dig om att alla har rätt till sina åsikter. Själv avskyr jag kommunism och liberalism men anser att det är deras rättighet att få utrycka sina korkade åsikter.

  2. gandalfgra
    27 maj, 2014

    Återigen en krönika som inte säger någonting…luddigt formulerad och en slags hemlig kvasipsykologisk hållning till politik och till livet samt verkligheten.

    Helt enkelt en text utan vare sig mening eller riktning..bara propåer !

    Ingen med minsta gnutta logiskt tänkande kan följa dig i dina förvirrade utläggningar..!

    • Camilla
      28 maj, 2014

      Men käre lille Gandalf.. Varför läser du ens då? Är du masochist eftersom du inte på flera år kunnat hålla dig härifrån?

      Jag ska dock hjälpa dig. Du ska få en block i sommarpresent om du vill? Som en del i terapin som du nog behöver genomgå för att sluta läsa min hemska och så otroligt korkade blogg. Jag är en omtänksam medmänniska vet du. Jag hjälper om jag kan. Säg bara till så fixar vi det.

      • gandalfgra
        28 maj, 2014

        Men kära lilla Camilla jag får dina infama inlägg direkt in i min e-mail…svårt att undgå då men som sagt precis som du säger bör jag fimpa länken till dina alster.

        För som sagt de är verkligen inget man dekorerar julgranen med…!

        Jag märker att du är så omtänksam att du idiotförklarar genom att vilja ordinera ”terapi”😉 precis detsamma ordinerades regimkritiker i DDR och Sovjetunionen om du minns det…men förmodligen är det sådant du helst vill glömma.

        De med vett och sans i behåll läser dina alster och lägger dem på strunthögen tillsammans med all annan vänsternonsens utan mening..mer än att försöka föra dumskallar bakom ljuset..!

        Fimpar nu ..och säger adjö..! 😉 Ha en trevlig sommar med att planera ” en block” för dina politiska motståndare i gammal god kommunistisk/judebolsjevistisk anda..

        • Camilla
          28 maj, 2014

          haha Du är så söt🙂

          Underbart att se att du inte alls är opåverkad av vad jag har att säga eftersom du reagerar oerhört starkt. Var mest det jag ville se …

          Du vet Gandalfisen. Om du nu hade hatat mina infantila texter SÅÅÅÅÅ kraftigt som du alltid påstår så undrar jag ju varför du inte gjort något så enkelt som att klicka ”avfölj” så hade du ju sluppit få ett mejl i flera års tid när jag skrivit något.

          Du vet, jag tycker om meningsmotståndare. Älskar att argumentera och diskutera. Däremot ger jag inte ett skit för trams. Vilket dina kommentarer oftast är. Du vill bara hoppa på och vara elak och spydig. Vad ger det liksom? Nada kära du🙂

          Ha en fin sommar du med och hoppas nu att du inte glömt klicka på avfölj så du slipper att tvingas in hit och läsa🙂

  3. Fredrik Thorsson
    30 maj, 2014

    Tråkigt att du inte accepterar mina kommentarer längre Camilla. Förstår att du bara vill ha applåder från nationella här…

  4. Camilla
    30 maj, 2014

    Jodå. Dina kommentarer godkänns absolut Fredrik. Men jag fick sätta en granskningsping på din epost eftersom nån helt plötsligt började spamma med den. Såg ju att det inte var ditt IP så fattade att nåt var knas. Nåt du vet något om? Åtminstone så vet du nu orsaken. Inget emot dina kommentarer alls.

  5. Daniel
    16 december, 2014

    Jag är rädd för att man från politiskt och medialt håll redan i början av 90-talet bestämmde sig för, och har hållit fast vid, en strategi som i det korta perspektivet tycktes lyckosam, men som i ett längre perspektiv kan visa sig fatalt, för att hindra radikalt invandrarkritiska rörelser. Jag tror att svenska politiker och media har intalat sig, att problemen som är kopplade med invandringen skule gå över av sig själva. Om man bara tiger alt. förnekar problemen och försöker tiga ihjäl dem som pekar på dem tillräckligt länge, så löser sig allt av sig själv till slut.

    Det tog ju också mycket längre tid innan Sd började växa än t.ex. DFP och FrP, så det är förståeligt att man trodde att taktiken var framgångsrik. Men nu har korken gått ur ketchupflaskan och jag tror inte att man nu kan göra något för att förhindra en ytterligare tillväxt, för då skulle media och de 7 partierna vara tvugna att erkänna att allt de sagt och gjort under tiden Sd växte var fel, och om de gör det, vad finns det då för anledning för människor att lyssna på deras ev. nya linjer?

    Alltså har man satt sig själva i ett moment 22. Man kan inte fortsätta på den inslagna vägen hur länge som helst, för då lämnar väljarna i takt med att samhället bryter samman. Men man kan heller inte byta linje, hur stort det folkliga och interna motståndet ej må vara, för då erkänner man att man haft fel och förlorar i auktoritet.

    Så här i efterhand kan jag inte annat än konstatera att det var ett fatalt misstag av regeringen Bildt att upphäva Luciabeslutet, för hade det legat fast hade mycket av den materiella grund på vilken Sd:s och de andra rörelsernas framgång grundas, inte funnits. Men så blev det nu inte, så efter oss syndafloden! Vi får se vad den sköljer bort och om det kommer något gott ur den till slut. Vi får väl hoppas på det.

Kommentera

Information

This entry was posted on 25 maj, 2014 by in Okategoriserade.
