Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

Jag är SMR:are enligt Henrik Arnstad

Jag älskar att ha en blogg. Då har man möjligheten att bemöta påståenden man anser är lite dumma. Eller i fall som detta, klockrent bevis på hur en så kallad expert tappat kollen fullständigt. Jag pratar om allas vår Henrik Arnstad.

Många har lagt fram olika bevis mot denna historiker om saker han sagt som inte stämmer. Personligen har jag aldrig deltagit i någon sån hets mot honom utan helt enkelt låtit honom få pyssla med det han gör.

Idag publicerades dock en artkel av honom där han hävdar att det pågår massiva tillströmningar till SVP från SD. Jag vet att det finns några som lämnat för den mer radikala världen men det handlar definitivt inte om något massivt avhopp av nybildade fascister. Men men tänkte jag. Jag kan ju ha fel och bad honom att nämna vilka siffror det rör sig om.

aaaaa

 
Jag väntar på svar och under tiden så gör statsvetaren Andreas Heinö en RT på mig fråga. Arnstads svar kommer i form av en fråga och jag svarar på hans fråga vänligt samtidigt som ni ser så upprepar jag MIN fråga om siffror.

arnstad 11

 

arnstad 2

Svar uteblir. Men så ser jag nåt intressant i mitt flöde.

arnstad

Henrik Arnstad påstår alltså till denna statsvetare som RT:at mig att jag är SMR-sympatisör.

Jag skriver till honom och påpekar hans felaktighet. Detta gör även andra. Utan nån form av reaktion. Okej tänker jag han kan ju vara utloggad en stund. Tills jag en timme senare får se hur han fortsätter på sitt spår. Att verkligen dunka in att jag är nazist.

arnstad fortsätter
Ja.. Vad ska man säga?

37 comments on “Jag är SMR:are enligt Henrik Arnstad

  1. panoptikon
    12 mars, 2014

    Första gången jag hörde talas om Henrik Arnstad var för ett antal år sedan i Studio ett P1. Det var för nystarten av P3dokumentär där Henrik hade varit med och gjort ett program om ”CIAs hemliga propagandakrig i Sverige”. Henrik hade varit med som en historisk expert . I programmet möter han och de ansvariga för P3dokumentär en verklig expert. En professor i historia som fullständigt krossar Henriks påståenden och historier. De historier som var rena påhitt och överdrifter och som låg till grund för programmet.

    Detta resulterade i att P3dokumentär blev tvungna att skjuta upp premiären och radikalt göra om programmet. Och de kommer knappast att använda sig av Henriks tjänster igen.

    • Camilla
      12 mars, 2014

      Han är ohyggligt pinsam. Och folk lyssnar på honom…

    • Anders
      9 juli, 2014

      Alldeles oavsett hur mycket man kan ifrågasätta Henrik Arnstads trovärdighet som ”historiker” eller historiejournalist (och hans lögner om sitt CV gör honom ju onekligen problematisk) så måste jag faktiskt gå in och rätta dig här, panoptikon. Jag kollade upp Studio Ett-diskussionen, dokumentären och efterspelet kring den och kan konstatera att det inte alls förhåller sig som du påstår. Arnstad deltog i debatten i mars 2013 i egenskap av producent för en dokumentär om ”CIAs hemliga propagandakrig” , som skulle sänts två dagar efter debatten men – helt korrekt- fick skjutas upp pga påstådda felaktigheter. Han deltog EJ som historisk expert. Det gjorde istället teknikhistorikern fil dr Mikael Nilsson, vars forskningsrön låg till grund för delar av dokumentären. Det var Nilssons teorier rörande (grovt förenklat) den på sin tid mycket kände DN-redaktören m.m Herbert Tingstens relation till CIA som professor Olof Petersson (som f ö är professor em i statsvetenskap, EJ historia) ”krossade” genom att beskriva som ”forskningsfusk” osv pga några påstådda felaktigheter. Efterspelet lät ju inte vänta på sig, dokumentären sköts upp och flera publicister, bl a författaren Lars Gustafsson och DN:s Peter Wolodarski, gick ut och fördömde Nilsson, Arnstad m fl. Man kan ju här tycka att Arnstad som producent borde ha kollat upp sina forskarkällor. Förvisso. Efterspelet är dock synnerligen intressant och förmodligen okänt för de som nöjt sig med att – typ- läsa vad bloggar som Fria Tider och Nordfront skrev om saken i mars 2013.De kom båda med det felaktiga påståendet att det varit Arnstad som fördömts som spridare av rena påhitt osv. Och eftersom deras artiklar (antar jag) främst syftade till att med hjälp av dessa (felaktiga) påståenden och andra (Arnstads CV-lögner m.m, vilket ju är korrekta anklagelser mot honom) misskreditera honom, förmodligen för att på kredd-basis kunna ifrågasätta hans bok ”Älskade fascism”. Men nog om Arnstad. Nu menar jag heller inte att du, panoptikon, baserat ditt påstående på dessa artiklar, du kan ju mycket väl ha hört dokumentären, likväl har du som sagt fel. Men nu tillbaka till efterspelet. Det som hände var att den (erkänt seriöse forskaren) Mikael Nilsson faktiskt skrev ett genmäle till Olof Petersson som i direktsänd radio i det närmaste utpekat honom som charlatan, där Nilsson på punkt efter punkt på ett mycket trovärdigt vis KROSSADE Peterssons argument och anklagelser så att det i slutändan faktiskt är Olof Petersson själv som framstår som en oseriös forskare! Mikael Nilsson skärskådade även senare Peterssons bok om Herbert Tingsten (som kom ut på hösten 2013) och var skoningslös (på ett synnerligen välformulerat och sakkunnigt vis) i sin kritik. Om allt detta kan läsas här: http://tingstendebatten.se
      Varför tjafsar jag om allt detta? Förmodligen lär inte sign panoptikon ens läsa det, och det är ju egentligen bara en liten rättelse av ett sakfel i dennes kommentar. Jag antar att jag gör det för att Camillas förträffliga och nyanserade blogg inspirerar just till sådana saker – att i denna tid av snabbt mediabrus, stormar på sociala medier och allsköns annan informationspajkastning faktiskt ta reda på fakta, tänka efter, gå till läggen och inte bara köpa alla påståenden vi serveras. Kort sagt, intellektuell hederlighet och god samtalston. Så indirekt är ju detta en komplimang till Camilla också. Tack för en mycket läsvärd blogg.
      Allt gott/Anders

      • Camilla
        10 juli, 2014

        Tack Anders för den kommentaren. Mycket intressant. För det ÄR otroligt viktigt att man har koll på alla turer och vad som stämmer och inte.

        Jag vet själv med mig att jag sällan orkar detta, men då försöker jag avstå från att ha så mycket åsikter om det. Så i fallet med just denna Arnstad. Däremot vet jag också hur lätt det är att lita blint på andra människors påståenden. Speciellt när de återkommer och levereras av många. Nu tänker jag generellt och inte på Arnstad.

        Tack igen Anders!

  2. Varg i Veum
    12 mars, 2014

    Reblogga detta på Varg i Veum och kommenterade:
    Arnstad sparkar helt vilt omkring sig i vanlig ordning. Kan nån ge honom valium eller nåt?

  3. Blåögd Blond
    12 mars, 2014

    Varför ,,han är ju redan helt nerdrogad

  4. Hasse S
    12 mars, 2014

    Det mildaste man kan säga om HA är att han har en mentalhygienisk störning. Kanske några bokstavskombinationer kan passa in?

  5. Mange
    12 mars, 2014

    Till historien hör ju faktiskt att du också blivit blockerad och flera andra som vänligt avkrävt honom en ursäkt.

  6. Frans Olsson
    12 mars, 2014

    Camilla bry dig inte om den här misslyckade kasernbatteristen

  7. Camilla
    12 mars, 2014

    Så här är det: Jag bryr mig inte, Jag gråter inte alls över att han kallar mig för att vara SMR.-sympatisör. Det jag är upprörd över är att han visar hur farlig han är. Han anklagar en människa som HAN inte känner för att vara nazist. Och i dessa tider så är det inte det smartaste. För om någon annan läser det och sen tror på honom kan vad som helst ske.

    MEN ännu viktigare… han får betalt för att föreläsa. Han får betalt av dagstidningar att sprida sina texter. En människa som dels bevisar att källkoll är inget han bryr sig om samt så bevisar han att han inte kan rätta till en enkelt misstag. Han vidhåller hellre att en oskyldig människa är nazist än att han bara säger: Förlåt. Det blev fel. Han gör det värre genom att blockera alla de som ifrågasatt honom. Fullständig iskall.

    Tänk vad mer han kan göra och sprida som är rena villfarelserna? Och han får betalt för det.

  8. occidentfaust
    12 mars, 2014

    ”Han är ohyggligt pinsam. Och folk lyssnar på honom…”

    Gör någon verkligen det? Tror inte ens de redan frälsta betraktar honom som någon vass penna.

    • Camilla
      12 mars, 2014

      Man kan hoppas på det. Men hyllningarna kring hans föreläsningar ochnär han får nån text publicerad är fler än de borde vara om man kollar tex Twitter.

  9. occidentfaust
    12 mars, 2014

    Påminner lite om Nalin Pekguls maniska klappande efter Mona Sahlins anförande under valrörelsen. Vissa människor blåser i fanfarerna varje gång deras åsikt bekräftas, oavsett kvaliteten på innehållet.

  10. HA är journalistikens Hells Angels

  11. Pingback: Henrik Arnstad gör bort sig – igen « Avpixlat

  12. Biarg
    12 mars, 2014

    Haha,jaa… Södermalms svar på general Patton har ju tidigare knappast imponerat vare sig genom sin ärlighet eller genom sin analysförmåga. Han påstod om jag minns rätt, i en artikel på SVT Debatt, att interna stridigheter i ett parti var ett tecken på att det var fascistiskt. (Och där rök hela riksdagen…)

    Men egentligen räcker ju hans profilbild. En karl med det hopsjunkna, krumryggade kroppsspråket hos en neurotiker, med boxningshandskar… Till vit skjorta och slips, dessutom…🙂

  13. Anders S
    13 mars, 2014

    Som utbildad och praktiserande psykiatriker så får jag väldigt starka sociopatiska vibbar av Henrik Arnstads agerande under åren. Skamlöst opportunistisk, mytoman, aggressiv, totalt likgiltig och ”deflecting” inför kritik samt ytterst intellektuellt ohederlig. Detta är en man som är ytterst farlig i maktposition. Jag hoppas att han gör ett rejält övertramp snart. Det brukar sociopater göra när tuppkammen växt tillräckligt. Googla ”successful sociopath” och jämför Arnstads agerande och personlighet med det ni finner. Mycket intressant.

  14. svenskinfo
    13 mars, 2014

    Men Camilla. Varför hoppade du av SD, då? Och har du hittat nåt annat istället? Och varför?

  15. söder
    13 mars, 2014

    Det som verkligen oroar mig är att svensk media anlitar extremistiska mytomaner som HA och Expo som experter. Det säger mycket om media.

  16. Skalis
    13 mars, 2014

    Jag tycker du ska polisanmäla honom för förtal, så att det kommer fram i ljuset vilken pajas han är. Du har definitivt ett case IMO. Att Pekgul i en debattartikel kom undan med att kalla Åkesson för nazist berodde på att det var en tidning, mitt i brinnande valrörelse. Det är inte det här.

  17. Camilla
    13 mars, 2014

    Jag funderar på at göra en polisanmälan då han konsekvent visar att han står fast vid sitt uttalande. Hade han bara sagt nåt i stil med: Oh ursäkta jag var för snabb där så hade jag accepterat det.

  18. Svensk Nationalist
    13 mars, 2014

    Det är helt otroligt hur den här mytomanen fortsätter att överträffa sin egen dumhet.

  19. Camilla
    13 mars, 2014

    Och jag förstår inte hur han får fortsätta? Han är ju så enormt ifrågasatt. Men förvisso då av fel sorts folk. Den motsatta sidan hyllar ju honom…

  20. Fredrik Thorsson
    14 mars, 2014

    Slarvigt uttryckt av Arnstad, men sympatisör behöver ju inte betyda medlem. Du har ett långt förflutet inom fascismen. Nu påstår du dig ha lämnat den, men skriver fortfarande uppskattande om olika fascistiska organisationer. Varför?

    • Camilla
      14 mars, 2014

      Ja vilket lååångt förflutet jag har va? Men herregud. Ta och läs på lite innan du svammlar på.

  21. Johan
    14 mars, 2014

    Man får tacka för intressant läsning, här verkar vi ha en kvinna som är en äkta sanningssökare. Senaste dygnet har jag säkerligen spenderat tre timmar här🙂

    • Camilla
      14 mars, 2014

      Det tycker jag låter väldigt bra hörru Johan😀

  22. Johan
    14 mars, 2014

    Samtidigt är väldigt tragiskt att dina texter ALDRIG skulle präntas i dagspressen om Du skulle börja jobba som ledarskribent t.e.x sanningen är idag sekundär, agenda journalisten råder.

  23. svenskinfo
    14 mars, 2014

    Intressant blogg Camilla.

    Är du fortfarande sverigevänlig då, fast du har gått ur SD?

    Eller har du slagit helt om mot vänster?

    • Camilla
      15 mars, 2014

      Jag är exakt den jag alltid varit. Både före och efter. Finns ju skäl till att jag lämnade SD eller hur? Bästa förklaringen får bli: Jag var aldrig någon SD:are.

      För mig är samma saker viktigast idag som för 20 år sen. Och för 10 år sen. Skillnaden må förvisso vara en sak. Att jag blir äldre, omvärderar vissa ståndpunkter och lär mig att förändras i takt med att världen förändras. Och jag är inte lika kortsiktigt arg.

      Om du med Svergievänlig menar att jag ska vara för att muslimer ska känna att de är pesten på jorden och att alla invandrare ska slicka marken där vi infödda går i tacksamhet för att vi ”släpper in dem” så nej. Menar du istället om jag bryr mig om samhället och kritiserar saker jag anser inte är bra eller kräver svar jag inte har för att förstå saker. Plus om du menar att jag tror att människor tillsammans skapar ett tryggt land att bo i så ja. Men nåt säger mig att din förhoppning är att jag skulle ha svarat ja på det första istället.

  24. Fredrik Thorsson
    16 mars, 2014

    Du var ju aktiv i ett fascistiskt parti åtminstone inför valet 1998. Det tycker jag får räknas som hyfsat länge, eller?
    http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9803/12/greven.html

    Du svarar dock inte på min fråga. Om du är ärlig i den omvändelse från fascismen; varför skriver du uppskattande om fascistiska organisationer?

  25. Camilla
    16 mars, 2014

    Men snälla Fredrik.. menar du att du räknar från 1998 fram till nu? Ge dig. Ta istället och läs innantill: https://camillasvra.wordpress.com/2013/04/27/min-karriar-som-framlingsfientlig-host/

    Sen skriver jag inte uppskattande. Jag skriver om dem utan att lägga in mina egna åsikter. Kallas med annat ord för objektivitet

  26. Pingback: Bittra Sanningar

  27. Pingback: Fejkhistorikern Arnstad angriper Camilla Rågfors | Bittra Sanningar

  28. bittrasanningar
    16 mars, 2014

    Wow viken idiot denna där…. Och det är Arnstad jag åsyftar >.<

    Lite komiskt är att Arnstads påhopp snarast fått den effekten att människor, som jag, som inte tidigare kände till dig och din blogg nu istället kan ta till sig dina objektiva ord. Bilda sig en egen uppfattning utan skygglappar.
    Jag tycker du gör ett utmärkt arbete och uppskattar att du är så pass ärlig och rak, trots att du inte håller med de du granskat. Du borde vara råmodell för blivande journalister. Starkt av dig att bemöta påhopp och ifrågasättningar på ett objektivt och sansat sätt.

    Keep up the good work. Och tack!🙂

  29. Camilla
    16 mars, 2014

    haha ja så har det ju blivit. Så för mig är det ju ren vinst. Har ju själv fått lära känna massor med nya ansikten och tagit del av era synpunkter. Vilket jag uppskattar oerhört mycket.

    Jag vill inte påstå att jag granskar, jag ser det mer som att jag försöker styra upp saker när det barkar iväg och folk inte längre ser fakta utan går på känsla. Plus att jag kanske ser sånt andra missar pga att de inte är intresserade av att bygga relationer med dem de skriver om. Man missar enormt mycket då.

    Sen när det gäller mig själv har jag inget att dölja. Man försöker att hacka mina konton och min dator,. Och lyckas. Synd bara att inget man hittar är nåt jag inte kan stå för.😉 men det visar ju att det jag gör inte saknar betydelse. Så ja. Jag fortsätter.

  30. Fredrik Thorsson
    24 mars, 2014

    Tack för ditt inlägg, Camilla. Det var intressant, även om det inte tillförde någon annat än det jag skrev. Eller? Visst går det att skylla på okunskap, men att lockas till ett fascistiskt parti är väl tecken på något?

    Och angående hur vi väljer våra vänner. Hur väljer du dina vänner? Jag väljer inte mina efter politisk uppfattning, umgås med såväl moderater som vänsterextremister. Däremot tycker jag att människosyn är ett viktigt kriterium. Därtill har jag många vänner som inte är heterosexuella eller infödda svenskar sen generationer. Då blir det svårt för mig att umgås med personer som hatar den typen av människor.

Kommentera

Information

This entry was posted on 12 mars, 2014 by in Okategoriserade.
