Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

Det pågår ett krig, som vi inte ser.

Stockholm. 50.000 upproriska och arga svenskar står utanför Rosenbad och demonstrera för att man har förbjudit SvP och fängslat deras partiledare samt andra kamrater. Man känner hur hela landet kokar och frågan är inte längre om det smäller utan när. Den antifascistiska sidan är minst lika eldad och up for a fight. Vittringen av blod finns där som en tunn slöja. Hat. Våld. Kamp. Det är orden som båda sidor har som sitt mantra.

Kan du se detta framför dig?

 

Nej, inte jag heller. Inte här och nu. Däremot är det vad som skedde i vårt älskade charterland Grekland i går. Och vad säger att inte även vi står där en dag?

Det är många som hoppas på att det ska ske. Det pågår ett krig som vi inte ser. Vet man inte om det så märks det på sin höjd när man läser en artikel om bilbomb mot nationella i södra Sverige eller kommunkontor som fått blågula band satta framför sina entréportar.

Vi kan läsa på Aftonbladet hur deras skribent Petter Larsson verkar drömma sig tillbaka då den antifascistiska rörelsen slog bort nationella från våra gator. Med hjälp av våld. Det är berättigat att anta att det Petter vill säga mellan raderna är att han gärna vill se samma sak ske igen. För den nationella rörelsen kan man inte mota bort på annat sätt. Bortsett från SD då. De gick raka vägen in i riksdagen trots hot, våld och trakasserier.

Polis tas in för att försäkra att inga medlemmar från SMR kan delta på öppna möten rörande flyktingmottagandet som sker runt om i våra kommuner i hela landet. Man kallar det infiltration. När det egentligen handlar om att människor som bor i kommunen deltar men tillhör en nationalsocialistisk organisation. De stör ingen. Däremot är faran mer att folk börjar lyssna på deras argument.

Polisen gör en samlad insats mot vänsterextremister på tretton platser i Eskilstuna-trakten. Man hittar brandbomber mm.

Människor hyllar vänsterextremisterna i Revolutionära Fronten ( RF ). De som är antifascister. De som använder våld som metod. Det är bara en tidsfråga innan det blir med dödlig utgång. Mitt stalltips.

De nationella lutar sig bakåt med armarna i kors och ler i smyg. De använder inget våld.

Så ser det ut just nu.

Men en dag kanske de nationella slår tillbaka. Och tro mig. Då är det inte som på -90 talet där man kunde gå över på andra sidan gatan för att inte tvingas konfronteras med bulorna och deras stålhättekängor.

Vad som skiljer 90-talet från idag är mycket. Men tyvärr tycks alldeles för få inse det. Petters dröm om att se AFA klå upp et gäng skinnskallar så är allt bra igen är krossad redan innan den ens tagit form.

Se på Grekland. Se på resten av Europa. Se på vad som sker i vårt egna land.

Där har ni svaren.

Sen kan kända artister skriva hur många hip hop-låtar man vill om att slå ihjäl Jimmie Åkesson på gatan och en miljon debattartiklar kan skrivas som vill lära oss om vad SD är sprunget ur.

Det kvittar. Nya tider kräver nya metoder.

En underbar människa sa en gång till mig: Bara för att du har gett upp Camilla betyder det inte att du har rätt. Han hade så rätt. Jag har gett upp. Gett upp tron på att folk ska vakna till och se vad som sker med de rätta glasögonen, innan det gått för långt. Jag hoppas att min vän har rätt, att jag har fel.

Det pågår ett krig. Just nu väldigt litet. Med få effekter på vårt dagliga liv. Låt det stanna i den omfattningen.

102 comments on “Det pågår ett krig, som vi inte ser.

  1. Martin
    1 december, 2013

    Jag skrev en gång en väldigt bitter artikel mot dig där jag anklagade dig för att du påpekade de många problemen och nepotismen i SD. För att du huggit dem i ryggen så att säga och du därför saknade trovärdighet. Nu ett år senare tror jag att jag är skyldig dig en ursäkt.

    Sen, apropå artikeln. Hela statsapparaten och media och föreningslivet i sverige må vara vänster. Men verkligheten är höger. Ju längre mediabaronerna och Reinfeldt och Löfven får styra, desto mer destabiliserat blir landet, desto värre kommer den framtida ekonomiska kraschen förvärras. Vad som händer sedan, ja, det får vi se. Men min lojalitet är numera till Svenskarna, inte till sverige.

  2. Martin
    1 december, 2013

    ”bitter kommentar till en av dina artiklar” skulle det stått.

  3. Peter
    1 december, 2013

    SvP har ju roat sig med oparlamentariska metoder för att tysta media som de anser har fel åsikter. Smr anses ju vara det största hotet mot demokratin i Sverige och de drar sig inte för att använda våld. Varför ska dessa fascister tillåtas på öppna möten när de själva inget hellre vill än att tysta meningsmotståndare?

    Respekt måste man förtjäna.

  4. Camilla
    1 december, 2013

    Ingen fara Martin. Många som tyckt och tycker en massa saker om mig, och det är helt okej. Men tack för ursäkten.. Den uppskattas : )

  5. Camilla
    1 december, 2013

    Du har förvisso helt rätt Peter. Men om vi börjar med SvP så är de aktioner de gjort fredliga. Inget våld har brukats. Ser du skillnaden?

    SMR vill definitivt ha ett helt annat styrelseskick än vad vi har idag, men ska vi därför nagga på demokratins grundläggande bitar och välja vilka som ska få dra nytta av den? Alla har vi olika människor och grupper som vi har ett ont öga till, men ger det oss rätten att särbehandla folk?

  6. Varg i Veum
    1 december, 2013

    Ska man hålla på och förtrycka extremister så bör man vara konsekvent anser jag. RF, AFA och deras svans hos gammelmedias proffstyckare ska naturligtvis behandlas på samma sätt som VAM o liknande.

    • Camilla
      1 december, 2013

      Helt enig. Läste intressant nog nyss en artikel i Arbetaren skriven av Daniel Wiklander. Har du nån åsikt om den? Enligt honom finns det inga extrema grupper, åsikter eller beteende. Om jag fattar han rätt. Han säger så själv även i en twitterdiskussion med Jerlerup.

      http://arbetaren.se/artiklar/ta-avstand-fran-avstandstagandet/

  7. Peter
    1 december, 2013

    Camilla
    Så fredliga är inte SvP, i min hemstad hade de en demonstration som i vanlig ordning samlade motdemonstranter. Det urartade i kravaller och även om en liten del av vänsteraktivisterna brukade våld så gjorde SvP det trots att de hade ett massivt polisuppbåd som skydd. De hade inte behövt göra det, så säg inte att de är fredliga. Dessutom har deras icke-våldsaktioner syftat till att tysta pressen vilket är nästan ännu mer allvarligt. Att du kallar dem ”nationalister” är att marginalisera betydelsen av dessa grupper och låta dem byggas upp i skymundan. När de sedan är starka nog så är det inte långt kvar till 30-talets Tyskland. Bättre att ”mota Olle i grind” och knuffa tillbaka dem i skuggorna där de hör hemma. Då blir vi samtidigt av med AFA vars enda näring är högerextremisterna.

    Rasismen och främlingsfientligheten brer ut sig i Sverige och Europa, romer råkar illa ut den här gången. Kriget är i begynnelsen tyvärr och vi lär inte märka det ännu men det kommer om inget görs. Så varför är det fel att stänga ute SvP och SMR? Vilka metoder anser du är de rätta? Att låta dem som Sd få sprida sitt förakt i finrummen är inte lösningen. Något måste vi väl ha lärt oss av historien??

  8. conny
    1 december, 2013

    Du har helt rätt, det pågår ett krig, och så länge vi har den regering (läs sjuklöverkartell) vi har, kan det bara eskalera. Som jag ser det så har vi två huvudaktörer, vänstern med sitt odemokratiska synsätt på ena sidan, och den ”Sverigevänliga” rörelsen på den andra, plus flera mindre aktörer.

    Att alla parter plötsligt skulle börja omfamna varandra är en utopi, och så länge vi inte har en riktig statsman som chef så kommer det bara att eskalera. Jag delar din oro för att det kommer att smälla ordentligt. Alla pratar om valet nästa år, och jag tror att det kommer att vara valresultatet som avgör vilken väg Sverige kommer att ta. Starkt SD: Vänstervåld. Svagt SD: Demonstrationer med vänstervåld som följd.

    Vi har inte det Grekiska temperamentet, men vi har samma tankar, och det dröjer bara lite längre tid för nordbor att gå från tanke till handling. Mitt tips är att Sverige inte kommer att kunna undvika våldet pga. att regeringen målat in sig i ett hörn, och hur den än agerar så kan inte det ökande våldet undvikas, det är för sent.

  9. Varg i Veum
    1 december, 2013

    Ang. Wiklander. Naturligtvis är han en hycklare, enligt mitt sätt att se den lägsta formen av människa. Han anser att hans hat är mera värt än andras hat och därför ska han få hata i fred. När polisen slår till mot de som han identifierar som ”nazister” eller ”rasister” eller när SD ”fördöms” då kan man inte se den lilla hycklaren blogga om att det inte finns några extremister…

  10. conny
    1 december, 2013

    Det är inte rasistiskt eller främlingsfientligt att vilja ha en invandringspolitik som övriga Europa har, eller övriga världen för den delen. Förstod majoriteten av svenskarna det så skulle vi inte behöva ha såna här diskussioner överhuvudtaget.

  11. Peter
    1 december, 2013

    Conny mfl

    Så om ni inte får som ni vill på demokratisk väg så driver ni igenom er vilja med våld, har jag tolkat dig rätt?

  12. Martin
    1 december, 2013

    ” När de sedan är starka nog så är det inte långt kvar till 30-talets Tyskland.”
    30-talets sovjet menar du väl? 30-talets Tyskland var ju en idyll i jämförelse med 30-talets Sovjet? Skådeprocesser, folkmord, utrensningar, gulag. 1-10 miljoner människor mördades 32-33 i Ukraina. Publika skåeprocesser med tortyrskapade befängda erkännanden hölls i början av seklat. Enorma utrensningar skedde 1935-1937 där hundratusentals människor torterades och mördades, miljoner människor sattes i slavläger under hela årtiondet där många många människor svalt ihjäl.

    I Tyskland under 1930-talet, hur många politiska och ideologiska mord genomfördes där? 500? 1000? 2000? 3000? Jag vet inte men siffran stannar där någonstans. Att jämföra med de miljoner sinom miljoner som mördades under vidriga omständigheter i sovjetunionen under 30-talet?

  13. Martin
    1 december, 2013

    ovanstående kommentar till signaturen ”Peter”

  14. conny
    1 december, 2013

    Då har du tolkat mig fel. Jag beskriver verkligheten med det eskalerande våldet. Om du läser mitt inlägg igen så skriver jag om demonstrationer, och att de inte går att genomföra pga. vänstervåldet. Har du sett en SD-demonstration utan att vänsteranhängare försökt att avbryta den medelst stenkastning och diverse annat våld?

    För mig får gärna kommunister demonstrera hur mycket de vill, jag skulle inte störa dem med så mycket som en brakskit. I en demokrati är det allas rätt att föra fram sitt budskap, varför tycker inte kommunisterna det?

  15. conny
    1 december, 2013

    Min kommentar är alltså till sign. Peter.

  16. Erik Larsson
    1 december, 2013

    Vadå fascisterna inte använder något våld? http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16853558.ab

  17. Peter
    1 december, 2013

    Conny och Martin

    Ni använder den vanliga våldsbejakande retoriken och skyller på ”de andra”. Det är mer kontraproduktivt än att ha en nyanserad diskussion.

    Jag anser att våld inte är lösningen, oberoende vem som utför det. Att påstå att SvP inte tar till våld är felaktigt, jag har sett motsatsen med egna ögon.
    SMR är militanta. AFA likaså. Det finns mycket historia inom detta ämne men senast var det faktiskt nynazister som laddade för en väpnad revolution genom bankrån, mord och andra våldshandlingar. Kan nån berätta hur militanta AFA var före 2000-talet, innan nazisternas härjningar i Sverige? Tror många minns detta och på så sätt inte fördömer AFA.

  18. conny
    1 december, 2013

    Peter, jag har inte förespråkat våld, hur kom du fram till den slutsatsen? Dessutom har jag inte nämnt SMR, eller SvP. Jag har för lite kunskap om dem, jag pratar om SD som är ett riksdagsparti, och att de inte kan genomföra demonstrationer, eller hålla offentliga möten utan att attackeras av vänsterextremister.

    Om jag skyller attackerna på SD på vänsteraktivister, så beror det på att vänsteraktivister attackerar SD.

    Om du inte kan läsa mina kommentarer, så kan du väl be någon annan göra det åt dig, i stället för att svara på något jag inte skrivit.

  19. Peter
    2 december, 2013

    Conny
    Så ingen inom Sd har använt eller hotat med våld? Eller använt sig av oparlamentariska metoder?
    Sd är det mesta PK-partiet i Sveriges historia..varken ärligt eller människovänligt.

  20. Martin
    2 december, 2013

    Jag har inte använt ett enda ord av ”våldsbejakande retorik”. Däremot har jag påpekat att du är fullständigt historiskt okunnig. Eller, alternativt, att du försöker använda historien skamlöst politiskt.

    Statsbildningen sverige var inte byggd på någon tjusig ide av egalite, fraternite, liberte, såsom den franska. Den var inte byggd på en enastående konstitution och ideologi av et plurubis unum. Det fanns inget smart eller speciellt över den. Statsbildningen sverige var helt enkelt svenskarnas nationalstat. Den kan inte överleva som en mångkulturell stat eftersom dess själva fundament är borta. Att försöka omväandla den med plåster och lämpor och retorik såsom dina vänner i alliansen gör är fåfängt. Det går inte att byta ut en stats fundament och grundstenar i efterhand och on the fly. Du kan trolla bort SMR och SvP idag och det kommer inte göra någon skillnad alls. Staten i sverige kommer rasa ihop vid minsta påfrestning, det är ingen som längre känner lojalitet till den, det enda som finns kvar är en vilja att få ut sina pensioner, sina socialbidrag, sina barnbidrag, sina bostadsbidrag, sina löner och arvden och sina presstöd och sina propagandapengar.

  21. conny
    2 december, 2013

    Peter, du verkar vara fylld av hat, men tom på fakta och kunskap. Vad är det egentligen du vill ha sagt?

  22. Peter
    2 december, 2013

    Conny
    Lustigt att ni alltid ska gå till personangrepp. Jag gör inte det.

    Hade vilket annat partis höga representanter sprungit runt med järnrör på fyllan så skulle de ha blivit uteslutna omgående. Men inte inom Sd. Gång på gång sipprar rasismen ut från Sd, både från toppen ner till kommunal nivå.
    Men det är väl mitt fel det också?

  23. Peter
    2 december, 2013

    Martin

    Är lite nyfiken, vad menar du är statens bas och fundament?
    Och hur är Lenins massmord relevant?
    Kan inte se att de små grupperingar av kommunister i Sverige är ens i närheten av samma hot mot nationen som de tidigare nämnda högerextrema grupperna. Har kommunisterna här i landet rånat, mördat och stulit vapen som nazisterna gjorde på 90-talet? Ja vänsterextrema grupper har begått brott och det ska bekämpas vilket också pågår. Varför måste man betona detta i debatter för att ni inte ska börja leta efter offerkoftan? Ni vill ha en debatt, sluta skylla ifrån er då och ta aktivt avstånd från odemokratiska grupper. Först då kan man anse er som icke våldsbejakande.

  24. Svensk Nationalist
    2 december, 2013

    @Peter

    Det är väll ingen, inklusive SvP själva, som påstår att partiet inte använder sig av våld. Dock är det stor skillnad på det våld de använder och det våld som AFA använder. AFA angriper personer på gatan eller i deras hem i syfte att tysta dem. SvP använder sig av våld för att försvara sig själva och sin rätt att föra fram sitt budskap. Om inte nationalister skulle slå tillbaka mot angripare vid tex demostrationen som du nämde skulle klimatet snabbt ändras och AFA skulle härja fritt, vilket skulle göra det omöjligt för nationalister att verka. De kanske slår ett slag mer än vad lagen anser att nöden kräver i en självförsvarssituation men det är nödvändigt. Och allvarligt talat, angriper man en politisk manifestation med flaskor och andra projektiler så förtjänar man några snytingar trynet.

  25. Svensk Nationalist
    2 december, 2013

    @Peter

    Angående aktionerna mot tidningsredaktioner som SvP utförde nyligen så har du helt fel. Det var en symbolisk protestaktion, inte ett för sök att ”tysta dem”.

  26. Peter
    2 december, 2013

    Svensk nationalist

    Så när SvP-anhängare angriper bilar som innehöll vanliga medborgare, då är det självförsvar? Ni/dem har ett mycket starkt beskydd från polisen, varför slå tillbaka? Finns ingen anledning. Vill man komma med i diskussionerna och debatter måste man visa att man tar avstånd från våld. Det är samma med sd’s så kallade nolltolerans, vill man visa att de inte är ett rasistiskt parti så måste de ta tag i rasismen på allvar och inte skydda vissa personer bara för att de är för oumbärliga eller vad det nu beror på.

  27. Svensk Nationalist
    2 december, 2013

    @Peter

    Kan det vara Eskilstuna 2012 du syftar på? Det kom upp en video på internet där SvP:are angriper en bil. Det videon inte visar är hur bilen, som kördes av en invandrare om jag minns rätt, försökte köra på nationalisterna precis innan. Det var alltså ingen ”vanlig medborgare” som attackerades utan anledning.

    Som jag skrev så är det nödvändigt för nationalister att försvara sig själva annars skulle det leda till en ohållbar situation. Dessutom är polisens insattser ofta bristfälliga. De kanske håller undan folk men de låter dem stå några meter bort och kasta projektiler som kan leda till allvarliga skador. Att nationalister då bryter leden för att stoppa detta handlar om att skydda sig.

    Varför ska man ta avstånd från att skydda sig själv? Om du blir angripen på stan skullle du inte avända dig av självförsvar då?

  28. Peter
    2 december, 2013

    Det ÄR olagligt att vandalisera en bil, även om man blivit påkörd. Ni har en annan och farlig syn på rättssamhället än svenska folket generellt. Blodshämnd är inte tillåten. Sånt sysslar man med i USA, ni kanske borde flytta dit? Där får man bära vapen också, det gillar ni nog.

    Vad gäller upploppen i Eskilstuna så hade ”nationalisterna” lika mycket skuld till konfrontationerna som motdemonstranterna. Tex avvikande från den planerade färdvägen för att konfrontera motståndarna, backar med tomflaskor togs med (vilket du nog säkert har nån oskyldig ursäkt för), stenar kastades från er sida mm mm. Som sagt, respekt måste man förtjäna..

    Och återigen, jag säger inte att alla motdemonstranter är oskyldiga. Men det är bara ett fåtal som är skyldiga och precis som sina motsvarigheter inom ditt parti ska de åka fast när de begår brott. Men du försvarar dem och det är nog en av orsakerna till att ni inte släpps in till möten. Enkel logik för de flesta.

  29. Peter
    2 december, 2013

    Förresten, du skriver ”vanlig medborgare” som om du antyder något. Vad menar du, kan du utveckla det?

  30. Svenska Nationalist
    2 december, 2013

    Som jag sagt så använder sig nationalister ibland av mer offensiva metoder för att försvara sig. Även om det inte anses vara helt lagligt så är det nödvändigt pga bland annat polisens bristfälliga jobb.
    Jag tror de flesta svenskar delar vår syn på saken, nämligen att man gör det som krävs för att skydda sig och sina kamrater. Om du såg en vän eller familjemedlem bli angripen, skulle du då stanna upp och fundera på de juridiska kosekvenserna eller skulle du göra det som krävdes?

    Här kan du se en film på en icke-utannonserad demonstration som tog plats i Arboga tidigare under samma dag. Eftersom den inte var utannonserad fanns inga motdemonstranter på plats. Märkligt nog så gick allt lungt till och nationalisterna attackerade inte några oskyldiga förbipasserande. Undra vad det kan bero på? http://www.youtube.com/watch?v=n2Gq8mSTl6g

    Jag skrev ”vanliga medborgare” eftersom du beskrev personerna i bilen som just ”vanliga medborgare” när det uppenbarligen inte var det. Det var ute efter att skada nationalisterna.

  31. Martin
    2 december, 2013

    @Peter
    Du tog upp trettiotalet i Tyskland som ett skräckexempel och jag påpekade att det var en extremt konstig och snedvriden historiesyn med tanke på det verkliga skräckexemplet i USSR. Nu börjar du pladdra om ”Lenins massmord” trots att Lenin dog 1924. Varför tar du upp historiska exempel i din argumentation när du är så skrämmande okunnig om historia?

  32. Peter
    3 december, 2013

    ”Mer offensiva metoder” är bara ett täcknamn för att ta alla chanser till att piska upp stämningen. Om det inte blir kravaller så får ni ingen uppmärksamhet. Så enkelt är det.
    Ni gillar våld och tar alla chanser till det, kom inte sen och påstå att ni bara försvarar er, när ni till en fredlig demonstration tar med backar med tomglas enbart i syfte att använda som vapen. Då har man inte fredliga avsikter.

    Kan tänka mig att ni får rysningar av välbehag när ni tänker tillbaka på 90-talets härjningar medan ni laddar upp för rond två.

  33. conny
    3 december, 2013

    Hahahaha…Peter! Har du inget att göra?😀

  34. Svenska Nationalist
    3 december, 2013

    Haha, där kom den ja. Vi nationalister är våldskåta galningar som bara demonsterar för att få slåss lite. Om du tittar på videon jag länkade så kan du se att så inte är fallet. Jag hade gärna sluppit uploppen men pga polisens och motdemonstranternas agernde är det inte möjligt och då måste situationen hanteras på bästa möjliga sätt.

  35. Peter
    3 december, 2013

    Att slänga flaskor och slå sönder bilar är inte självförsvar, det är provokation.

    Klart det är lugnt när ni står oemotsagda.

  36. Svenska Nationalist
    3 december, 2013

    Vilka metoder som används är irrelevant. Självförsvar är att använda den mängd våld som krävs för att freda sig själv. Att ta med sig tex flaskor i förebyggande syfte ändrar inte på det.

    Att kalla en inslagen ruta på en bil som försöker köra över människor för ”slå sönder bilar” är väll ändå en överdrift?

  37. Peter
    3 december, 2013

    Vi kan nog enas om att vi är oeniga i det mesta. Ja jag anser att SvP, SMR och även Sd har en romantisk bild av våldet som ett medel att uppnå sina syften. Det är inte rätt i något avseende.

    Instämmer i mycket av inlägget som genererade alla kommentarerna, men stör mig på ordet nationella. Nationalism är en världsåskådning som tar sin utgångspunkt i gemenskapen inom nationens gränser. http://sv.wikipedia.org/wiki/Nationalism

    Varför kallar man nazister, rasister och andra trångsynta för detta? Är det ett försök att vara mer PK á la Sverigedemokraternas ”invandringskritiska” hållning? Något syfte måste ju finnas, SvP anses vara nazister, SMR närapå terrorister och Sd…ja de har lyckats med att vara så PK att de lockar väljare.

  38. Camilla
    3 december, 2013

    Måste bara smita in och säga att jag följer eran diskussion med största intresse. Ni är fantastiska🙂

  39. Svensk Nationalist
    3 december, 2013

    @Peter

    Fast nationalister är precis vad vi är. (I SMR:s fall är det nationalsocialister för att vara mer exakt.) Vi förespråkar folkgemenskap inom den biologiska nationen och sätter den före allt annat. Detta betyder inte att vi hatar eller ser ner på några andra folk/raser. Att etnisk nationalism/NS har med hat eller en önskan om att skada andra folk är en lögn som lärs ut i skolorna.

  40. Svensk Nationalist
    3 december, 2013

    Har helt glömt att kommentera artikeln vilket var min avsikt innan jag hamnade i en diskussion med Peter.

    Ja, det stämmer att det kokar i Sverige och Europa. Kaoset kommer oundvikligen att öka. Nationalismen är en naturkraft som inte går att stoppa. Den moderna världen är ett sandslott på en strand och nationalismen är en tsunami som närmar sig.

    Själv välkomnar jag kaoset och ser det som ett medel vilket kommer leda till nationernas seger.

    Skönt förresten att du slutat att använda ordet ”nazister”.🙂

    P.S. Märket precis att det hoppat in ett ”A” i mitt namn i vissa av kommentarerna.

  41. conny
    4 december, 2013

    Egentligen är det ganska enkelt, nationalismen är det klister som håller ihop nationerna, och har ingenting med rasism eller främlingsfientlighet att göra. Det handlar om att ta emot så många invandrare som landet kan absorbera, och de som kommer ska underordna sig världlandets kultur, för att nationen ska fortsätta fungera. De ska assimileras in i gemenskapen, vad ska de annars här att göra?

    Länder bildades ju en gång i tiden med nationalismen som grund. Det är det enda som fungerar så länge jorden består av så många väsensskilda kulturer och religioner. Varför är det så svårt att förstå?

    Själva begreppet ”mångkultur” är en motsägelse, ett enskild land kan inte ha många kulturer, för då upplöses nationen och vi får ett klansamhälle. Det är det som håller på att ske i Sverige.

    Norden skulle kunna bilda ett enda land, eftersom våra kulturer, tänkesätt och traditioner är snarlika, men alla nationer som innehåller olika folkslag med helt olika kulturell bakgrund kommer alltid att bekriga varandra. Det spelar ingen roll hur många miljarder, och hur mycket arbete man lägger ner för att det ”mångkulturella” samhället ska fungera. Det kommer aldrig att fungera, det är en omöjlig ekvation. Förutsättningarna finns helt enkelt inte.

    Vi får helt enkelt bestämma oss för om vi ska ha en fungerande nation, eller om vi ska ha ett splittrat mångkulturellt och uppdelat rike, med ständiga motsättningar mellan de olika kulturerna.

    Planeten som sådan är mångkulturell, och kommer troligen att vara så i hundratals år framåt, kanske tusentals, sen kan vi möjligen riva gränserna för till slut går vi oundvikligen mot den slutliga upplösningen av mångkulturen och vi får en gemensam jordisk kultur. Men dit är det som sagt långt, kanske tusentals år.

    Under tiden får vi acceptera Darwins teorier om arternas ursprung och utveckling. Vi kan inte påskynda evolutionen, hur mycket vi än skulle vilja, det leder ofelbart till problem.

    Till eventuella tvivlare vill jag säga att det är inte rasistiskt att tänka logiskt, och att man bör studera naturens ordning innan man börjar kasta gatsten och kalla folk för rasister. Vad skulle hända om vi försökte oss på samma experiment med djuren i naturen, som vi experimenterar med människor? Jo, de skulle utrotas.

    Människorna i Sverige kommer inte att utrotas, men nationen Sverige kommer att utrotas om vi fortsätter som hittills och inbillar oss att mångkultur ska kunna fungera inom ett lands gränser.

    Tänk en gång till innan du kastar första stenen, kanske har han som du kastar på tänkt på nåt som inte du tänkt på.

  42. Peter
    4 december, 2013

    Finns mycket att säga om det ni skriver, men mest är jag nyfiken på vad ”den biologiska nationen” är? Har ni hittat en svensk-gen? Har ni tänkt att topsa alla som befinner sig i Sverige eller gör ni som vanligt och går efter hudfärg och godtycklighet? Antar att ni inte har något emot homo- bi- och transsexuella personer och deras äktenskap?

  43. Svensk Nationalist
    4 december, 2013

    @Peter

    Den biologiska nationen är de etniska svenskarna. Ordet ”biologisk” är egentligen överflödigt men det kan vara bra att vara tydlig med tanke på den urvattning av nationalismen som SD bedriver

    Här är en bra artikel där du kan läsa om ”den svenska genen”.
    https://www.realisten.se/2010/11/09/sagan-om-den-svenska-genen/

    Jag, liksom de flesta nationalister, har inget emot hbt- personer i sig. Jag bryr mig föga om vad två vuxna människor har för sexuella preferenser. Däremot motsätter vi oss ”homolobbyn” och de rörelser som är kopplade till denna. Vi ser äktenskap som en förening mellan en man och en kvinna och vi anser inte att homopar kan jämställas med heteropar. Det handlar alltså inte om att trycka ner någon utan att främja kärnfamiljen.

  44. conny
    4 december, 2013

    För mig har hudfärg eller etnicitet ingen betydelse, det som är viktigt är de gemensamma värderingarna som binder ihop nationen, och som vi alla kan samlas kring. Men om vi släpper in hundratusentals invandrare vars kvinnosyn tillåter att man kan slå ihjäl sin egen dotter, eller folk som kräver särrättigheter och särbehandling för att de ska kunna leva här, för att ta ett par exempel, då kan det bara bli katastrof.

    Jag kan inte se en enda fördel med att släppa in folk som eldar upp skolor, bilar, begår gruppvåldtäkter och ställer till med upplopp osv. Jag kanske har missat det fina med det hela?

    Till och med det partiska SVT har börjat rapportera om det ökande antalet våldtäkter/gruppvåldtäkter, även om de mörkar orsakerna. Det skulle vara intressant om någon kunde vara så snäll och förklara för mig vad som är meningen med det hela, vad är målet?

    Jag har hittills bara hört tomma floskler som ”värdegrund” ”allas lika värde” ”egenvärde” ”och ”människosyn”. Ska dessa tomma ord vara anledning till att förstöra ett väl fungerande land, eller vad är det frågan om egentligen?

    Sjuklöverkartellens argument för att inte samarbeta med SD är deras ”människosyn”, då undrar jag om de som kommer hit har bättre människosyn, och på vilket sätt?

  45. MartinA
    4 december, 2013

    Peter
    En dag skall jag dö. Tiden kommer gå. Mitt sinne kommer slockna. Mina minnen kommer förksvinna. Det som då finns kvar av mig är mitt genetiska material. Genetiskt material är kopior av varandra. På sätt och vis existerar majoriteten av det som är jag utanför mig själv i närbesläktade människor. Ergo, min lojalitet är till dessa människor. Precis som jag har större lojalitet till min egen familj än till ickefamilj har jag större lojalitet till svenskar än till ickesvenskar. Inte för att de är ”bättre” än ickesvenskar. Inte för att de är ”svenskar”. Utan för att de innehåller mer av det som är jag.

    När jag läser om historiens människor känner jag inte särskilt intresse av svenskarna för att jag har samma kultur som de hade. Det har jag nämligen inte. Om jag tittar på fjortonhundratalsmänniskor här i sverige är deras kultur väsenskild från min egen. Deras kultur var snarare närmare ett somaliskt stamsamhälle än nuvarande svensk kultur. Jag känner särskilt intresse av dem därför att de lever i mig. Jag känner samhörighet med dem därför att vi på ett fundamentalt plan är ett och samma. Jag är nationalist för att jag vill att det skall finna människor som jag själv även i framtiden.

  46. Martin
    4 december, 2013

    Homosexuella et al är inte min ensak. Jag har varken önskan eller avsikt att tvinga dessa människor till någonting. De bör få ingå de avtal de önskar. Däremot tycker jag det är fel att tvinga ett religiöst samfund att viga två (eller fler) människor om det är emot det religiösa samfundets filosofi. Personligen tycker jag inte att staten har något med äktenskap att göra.

    Sen, somliga kallar homosexualitet för ”onaturligt”. Men homosexualitet är såpass vanligt och i såpass stor utsräckning medfött att det bör ge någon form av evolutionära fördelar. Annars skulle det vara mycket ovanligare än vad det är. Finns en del intressanta artiklar som funderar om homosexualitet och evolutionen. Lätt att internetsöka fram du talar hygglig engelska. Däremot tycker jag illa om homosexuella som inte visar samma hänsyn som jag visar andra. Till exempel genom vulgo-pride. Och jag tycker att mer eller mindre alla avtal mellan människor skall vara frivilliga. Att staten skall tvinga mig att anställa eller inte anställa någon på grund av dennes sexuella läggning tycker jag är fel.

  47. Peter
    4 december, 2013

    Ok så trots att artikelförfattaren på ett rätt rörigt sätt beskrev skillnader i DNA så hamnar det till slut om ett avgörande om vem som ser svensk ut eller inte.
    Och att västerlänningar är ok men inte andra. Har jag förstått det rätt?

  48. Peter
    5 december, 2013

    Ni var ivriga på att svara ända tills nu, trodde ni inte att jag skulle orka läsa blogg-inlägget?🙂 Det är ju skrivet på ett sätt som gör att man tröttnar rätt snabbt..ett medvetet drag.

    Nationalencyklopedin säger att forskning visar på att det inte finns några betydande biologiska skillnader mellan folkslag. Har hittills inte sett några rapporter som påvisar motsatsen.

  49. conny
    5 december, 2013

    Jag skulle vilja fråga Peter vad han tycker om ett samhälle där alla grupper oavsett åsikt, från höger till vänster, gavs tillfälle att demonstrera och föra ut sitt budskap utan att någon använde våld, eller på annat sätt störde demonstrationen/talaren? Public Service skulle förstås vara neutrala och inte ta ställning för eller mot någon grupp, endast rapportera sakligt, sen skulle folket få ta ställning i lugn och ro utan att behöva känna oro för att utsättas för våld från någon med en annan åsikt.

    I Sverige rör vi oss allt längre bort från ett sånt samhälle, men om man inte pga. av sin egen åsikt inte tillåter någon med en annan åsikt att föra ut den, då har man trampat på yttrandefriheten och diskvalificerat sig själv från diskussionen om vem som använder våld. Då är man inte trovärdig, för då har man gett sig själv rättigheter som man inte tillerkänner andra.

    Ställer du upp på ett sånt samhälle Peter, eller ser du nåt problem med att alla får propagera för ”sitt” samhälle och föra ut ”sin” åsikt? Och i så fall, vilka problem ser du?

    Låt vara att det med nuvarande samhällsutveckling låter som en utopi, men ens agerande och retorik är avhängig vad man har för grundfilosofi, för om man är beredd att tysta ”motståndaren” med våld, måste man vara beredd att förklara varför och i förlängningen kunna redogöra för vilket samhälle man vill ha, eller hur?

  50. Peter
    5 december, 2013

    I vanlig ordning när det blir svårt att svara så byts ämnet. I rest my case.

  51. conny
    5 december, 2013

    Peter, du har trasslat in dig i ditt eget svammel, och drar dig undan med svansen mellan benen därför att du innerst inne vet att du har fel. Bättre då att gå ut på gatorna maskerad och härja, eller hur?

    Du är en perfekt ambassadör för stenkastarvänstern som tycker att de är de enda som ska ha rättighet att uttrycka åsikter. Alla andras åsikter är fel, och när ni kastar sten och hindrar andra från att uttrycka sina åsikter så är det de andras fel att det blir våldsamt. Det är kontentan av ditt resonemang.

  52. Peter
    5 december, 2013

    Du vet ingenting om mig, du kan tro att jag är en våldsam person. Det spelar faktiskt ingen roll vad ni tror.

    Det jag vet är att i många såna här diskussioner länkas det till olika sajter för att styrka sina åsikter men inte en enda gång har ni lyckats. Och även om ni nu lyckats påvisa något som annan forskning inte gjort, så betyder det inte att ni har rätt. Kalla det jag skriver för svammel om du vill, men det är ni som bygger er ideologi på godtycklighet och hat. Inte jag.

    Journalister och andra debattörer kan intyga om det hat som de får från era gelikar, skulle jag skriva ut mitt mobilnummer här så skulle det inte dröja länge innan jag blev hotad.
    Vore nästan värt att göra som experiment.

  53. conny
    5 december, 2013

    Du undviker konsekvent att svara på min fråga, därför att det skulle rycka undan grunden för hela ditt resonemang. Frågan är enkel och kan besvaras med ja eller nej: Tycker du att alla ska ha samma rättighet att uttrycka sin åsikt, utan att utsättas för våld?

    Offermentaliteten biter inte på mig, jag har aldrig hotat någon, och har inte för avsikt att göra det heller. Du får ha vilken åsikt du vill, jag vill bara höra vad den är.

    Jag förstår mig inte på dig, är det godtycklighet och hat att man vill att alla ska ha lika rättigheter? Att alla ska ha rätt att uttrycka sin åsikt? Vilket styrelseskick vill du införa i Sverige då, om du fick bestämma?

  54. Peter
    5 december, 2013

    Ja självklart ska man ha rätt att demonstrera och yttrandefrihet. Har jag antytt något annat?

    Så nu kan du svara på min fråga några inlägg upp.
    Förresten, din polare försvann väldigt snabbt härifrån. Du kan hälsa honom att jag läst hans länk och önskar ett svar på några frågor. Eftersom han utger sig för att vara så påläst.

  55. conny
    5 december, 2013

    Ok tack! Då jobbar vi för att alla ska ha rätt att genomföra lagliga demonstrationer, och hålla tal utan att bli utsatta för våld, oavsett politisk åsikt.

    Menar du frågan om gener, eller sexuell läggning? Jag svarar på båda då.

    När det gäller gener så är det inget som är relevant för min åsikt om hur samhället bör se ut.

    Samma sak med sexuell läggning, inte relevant för min politiska uppfattning.

  56. conny
    5 december, 2013

    Polare? Jag känner ingen här.

  57. Peter
    5 december, 2013

    Så du anser att alla människor är lika värda?

  58. conny
    5 december, 2013

    Det är en annan diskussion Peter. Jag har bloggat om hur värdet uppstår, bättre du läser där vad jag tycker.

    Conny-tankar.blogspot.com

  59. Martin
    5 december, 2013

    @Peter
    ”Ok så trots att artikelförfattaren på ett rätt rörigt sätt..”

    Jag uppfattade inte att den här frågan var till mig så därför svarade jag inte på den. Personligen tycker jag evolutionen är fascinerande och om du har ett ”icke röriigt sätt” att beskriva den är jag idel öra🙂 Jag tyckte i och för sig inte att min kommentar var rörig men alla tycker olika antar jag. Jag återkommer gärna med min tanke om ”allas lika värde” vilket jag tycker är en direkt odemokratisk och människofientlig och totalitär ide.

  60. Peter
    5 december, 2013

    Nej min fråga var menad till ”en svensk nationalist”, som länkade till bloggen.

    Men frågan är fri att besvara, om alla människor inte är lika värda (eller att man strävar efter det iallafall) så kan man ju fråga sig varför nån tycker annorlunda. Tex frågan om papperslösas möjligheter att få akut vård gratis i Sverige, detta upprör folk av nån orsak. Vore intressant tex att se korrekt statistik på hur mycket (eller lite) det kostar samhället.

  61. conny
    5 december, 2013

    Först och främst ska vi översätta ordet ”papperslös” som på riktig svenska betyder ”illegal invandrare” så alla vet vad vi pratar om. Sen är det ju ett mindre mysterium att regeringen belönar folk som bryter mot svensk lag, genom att ge dessa gratis vård. Det handlar ju inte bara om akut vård.

    Akut vård dvs. om någon riskerar att dö om denne inte kommer under omedelbar behandling, ska alla ha rätt till, även om de brutit mot lagen. Men om någon t.ex. har dåliga tänder så är det ju ingen anledning till akut sjukvård.

    Det bästa vore om regering och riksdag följde sina egna lagar och såg till att de som är här olagligt lämnade landet, Vad ska man annars ha lagar och Migrationsverk till? Då är det ju bara att låta alla som vill komma hit komma, utan att ta omvägen genom Migrationsverket.

    Ingen idé att slösa tid på denna enskilda fråga, alla som inte sovit sig genom livet vet att den svenska regeringen inte är ens i närheten av att ha den kompetens som krävs för att sköta ett land. Tyvärr verkar det som om nästa regering också kommer att bestå av folk från sjupartiet, där en svetsare och EXPO-vän väntas bli nästa statsminister.

    Fast det är klart, kan man ha en hårfrisörska som minister, så varför ska man inte kunna ha en svetsare som minister? Ingen av dem bryr sig ju om Sverige, så det kan gå på ett ut.

    Vi får vänta och se, mycket kan hända än, jag tycker mig se början till ett uppvaknande hos det svenska folket.

  62. Peter
    6 december, 2013

    Conny

    Ja akut tandvård kan också vara livshotande, man kan få sepsis dvs blodförgiftning av det. Och den akuta tandvården är knappast några bevarande ingrepp utan det dras nog tänder på löpande band utan rekonstruktion. Du råkar inte ha nån statistik för vad denna vård kostar samhället? Skulle vara intressant att se, sannolikt är det så lite pengar att det knappast syns i budgeten. Rasismen i samhället kostar garanterat skattebetalarna tusenfalt mer..

    Så du tror inte att polisen jagar de som vistas i landet utan tillåtelse? Dessa personer gömmer sig naturligtvis och har säkerligen en orsak till detta, ingen vill ju stå utanför samhället frivilligt. Allt är inte så svart eller vitt som du och andra intoleranta försöker påskina.

    Ni påstår att det sker en massinvandring, men i så fall pågår det också en massutvisning då det är långt ifrån alla som får stanna. Detta ”glömmer” Sd och andra bort i debatten när de slänger sig med siffror om invandringens storlek. Falskspel kallas det, detta sysslar även regeringen med i andra frågor.

  63. Martin
    6 december, 2013

    Allas lika värde. Det är ju litet oklart vad det betyder men jag tolkar det som det låter. Alla medborgares likhet inför lagen är en gammal och etablerad princip för en rättstat. Men allas lika värde måste betyda något annat, eller hur? Annars skulle vi ju bara sagt ”alla medborgares likhet inför lagen”

    ”Allas lika värde” är i direkt konflikt med demokratin.
    Demokrati betyder folkstyre. Idealet vore att medborgarna själva kunde rösta om varje lag men det är opraktiskt. Alltså utser medborgarna representanter vars jobb det är att representera medborgarna och se efter deras intressen. Detta kallas ”representativ demokrati” och är mindre demokratiskt än direktdemokrati, men mer praktiskt.
    En riksdagsledamot från Smålands valkrets representerar medborgarna i Småland. Det är dennes jobb att prioritera medborgarna i Småland. Deras liv, välstånd, trygghet, livsvärde etcetera, såsom de själva hade gjort om de befann sig i riksdagen.
    Till exempel, om staten bestämmer sig för att utlokalisera högsta domstolen är det riksdagsledamoten från Smålands jobb att argumentera och förhandla för att den skall utlokaliseras till Småland. Om ett regemente skall läggas ner är det dennes jobb att argumentera för att det inte är regementet i Småland som läggs ner. Etcetera. I praktiken tillmäter smålänningarnas representant smålänningar ett högre värde än icke smålänningar.
    Detta befinner sig i direkt konflikt om principen om ”allas lika värde”. Enligt denna princip borde alla riksdagsledamöter tillmäta alla medborgare (eller kanske till och med alla människor) samma värde. Regementen och statlig verksamhet, infrastruktur, ja, alla lagar och regler bör enligt denna princip förläggas och utformas efter vad som är till störst nytta för flest antal människor. ”Allas lika värde” är en teknokratisk princip, folkligt stöd och legitimetet är inte längre nödvändigt utan ett upphöjt och allseende prästerskap avgör vad som är bäst för var och en. Om vi drar det till dess extrema form.

    Dessutom. Du är säkert en väldigt trevlig och bra människa. Trots det har du inte lika värde med min syster. Du har ett mycket lägre värde än henne. För mig. Allas lika värde är här en direkt omänsklig princip. Ta till exempel om om min syster blir sjuk och behöver få en njure donerad. Om alla verkligen har lika värde är det orimligt att jag skall få donera en av mina njurar till min syster. För, vem är jag att tillmäta ett högre värde till henne än till någon som behöver njuren ännu mer?

    Sen går det också att objektivt säga att somliga människor faktiskt har ett lägre värde än andra människor, mördare contra sjuksköterskor etcetera. Men jag ogillar att inta ”gudperspektiv”. Därför att det perspektivet helt enkelt inte finns. Vi är alltid på någon sida. När vi låtsas att vi ser efter allas intressen lika, ja, då ljuger vi. Ofta också för oss själva. Hursomhelst, i mina två ovanstående argument så tog jag upp idealfallen för ”allas lika värde”. Sånt här rasar genast ihop i korruption, vips så är det härskarklassen som för förtur på njurar, och vars intressen måste gynnas därför att det är objektivt ”bäst” att de får det bra. Sådana är vi människor, att låtsas som något annat, tja? Det är en fantasi.

    Nåja, ”allas lika värde” kanske betyder någonting annat. Men då vill jag höra en tydlig definition.

  64. conny
    6 december, 2013

    Du har inte förmågan att se hela bilden Peter, och även om jag skulle presentera siffror som förkastade den vansinniga politik som regeringen för, så skulle du knappast bli klokare av det. Därför ser jag det inte som meningsfullt att koka ner diskussionen till vad tandläkarbesök eller enskilda poster kostar. Det handlar om att nationen Sverige håller på att krackelera, varav ekonomin är en – låt vara viktig – faktor.

    Vill du ha ekonomiska fakta om vad invandringen kostar så rekommenderar jag att du läser vad Tino Sannandaji har att säga. (med reservation för stavningen av hans namn)

  65. Peter
    6 december, 2013

    Vad invandringen kostar finns det gott om vedertagen fakta om. Men eftersom du tycker att det är så hemskt och uppenbarligen kostsamt att ge ett sannolikt mindre antal personer akut vård i Sverige så antog jag att du hade fakta om det också. Så då handlar det inte om ekonomi alltså.
    Så vad är problemet? Jag skulle kunna raljera om en massa antagande som tex rasism och främlingsfientlighet men jag vet samtidigt hur den fortsatta diskussionen skulle se ut med pajkastning osv. Så jag låter dig själv berätta varför dessa människor inte är värda något som kostar skattebetalarna en i sammanhanget försvinnande liten summa.

  66. conny
    6 december, 2013

    I vilket sammanhang är ett par hundra miljarder en i sammanhanget försvinnande liten summa? Hur många gånger ska jag behöva förklara för dig att det inte handlar om vården? Be någon läsa för dig för du kan inte hantera text. Jag avslutar den här diskussionen med dig för den ger inget, eftersom du har så svårt för att läsa. Bye bye!

  67. Peter
    6 december, 2013

    Jag försöker bara bena ut vad problemet är. Jag har inte svårt för att läsa men du och andra intoleranta debatörer brukar ge upp när orden tar slut.
    Du började prata om hur hemskt det var att Sverige ger papperslösa akutvård i Sverige och när jag ifrågasätter dig så byter du ämne till totala invandringskostnaden.
    Jag är ganska van vid att såna som du inte vill förklara vad problemet är, för ni vill inte erkänna att det rör sig om rasism. Ha de bra.

  68. Martin
    7 december, 2013

    Så, Peter. Vad anser du att ”allas lika värde” betyder? På vilket sätt skiljer det sig från ”alla meborgares likhet inför lagen”?

  69. Peter
    7 december, 2013

    Börjar med att notera att varken ”en svensk nationalist” eller ”Conny” har kunnat reda ut vad ”en genetisk nation” innebär eller varför papperslösa inte ska få akut vård i Sverige. Då drar jag slutsatsen att det rör sig om rasism.

    Martin
    Allas lika värde har naturligtvis inget med familjeband att göra utan det är ett ställningstagande man gör i sitt bemötande av människor generellt i samhället. Främst från kommunens/landstinget/statens sida men även näringsidkare, föreningar och privatpersoner. För att förenkla, vården ska vara lika för alla svenska medborgare oavsett kön, ursprung eller sexuell läggning. Det borde alla människor kunna ställa upp på. Eller?

  70. Martin
    7 december, 2013

    Dessutom, din betydelse skiljer sig överhuvudtaget inte från den mycket äldre och mycket mer väletablerade och mycket mer distinkt formulerade ”alla medborgares likhet inför lagen”. Varför använda en flumterm som ”allas lika värde” istället för en distinkt term?

    Sen, jag lägger märke till en socialistisk och centralistisk attityd i din kommentar. Vet inte om det var din avsikt men jag problematiserar:

    ”..vården ska vara lika för alla svenska medborgare oavsett kön, ursprung eller sexuell läggning. ”
    Du vill förbjuda att köpa vård för sina egna pengar? Du vill avveckla landstingen och kommunerna och styra allt centralt? Om landstingen inte har någon beslutsrätt så blir de ju bara centralmaktens genomförare?

  71. Martin
    7 december, 2013

    Stryk ”dessutom”, jag flyttade det stycket från slutet till början men glömde formulera om det korrekt🙂

  72. Peter
    7 december, 2013

    Japp, jag har den synen. Jag anser att alla ska ha samma chanser i livet, jag gillar inte tanken att en person kan köpa sig bättre vård på bekostnad av den som inte har lika mycket pengar.
    Motsatsen finns i USA och hur dåligt det fungerar lär vi ju ha sett många gånger om. I Sverige förfasas vi över att försäkringsbolag väljer bort potentiellt olönsamma kunder pga övervikt eller annat. Så kan lätt vården bli och redan idag väljer privata vårdcentraler profit före patientens bästa. Så får det inte fortsätta. Sök på Stafford-skandalen i Storbritannien så får du se hur det kan bli.

  73. Peter
    7 december, 2013

    Avveckla landsting och kommuner, vart har du fått det ifrån? Låter som en liberal våt dröm. Så vill jag absolut inte ha det. Vill du?

  74. Martin
    7 december, 2013

    Så varför använda gummiparagrafen ”allas lika värde” istället för det distinkta ”alla medborgares likhet inför lagen”? Enligt dig betyder de exakt samma sak? Eller? Hur skiljer de sig åt, enligt dig?

    Om du har lokal beslutsrätt kommer alla medborgare inte få likvärdig vård. Lokal beslutsrätt gör att annorlunda lokala prioriteringar görs. Om du upphäver beslutsrätten blir landsting och kommuner endast centralmaktens mandariner.

  75. Peter
    7 december, 2013

    Nu hamnar vi en aning på ett sidospår, kanske medvetet från din sida för att styra undan fokus från ursprungsfrågan om papperslösas rätt till akutvård.
    Nej det handlar inte bara om lika inför lagen, om du läser en gång till vad jag skrev så är det samhället i stort, på flera nivåer som jag anser att vi bör behandla alla människor lika. Att jag nämnde medborgare var endast ett exempel men du vinklade till det på ditt vis.
    Diskussionen kan hålla på i oändlighet och jag känner att kopplingen till blogginlägget har försvunnit. Så antingen håller vi en röd tråd eller så lägger vi ner.

  76. Peter
    7 december, 2013

    Så det här är renhåriga politiker?
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17980478.ab

    Om man läser längre ner så är partiledaren för SvP dömd för bland annat våldsamt upplopp och brott mot knivlagen. Partisekreteraren har en historia väl i nivå med vilken terrorist som helst. Är det dessa personer det är så synd om enligt er? Självklart finns det vildar på vänsterkanten också. Men de plockar inte fram offerkoftan så fort de blir ifrågasatta! Det är samma skit på båda sidor och det ska bekämpas med lagliga medel. Förstår ni nu varför dessa personer inte är välkomna på öppna möten..?!

  77. Martin
    7 december, 2013

    ”Nu hamnar vi en aning på ett sidospår, kanske medvetet från din sida för att styra undan fokus från ursprungsfrågan om papperslösas rätt till akutvård.”

    Du tog upp ”allas lika värde” i en kommentar. Jag frågade om en tidigare kommentar var riktad till mig. Och nämnde att jag gärna berättar min åsikt om varför allas lika värde är en ”odemokratisk och människofientlig och totalitär ide.”
    Du svarade ungefär:
    ”Men frågan är fri att besvara, om alla människor inte är lika värda (eller att man strävar efter det iallafall) så kan man ju fråga sig varför nån tycker annorlunda. Tex frågan om papperslösas.. ”

    Alltså, du pratade om allas lika värde fristående från papperslösa. Sedan, flera kommentarer senare, exemplifierade du diskussionen om allas lika värde med papperslösa. Följaktligen var ursprungsfrågan INTE om papperslösas rätt till akutvård. Följaktligen är det du som gör det du anklagar mig för, försöker leda in diskussionen på ett sidospår. Fast i ditt fall misstänker jag definitivt inte att du gör detta medvetet.

  78. Martin
    7 december, 2013

    ”Nej det handlar inte bara om lika inför lagen, om du läser en gång till vad jag skrev så är det samhället i stort, på flera nivåer som jag anser att vi bör behandla alla människor lika. Att jag nämnde medborgare var endast ett exempel men du vinklade till det på ditt vis.”

    Aha, så samhället skall behandla alla lika, oavsett om de är medborgare eller inte? Det är vad du anser att principen om ”allas lika värde betyder”? Innebär inte det att medborgarskapet upphävs?

  79. conny
    7 december, 2013

    Jag hävdar fortfarande att du har svårt med läsförståelsen Peter, hur kan du annars tolka den här meningen som rasistisk:”För mig har hudfärg eller etnicitet ingen betydelse, det som är viktigt är de gemensamma värderingarna som binder ihop nationen, och som vi alla kan samlas kring”
    .

    Jag skulle inte kommentera mer sa jag, men jag tycker du är intressant ur ett psykologiskt perspektiv. Väntar på spänning på ditt svar.

  80. Peter
    7 december, 2013

    Martin

    Nej.

  81. Peter
    7 december, 2013

    Conny

    När jag ifrågasatte om inte kostnaden för papperslösas akutsjukvård är försvinnande liten så började du ta upp något som jag tolkar som invandringens totalkostnad ur extremhögerns synvinkel. Sen anklagade du mig för att inte kunna läsa..

  82. conny
    7 december, 2013

    Jag har redan förklarat att alla ska ha rätt till akutsjukvård. Jag har inga siffror på vad den kostnaden är, det intresserar mig inte så mycket heller. Det är apartheidsystemet som Sverige infört sen några år som är intressant/fel.

    Sen när du pratar om ”extremhöger” så är det svårt att diskutera. Vad är extremhöger i mitt resonemang? Är det extremhöger att vilja ha demokrati, en fungerande invandringspolitik, att inga särrättigheter för någon grupp ska tillämpas, att ingen ska diskrimineras PGA kön, hudfärg eller etnicitet? Är det extremhöger att se till individens kompetens i stället för att tillämpa kvotering?

    Det är lite svårt att veta vad du är ute efter, eftersom du inte vill redogöra för hur ditt idealsamhälle ska se ut. Om du gjorde det så vet jag var du står och då är det lättare att diskutera, eller hur? Har du fördomar Peter mot vissa grupper i samhället Peter? Jag bara undrar.

  83. Camilla
    7 december, 2013

    Alltså grabbar. Ni är enastående. Min blogg lever sitt egna liv tack vare er. Som en sa: Tänk att kunna skriva nåt så okontroversiellt men som ändå väcker sån debatt.

  84. Peter
    8 december, 2013

    Conny

    Vad jag vill ha för samhälle? Jag vill ha ett samhälle där alla har samma förutsättningar i livet och ingen blir diskriminerad oavsett kön, etnicitet eller sexuell läggning. Och eftersom jag blir feltolkad hela tiden så är det inte socialism jag är ute efter, det får finnas klasskillnader i samhället men att de rika ska bidra mer än andra. Och ja jag anser att invandring berikar samhället men det finns problem som till största delen inte har med invandrarna själva att göra. SvP och andra fascistorganisationer där även Sd befinner sig spelar på folks oförmåga att se ett steg längre än näsan räcker. Det är ingen slump att högutbildade väljer andra partier.

    Så nu vet du. Hur ser ditt idealsamhälle ut?

    Camilla
    Ja såna här frågor tenderar att bli långdragna historier :p Speciellt om en sån som jag ger mig in i leken bland alla som står till höger som dominerar kommentarsfälten på nätet. Nästan så man kan tro att det är organiserat..

  85. Martin
    8 december, 2013

    @peter
    ”Nej.”
    Ok, men om ”alla har lika värde”, ska inte samhället värna alla lika? Oavsett medborgarskap? Varför vill du vägra en svältande människa socialbidrag bara för att personen inte är medborgare? Varför vill du vägra en misshandlad kvinna skyddat boende bara för att hon inte är medborgare? Varför vill du vägra hårt arbetande människor dagisplats bara för att de inte är medbogare? Tror du inte på alla människors lika värde?

  86. Peter
    8 december, 2013

    Martin

    Ja du..du verkar ju vilja gentesta folk innan de får något alls så din retorik känns ganska falsk. Ungefär som om du skulle bry dig om en misshandlad somalisk kvinna. Eller?
    Jag ser inget som helst problem i att vi ger skydd och livsnödvändig vård till de som befinner sig i Sverige. Tycker du samma?
    Tycker du det är okej att de som vill ha burka eller niqab får bära det offentligt?

  87. Martin
    8 december, 2013

    Så, om du vill ge samma samhällsservice till medborgare och icke medborgare. På vilket sätt vill du INTE avskaffa medborgarskapet?

  88. Martin
    8 december, 2013

    Vilka rättigheter skall medborgare ha som icke medborgare inte har? Vilken samhällsservice skall vara förbehållen medborgare?

  89. Martin
    8 december, 2013

    ”Ja du..du verkar ju vilja gentesta folk innan de får något alls så din retorik känns ganska falsk.”
    Nej. Jag är nationalliberal. Jag anser att hela systemet med att centralmakten tvingar ifrån människor deras surt förvärvade saknar legitimitet. Den som vill idka välgörenhet bör göra så med sina egna surt förvärvade, ej med pengar som tvingats ifrån andra under hot om våld.
    ”.. innan de får något alls ..” är helt enkelt ett fullständigt förvridet perspektiv för mig. Jag har lika litet rätt att tvinga någon att inte bära burqa som de har att tvinga mig att be 5 gånger om dagen eller som de har att leva på mina skattepengar.
    Mitt ”vi”, de jag känner mig besläktad med. Ditt ”vi” tycks vara alla människor(vilket betyder att du inte har något ”vi”. Den som känner samma lojalitet till alla människor känner inte lojalitet till någon). Andra människor har andra ”vi”. Gott så. Jag, personligen, skulle aldrig ge välgörenhet till människor utanför mitt ”vi”. Andra människor gör andra val. Vilket de har all rätt att göra, med sina egna pengar och med sin egen tid.

    Att försöka tvinga igenom en totalitär socialistisk modell i ett mångkulturellt samhälle är helt enkelt vansinne. Det kommer misslyckas så hårt och så spektakulärt att, tja, jag har redan köpt pop-corn och satt mig i soffan för att njuta av showen. Och satt min potatisodling och fyllt min jordkällare och odlat kontakt och välvilja med mina grannar på mitt lantställe.

  90. conny
    8 december, 2013

    Ditt ordval avslöjar dig Peter. På vilket sätt berikar invandrarna samhället? På vilket sätt berikar de dig personligen så till den grad att du måste skriva om det? Om någon har specialistkunskaper som saknas på den svenska arbetsmarknaden, så berikar denne självklart just arbetsmarknaden. Men hur många Syrier – för att ta ett exempel – har specialistkunskaper som är efterfrågade av svenska arbetsgivare? Kan det vara 0 av hundra, eller 1 av hundra? Fler kan det knappast vara, för jag har inte hört talas om några framstående industrier i den delen av världen.

    Du antar en massa saker, t.ex. att högutbildade väljer andra partier. Det är ett barnsligt påstående som inte är sant, men det avslöjar en hel del om hur du tänker. Du ser ner på lågutbildade, vilket betyder att du ser ner på de flesta invandrare som kommer hit. Eller ska du dra en Sahlinare och påstå att de högutbildade invandrarna kör taxi?

    Den slutliga spiken i kistan för ditt resonemang är när du säger att SD är en fascistorganisation. SD är ungefär som Socialdemokraterna var förr i tiden, vilket betyder att i många västländer kommer de att betraktas som Socialister när de blir största parti och har regeringsmakten. Fast det dröjer 5 år till.

    Jag har studerat dina kommentarer, och dragit logiska och rimliga slutsatser av din retorik, och kommit fram till att du är så indoktrinerad av statspropagandan att du inte förmår att tänka utanför det som etablissemanget säger åt dig att tänka. Du drar ologiska slutsatser och motsäger dig själv, ” ja jag anser att invandring berikar samhället men det finns problem som till största delen inte har med invandrarna själva att göra.”

    Om inte invandring funnits så hade inte dessa problem funnits som inte beror på invandrarna själva, säger du med andra ord. Tänk efter lite så kanske du upptäcker tankevurpan.

    För tydlighetens skull så skyller jag inte invandrarna, jag skyller på invandringspolitiken. Jag vet inte om du förstår skillnaden, Sveriges statsminister gör det inte.

    Är det inte dags att du kommer ut ur din bubbla och resonerar som en man? Eller om du är en kvinna, resonera som en kvinna då. Du är inte mottaglig för logiska argument. Det spelar ingen roll vad man säger. Ord som ”fascist” ”rasist” och ”främlingsfientlig” kommer ur din mun när du inte förstår verkligheten och sakernas tillstånd. Som vanligt på vänsterkanten alltså.

  91. Peter
    8 december, 2013

    Martin
    Du verkar vara en sann egoist, solidaritet finns inte för dig. Och ingen har eller kommer att tvinga dig till att be fem gånger om dagen, vart har du fått det ifrån?
    Lite nyfiken, vem hotar med våld och hur?

    Det finns ett samhälle på jorden där du skulle passa in fint, det är USA. Där är varje person för sig själv och man behöver inte bry sig om andra. Du kan äga vapen för att hålla folk borta och skatterna är pinsamt låga så det passar nog dig. Om du sen blir sjuk där borta så kan du få sälja allt du har och dö fattig utan värme från någon annan än soppköken.

    Eller så kan du bo i Sverige där vi tar hand om varandra genom skatten där välfärden garanterar att du slipper stå barskrapad utan bostad. Jag gillar Sverige mycket av den orsaken. Förresten, du har väl ingen försäkring heller? Den fungerar ju på så sätt att du betalar till andra om de har otur med bil eller hem precis som de betalar för dig om du råkar ut för något. Hemskt eller hur? Jag tycker det låter bra men jag bryr mig om andra också.

  92. Peter
    8 december, 2013

    Conny

    Den här artikeln har några år på nacken men i den kan man läsa en bit ner att den typiske Sd-väljaren är lågutbildad, arbetare eller arbetslös.
    http://www.dn.se/nyheter/politik/sd-starkast-i-sodra-sverige/
    Men all media, förutom flashback, avpixlat, nordfront eller vad ni nu brukar länka till, är ju en del av ”den stora lögnen” enligt er. Så du lär väl avfärda detta illa kvickt. Du kan ju länka till någon annan hemsida som inte är höger-rörelsens lakejer som ovan, kanske
    Hittade i efterhand en annan sida med info om detta:
    http://www.henrikoscarsson.com/2008/11/sd-vljarna-kartlagda.html
    Endast 9% av Sd-väljarna har en högskoleutbildning.

    Även om Sd har ökat sitt stöd bland svenska folket så kan det inte ha förändrats så mycket på relativt kort tid.

    Om nu Sd har likheter med tidigare sossarna så varsågod och lägg fram exempel på det. Om du börjar raljera kring rasbiologiska institutet på 30-talet så ta i beaktande att även i Sverige fanns det många med övertygelsen att vissa folkslag var överordnade andra. Det var inget konstigt på den tiden.
    Hade Sd existerat då så skulle Åkesson varit Hitlers bästa vän…kanske något Åkesson drömmer om vad vet jag.. (OBS IRONI!)

    Jag ser inte ner på någon, vart har du fått det ifrån? Du lägger en massa underliga värderingar i min mun just nu. Börjar argumenten ta slut? Jag väntar ivrigt på fortsatta personangrepp.

    Mina ordval avslöjar mig? Oj nu kom du på mig, jag är medmänsklig! Jag gillar mångfald, nya kulturer och influenser. Jag minns hur Sverige var på 80-talet, grått och trist. Det kan ni inte beskylla invandrarna för iallafall, jantelagen är definitivt en svensk företeelse och den styrde samhället med järnhand. Eftersom jag konstant blir ålagd en massa värderingar och blir ständigt missförstådd av er så måste jag inflika att jag nu INTE säger att vi har invandringen att tacka för alla positiva förändringar som skett i samhället. Men att skylla alla problem på denna grupp av människor är inte bara enfaldigt, det är rent elakt. Eftersom forskning och statistik inte har något värde i ert sätt att tänka så hjälper det inte vad jag styrker mina påståenden med, ni vill så gärna tillskriva invandrarna all ondska i världen.
    Eller har jag fel?

    ”Eller ska du dra en Sahlinare och påstå att de högutbildade invandrarna kör taxi?”
    Pja, om det är en Sahlinare eller inte vet jag inte. Men en fd arbetskamrat till mig som invandrat från Libanon har en master i nationalekonomi och hon får inga jobb förutom det okvalificerade industrijobb som jag då jobbade på. Knappast rättvist.
    Det är inte bara en gång som jag sett och hört reportage om personer med utländska namn som inte får lägenhet i ”svenska” områden medan om en svensk tjej ringer direkt efter blir hänvisad till just det området. Är det konstigt att den invandrade gruppen människor blir bittra när detta bara är en i raden av diskrimineringar som de möts av?

    Du kunde dra logiska resonemang? Det är nu inte jag som har svårt att diskutera invandring på ett nyanserat sätt, det är snarare du som försöker gång på gång tillskriva mig åsikter som jag inte har gett uttryck för. Men jag ska förenkla så du förstår, utan invandring så finns det ingen som kan bli diskriminerad. Och med invandring så kan svenska samhället skapa problem genom att bemöta dem på ett diskriminerande och kränkande sätt. Då är det ett problem. Förstår du nu vad jag menar eller tänker du vrida till detta också?
    Du kan säkert förklara HUR invandringspolitiken är skulden till detta? Och VAD behöver förändras enligt dig? Gissar att du tänker vara ”invandringskritisk” nu och kräva en ”anpassning till europeisk nivå” så det blir politiskt korrekt också. Hur löser detta att invandrare i Sverige blir diskriminerade?

    Och till sist, jag är oerhört nyfiken på hur någon kan resonera som en man eller kvinna, kan du inte förklara det för mig? Det var för övrigt bland det roligaste jag har hört på hela veckan, tack så mycket🙂

  93. conny
    8 december, 2013

    Här får du mer att glädja dig åt Peter: SD 16,2 % i stor mätning, och trenden är stigande. Trevlig söndagkväll.😀

    (tänk vad många rasister)😀

  94. Peter
    8 december, 2013

    10,5% är mer korrekt, kolla senaste demoskop-mätningen här:
    http://www.expressen.se/nyheter/moderaternas-samsta-siffra-sedan-2008/

    Hittade du din statistik på avpixlat?
    Väntar med spänning på nästa svar på mitt inlägg…

    Jadå, jag har en trevlig söndagskväll efter att ha sett hur regeringen sjunker konstant i stöd. När pajasarna i Sd åker ur riksdagen kommer jag att vara än mer nöjd.

  95. Peter
    9 december, 2013

    Noterar med tillfredsställelse att mina meningsmotståndare har gett upp🙂

  96. Peter
    10 december, 2013

    Se där, nu finns det bevis för något som alla redan visste: Sd är bara en hög hatande rasister. Inget som hör hemma i svensk politik, de säger sig värna den svenska traditionen men vart i h-e finns det svenska i att önska livet ur barn bara för att de har fel hudfärg?!
    Sd är en skam för Sverige!

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17993405.ab

  97. Oriafo hospital
    11 maj, 2014

    Vill du sälja dina njurar eller andra organ om ja ansöka om en försäljning i dag och du kommer att få maximal tillfredsställelse du behöver kontakta mig via e-post: oriafohospital@outlook.com

  98. Dr DAGAMA
    14 augusti, 2014

    Do you want to buy a Kidney or you want to sell your
    kidney? Are you
    seeking for an opportunity to sell your kidney for money
    due to financial break down and you don’t know what to
    do, then contact us today and we shall offer you good
    amount of money for your Kidney. My name is Doctor DAGAMA,
    am a
    Nephrologist in PREMIER MEDICAID INTERNATIONAL. Our clinic is
    specialized in Kidney Surgery and we also deal with
    buying
    and transplantation of kidneys with a living an
    corresponding donor.
    We are located in Indian, Turkey, South Africa, USA, Malaysia.
    If you are interested in selling or buying kidney’s please don’t
    hesitate to contact us via email.
    Email: premiermedicaidinternational@yandex.com

    Best Regards
    Dr DAGAMA.

  99. Dr DAGAMA
    14 augusti, 2014

    Vill du köpa en njure eller om du vill sälja din
    njure? är du
    söker efter en möjlighet att sälja din njure för pengarna
    på grund av den finansiella bryta ner och du vet inte vad jag ska
    gör, så kontakta oss idag och vi ska erbjuda dig bra
    summa pengar för din njure. Mitt namn är doktor Dagama,
    är en
    Nephrologist i PREMIER Medicaid INTERNATIONAL. Vår klinik är
    specialiserad på Njure Kirurgi och vi också ta itu med
    köpa
    och transplantation av njurar med en levande en
    motsvarande donator.
    Vi finns i indiska, Turkiet, Sydafrika, USA, Malaysia.
    Om du är intresserad av att sälja eller köpa njurens vänligen inte
    tveka inte att kontakta oss via e-post.
    E-post: premiermedicaidinternational@yandex.com

    Hälsningar
    Dr Dagama.

  100. Doctor Camilus
    22 april, 2015

    Välkommen till läkare Camillus klinik Vill du sälja din njure eller andra organ kontakta oss med denna e-post: doctorcamilusclinic@gmail.com

  101. elvis whyte
    19 september, 2016

    Kontakta oss idag via e-post doctorelviswhyte@gmail.com om du vill sälja din njure för en stor summa pengar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Information

This entry was posted on 1 december, 2013 by in Okategoriserade.
%d bloggare gillar detta: