Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

Researchgruppens avslöjande om Avpixlats besökare.

Då var det dags igen. SD hängs nu ut av Researchgruppen, som måste ha ägnat enormt mycket tid på att spåra, pussla och samköra människors förehavanden på internet. Speciellt bland sajter många kallar för hatsajter på grund av dess innehåll. Det finns absolut fog att använda ordet hat. Inte så mycket för innehållet i artiklarna som publiceras utan snarare i kommentarsfälten. Dock så är det ju just artiklarna som är formade för att trigga igång vissa reaktioner och föreställningar hos läsarna. I rättvisans namn ska man inte sticka under stolen med att sanningshalten i artiklarna är hög, ungefär lika hög som halten av propaganda för sajtens egna vinnings skull.

Vart ska man börja egentligen?

Man ska vara medveten om att de 6200 kommentatorer som nu ligger i en databas någonstans, identifierade eller inte, alls är vare sig SD:are, hatare eller rasister. Och framför allt inte SD-politiker.

Om någon är förvånad över dagens avslöjande så undrar jag var man befunnit sig under många år. Än mer undrande blir jag om någon tror att detta kommer bli Sverigedemokraternas fall.

Kommer inte att ske. Det enda i princip som kan fälla dem är interna strider där man krossas inifrån och ut.

Mycket bra att det kommer fram sånt här när det har begåtts av folkvalda politiker som vi alla skattebetalare är med och betalar för. Det finns även en annan bra sak med det, och det är att det verkligen blir upp till bevis för SD:s ledning att visa att deras nolltolerans mot rasism är att ta på allvar. Utom då så klart när det gäller dem man har närmst sig själv. De har för evigt frikort från uteslutningar.

Däremot blir jag oroad när jag inser att även direktörer, postkassörskor och handelsanställda får sina åsikter registrerade och kartlagda.

För hur mycket än rasism och nedsättande syn på olika grupper i vårt samhälle suger och är något vi aldrig ska sluta att arbeta emot så måste vi inse en sak: Alla är inte för fri invandring. Alla är inte för den formen av behandling vi ger ensamkommande människor under myndighetsålder. Detta utan att vara rasister.

Det handlar mer om ekonomiska aspekter än något annat. Men vi andra vill så enträget få det till att handla om rasism så vi missar att partier som SD och SVP plockar upp allt fler väljare för varje gång vi kör en twitter-storm som sen dagstidningarna snappar upp och lägger ut på löpet. Som om Twitter är svenska folkets åsikt. Där begås ett enormt misstag.

Jag är så långt ifrån rasist som man kan bli. Jag är ändå väldigt bekymrad över vissa saker som rör invandringen och ensamkommande. Och alla handlar om ekonomi. Inte nationalitet, etnicitet eller ålder.

Tror ni att jag är ensam?
Nej, det visar stödet för SD att jag inte är. Jag till skillnad från väldigt många hundratusentals röstberättigade kommer inte att rösta på SD. Så fokus ska alltid ligga på dem som lockas av deras sätt att bemöta olika frågor.

Tyvärr så vägrar vi diskutera invandringen i pengaform. Av en mycket förståelig orsak ( bland flera ) det är för att vi då pratar om människor. Och tack och lov så är svensken ännu inte så hårdhudad att vi inte ser människor som något varmt och levande istället för siffror. Förväxla inte detta med att diskutera det sakligt när det finns fog med att alltid gör det, när det absolut inte finns fog.

Men så länge vi vägrar våga inse att SD handlar om mer än rasism och islamofobi och fortsätter att hetsa efter liberala högerskribenter som lyfter frågan så kommer de att växa. Och inte bara det. Expressen kan köpa hur många avslöjande från vänsteranslagna Researchgruppen de vill och Aftonbladet kan köpa hur många tårt-filmer direkt från SD som de vill i hopp om att skada deras stöd. Inget, absolut inget kommer att ske.

Vi måste hitta ett sätt att diskutera frågor som rör invandringen rent krasst och kallt i pengaform. Utan att skada de människor det handlar om. Tror förvisso inte att det är möjligt. Just därför avstår jag allt som oftast att ta de debatterna.

Det svider. Det är inte kul.

Och vi måste börja våga tänka som Hanne Kjöller gjorde igår. ( Allting är inte rasism som skorrar ) Angående reaktionerna kring annonsen DN hade inne för en bok som visar på kostnaderna kring invandringen. Man anordnade en manifestation utanför DN som visade hur missvisande kraften och stödet bakom twitter-stormar faktiskt ofta är


Vi kan vara kärleksfulla idealister ändå. Allt som egentligen krävs är att man redovisar korrekta siffror och framförallt hållbara svar på varför man lägger stora summor på vissa poster och mindre på andra. För kvittar hur mycket man säger som försvar att man aldrig kan ställa två grupper emot varandra så görs det. Högt och tydligt hos en del, andra gör det inom sig. Tala om för människor hur bostadsbristen ska lösas. Speciellt riktat till dem som är bostadslösa. Tala om för människor varför ensamkommande får bo i väldigt påkostade boenden. Speciellt ska det förklaras till dem som knappt kan ge sina barn mer än det nödvändigaste. Och så vidare. Och så vidare. För ofta är det så enkelt som att man saknar förklaring och förståelse för olika konton som gör att man tror att om man ger mindre till A så får absolut B betydligt bättre.

För att återgå till inledningen. Jäkligt bra att Researchgruppen fått fram fula rasister bland våra politiker. Heder och cred för det. Speciellt då de är så fega att de inte vågar stå för sina åsikter. Vilket en trovärdig politiker alltid, villkorslöst, ska göra. Däremot är jag fortfarande inte alls bekväm med att tusentals vanliga Svenssons och överklassare nu blir kartlagda på grund av sina åsikter. Oavsett om detta någonsin når allmänhetens ögon eller ej.

Att vi måste komma på ett hållbart sätt för att få dit dem som bryter mot lagen under anonymitet på nätet är jag helt för. Däremot måste vi likväl inse att folk kan ha åsikter vi tycker är obehagliga och de uttrycker dem även, utan att för den skull bryta mot någon som helst lag. Då ska de heller aldrig riskera att hamna i någons databas. Oavsett.

Och ett litet Ps! En mycket klok och medveten twittrar skrev tidigare något som alla borde tänka på: Alla partier kämpar för att få ner väljarstödet för SD.. Vill ni verkligen ha (tillbaka) rasister som väljare?🙂 haha! #Moment22

7 comments on “Researchgruppens avslöjande om Avpixlats besökare.

  1. Leif Lindau
    10 december, 2013

    Saknar en närmare förklaring till hur det egentligen går till när det inte är så att ” om man ger mindre till A så får absolut B betydligt bättre.” Det där med att det är olika konton låter inte trovärdigt när det allt finansieras ur kommunalskatten. På slutet summeras alla kontona i den riktiga världen.

  2. Beelzebjörn (@Beelzebjorn)
    10 december, 2013

    Tack för snacket ang det här tidigare ikväll.

    Tänkte bara fylla i en detalj du nog kan tycka är intressant:
    http://help.disqus.com/customer/portal/articles/1389598-statement2das

    Verkar som om Disqus uppmärksammats på det hela, och täpper till luckan.

    Få saker motiverar ett sådant företag mer än när någon använder deras tjänst för att göra det de själva tjänar pengar på.

    • Camilla
      11 december, 2013

      Tack själv! Blir alltid lika peppad efter våra samtal.

      Ja jag såg det där också och det är bra.

  3. conny
    11 december, 2013

    Bra inlägg! Jag är också så långt från rasist nån kan bli, och precis som du säger ska inte politiker sitta och skriva en massa skit anonymt, man ska kunna lita på dem. De ska stå för sin åsikt helt enkelt, annars ska de inte vara politiker.

    Det här är bra för SD som nu fick hjälp att avslöja människor som inte har i partiet att göra. Det värsta är inte vad dessa människor sagt, utan att de smyger med det. Jag litar mer på en rasist som öppet säger vad han tycker, än på någon som smyger med sin åsikt.

    Nu har två av dessa politiker som avslöjats avgått, och det är bra. Man ska ärligt stå för det man säger, annars ska man hålla käften. Jag tycker också att alla som kommenterar på avpixlat och andra sajter ska komma ut ur mörkret, vilket jag också påpekat i kommentarsfälten på olika politiska sajter. Svaret blir då att ”jag vill inte ha mitt hus vandaliserat” eller ”jag vill inte bli misshandlad” men jag tror att det inbjuder till våld om man intar den inställningen, det blir en självuppfyllande profetia. Själv har jag aldrig ens funderat på att vara anonym.

    Alla gör misstag då och då, det är mänskligt, men då kan man förklara sig, och att vänstergrupper är snabba med att skrika rasist åt allt och alla som inte har samma åsikt som dem, får man ta. Öppenhet är en förutsättning för att man ska få en ärlig debatt.

  4. conny
    11 december, 2013

    Ska tillägga också att jag förstår om folk är oroliga för sina jobb osv, men om tiotusentals, eller hundratusentals var öppna med sina namn så skulle situationen vara en annan. Det är jag helt övertygad om, dessutom så minskar det risken att man skriver nåt av ren frustration som man sen ångrar.

  5. Holohoaxx
    11 december, 2013

    När man som jag svalt det röda pillret och svurit evig kamp mot lögnerna och de talmudska lögnarna finns det inget jag fruktar. Jag säger till alla att jag VET att ”förintelsen” är en bluff och att ni andra TROR på lögnerna.
    Då jag dessutom är antimaterialist finns det heller inget jag är rädd för att förlora så mig tjänar de inget på att hänga ut och jag kommer slåss på ljusets och dess goda sida tills antingen jag dör i blodig kamp eller sluter mina ögon av andra skäl.

  6. Peter
    12 december, 2013

    Skrämmande tongångar, Inget är mer PK än Sd och dess anhängare.

    Om det inte är rasistiskt att önska livet ur barn som kommer från ”fel” land, vad är det då att vara rasist? Det hade inte hänt om det varit boende för västerländska ensamkommande barn.

    Finns det verkligen fortfarande människor som förnekar förintelsen? Vad tjänar man på att göra det? Nazismen är inte mindre vidrig för det.
    Och holohoax, vad skriver du inte ut ditt riktiga namn i så fall..?
    Hade jag skrivit ut mitt namn här så skulle jag ha varit publicerad på hatiska sajter inom en dag och få motta mordhot. Det är den verklighet som antirasisterna får leva med.

Kommentera

Information

This entry was posted on 10 december, 2013 by in Okategoriserade.
