Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

Pinsamt kvällspressen.

 

Jag inledde dagen med att läsa en artikel där författaren sa något om att hon hoppades att Expressen skulle vinna Stora Journalistpriset för sitt avslöjande om filmen som har kommit att kallas för järnrörsfilmen, även om det är missvisande till stor del. Hur som helst. Jag har hela tiden tyckt att detta var et bra avslöjande och andra medier har hakat på storyn. Mycket lite har varit av klassisk kvällspress-journalistik man annars är van och relativt trött på. Jag trodde för ett litet, litet tag att man faktiskt skulle rodda detta i hamn utan att bli patetiska. Jag hade fel.

 

toblerone åkesson

 

 

Idag går Nyheter24, Aftonbladet och scoop-kåta Expressen ut med storyn om att Jimmie Åkesson för några år sen var på Rockbåten och festade. I PERUK..fatta grejen. Vilken skandal, som expressen väljer att kalla det. Jag har sett flertalet bilder med Åkesson i den peruken, från den kvällen. Dock fanns det inte nån bild med en toblerone med. Så vi kan nog vara rätt säkra på att det är som Åkesson säger. Någon ville ha en bild på det enbart för det humoristiska. Gissa hur många bilder jag och miljoner andra är med på där man skämtar till det?

Trams.

Det är vad detta har blivit. Med denna nyhet gör man bara bort sig. Känslan av att Niklas Svensson på expressen är så sugen på sitt egna namn bland rubrikerna är nu cementerat för evigt. Ingen större tilltro kvar där längre. Nyheter24 vet vi redan är en blandning av nyhetsorgan och Se & Hör. Så orka ens höja på ögonbrynet.

Det jag blir förbannad på är följande saker:

1. Man har nu på två sekunder lyckats förstöra det allvarliga man lyfte upp angående filmen och SD:s tunga företrädare. Vem tar dessa tidningar på allvar nu? Folk skrattar ju åt dem och inte åt SD.

2. Man förstör det bra arbete många duktiga och seriösa journalister lagt ner under denna tid. Även innan så klart. Ingen bryr sig om namnet på en journalist, man ser till vilken arbetsgivare han eller hon har.
Jag blir riktigt trött på media i Sverige. Detta var det största tramset och självmålet jag sett på hur länge som helst. Inte ens de tyngsta antirasisterna ( i mitt flöde ) som vanligtvis hyllar varje artikel som skrivs om SD med vinklingen “krossa dem” säger nåt. De tiger. Och ibland säger tystnaden mer än tusen ord.

 

Tänk på det Aftonbladet, Expressen och Nyheter24.

 

 

3 comments on “Pinsamt kvällspressen.

  1. Kalle
    3 december, 2012

    Blir en röst på SD 2014 för att rösta mot slaskpressen.🙂

  2. Martin
    3 december, 2012

    Gillar Niklas Svensson allvarliga röst i telefonsamtalet med Åkesson.🙂

  3. Pingback: Avpixlat granskar granskarna med felaktiga metoder « Tankar åt alla håll & kanter

Kommentera

Information

This entry was posted on 3 december, 2012 by in Okategoriserade.
