Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

SD, dag fyra i krisens spår.

 

Sverigedemokraternas kris dag fyra. Vad ska man säga? Det har förlöpt mycket bättre än vad jag trodde när Expressen släppte filmen som orsakat denna stora kris. Hade väntat mig en mer hyenalik attityd från journalisterna faktiskt. Jag hade väntat mig värre uttalanden från partiets motståndare, fler korkade kommentarer även från partiet själv.

Journalisterna som jag har pratat med, och det har varit många. Har varit väldigt pålästa och seriösa. Bara en enda har varit ute efter att fokusera på uttalanden om att hela SD egentligen är rasister och fascister som härstammar från 1988. Man har varit fokuserad på partiets utveckling och vad som kan komma att ske i fotspåret av krisen. Det är tydligt att man velat behandlat SD som vilket annat riksdagsparti som helst denna gång. Den låga nivån som annars varit ganska vanlig har jag åtminstone inte upplevt.

Jimmie Åkesson har visat en mognad som partiledare jag förvånas lite över. Jag har rätt länge tyckt att han sett trött och avsomnad ut. Det är inte det minsta konstigt att han får stöd från bland annat Paul Ronge angående sin krishantering. Han har skött detta väldigt bra utåt. Man måste nog vara lite extra insatt för att verkligen förstå vad det har inneburit för Åkesson att frånta Almqvist sina uppdrag och att tvingas säga inför svenska folket att han är grymt besviken på Kent Ekeroth. Westling däremot är ingen större förlust. Men de andra två är det.

Gustav Kasselstrand riskerar efter sin artikel i DN att förlora sitt jobb på riksdagskansliet. Att sparka Kasselstrand för den kommer bara att leda till större stöd för honom. OM nu Åkesson väljer att behålla Almqvist och Ekeroth. Blir lite bakvänt då artikeln handlade om att man inte ska sparka ut sina partikamrater så lättvindigt osv. Detta beror på att gräsrötterna vill se att man behandlar toppen på samma sätt som nedåt i ledet. Likaväl som man anser att Kasselstrand har rätt, man ska inte behöva vara orolig att uteslutas så fort man öppnar munnen. Däremot så är det egentligen inte konstigt om man som arbetsgivare väljer att sparka en anställd som brutit mot avtal. Jag har svårt att i ärlighetens namn se någon arbetsgivare som skulle acceptera att anställda går emot dem helt öppet på detta sätt. Men nu pratar vi inte om Borås Kommun utan om ett riksdagsparti. Ett parti där varje agerande alltid får större effekter åt något håll än i andra partier. Vad som är rätt eller fel vet jag inte. Jag har förståelse för båda sidor. Det mesta handlar som alltid om vilken infallsvinkel man väljer att anta.

Allan Jönsson i Bjuv är den enda som vågat säga rent ut på ett bra sätt att han anser att alla tre ska uteslutas. Inget annat är acceptabelt. Det räcker inte med time out eller fråntagna positioner. De ska väck. Han kritiserade inte partiledningens utan enbart de tre aktuella personerna. För detta kommer han att få skit så klart. Men vad ska Söder göra? Han skulle bränna sig själv om han efteråt kommer att försöka att straffa Jönsson för detta. Vilket han vanligtvis skulle göra. En stor nagel i ögat hos många medlemmar är just rädslan för repressalier från nämnde man Söder om de vågar sig på att säga i media att de inte tycker som ledningen. Dessa reprimander brukar komma som ett brev på posten. Inte undra på att det finns falanger av olika slag.

Medlemmar då? Här är det svårt att veta. Det är inte intressant att se på kort sikt vad effekten blir utan på den längre. Jag tror inte att detta kommer att skada SD utåt i någon större omfattning. Däremot kan det skada partiet inombords. Dels kan stödet för Åkesson stärkas när han visar ( om de nu blir uteslutna ) att han gör faktiskt ingen skillnad på sina vänner i toppen och gräsrötterna. Något han fått kritik för ända sedan riksdagsinträdet 2010 då alla man anställde hade kopplingar till vänkrets eller närmaste familjen. En risk med att göra sig av med Almqvist och Ekeroth är det stora stöd dessa två killar har. Ekeroth är ju gurun bland alla de som är med i SD för synen på islamiseringen som man anser pågår. Almqvist har ett stöd bland en annan grupp, och det är de mer nationalistiskt lagda. Skulle Åkesson välja att behålla dem så finns det lika stora krafter som skulle gå i taket. Då ser man svart på vitt att vissa ( gräsrötterna) är man villig att offra utan att blinka för att använda dessa som bevis för att man upprätthåller nolltoleransen och inte accepterar vad som helst medan man skyddar sina vänner i toppen.

Åkesson har det grymt tufft just nu.

Väljarna är till sist det viktigaste. Kommer de att svika partiet? DN har idag en undersökning som visar på minskat väljarstöd- Jag tror att kärnbasen kommer att stanna oavsett vad som kommer att ske. Deras stöd stärks istället för sviktar. Man inser vikten av att sluta upp kring SD. Får Åkesson kontroll på skutan igen och inga försök till att splittra ledarskapet så reparerar man skadan innan valet. Däremot kan man räkna med att denna historia kommer att göra det väldigt besvärligt i nästa valrörelse för SD. Då gäller det att man kan bryta sig igenom med argument som överväger rasist och vålds-argumenten. Men det är långt kvar till dess.

Summa summarum dag fyra för mig är att Åkesson gör ett bra jobb, och jag önskar ingen att gå igenom den press han gör just nu.

 

2 comments on “SD, dag fyra i krisens spår.

  1. Kluven konservativ
    18 november, 2012

    Jag har precis börjat läsa din blogg. Jag tycker att du är den värsta sortens liberal, en sån där som inför Hitlers maktövertagande skulle i första hand angripa ”smutskastningskampanjerna” mot nazister under parollen ”det finns fler sidor av saken än bara en” MEN! Jag håller med dig i mångt och mycket angående att många säkert röstar på SD utan att vara rasister. Jag vill ha kraftigt reducerad invandring utan kraft höjd nivå av rasism och främlingsfientlighet. Jag vill att det ska vara solidaritetstörstande betongsossar som ska strypa invandringen i det tysta, utan att vare sig göra det till sin hjärtefråga eller ens nämna det i förbigående. Lite invandring, ingen rasism. Det är så det ska vara. Men nu kan man ju inte ha allt.

    • Camilla
      19 november, 2012

      @kluven haha! Förlåt att jag skrattar, men du har lite rätt fast ändå fel. Jag må kämpa för allas rätt att få tala och tycka samt visa på lite andra vinklar som finns..men skulle Hitler stå och dunka på dörren på allvar skulle jag definitivt bemöta det på ett annat sätt. Men jag ser inte SD som nazister eftersom jag vet så väl vad som finns lite längre bakom SD.

Kommentera

Information

This entry was posted on 17 november, 2012 by in Okategoriserade.
