Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

När Aftonbladet träffar helt rätt.

 

Jag brukar ofta och gärna kritisera olika medier för deras helt felaktiga sätt att bemöta SD och främlingsfientlighet. Inte bara medierna i sig utan även deras anställda och likväl andra aktörer som finns så som debattörer och opinionsbildare eller vad de nu kallar sig. Inte sagt att jag har rätt, men eftersom SD fortsätter att växa så finns det lite fog för att tänka tanken att jag ibland faktiskt kan ha rätt. Så ego är jag.

Jag har starka åsikter som sajter som speciellt Avpixlat. Likväl som jag är oerhört anti mot att SD sitter i riksdagen. Är emot alla kväljande kommentarer man kan läsa på alternativa mediers artiklar där möjligheten finns att skriva vad man tycker. I princip helt ocensurerat.

Jag är emot väldigt mycket som kränker andra. Som sprider hat och förvärrar situationer.

Precis lika emot våra traditionella partiers oförmåga att våga ta tag i det som är roten till mycket. Bristen på en brinnande ideologi som står fast oavsett vilka vindar som blåser. Är även emot taktiken som många ,som är lika emot som jag är, använder sig av när de bemöter dem som röstar SD osv. Man sätter sig på höga hästar och tävlar i vem som kan vara spydigast och får till den bästa härskartekniken. Sen klappar man varandra på ryggen och tycker man tagit kampen mot främlingsfientligheten.

Listan kan göras lång angående vad jag är emot.

Det jag inte är emot är människorna som läser Avpixlat, Fria Tider och som röstar SD. Deras stöd är ett tecken på något. Många gånger har jag försökt förklara och få folk med pennans makt att tänka till. Men föga har det fungerat. Skulle vara Niklas Orrenius som fixar att vara både objektiv samtidigt som han tar ställning för vad han anser. Inte konstigt att han fick Guldpennan. Så välförtjänt.

Aftonbladet är den tidning som står mig närmast och jag blir så arg varje gång de drar igång någon kampanj som vill väl men som får en att slå sig för pannan. “Vi gillar olika” och Linderborgs “ Vi granskar skiten” är två sådana. Apropå Linderborgs granskning av hetslagen så rekommenderar jag er att läsa Sakines text idag. Den förklarar problematiken med Åsa Linderborgs insats som i tanke är god men med en hel del brister. Läs här

En annan kampanj Aftonbladet dragit igång nyligen heter “ Välkommen “ det är tre journalister vid namn: Natalia Kazmierska , Stefan Mattsson och Kenan Habul.

 

välkommen

 

 

Ärligt så var jag övertygad om att denna reportageserie skulle bli en sådan där man som vanligt får läsa om vilka hemska rasister det finns som stödjer nazistiska SD och hur otroligt synd det är om alla stackars invandrare. Hade ingen högre förväntning. Man är så van idag att skrivs det om SD och invandrare i samma text så är en boven och en är offret.

Henan Kabul bad mig igår kväll att läsa texten om SD i Landskrona och om Sori, en ung kvinna som kom till Sverige för några år sedan. Jag ska erkänna att jag inte var pigg på det för jag var inte upplagd att dissa något som han skrivit då jag har respekt för honom. Började skumma igenom texten som jag alltid gör när jag är säker på att jag kommer att ha åsikter om den, förutfattade meningar om upplägget. Fick sluta och börja läsa från början. När jag kom till sista raden var jag så glad. Låter nog som en fånigt ordval, men så var det. Äntligen kom den där texten som jag väntat på så länge. Den som beskriver verkligheten ur människornas synvinkel. Den som är ärlig utan att döma och inte kasta skit i syfte att vinkla fram det jag nämnde tidigare “ boven och offret “

Man får fram en bild av vad som orsakar klyftorna. Man gör det varken värre eller överslätande.

Det är här våra politiker ska träda in. Lyssna på människors oro, erkänna felaktigheter och komma med fungerande beslut.

Det går inte idag att missa att det finns stor problematik som kopplas till invandringen. Och vill vi inte se en ökad främlingsfientlighet måste vi agera och styra upp hela maskineriet så att det fungerar. För allas skull. Att som vissa experter hävdar att det är fel att diskutera invandringen för att det gynnar SD är ingen idé vi ska anamma. Det är det motsatta vi ska göra. MEN inte på SD:s sätt, utan på ett ärligt och respektfullt vis. Vi måste ge människor svar och lösningar. Och där svaren inte finns ska vi erkänna att ja, det är problem och vi vet inte riktigt hur vi fixar det, men vi ger oss inte fören vi nått dit. Vi ska även lyfta fram människor med invandrar bakgrund som förebilder inom olika områden. När vi lyfter fram svårigheterna som invandrare möter varje dag så glömmer vi bort att visa hur många som lyckas. Vi visar sällan det positiva. Det måste till en jämvikt. För det som inspirerar är just förebilder.

Kenan Habul sa till mig igår att han var tacksam för sina 8 år på sydsvenskan, där lärde han sig att sätta örat mot marken och förstå att det inte finns några enkla svar. Det klokaste jag hört på länge. Det är många av oss som borde använda den tekniken lite oftare. Det finns inga genvägar, det blir oftast senvägar.

 

 

4 comments on “När Aftonbladet träffar helt rätt.

  1. Lars
    8 december, 2012

    Artiklarna är genomsyrade av att skönmåla invandrare och utpeka politiker och kritiker till den förda politiken som rasistiska och onda. Det är extra irriterande eftersom Aftonbladet utger sig för att vara balanserade och beskriva ”verkligheten som den är”. Jag blir faktiskt ganska chockad över att du inte ser igenom den politiska propagandan.

    Ett exempel är hur Kazmierska i Borlänge-reportaget målar upp att utbildningsnivån hos flyktingar från Somalia inte är något problem, baserat på ett uttalande av någon på ABF som säger sig inte träffat på så många analfabeter bland invandrare generellt. Läsaren får intrycket av att somalierna är ganska välutbildade. Ännu värre är i Södertälje-reportaget där socialdemokraten Boel Godner framställs som att hon har samma retorik och budskap som Nationaldemokraterna. Hon är tydligen ond som försöker ta ansvar och rädda Södertälje från ekonomiskt haveri.

    Jag har inget emot öppna attityder och att vi arbetar mot diskriminering, men sådana saker kan aldrig förändras med propaganda. I långa loppet är det bara en ansvarsfull invandringspolitik som skapar förutsättningar för tillit, hjälpsamhet och öppenhet mot främlingar. Den nuvarande invandrings- och integrationspolitiken skapar segregation, främlingsfientlighet och motsättningar i samhället. Att skapa särrättigheter för invandringsgruppen kommer bara att späda på främlingsfientligheten.

  2. Camilla
    8 december, 2012

    Nu var det i första hand artikeln som Kenan Habul skrivit från Landskrona som jag anser är superb. Sen ser inte jag samma bild av Boel G som du gör även om den artikeln syras av lite mer ställningstagande än vad den om Landskrona gör.

  3. manen
    8 december, 2012

    jo p1 körde en kampanj med reportage från invandringskollapsens Sverige i veckan tror jag, tack för tipset btw ska läsa den där artikeln

  4. Anna
    9 december, 2012

    Visst är Kenan Habuls artikel sympatisk, och vi behöver positiva berättelser om livet i dagens Sverige. Men de innebär ingen lösning på problemet. Ett problem som jag ser som väldigt enkelt: Vi har fått in för många från för främmande kulturer på för kort tid. Alla (eller de flesta) kan hitta sin plats i ett för dem främmande samhälle om de ges chansen. Men de får inte chansen om de är en av flera hundratusen individer som kommer under några få decennier. Råder det som nu dessutom brist på enkla instegsjobb och brist på bostäder är misslyckandet givet från början.

Kommentera

Information

This entry was posted on 8 december, 2012 by in Okategoriserade.
