Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

2012, Tack för att du snart är över.

2012

Året som kommer att gå till historien som det mest förvirrande om jag får bestämma. Men samtidigt året då många människor blev betydligt mer beslutsamma. Ett år fyllt med uppvaknanden vi gärna varit utan, men som också borde vara en signal om vad man ska vara medveten om.

För mig personligen har detta år inneburit en rad olika ställningstaganden som varit svåra att ta. Det har även innefattat nya erfarenheter och kontakter som jag faktiskt kommer att bära med mig för resten av livet. Jag har lärt mig så mycket mer på mindre än ett år än vad jag skulle kunna läsa mig till under den tiofalda tiden.

Vi har sett hur radikala nationalister vuxit, både ute i Europa men även på hemmaplan. Pepparkaksgubbar i luciatågen och Kalles Ankas julprogram har väckt ett missnöje som nog alla vetat om att det ligger och bubblar, men källa till syre har inte funnits. Vi har sett hur Svenska Motståndsrörelsen mäktat med att ena människor från hela landet och även från våra grannländer. Nordisk Ungdom har vi sett göra den största markeringen i år genom att välja att tydligt lämna den traditionella nationalistiska rörelsen och ställa sig på en egen kant. Sverigedemokraterna har genomgått sin absolut värsta kris hittills i partiets moderna historia. Och kom ut som vinnare istället för krossade. Åtminstone när det gäller väljarsympatierna. Hur partiet mår inbördes får tiden utvisa.

Jag har lärt mig följande saker under året:

*Det är farligare att vara korrekt mot SD:are än att fika med nazister. Då går folk i taket.

*Väljer man att göra skillnad på sak (åsikt) och person så får man vara beredd på att man kommer att svartmålas. Helt klart värt det dock.

*Kritiserar man det antirasistiska arbetet så dyker Expo upp och kunskapsfördummar  en. Lite sött.

*Journalister dribblar och slirar med sanningen när det gäller hanteringen av högerextrema grupper och även SD.

*Journalister har visat att man både kan och vill vara korrekta och ärliga. Och framförallt, pålästa. Detta står i kontrast till ovanstående påstående. Ergo: Det finns alla typer av journalister.

*Att välja att beskriva saker som de är, istället för efter hur man själv tycker kan vara en knivig sak. Man får vara beredd på de mest fantasifulla påhoppen och argumenten. Helt klart värt det.

*Får man ett förtroende får man aldrig svika det. Men även vara beredd på att man en dag hamnar i kylan ändå. Det är så spelets regler ser ut.

*Att det ibland är viktigare att berätta vad andra tycker och gör istället för att lyfta fram mina egna åsikter. Största lärdomen.

*Att vi i Sverige har fantastiskt många fina människor som är beredda att slita sig fördärvade för att kämpa för andras människors skull. All heder åt er!
Den här listan kan göras lång. Men väljer att stanna här.

2012 har varit ett mörkt år på många sätt. Inför det nya året så hyser jag både större förhoppning om mer ljus och kärlek men även viss oro om annat mörker.

Jag tror att 2013 är ett år när vi kommer att få se allt tydligare markeringar mellan olika politiska sidor. Både inom den etablerade politiska världen, men framför allt från det som jag skriver om. Den antirasistiska sidan och den nationella. Aftonbladet har t.ex. haft två större kampanjer senaste tiden. Den ena mycket bra och är sånt som är effektfullt. “ Välkommen “ Sen har vi Åsa Linderborgs kampanj “Granska skiten” Hur väl hon än vill med den så är det en metod som idag inte går hem. Hyllas av alla redan troende, men får föga effekt. Att kalla sajter som Avpixlat, Fria Tider, Realisten och Nordfront för järnrörssajter som man vill tysta ner kommer bara att genererar i fler läsare och större stöd.

Det är den tiden vi lever i nu.

Jag hoppas och tror på att allt fler inser att det är nu som det är så viktigt att vi slår hål på myter och fördomar. Kämpar för att människor oavsett religion och ursprung ska vara fredade. Våga erkänna problem, leverera samtidigt en lösning som är logisk och hållbar. Inget annat kommer att funka i förlängningen. Eller så accepterar man att läget är som det är och jobbar för att det åtminstone inte ska förvärras. Jag är mörk i orden, men det är ingen ljus tid vi har framöver. Men den KAN bli ljus, om vi alla jobbar för det. På våra egna sätt.

Jag är glad att detta år strax är till ända. Jag ser fram emot nästa med betydligt större glädje, både på det privata planet men även på professionella planet. Min förhoppning är att jag ska få samma möjligheter till kontakter jag haft detta år. För min vilja är att fortsätta att belysa vad som sker i den värld många förbannar att den ens finns. Jag vill kunna vara ännu mer saklig och tydlig än jag kunnat hittills. Vi får se vad som sker. Om jag misslyckas, hoppas jag innerligt att någon annan tar vid. För det strömmar en kraft som vi inte får missa, nonchalerar eller förljuga.

Innan jag tar nya krafttag inför kommande händelser så vill jag passa på att tacka en del. Många mår sjukt dåligt av att jag inte demoniserar oliktänkande men en sak ska ni veta, utan dem hade mina texter aldrig blivit skrivna. Man behöver inte dela varandras åsikter för att kunna diskutera och lära sig saker.

Hatten av för de berörda inom Svenska Motståndsrörelsen som haft tålamod med mig och lärt mig saker som är ovärderliga.

Dan Eriksson i SvP ska ha stort tack för en hel del hjälp med viktiga bitar jag skulle ha missat.

Nordisk Ungdom likaså. Fantastiska personer som jag är väldigt glad över att ha fått diskutera med.

En rad andra pålästa människor inom olika ämnen och organisationer som jag väljer att inte namnge, men ni vet alla vilka ni är. Tack!

Sen det största Tacket, det går till alla er vanliga människor som läser det jag skriver. Mejlar mig med tips och funderingar. Ris och ros blandat. Det är för er skull jag gör detta. Utan er skulle det inte vara vare sig möjligt eller ens värt det.

Ta gärna med er en sak i Nyårsgåva från mig: åsikter smittar inte, men det gör respekt och vänlighet.

 

19 comments on “2012, Tack för att du snart är över.

  1. Magnus99
    29 december, 2012

    Oj Camilla, hade du haft en halvpublikt jobb hade någon redan Expo ringt chefen och ifrågasatt din anställning. Men det inser du antagligen även själv. Det är en del av deras arbete och via Nyheter24 reläa ut det till övrig media.

  2. gandalfgra
    29 december, 2012

    ”@gandalf Du snackar rätt redigt med dynga. För det första skulle jag aldrig vilja skriva en rad åt avpixlat, för det andra, jag är väl precis allt annat än anonym? Till skillnad från väldigt många andra.

    Och för det tredje.. Om du läser på lite så borde det stå klart även för dig att mitt syfte inte är att sprida mina egna åsikter. Men det är kanske lite jobbigt va med folk som kan se saker från fler håll än bara ett? Ajajaja..”

    Detta var ditt svar till mig från ditt kåseri kring Linderborgskan…är det det du menar med respekt och vänlighet..! 😉

    Och varför skulle 2012 vara ett år med uppvaknande vi lika gärna skulle varit utan…du preciserar inte vilket uppvaknande det gäller…är det björnarna som gått ur ide..? Eller är det ett politiskt uppvaknande och om så vore fallet på vilket sätt skulle att poltiskt uppvaknande vara något vi lika gärna skulle kunnat vara utan i ett land med demokrati..??

    Jag förstår inte alls vad du vill åstadkomma med dina texter överhuvudtaget..du skulle lika gärna kunna skrivit om duniga andungar eller stjärnkonstellationer för det du säger är egentligen ingenting..sådant har vi nog av i landet brunsås..!

    Sedan angående detta😉 ”Det är farligare att vara korrekt mot SD:are än att fika med nazister. Då går folk i taket.” Det kan kanske bero på vem som betalar fikat…! Eller om fikamotparten råkar vara jude..! Allting är relativt..!

    Gott Nytt År !!

  3. Camilla
    29 december, 2012

    @gandalf. För att vara nån som hatar mina texter så enormt och finner dem SÅ otroligt ointressanta så läser du dem med stor frenesi. Säger mer om dig än om mig iaf.

  4. Camilla
    29 december, 2012

    @magnus99 Skrattar lite åt din kommentar.. Du kan absolut ha rätt till stor del, men jag har ju tack och lov lite av ett frikort från att drabbas av sånt. Folk är vana mig, jag har inte skrivit på annat sätt någonsin osv. en viktigast av allt, man skulle bara våga försöka sig på att använda det mot mig..skulle bli ganska mycket samma effekt som när man tar en fet stoppnål och attackerar en välfylld ballong😉

  5. gandalfgra
    29 december, 2012

    @Camilla

    Dina texter ramlar in i min inbox..att jag läser dina texter är mycket p.g.a ditt inlägg angående splittringen inom SD..eftersom du verkade hamna i rampljuset på SVT´s debattsida p.g.a påstådda/verkliga insideruppgifter från partiets kärntrupper. Därför är du intressant att hålla ögonen på…! Räcker det svaret…! Och du verkar vara verkligt stingslig vad gäller din person…tar du inte dig själv på lite för stort allvar…munnen den ska skratta och va glad…! 😉

    Jag hatar inte dina texter…jag säger bara att det är bra att uttrycka en åsikt så att det man skriver inte blir ett enda konsensusnonsens om kärlek och tolerans av intoleransen..! Återigen så blir en sverigedemokrat som jag anklagad för att vara hatisk när mitt enda motiv är att vara kritisk och det av en person som försöker anlägga en fasad av vara på allas sida..helt enkelt en liten en konsensusblomma!

    Det kardinalfel jag tycker du gör är att precis som PK-pressen gör, är att du tar kritiken personligt, det handlar inte om din person egentligen men du försöker ju framställa dig som en som bara betraktar saker och ting och som en förmedlare av det du betraktar..då kan du väl även förhålla dig på samma sätt till det som jag skriver …eller är det svårt..?!

    Gott Nytt År Igen Camilla 😉

    • Camilla
      29 december, 2012

      Käre Gandalf.. jag är en jävla suris, så jag är hur vresig jag vill😉

      Och nej..jag tar faktiskt inte saker personligt. Förutom när de är personliga. Så ta du inte dig själv på så stort allvar och tro att du har den effekten på mig😀

  6. gandalfgra
    29 december, 2012

    @Camilla

    Jag tror vi kan lämna det därhän..vi talar förmodligen bara förbi varandra ändå. Det jag försöker få dig att förstå är att det kan vara vanskligt att inta en ”von oben” position och därmed försöka undgå kritik bara för att man inte vädrar en specifik åsikt, när det faktiskt förhåller sig så att även den ”åsiktslöse” utrycker en åsikt fast dom inte kanske alltid förstår det själva..! En blankröst i ett riksdagsval är även det ett ställningstagande..något som de flesta inte vet om..!

    Jag är även ganska bra på att läsa mellan raderna så min gissning är att du är ganska mycket mer politisk än du med dina texter vill påskina…du gör ju även vissa ställningstaganden som för mig är underliga och som jag inte riktigt får ihop med allt det andra du lyckas knåpa ihop..!

    Gott Nytt År min kära Konsensusblomma..!😉

    • Camilla
      29 december, 2012

      haha! Jag ger dig iaf en extra Nyårskram för att du inte ger dig. Gillar när människor inte ger sig för lätt utan ställer krav på att jag ska både fatta och besvara.😉

  7. Nikke Lindqvist
    29 december, 2012

    Även jag har just klämt ur mig en osedvanligt dystopisk årskrönika: http://www.lindqvist.com/det-maste-bli-samre-innan-det-blir-battre/

  8. rabarberpolisen
    29 december, 2012

    Tack Camilla för ett intressant år på bloggen. Mycket tänkvärt och med stort hjärta.
    Mina favoriter är när du följde nazisterna i Bollnäs och så ”Radikal nationalism styr Sverige”. Ibland är du bara bäst.🙂 Så Gott Nytt År!

    • Camilla
      29 december, 2012

      Tack! Just de två är mina egna favoriter också. Mycket för allt arbete som ligger bakom som ingen annan än jag ser. Gott Nytt år på dig också!

  9. manen
    29 december, 2012

    du och nikke lindqvist har nog i mitt tycke skrivit de bästa nyårskrönikorna!

    l-l-länk:
    http://www.lindqvist.com/det-maste-bli-samre-innan-det-blir-battre

    • Camilla
      29 december, 2012

      Tack å bock! Mycket roligt att höra!

  10. conny
    29 december, 2012

    Mina favoriter är när du inte har nåt svar, och vill att man inte ska kommentera!😀

    • Camilla
      29 december, 2012

      @conny Men vad fan.. har du blivit släppt igenom filtret😉 Gott Nytt på dig”

  11. conny
    29 december, 2012

    Jo, jag överraskar ibland. Gott nytt själv konsensusblomman!🙂

  12. gandalfgra
    31 december, 2012

    Hej Camilla jag ville bara dyka upp och försöka få dig titta på en film om muslimska brödraskapet, du kanske redan har hört talas om den ”Om frihet och jämlikhet” heter programmet, ett norskt reportage från 2010. Jag vet inte om du sett denna dokumentär..men eftersom du är bekänner dig till vänstern😉 så förväntar jag mig ett öppet sinnelag och att du tittar på filmen. Säg sedan till oss på avpixlat att det vi ser i världen, Europa och Sverige..är fel…jag skulle vilja höra direkt från dig om det SD anser om islam är fel…nu sitter Muslimska brödraskapet på makten i Egypten..tror du att de kommer att lämna den ifrån sig..?? Om man tycker att demokratin kommer från djävulen😉 tror du att de kommer att utlysas nya vak i Egypten..! Vad tror du händer när muslimer är i majoritet i Europa tror du att de kommer att lämna kristna ifred..hmm hur ser historien ut på det området..Egypten var kristet, Syrien var kristet, Turkiet var kristet…hur många kristna finns kvar i dessa länder idag..? Hur många kristna kyrkor finns kvar i dessa erövrade länder..?

    Här filmen i tre delar..jag tycker verkligen du ska ta dig tid att se den..sen kan du tala om islam för då har du kanske lite mer kött på benen..!



    Ber om ursäkt för att jag är en envis djävel..men det kan inte hjälpas..detta är vår tids största och viktigaste fråga..trots att fulmedia vill förminska eller förklara att alla som hyser minsta kritik mot islam varandes islamofober..hehe suck…jag är inte det minsta rädd för islam..men jag slåss gärna mot dumheten..och islam är dumheten i kvadrat..och att de hotar Europa är en realitet..! Det behöver man inte vara rädd för att inse..det kan vem som helst med normalbegåvning inse..! Därmed även jag 😉..!

    Gott Nytt

  13. manen
    1 januari, 2013

    gandalfgra: är det dokun som gick på axess? såg inte hela men den verkade väldigt bra!

  14. gandalfgra
    1 januari, 2013

    @manen Ja det är från axess, och den är sevärd om man vill försöka förstå vilka krafter det är vi har att göra med..!

Kommentera

Information

This entry was posted on 29 december, 2012 by in Okategoriserade.
