Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

11,2% till SD är ett fiasko

 

Idag möttes jag av många glada tweets på Twitter från SD:s motståndare efter en artikel i Aftonbladet som visar vilken obetydlig makt partiet har i riksdagen. Detta speciellt baserat på det faktum att invandringspolitiken har blivit betydligt mer öppen sen deras intåg i riksdagen. Inte det motsatta som de själva vill och deras väljare. Resultatet – ett fiasko  är rubriken.

Själv ser jag det lite mer som ett fiasko för regeringen om vi enbart ska fokusera på SD och inte något annat.

Effekten av MP och M gemensamma uppgörelse om att tillåta anhöriginvandringen från Somalia bland annat tror jag vi kan se i det faktum att SD trots frånvaro av makt ökat till otroliga 11,2% i senaste mätningen.

Hade SD sjunkit i alla mätningar efter att invandringsfrågan blivit generösare och mer human så hade det varit ett fiasko för partiet helt klart. Men så ser inte verkligheten ut.

Jag vill inte se SD i riksdagen av flera anledningar, men en sak som är bra med dem är att man via deras mätresultat om hur många som skulle kunna tänka sig att rösta på dem är en utmärkt pekpinne för att se hur väljarna ser på de politiska besluten som tas.

Förvisso är det makten i riksdagen som ger resultat. Men man ska definitivt inte glömma bort att den riktiga makten är det väljarna som har.

Jag skrev häromdagen en artikel om just SD och vad som kan vara en ( av många ) orsaker till att vanliga människor röstar på partiet, helt utan att det egentligen har med rasism eller främlingsfientlighet att göra. Jag blev riktigt förvånad över att se hur den mottogs. Budskapet gick fram, även om en del så klart valde att missförstå. Men det bjuder jag på.

Jag har all förståelse för att man resonerar som så att man ska bekämpa intolerans med öppenhet. Man ska inte ge vika för dem som vill ha inskränkningar i beslut som påverkar andra människor ( flyktingar, invandrare, asylsökande osv ) Och än så länge är ju siffrorna som kan visa på hur svenska folket ser på invandringen väldigt låga. Men för att dessa inte ska öka, i tider då arbetslösheten ökar, så måste man agera på fler sätt. Detta skrev jag om här.
Jag är en bitter cyniker. Även om aftonbladet och regeringen tror att man kan få folk att sluta rösta på SD för att man skriver att de saknar makt i beslutande organ så fungerar människan lite annorlunda. Hon kommer då att lägga sin röst på SD istället för det parti hon vanligtvis röstar på. Helt plötsligt kanske vi står där med ett SD som har riktig makt. Med relativt stort stöd. Är det då fortfarande ett fiasko? Ja det är det, men då från regeringens sida som misslyckats med att ta hand om alla som lever i detta land.

Än kan mycket ske, långt kvar till hösten 2014. Men tiden går fortare än vad man tror.

 

 

4 comments on “11,2% till SD är ett fiasko

  1. Ante
    13 november, 2012

    Håller med dig i muvket förutom att jag vill SD i tiksdagen. Jag med flera har tröttnat på regeringens politik som gjort att vi har ett Sverige i mer eller mindre i kris.
    Och nu kör medierna igång den STORA smutskastningskampanjen, de lär ta i så de spricker. Det dom inte förstår är att det bara ökar SD:s stöd. Människor är inte dumma, de förstår vad PK-media håller på med:

    http://m.expressen.se/nyheter/expressen-avslojar/vittne-han-kallade-oss-blatte-alskare/

  2. Läsare
    13 november, 2012

    Mmmm, jag skulle inte ha något emot att fenomenet SD inte fanns, som i att de inte behövs. Men tyvärr behövs de. Jag har tidigare rynkat på pannan åt hur i hela fridens namn sjuklövern tror de ska kunna råda bet på integrationsproblem och arbetslöshet. SD 2014 blev ett faktum för mig då jag insåg att vi har en skriande bostadsbrist ovanpå allt i Sverige. Migrationsverket söker med ljus och lykta efter fler platser, kommuner säger sig ha fullt och vill inte ha fler, de saknar lägenheter. Ungdomar som klagar på att de inte kan flytta hemifrån med mindre än att de måste låna. Nu senaste läser jag att misshandlade kvinnor med skyddsbehov, nu är det även svårt att skaka fram lägenheter till dem. Var det Falkenbergs kommun som köpt ett antal villor att husera Somaliska storfamiljer i?

    Och under tiden och de närmaste åren ser Migrationsverkets prognoser rätt skrämmande ut. Och det är SD som är ett extremt parti …..

  3. blofeldt
    13 november, 2012

    Mycket märklig artikel som tyder på att du bör utredas för bipolär sjukdom. Varför har du som tidigare företrädare för SD så svårt med att se partiet SD i Sveriges riksdag, som nu äntligen är ett litet embryo till framgång för Sverige? Är det något personligt som har med ditt eget tillkortakommande att göra, ofta är det så?

    Det är väldiga avståndstaganden från den politik man tidigare har stött. Ofta under buller och bång sker uteslutningar/avhopp från SD, där vederbörande börjar blogga och twittra och framhäva sin egen förträfflighet och analytiska förmåga.

    • Camilla
      13 november, 2012

      Att du ens orkar Blofeldt. Vet du vad långtråkiga dina kommentarer i den här stilen är? Du är ju inte med över huvudtaget även om du själv tycks tro det.

Kommentera

Information

This entry was posted on 13 november, 2012 by in Okategoriserade.
