Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

SMR och dussinjournalistik

De sista veckorna som gått kan gå till historien som de absolut galnaste, otäckaste men även vackraste. Allt beror på vilken del man väljer att fokusera på. Personligen har jag upplevt en rad saker som får mig att se ut som en förvirrad fågel i en holk som febrilt vrider på huvudet för att dubbelkolla om dolda kameran står bakom hörnet.

I mitt huvud har jag skrivit en väldigt lång och utförlig text. Jag ska bespara er den läsningen.

Allt började med Expressens avslöjande av identiteterna på tusentals kommentatorer på framför allt Avpixlat. Detta i samarbete med Researchgruppen. En grupp människor vars förflutna gör att många har ifrågasatt en rad saker. Detta samarbete och tillika avslöjande skulle nästkommande vecka ( alltså den som gått nu ) ligga till grund för ett debattklimat som nu gett vänstern ytterligare en fiende. Liberalerna. Jag ser mig själv som vänster, men tydligen så är jag både rasist och ett hot mot demokratin.

Hot mot demokratin blir man tydligen om man anser att arrangörer för demonstrationer mot rasism och nazism ( läs SMR ) tydligt ska deklarera för våldsvänstern att de inte är välkomna. Man får ej heller tala samtidigt om vänsterns våld som RF och AFA stått för samtidigt som man fördömer den attack som SMR utförde mot just ett mindre demoarrangemang i Kärrtorp där det visade sig snabbt att även bland de “fredliga” så fanns det knivbeväpnade personer. Detta ska man blunda för och enbart koncentrera sig på att hata SMR.

Rasist blir man om man som jag kritiserat Expressen kraftigt för att ha hängt ut oskyldiga samt varnat för att de kunde ha öppnat Pandoras box. Vilket vi nu har svaret på. Jag RT:ade på Twitter en konversation där det uttrycktes kraftig antisemitism. Personen sa att Hitler inte gjort tillräckligt ont mot judarna. Kort förklarat så idiotförklarade jag den personen. Tog två sekunder så dök frun till en av våra mer synliga sk experter på högerextrema upp och la denna kommentar i mitt knä.

eq

Felet jag gjorde, som fick henne att senare även kalla mig inkonsekvent var att personen i fråga inte var en testosteronstinn kille från SMR utan en ung kvinna av utländsk bakgrund av vad både namn och utseende att döma.

Sen har galenskapen bara fortsatt.

Vi har kunnat se underbara människor samlas och visa sin kärlek till varandra i olika fackeltåg. Man visar genom sitt deltagande att man inte tänker låta vare sig nationalism, nazism eller rasism få fästa på deras gator. Underbart.

Samtidigt har dussinjournalisterna tävlat om vilka som kan skriva flest artiklar om SMR. Ni vet, de jag skrivit massor om under lång tid och fått kritik för att jag gett utrymme? Det har med facit i handen nog varit samma personer till gagn då man via min blogg fått tag på saker man sen kunnat skriva om på mer eller mindre lyckade sätt utan att jag som ändå lagt ner en hel del jobb fått minsta credo. Eller, nu ljuger jag. Flera journalister har faktiskt ringt och erbjudit mig att få prata med dem och berätta hemlisar om SMR i utbyte mot att de kallar mig för källa. HA! Skulle inte tro det va? Då är det tur att man kan hänvisa till Expo och speciellt min favorit Daniel Vergara. Ingen som missade honom i kulturnyheterna hoppas jag.

Lite småkända namn inom antirasistiska kretsar har ringt och bett mig avslöja saftiga scoop om SMR. Så jag enligt dem kunde få en chans att öka mina credds inom den rörelsen. Men snälla?

Det dussinjournalisterna har åstadkommit är att sprida över hela landet rätt okej information om vilka SMR är. Sån info som alla kan ta reda på genom att googla. Dock har inte en enda lyckats förklara vad de står för, vad de kämpar för eller vilka de är. Man har tyckt det är av intresse att veta hur många barn de har samt inkomst. Man har använt nån person med “insyn” som uttalat sig om mytbildning om Klas Lund och där satte jag kaffet i halsen. Ett tips till er journalister. Välj era insynskällor lite mer noggrant. Då kanske ni en dag faktiskt lyckas skriva ett riktigt intressant och bra reportage om SMR.

Många tror att man nu har skadat SMR och skadeskjutit dem. Saken är snarare den att man nu styrkt och stärkt deras varumärke. Den enda som möjligtvis kan förlora på denna veckas artiklar är SvP. Man har dragit med dem i granskningen av SMR och då SvP deklarerade ganska omedelbart via Dan Eriksson att man ansåg att såna attacker skadar mer än de gör nytta så tolkar jag det som att fortsätter på sin bana som ett växande nationalistiskt parti som tänker syssla med parlamentariskt arbete till skillnad mot SMR.

Jag saknar även från alla experter som har uttalat sig ingående analyser. Att göra som Deland gjorde, kalla SMR för influerade av New Age rörelsen får en ju att baxna. Men jag har insett att det är just denna form av analyser folk vill ha. Man vill och behöver få höra att medlemmarna är socialt utslagna. Nu vad det innebär. Många är arbetslösa i hela landet, jag var nyss en av dem. Många har skulder på KF jag är en av dem. Ändå är man allt annat än socialt utslagen. Just den bilden av nynazister är viktig att upprätthålla. Personligen har jag inte träffat på nån från SMR som man kan kalla just socialt utslagen. Och då det inte hör till vanligheten att journalister och experter faktiskt får träffa personerna på riktigt så undrar jag lite vad man baserar det uttalandet på? Ingen har ifrågasatt varför man gick in i demon med svarta fanor och sköldar istället för SMR:s egna. Ingen har ifrågasatt varför det var SvP:are med osv. Inte heller har något undrat vart personen som knivhuggen en SMR:are i ryggen tagit vägen.

Nu skrev jag ändå en väldigt lång text.

Då kan jag lika gärna fortsätta lite till, med avrundningen.

Hitler ska ha sagt att det dummaste man gjorde var att man inte stoppade hans parti när tid fanns. Detta är ett argument jag ofta hör ifrån de antifascister som anser att våld är den enda metoden som kan stoppa det som växer. Inte bara här hemma utan i hela Europa. Lika starkt som jag avskyr det våld som SMR är villiga att använda så skyr jag deras våldsmetoder. Jag kommer aldrig att tro på våld som en lösning. Däremot så kan jag efter denna vecka krasst erkänna att våldet är här för att stanna. Hur många debattartiklar vi än skriver om det motsatta.

Vi kan förbjuda SMR. Men det stoppar dem inte. Vi kan ha hur många fackeltåg vi vill. Det stoppar dem inte. Det pågår ett krig. Ett krig som trappats upp något så enormt på bara några veckor.

Allt eskalerade med Expressen och Researchgruppen…

Vart slutar det?

Jag har ingen aning. Men en sak vet jag. Ska ni bekämpa en fiende så bör ni förstå er på honom.

7 comments on “SMR och dussinjournalistik

  1. Varg i Veum
    20 december, 2013

    Att göra som nassarna (identifierar de sig själva som sådana förresten?) är ungefär lika intelligent och moget som vänsterns våld mot fredliga möten. Våld behöver inte nödvändigtvis betyda rökgranater och flaskkastning, utan i grunden handlar det om att tysta åsikter som man inte håller med om. Att man anser sig ha rätt att tysta någon annans åsikt med våld.

    Det finns som ingen skillnad i våldet, vare sig det kommer från researchgruppens AFA och RF eller nassarna. Vänsterns och nassarnas våld handlar i grunden om att skapa kaos så att deras bisarra världsbild ska få fotfäste i det allmänna medvetandet, och därigenom sympatier. Båda extremernas världsbild förutsätter kaos och makten som våldet ger.

  2. conny
    21 december, 2013

    Våld har alltid varit människans yttersta lösning, och är det än idag. När hon inte ser nån annan lösning för att få gehör för sin önskan blir hon våldsam. Det finns lagligt våld, och det finns olagligt våld, och det är här regeringen och media komer in i bilden. De kan styra våldet, säger de nåt annat så ljuger de.

    Genom att kalla våldsamma upplopp för ”motdemonstrationer” så legitimerar de den ena sidans våld. För några dagar sen hade den ena sidan tröttnat på att aldrig kunna framföra sina åsikter utan att utsättas för våld från den andra sidan, därför beslöt de sig för att själva använda våld i samband med demonstrationer, och då blev det ett ramaskri.

    Det som hände var att det var ”fel” sida som använde våld. Ingen kan undgå att se vilken sida som regering och media tycker ska få använda våld. Hade vi haft en demokratiskt sinnad regering, och en media som inte varit genomkorrupt så hade vi inte haft den här situationen med eskalerande våld.

    Detta sagt för att visa på våldets mekanismer, utan att ta ställning. I grunden ligger åsiktsförtrycket, och så länge regering och media inte tillåter människor att framföra vilka åsikter de vill, och så länge de inte försvarar det fria ordet, så kommer våldet alltid att finnas.

    Manifestationen i Kärrtorp i morgon borde alltså handla om åsiktsfrihet och demokrati, men det kommer den inte att göra och kan lika gärna ställas in. Demonstrationer mot våld är fullkomligt värdelösa, om man inte är beredd att ta itu med våldets orsaker, och det har regeringen med all önskvärd tydlighet visat att de inte är intresserade av.

  3. Peter
    21 december, 2013

    Ja vilken sida Conny företräder går inte att ta miste på.

    SMR är en våldsam organisation. Och de allra flesta i Sverige anser nog att en sådan organisation måste motarbetas om inte bekämpas. Camilla, hur ska man bemöta SMR då? Vem som började det här kriget är svårt att ta reda på men på 90-talet fick liknande organisationer i stort sett stå oemotsagda, det slutade med mördade poliser, spektakulära rån, vapenstölder och politiska mord. Det får inte hända igen. Så hur ska SMR bekämpas?

    • Camilla
      21 december, 2013

      ja du Peter. Jag kan väl säga som så här. Man kan inte stoppa dem. Inte heller andra nationella grupper. Möjligtvis genom att skapa ett samhälle som får alla att känna samhörighet och social trygghet.

      Går inte att förbjuda SMR. Går inte att stoppa dem med våld. Man får kanske hoppas på att alla en dag vaknar och känner att man inte vill längre. Lär dock inte heller ske.. så …

  4. conny
    21 december, 2013

    Du lille peter, ska du inte prova att läsa lite saktare. Det är inget att skämmas för att man har svårt att förstå skriven text, men om du tar det lite sakta när du läser så förstår du bättre. Jag står inte på nån sida, jag förklarar varför våldet tillåts fortsätta.

    PS. Om du är ett barn ber jag om ursäkt, då har du skrivit bra.🙂

  5. manen
    21 december, 2013

    Återigen: Varför i hela helskotta är inte du krönikör på någon tidning i vårat land?!? behöver inte vara nån jävla Fjollträsk-drake som du skriver för men ändå!

    Tack för detta ytterst tankeväckande blogginlägg och stå på dig! annars gör sådana som Researchgruppen det!

  6. Peter
    21 december, 2013

    Nä kan inte USA bomba ihjäl talibanerna så lär inte vi kunna stoppa några militanta rasister. Så eftersom varken SMR eller AFA tänker sluta puckla på varandra, ja då lär det fortsätta. Bara hoppas att grupperna kan låta bli att attackera varandra när det finns barn närvarande så kan man väl vara tacksam.
    Men rekryteringen till AFA lär väl ta fart efter söndagens attack. Kan ärligt säga att jag hoppas innerligt att SMR blir så sargade att de lägger ner verksamheten. För det de står för är ingen trevlig ideologi.

Kommentera

Information

This entry was posted on 20 december, 2013 by in Okategoriserade.
