Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

Du tror du kan stoppa SD?

 

Återigen så diskuteras SD flitigt på sociala medier. Inte för deras politik utan för att en ny mätning kommit och i den fick de 9% av svenska folkets röster. Det är samma förfasade röster som vid varje mätning. Samma argument om att de är nazister som döljer det med Dressman-kostymer och så vidare. Journalister slåss om att få flest antal tecken i artiklar, krönikor eller ledare som alla har samma budskap: De är nazister och vi måste behandla dem som vilket parti som helst. Alltså, absolut ingenting nytt på den himlen.

Jag väntar fortfarande på den journalist som ska skriva första artikeln om varför de växer. Och då fokusera på den breda skara väljare som inte är ett arv från BSS-tiden eller islamofober. Utan de som röstar på SD av helt andra skäl än rasism och främlingsfientlighet. Men något säger mig att den artikeln lär jag få vänta länge på. För gud nåde om vi lämnade rasist-spöket för en stund och fokuserade på de symtom i samhället som får SD att öka konstant.

Det finns idag inget mer ointressant än att följa profftyckarna när det gäller SD. Alla slår sig på bröstet och får en liten plastpokal för varje gång de kommer på något humoristiskt som visar tydligt på hur de minsann är antirasister och ska krossa SD och deras patetiska väljare. För det är också något som är så vanligt, att förminska och förnedra dem som röstar SD. Personligen stänger jag bara av allt mer, och fortsätter att vänta på att någon ska ta sig an uppdraget att börja prata om det vi inte får prata om.. Varför SD egentligen växer.

För tro inte att det beror på att svensken är en slumrande rasist som måste bekämpas med kurser i antirasism. Vårt samhälle blir allt sämre på många olika plan. Allt fler förlorar sin trygghet en fast inkomst innebär. Lika många håller på att knäckas av försäkringskassans vansinniga regler. Skolor drar ner på lärare och äldrevården måste spara miljontals kronor. Jag kan lista hur mycket som helst med argument som gör svensken orolig idag. Men det är helt onödigt. För vi vet alla vad som sker i den svenska välfärden just i skrivande stund.

Vi har det svårt.

Och vanlig enkelt bondförnuft säger att ju tuffare man har det själv, desto mindre benägen blir man att vilja hjälpa andra. Tänk dig själv om du förlorat allt på grund av sjukdom, men du får inte vara sjuk. Du måste jobba. Vilket du inte klarar av och tiotals läkarintyg vidimerar din situation. Men FK skiter blankt i det. Jobba eller gå till socialen är det enda du kan få som råd. Där sitter du en gång i månaden med kopior på ditt kontoutdrag och väntar på att få träffa din soc.handläggare. Som ska gå igenom vad du gjort med dina pengar och letar efter skäl att neka dig försörjningsstöd.

Ditt barn ska ta studenten till våren. Men du vet redan nu att hon kommer inte att kunna få gå på balen eller ens köpa den där lite dyrare studentmössan med personlig gravyr på, för det ryms inte i existensminimumet du lever på. Detta vet du redan idag, mer än ett halvår i förväg.

Samtidigt som du sitter där i väntrummet på socialen så läser du i dagstidningen hur migrationsverket betalar flera hundratusentals kronor per dygn för ett asylboende. På nästa sidan läser du om vilka summor det satsas på att få nysvenskar ut i arbetsmarknaden. Du får via reportern veta vad svårt det är för de nyanlända att få jobb, dels på grund av avsaknad av kompetens, ibland på grund av att man inte kan språket och ibland för att det helt enkelt inte finns jobb. Men man satsar, man är optimistisk och är så stolta och glada över något nytt projekt man startat för att skapa nya jobba för endast nysvenskar. Där sitter du och får inte vara sjuk. Trots att du inte kan jobba. Det svider lite i dig. Men du får ju iaf socialbidrag.

Du går igenom din ansökan och blicken stannar på raden för hyresuppgifter. Det sticker till lite i ditt hjärta när du tänker på ditt hus du var tvungen att sälja för att du inte kunde bo kvar när du blev utförsäkrad. Du ler lite när du tänker tillbaka på alla fina minnen du har där ifrån sen 15 år tillbaka. Du försöker vara glad åt de somaliska familjer som kommer till en kommun där man valt att köpa hus åt dem. Du vet att de kommer att trivas, för eget hus är en av de största friheterna vi kan skaffa oss själva. Du kan däremot bara drömma om hur det var. För du sitter där på socialförvaltningen och ska strax gå in och redovisa vad du gjort för dina pengar under månaden som gått, och kan inte vara helt säker på att du får denna månads ansökan godkänd. Och ditt skuldsaldo hos kronofogden bara växer för varje dag. Så ett hus igen kan du bara drömma om.

Men du får i alla fall socialbidrag. Och du kan protestera genom att rösta på SD. Inte för att du är rasist, utan för att du är förbannad, trött och uppgiven över att du sparkas på medan nya människor får allt det du också en gång hade.

Så enkelt kan det vara. Eller egentligen så jäkla svårt.

Det finns många faktorer till varför allt fler väljer SD. Men vågar vi inte prata naket om det så kvittar det hur många motargument vi kan frambringa. Människor har en gräns. Och SD är säkerhetsventilen för den. Vill vi stoppa rasismen måste vi först se till att vi har ett samhälle där alla är trygga och mår bra. Så himla enkelt är det.

 

 

60 comments on “Du tror du kan stoppa SD?

  1. Pia
    10 november, 2012

    Fantastiskt bra analys, Camilla! Tack!

    • Camilla
      10 november, 2012

      Tack Pia! Man ska bara tänka på att det finns massor med olika exempel man kan använda. Men det viktiga är att man förstår att allt handlar om hur samhället mår egentligen. Jag fick så klart höra den där standard kommentaren om mig att jag är en anekdot-bloggare när det gäller mina analyser av SD ..😉 Men det visar ju på att jag har rätt. När det är enda argumentet. Jag har ju förmånen att ha massor med människor i just denna situation omkring mig, inte en eller två utan lätt över hundra. Så jag vet hur man tänker och resonerar.

      Men som sagt, det viktiga är inte exemplet utan helheten. Vi har ett samhälle där människor i en allt större utsträckning mår dåligt och där måste lösningen in.

  2. Tobias Linder
    10 november, 2012

    Tyvärr är väl missnöje sällan en bra anledning att rösta på ett specifikt parti, men i det här fallet tror jag du har väldigt mycket rätt. Jag behöver inte se längre än till några vänner omkring mig som i lever i just den sits du beskriver. Trötta, fattiga, uppgivna och bortglömda av samhället. Medan asylsökande ”åker räkmacka” på skattepengar.

    Rätt eller fel, spelar ingen roll, om det är så det ser ut för medborgarna, då är det därefter de röstar.

  3. manen
    10 november, 2012

    nog en av de bästa analyser jag läst om varför sd har framgångar trotts allt.

  4. Z
    11 november, 2012

    Det har väl varit så i alla tider? När det båset snålt ekonomiskt om våra liv blir vi egoistiska. Historien upprepas ju bara 1929 var den stora depressionen. 1934 styrde Hitler Tyskland. Två år senare brann Europa. Genom att demokratin försvagades pga depressionen kunde såna som Stalin och Hitler få komma fram med sina ideologier. Det är sorgligt att vi är så historielösa. SD är ett populistiskt parti som aldrig skulle fått så här mycket syre om inte det ekonomiska läget varit som det är. Som sagt var, det är otroligt sorgligt att vi är så historielösa i vårat tänkande.

    • Camilla
      11 november, 2012

      Håller med dig Z fullständigt. Det är inte utan att jag är väldigt oroad för framtiden. Mycket för att man kan se vad som sker i resten av Europa och även om vi är långt ifrån tex Greklands situation så får även vi det allt sämre. Och jag ser ju dagligen hur folk i de mest utsatta situationerna börjar tappa det som är så viktigt: solidariteten med andra utsatta. Jag förstår dem. Men vi måste verkligen jobba stenhårt för att förändra trenden. Och hoppas på att historien inte återupprepas. Inte ens det minsta lilla.

  5. Dragan Klarić
    11 november, 2012

    Kunde inta ha sagt det bättre själv😉 Och kan inte låta bli att kommentera även om jag tagit en paus från sociala medier🙂 Men då jag följer nyhetsflödet aktivt och ser hur man fjantar sig så kan jag inte låta bli att skratta åt enfalden. En sak vet jag med all säkerhet och det är att Åkesson med gäng sitter på riksdagskansliet och skrattar gott åt den enfald man kan se bland journalister, förståsigpåare och de såkallade antirasisterna. Jag vet också att Åkesson med gäng är nöjda hur de blir utpekade i media för då får de ikläda sig offerrollen och samtligt så ges de en möjlighet att föra fram sin politiska agenda. Opinionssiffror i alla ära men inte mycket att hänga i granen allt kommer att avgöras under valåret 2014 och fortsätter det politiskt korrekta etablissemanget att sparka på SDs medlemmar, gräsrötter och de som röstar på SD då kommer SD att komma in i riksdagen med minst 20% av rösterna!

    Så det var i stort sett det jag ville förmedla, ha en fortsatt skön söndag

  6. Christian H (@DIF117)
    11 november, 2012

    Hej Camilla!

    Visst kan delar av SD’s ökande opinionssiffror förklaras av att alltfler svenskar har det ekonomiskt knapert och därmed ser med avsmak på hur asylbedrägeriet tillåts fortgå utan att etablissemanget ser dem som lever på marginalen.

    Men denna analys är dock inte komplett, du utgår från vänsterns materialistiska syn på saken där allting handlar om pengar (eller avsaknad av pengar) som den huvudsakliga anledningen till SD’s ökning, det är bara en del av förklaringen till att SD ökar, och jag är tämligen övertygad om att de 300 000+ nya sympatisörer som enligt opinionsundersökningarna strömmat till SD motiverar sitt stöd utifrån annat än rent ekonomiska orsaker.

    Tvärtom så är dessa nya sympatisörer till stor del medelklass som lämnat S eller M av skäl som inte kan förklaras med vänsterns infantila materialism eller liberalernas autistiska ”homo economicus”, det handlar om saker som går djupare än ekonomi. Den som inte enbart lever efter den bild som serveras i vår förljugna media kan med egna ögon betrakta den samhällsförvandling och det befolkningsutbyte som pågår, och den som känner olust inför detta samhällsexperiment motiverar således sin politik utifrån den kulturella/etniska axeln snarare än den ekonomiska/klassperspektiv axeln.

    Jag har länge trott att SD kommer att ta fart när svensk medelklass börjar tröttna på denna sinnessjuka invandringspolitik och det är precis detta vi ser nu enligt mig. för oss radikala nationalister är det givetvis glädjande att svenskens fokus flyttas från materialism till den betydligt mer relevanta etniska aspekten, och det är precis detta som etablissemanget är livrädda för då det innebär att ekonomiska argument inte längre biter på väljarna, väljare som genom att börja tänka i etniska termer dessutom öppnar upp för vidare radikalisering.

    Jag har varit inne på detta resonemang tidigare och jag säger det igen: Det mångkulturella samhället kommer aldrig att utvecklas och bli bättre, tvärtom befinner sig mångkulturen och detta av kulturmarxism sjuka samhälle på ett sluttande plan, och det kan bara gå utför.

    Vi går mot oroliga tider.

    • Camilla
      11 november, 2012

      Christian: Närå, nu gör du samma fel som Per från Frihetssmedjan gjorde igår ( han hävdade bla att detta med utförsäkrade bara är en myt, det existerar inte någon utslaghet bland dem tydligen ) Du tror att detta är den enda orsaken. Jag skriver att det finns massor med orsaker, men jag pratar i denna text endast om människor som inte är rasister, nationalister eller islamofober. Utan helt vanliga Svenssons. Och hur det ena leder i sakta mak till det andra.. Sen finns det så klart människor som röstar på SD av de skälen du radar upp. Det finns stödröstande från nazister och alla andra tänkbara grupper. SD är hur vi än vrider på det ett symtom. Ett symtom på ett samhälle som är missnöjda. Och 9% är mycket. Det är inte längre en 1%-gruppen vi pratar om. Just därför är det allvarligt.

  7. Anita
    11 november, 2012

    Parallellerna med Tysklands 30-tal är uppenbara. På KRISTALLNATTEN försvann vanligt folks spärrar…då var det för sent att stoppa missnöjesvågen MEN idag finns faktiskt seriösa journalister och bloggare….🙂

  8. blofeldt
    11 november, 2012

    Jag kommer att rösta på SD i valet 2014. SD är den sista livlinan innan allt har gått åt helvete i Sverige. Snart har tredje generationens invandrare från tredje världen rösträtt, och blir då en maktfaktor som kommer att avskaffa dom sista resterna som finns kvar av svensk kultur. Valet 2014 blir något av ett ödesval för svenska folket, och spelar SD korten rätt så finns förutsättningen att nå 20%, då måste andra partier förhålla sig till det. Som läget i riksdagen ser ut idag så har Alliansregeringen i praktiken sparkat ut SD ur riksdagen genom den skamliga migrationsuppgörelsen med MP. Naturligtvis kommer Alliansen att ta betalt av MP, det går till så i politiken. I Danmark gick Danske Folkeparti med på sänkta pensioner i utbyte mot hårdare gränskontroller.

  9. Nisse i Hökarängen, aka Mannenpagatan
    11 november, 2012

    ”Vill vi stoppa rasismen måste vi först se till att vi har ett samhälle där alla är trygga och mår bra. Så himla enkelt är det.”

    Då får man prioritera; massinvandring eller välfärd. Så himla enkelt är det. Välfärden kommer krackelera ju fler som ska ha av den, men som inte bidrar. Att kackla om att vi ska bekämpa rasistnazist SD och sedan importera arbetslöshet är bara löjligt.

    Och varför är det så viktigt att bekämpa SD? Är du inte sosse? Varför skriver du inga inlägg om hur vi ska bekämpa moderaterna? kristdemokraterna?

    • Camilla
      11 november, 2012

      Jag skriver om det jag finner intressant. Så enkelt är det. Finns andra som skriver om moderaterna, om du nu missat det.

  10. blofeldt
    11 november, 2012

    Dagens SD företrädare vare sig de sitter i riksdag eller partistyrelse har vad jag förstår inga kopplingar till den tiden då SD var ”White Nationalist” parti. Media försöker hela tiden att smutskasta SD och påstår en massa irrelevant skit, allt för att misskreditera SD. Sen påstår man att SD har tagit på sig en offerroll. Vad är det för jävla skitsnack?

    Sant är att SD utanför den trängre kretsen drabbats av en del bakslag när enskilda kommunpolitiker gjort mindre begåvade uttalanden. Men ju mer SD växer dess bättre, och får man in politiker från andra partier och välutbildade personer på kommunala SD mandat, så tror jag att det är ett övergående fenomen med dom här WT-tomtarna i partiet.

    Ett parti som SD vilka nyligen har etablerat sig på den politiska scenen tenderar att dra till sig en del lycksökare och udda personer, därför gäller det att ledningen styr upp partiet med järnhand och inte tillåter några piruetter från enskilda företrädare. Det har på sina håll klagats på att SD är toppstyrt. Jag skulle vilja påstå att SD har varit för lite toppstyrt. Och förresten vilket parti är inte toppstyrt?

  11. Hempa
    11 november, 2012

    Jag är ingen man av stora ord och jag kommenterar sällan inlägg eller texter. Jag gör ett undantag med anledning av denna välformulerade text som ändå hålls på en sån enkel nivå så den når oss vanliga människor. Du rätar nog ut många frågetecken bland vårt folk som går omkring och funderar om de har blivit rasister bara för att de tycker att samhällets pengar är felaktigt fördelade.

  12. Anna
    11 november, 2012

    Varför hålla på att skriva skit om SD du har ingen jävla koll på hur dom e… Bara förutfattade meningar… Faan skärpning

  13. Camilla
    11 november, 2012

    @Hempan: Tack, roligt att höra. Jag är ingen akademiker, kommer aldrig att bli. För mig är det viktigt att prata på en ”vanlig” nivå. Det är ju inte för kostymnissarna jag skriver, utan för oss vanliga och dödliga.

    @anna: Hur vore det om du tog och läste lite istället för att vara den som har förutfattade meningar?

  14. Kalle
    11 november, 2012

    Fin text. Rösta SD 2014, det enda parti som verkar för ett tryggare Sverige.

  15. Pia
    11 november, 2012

    Hej igen Camilla! Håller helt med dig om att det finns andra exempel. Tyvärr har alla politiker, antirasister och inte minst våra myndigheter i sin iver att framstå som goda, slagit över åt andra hållet. Jag tror att många med mig, hade reagerat mer positivt om alla människor faktiskt hade behandlats lika.

    Personligen blir jag provocerad över att ”papperslösa”, som aldrig har betalat skatt, skall ha tillgång till skola, tandvård, sjukvård och mediciner, samtidigt som gamla nekas vård och får ta sina mediciner på avbetalning. Var finns rättvisan i detta?

    Inte blir det mindre provocerande av att vi har en statsminister som ingick överenskommelsen med MP för att ”reta” SD! Att hela vänsteretablissemanget jublar över att mer av våra skattemedel hamnar i fickorna på riskkapitalister, samtidigt som vårdköerna ökar, är anmärkningsvärt!

    Minst lika viktig är frågan hur detta beslut skall förbättra förutsättningarna för de ungdomar som redan idag riskerar att hamna i ett utanförskap, för att de lämnar skolan utan godkända betyg.

    Det är makabert att man inte har några som helst problem med att hänga ut gamla och sjuka som tärande, samtidigt som alla nyanlända utmålas som bärande av välfärden. Men även de blir väl både gamla och sjuka? Annat som provocerar är att det verkar finnas hur mycket pengar som helst till giriga ockrare som tillhandahåller asylboende, samtidigt som våra resurser inte räcker till varken skola, vård eller omsorg.

    Tyvärr har det växt upp en hel antirasist industri kring temat ”hata SD. Att föreläsa om samexistens, är enkelt för den som inte behöver leverera några lösningar. Jag tycker det är föraktfullt, att denna lobbygrupp, dömer ut en hel väljarkår som rasister, utan att de har en aning om vanliga människors livserfarenheter eller livsvillkor. Ett exempel på detta var när FPs Fredrik Malm gick ut och dementerade barnfattigdomen. Herre gud, detta var ju ersättningsnivåer som ensamstående och heltidsarbetande föräldrar bara kan drömma om!

    Än mer skrämmande är det att Alliansen och Westerberg (ingen kommentar) nu vill uppfostra barn till att inte ifrågasätta invandringspolitiken. Det handlar inte om människorna som kommer hit, det handlar om politikernas feghet i frågan. Att ducka och bara leverera floskler som svar på alla samhällsutmaningar, håller inte. Därför tror jag personligen att SD kommer att öka, oavsett media och antirasiströrelsens taffliga försök att uppnå det motsatta.

    Sorry, det blev ett långt inlägg. Tack för att du försöker att se och förstå människorna bakom djungeltrummorna🙂 Stå på dig, annars gör någon annan det. Kram

  16. narran
    11 november, 2012

    Hade vi fortfarande samma läge som för 30-40 år sedan när de invandrare som kom hit hittade jobb relativt snabbt hade SD fortfarande haft siffror i nivå med FIs. Ett av mina EX hade invandrarbakgrund kom hit i början på 80 talet på flykt undan kaoset i inbördeskrigets Libanon. När han fick sina tillstånd klara så tog det 2 månader för honom att hitta ett jobb och han har varit självförsörjande sedan dess. Svenska lärde han sig flytande under den tid han väntade på tillstånd vilket tog ca ett år. När tillståndet var klart och han började på SFI hoppade han av rätt så snabbt eftersom att han redan kunde språket.

  17. Jaime
    11 november, 2012

    Att just invandrarna beskylls ( om än illa dolt) för att man fått det sämre är typiskt SD tänkande. Vad invandrare och ev satsningar man gör på dem har att göra med att folk fått det sämre förstår jag inte.

    Att du eller någon annan hamnar i ett sånt dåligt läge är beklagligt men att säga antyda att det beror på att man satsar tusentals kr på asylboenden bla är irrelevant. Dessutom skapar det arbetstillfällen😉

    Har själv jobbat hårt hela mitt liv i Sverige, haft mycket pengar och gott ställt. Har även pga olika orsaker hamnat i skiten och levt på existensminimum också men har jobbat hårt med dubbla jobb och tagit mig upp igen. Har aldrig skyllt på ett rasistisk samhälle eller radistiska tjänstemän
    Har aldrig ägt ett hus eller en bil men jag är nljd med det jag har och fortsätter jobba hårt för det. Även om jag bott här 33 år så tar jag åt mig när folk klankar ner på invandrare, vi har råd att hjälpa till…
    Till sist måste jag säga att du har fel, invandrare övereses inte med hjälp och pengar vi är fortfarande andra klassen invånare, spelar ingen rolö hur hårt vi jobbar😉

  18. ove p
    11 november, 2012

    När det gäller att lära av historien så har många snöat in på 30-talet. Varför inte lära av mer aktuell historia t.ex. inbördeskrigen i de mångkulturella staterna Libanon och Jugoslavien ?

  19. John Doe
    11 november, 2012

    Vilket j*vla bullshit! Du vet ju ingenting om saken…. hur insatt är du i deras arbete? Du tillhör ju också proffstyckarna som slår sig för bröstet!!! Men fortsätt bara att sätta SD på kartan, snacka om björntjänst🙂

    • Camilla
      11 november, 2012

      Kära John Doe.. Jag vet betydligt mycket mer än dig iaf🙂

      • John Doe
        11 november, 2012

        Jaha blir min enda kommentar till det, eftersom jag vet en hel del. Till skillnad mot dig. Du säger proffstyckare?? Tillhör du inte den skaran? Sen att du inte blivit inbjuden till TV-sofforna är väl en sak. Men det är kanske för att du inte ÄR så insatt!?😉

      • John Doe
        11 november, 2012

        Jaja, jag vet. Men jag är nog lite mer insatt ändå, men hur behåller jag för mig själv. Carpe Diem

  20. Tobias Linder (@MoonshineFox)
    11 november, 2012

    Jisses, John Doe. Fint av dig att backa upp dina argument med fakta. Lägg av med att vara ett idiotiskt nättroll som ger oss andra SD-röstare dåligt dykte.

  21. Tobias Linder (@MoonshineFox)
    11 november, 2012

    Jisses, stava kan jag inte heller. *Rykte menade jag givetvis.

  22. J. Krilon
    11 november, 2012

    Bra skrivet Camilla, analytiskt och så kommer det från hjärtat. Den känslan är få förunnat att kunna delge i pressen!

  23. Nephilim´s Wings
    11 november, 2012

    Sen bör man nämna kriminaliteten och otryggheten den skapar. Majoriteten av alla brott i Sverige begås nu för tiden av invandrare, med särskild övervikt för grova brott. Om man bryr sig om sig själv och sina barn, vill man då ha mer av det? Jag anser att vårt största ansvar är för våra barns framtid, och det blir allt tydligare att det inte är förenligt med fortsatt invandring, eller kanske ens mångkultur överhuvudtaget.

  24. Niklas - Malmoe
    11 november, 2012

    Jaime: Du har ju inte förstått artikeln alls. Du har jobbat 2 jobb samtidigt bla bla bla. men hade du kunnat göra det om du var sjuk eller senil?
    Du har så dålig koll på verkligheten och vad Camilla skriver om att jag inte tycker det är lönt att vidare försöka förklara hur illa du är ute och cyklar..

    Camilla: Tack för en välskriven artikel i ett ämne som det ”babblas” enormt mycket om men pratas (försöka se problemen och faktiskt göra något åt dom) om alldeles för lite.

    Till alla som använder ordet rasist vårdslöst och anklagar folk till höger och vänster vill jag bara fråga, nämn ett land som är mindre rasistiskt än Sverige?
    (Egyptisk TV har gjort ett reportage om just Sverige och svenskarnas ”brist” eller ovilja angående rasism)

    Hoppas att alla som läser detta någonsin slipper bli så sjuk att ett arbete med lön och allt som ett självförsörjande liv innebär blir en hägrande dröm.

    Kram
    Niklas

  25. Linnéa Néa Ottosson
    11 november, 2012

    Delar på facebook! Sjukt bra skrivet!

  26. Otto
    11 november, 2012

    Papperslös Är ett hittepå ord..

    Papperslös = illegal invandrare
    Eller kallar du Pedofiler för barnkära

  27. Camilla
    11 november, 2012

    Tack alla som tagit sig tid att kommentera. Jag är så förvånad och glad över vilken respons och spridning texten har fått. Något jag inte kunde föreställa mig igår när jag skrev den.

    Till Otto: Såna där kommentarer är bara vidriga. Den får stå kvar just bara därför.

  28. Tobias Linder (@MoonshineFox)
    11 november, 2012

    Ingen fara Camilla! Jag brukar inte lägga mig i, men jag tyckte din text var så välskriven och välanalyserad att jag ville dela med mig. Tack för tiden!

    Otto har dock rätt på en punkt: Det är ett förskönande ersättningsord. Papperslös dök upp som ord därför att just ”irreguljär” eller ”illegal” invandrare lät så hårt och man var rädd för att mata den latenta rasismen som är inneboende i den vita rasen. Fråga vilken Vänsterpartist eller Miljöpartist som helst och de kommer tala om för dig att en stor del av folket är rasister innerst inne och man inte ska ”mata” deras xenofobi.

    Så ”papperslös” _är_ ett hittepåord. Men att sedan jämföra en illegal invandrare med en pedofil är otroligt smaklöst.

    • Camilla
      11 november, 2012

      Ja, ordet papperslös är ju ett ord som är manat att skapa diskussioner. Jag personligen säger papperslös mest för att jag tycker det är mer respektfullt mot människor som befinner sig här utan tillstånd. Handlar om min syn på människor i stort. Jag ger alla respekt så långt jag bara kan. Det är inte samma som att jag tycker att det är okej att man trotsar utvisningsbeslut eller kommer hit och håller sig i det dolda för att begå brott osv. Men det var jämförelsen med pedofiler jag reagerade på.. för mig är det en väldigt känslig sak. Och har nolltolerans med att man förstör dess betydelse för att vinna poäng.

  29. Tobias Linder (@MoonshineFox)
    11 november, 2012

    Jag jobbar själv inom Polisen och är väl mer en paragrafryttare och lite av inställningen att man ska kalla en ko en ko och en gris en gris. Jag tycker det undviker missförstånd och man tappar inte bort innebörden av ett ord när man använder rätt ord för rätt sak. Det är väl det som ligger bakom att jag ogillar ordet ”papperslös”. Lagar och regler är till för att följas, och de som inte gör det har jag rätt bristande respekt för.

    • Camilla
      11 november, 2012

      Tobias: Där förstår jag dig. Och jag håller med dig som jag skrev innan om att man ska följa de lagar o regler som finns. Även om det finns fall då jag anser att regler är till för att brytas. Men som sagt.. alla vet vad papperslös står för, sen är det upp till var och en att välja vad man vill använda för ord. Ser inte varför man ska bråka om det i så pass stor utsträckning som man gör.

  30. David Ström
    11 november, 2012

    Jag tror att den ökande otryggheten och samhällets oförmåga att skydda sina medborgare som är den stora anledningen till SDs framgångar. Det är inte okay att vi ger utlänningar en fristad här som sen väljer att råna oss på öppen gata. Det är inte okay att de begår gängvåldtäkter.

  31. Tobias Linder (@MoonshineFox)
    11 november, 2012

    David Ström: Jag tycker det är lite väl förenklande att skylla allt sådant på invandrare rakt av. Ja, många av dem kommer från kulturer som är kvinnoförnedrande och ursäktar mäns lustar. Ja, många av dem kommer från maktdemonstrativa kulturer där våld och sex är ett sätt att visa makt.

    MEN det är inget som inte går att ändra på. Och det är där integrationen har fullkomligt misslyckats. De är inte genetiskt (rasligt) betingade till detta, och LÅNGT ifrån alla invandrare från mellanöstern/nordafrika är sådana. Tyvärr är de överrepresenterade i statistiken därför att vi har dels bristande ID-kontroll vid asylsökandet OCH en bristande integration.

  32. Nils
    12 november, 2012

    Mycket klarsynt och «rätt på» analys! Även för mig som frisk med relativt hög inkomst är SD idag det enda alternativet. Jag röstar ur ett samhällsperspektiv med ledord som ansvar, förnuft och hållbarhet – värderingar som helt försvunnit under den moderatledda alliansen. Jag hade kunnat vara egoist och helt strunta i om mitt land, mitt folk och min kultur går under men om vi inte bryr oss om oss själva kommer ingen annan att göra det…

    Ditt blogginlägg visar klart regeringens intentioner: man ska köra den offentliga välfärden i botten för att senare kunna sälja ut den till lägstbjudande. Massinvandring av outbildade bidragshjon ska snabbt underminera och dränera system som tagit ett århundrade att forma. Vidare ska den nya importerade socialgrupp 4 dumpa löner och skapa splittring i samhället. Med ett splittrat samhälle blir det lättare för den styrande eliten att regera, detta är anledningen till att regeringen har så bråttom att fylla upp landet – det måste helt enkelt göras innan SD kan få något som helst reellt inflytande över politiken.

    Kämpa på! Värva familj, vänner och bekanta för allt vad tygen håller!

    • Niklas - Malmoe
      12 november, 2012

      Tack Nils. Jag är övertygad om att din kommentar slog huvudet på spiken. Ett splittrat och fattigt folk är mycket lättare att kontrollera..
      Jag håller med dig till 100%.
      Folk måste vakna ur sin sömn där dom tror att våra styrande vill oss, folket (svarta, vita, gula, who cares) vårt bästa..

      Jag är rädd för att det är väldigt liten chans att detta slutar i annat än total katastrof.

  33. Lizzy
    12 november, 2012

    Otroligt bra skriver camilla äntligen någon som vågat öppna sin röst ordentligt.
    Dem är ju inte rasistiska.Och vi som röstar är verkligen inte patetiska.Jag kommer stolt rösta 2014 på SD:).

  34. Robin
    12 november, 2012

    Jag känner igen mig själv i din berättelse. Jag får inte ens en egen lägenhet av soc för att dom förväntar sig att mina föräldrar ska betala (jag är snart 27 år). Dessutom letar dom efter undanflykter för att neka mig försörjningsstöd varje månad. Jag mår extremt jävla dåligt och ingen i samhället bryr sig. Jag har börjat ta droger och överväger att bli yrkeskriminell, om jag inte hinner ta mitt liv. Det va inte så här mitt liv skulle bli…

    • Camilla
      12 november, 2012

      Robin: Jag blir jätteledsen och även arg när jag hör vad du berättar. Tyvärr är det vanligare än vad man tror idag att människor bemöts på det sättet. Däremot hoppas jag att du mår bättre så du kan sluta med drogerna, för de kommer aldrig att gynna dig. Du är så ung, kasta inte bort livet .. försök hitta andra vägar för att bli självständig än via soc. Önskar dig all lycka till!

  35. Anna
    12 november, 2012

    det absolut bästa å sannaste jag läst på mycket länge…en vän på facebook hade lagt ut länken till din blogg om SD å jag har nu själv delat den vidare..jag önskar att så många som möjligt kan ta del av dina kloka å sanna ord !! tack snälla för dom !

  36. Pingback: SD får 11,2% i United Minds i november 2012 nytt härligt rekord « Sverigedemokraten i Partille

  37. Josef Boberg
    12 november, 2012

    ”Vårt samhälle blir allt sämre på många olika plan. Allt fler förlorar sin trygghet en fast inkomst innebär. Lika många håller på att knäckas av försäkringskassans vansinniga regler. Skolor drar ner på lärare och äldrevården måste spara miljontals kronor. …”

    Jo… – och GRUNDORSAKEN till det är ju det sedan 1800-talet pågående pyramidiska ekonomiska tänkandet och agerandet.

    Så istället för att i all oändlighet prata partipolitik si eller så – så bör Wi nog FÖRST överväga att ersätta det HOPPLÖST föråldrade pyramidiska ekonomiska tänkandet och agerandet – som jag ser det.

    T ex med den Vita Skolans nationalekonomiska tänkande och agerande (”Den Vita Skolans utgångspunkt är den revolutionerande definitionen att pengar är motprestation för arbete som accepteras av alla”).

    I o f s så kan jag ha fel i detta – men det ”vet” jag att jag ej har.

  38. Läsare
    12 november, 2012

    Hej du, du skriver mycket bra, men man behöver inte tillhöra den skara som går till socialen för att se fram emot att få rösta på SD 2014. Liksom det ser ut att luta för de vi känner som även de har det hyfsat gott ställt.

    Jag är en av de som stödröstade in alliansen en gång till, för jag var så säker på att man skulle reda ut det problematiska med sjuka i försäkringskassan, cancersjuka som skulle arbetsprövas …. samt dra ned på invandringen och på något sätt ordna upp för utanförskapsområdena. Jag med flera såg ju vad som händer i vissa områden i Sverige, samt att det var bara en tidsfråga innan den ekonomiska krisen skulle märkas i Sverige med varsel. (Till det kom något jag inte kände till förrän nyligt, bostadsbristen).

    Summasumarum … sjuklöverns och mediaelitens reaktioner på SDs inträdde i Riksdagen 2010 var helt förskräcklig enligt min mening. Ärligt talat var det den reaktionen som fick mig att kolla siffror och bli än mer förskräckt. och inse vad större delen av etablissemanget blundar för i all sin godhet samt försöker mata populasen med. Att de vet precis vad de gör ….. det gör de inte.

    Jag ser tusen gånger hellre Syriska flyktingar här, än Somaliska anhöriga. Stora delar av Somalia har man ju kört bort Al-shabab ifrån. Starta tältläger där med sjukvård och skolor …

  39. Pingback: 11,2% till SD är ett fiasko « Tankar åt alla håll & kanter

  40. Pingback: Bengt Westerbergs kuckelimuckmedicin : EN HÄRLIG KILLE™

  41. Siv Sjögren
    13 november, 2012

    Det var ett j–la tjafs. Inte konstigt om man blir förbannad. Sitter här med en pension på ca 10 000:- kontant /mån. Gnider och gnetar. Har ett hus, som behöver omsorg. 66 år i yrkesverksamhet. Har kämpat mig till en tillvaro för familjen. Kvinna förstås med lågavlönade arbetsuppgifter, därav skitpensionen. NEJ! Jag röstar INTE med SD, men så kunde det ha varit, om jag inyte tänkt lite längre än till nästippen. Har goda vänner av alla sorters kategorier. Jag skiter blankt i hur svenskarna beter sig i t.ex. Spanien. De håller sig inom sina kretsar, käkar svenskt och håller på sina traditioner. OK. Jag tycker bara, att de som kommer hit och vill vara en del av vårt svenska samhälle, måste ta seden dit de kommer. Fortsätt gärna med seder och bruk i hemmet, men försök att införliva er i samhället utanför.

  42. Mari
    13 november, 2012

    Jag röstar SD. Av en enkel anledning. Nuvarande 7klövern gör allt för att förstöra vårat land bara för att mota SD som faktiskt är invalda i riksdagen på precis samma demokratiska sätt som dem. Men det ska lekas i sandlådan och sanden ska kastas på SD. SD har jättemånga bra förslag som 7klövern borde lyssna på. Uppenbarligen har de bra förslag då de nu ligger på 11,2% och kommer öka mer och mer. Dock ligger agendan på att inte göra bäst för Sverige och alla som bor i landet utan det ska slutas avtal med MP om gratis tand och läkarvård samt skolgång till illegala bara för att mota SD. I en demokrati ska alla ha lika rätt, inte bara de som kommer hit, utan alla. Även vi som är Svenskar. Att folk som inte har rätt att vara här smörjer kråset mer än de som betalar skatt och borde få en del av lyxkakan är sååå fel. Sedan har Aftonbladet mage att försöka få det att låta som att det är pga SD vi nu har en massinvandring. Att vi har en korkad statsminister som straffar alla i samhället för att vissa väljer SD är bara patetiskt och mer löjligt är att media driver på dessa lögner om SD. Dock blir jag lite road av att alla kallar SD för missnöjesparti. Alla har startat någongång. Var S och M också missnöjespartier då? Vet ni gott folk i vårat land. Det finns fler alternativ till en regering än den förlegade blockpolitiken och det finns andra som kan rädda landet än Reinfeldt och Löven. Tacka gud för det.

  43. Robert Stöm
    13 november, 2012

    klokt skrivet som alltid!

  44. gandalfgra
    14 november, 2012

    Varför hoppade du av SD du får ursäkta om du kanske fått den frågan förut men jag har inte känt till dig sedan förut förrän jag läste ditt inlägg på SVT debatt idag..?

    • Camilla
      14 november, 2012

      Oj..en fråga som är svår att svara på kortfattat. Men som många sa till mig, jag var inte tillräckligt arg på muslimer (tog dem hellre i försvar) och hade enormt svårt för hur vissa bitar inom partiet utfördes. Mycket en principsak. Men mest för att även om jag är kontroversiell och är snabb på att klaga på politiska dumheter och mer än gärna kämpar för andras rätt till yttrandefrihet och så vidare, så var SD fel för mig.

      Jag vidhåller än i dag att jag inte ger mycket för partiledningen eller visst folk som sitter på andra maktpositioner runt om i landet. Men, jag har däremot inga problem med deras väljare. För man måste skilja väljarna från partiet

      • gandalfgra
        14 november, 2012

        Tack för ditt snabba svar…själv är jag tokirriterad på islam naturligtvis är jag inte förbannad på alla muslimer vare sig i världen eller i Sverige men…! Jag har arbetat med muslimer i Sverige och i Norge och jag har jobbat även i Kuwait och jag har sett och hört saker från dessa människor som man tror är ”vanliga” muslimer som bara jobbar i Sverige f.ex och när jag har hört dem berätta om vad dom skulle vilja göra med mera med mera…då förstår jag att vi har med för det första riktigt korkade människor att göra och hur infernaliskt inskränkta ”många för att inte säga de flesta av dom är..! Ett exempel en kille som jag jobbade med i Sverige som jag kunde snacka med och han var riktigt rolig och trevlig, han spelade tv-spel och berättade om rent allmänna saker…och jag tyckte från början men vilke trevlig muSSe..! Jo tjena…den killen berättade för mig att han skulle kunna spränga hela den arbetsplatsen i luften som självmordsbombare och att han avskydde det svenska samhället och svenskarna..han sa att han inte skulle bry sig och att han på allvar trodde att han skulle få de utlovade 72 oskulderna i Paradiset..!

        Alltså jag måste säga det att om man lyssnar då hör man…en annan kille jag arbetade med en Kurd från Turkiet tyckte att Hitler dödade för få Judar när han ändå höll på..han sa även att det är de flesta muslimers inställning till Hitler..ska man tro på sånt om man hör det från hästens mun..jag gör det av någon konstig anledning..!

        Jag vill inte leva med sådana människor inpå husknuten det kommer att leda till katastrof..för det är det våldsamma islam som är det sanna islam och det är dessa som håller övriga muslimer på sin plats och nåde den som försöker motsätta sig deras syn på sakernas natur..! Den som motsätter sig det våldsamma i islam i en krigsliknande situation den kommer att avrättas på precis samma sätt som det folk oavsett relgiös tillhörighet som just ska kuvas…!

        Den ena var sunni den andre var shiit så det spelar liksom ingen roll i det avseendet heller..!

        Jag tror på allvar att vi kommer att få ångra oss…jag kan naturligtvis inte vara hundraprocentigt säker på det men jag har hört för mycket för att jag skulle kunna missta mig på vad det verkligen är muSSarna vill med vårt land..och det spelar tyvärr ingen roll om du är nationalist, socialist eller båda delarna om du tror på gud eller inte..de kommer att avkräva av dig ett svar den dagen det smäller om vi då inte skulle kunna värja oss…!

        Så ser jag på saken…Kuwait ska jag inte ens börja snacka om för då kommer jag inte att varken hinna eller kunna sova i natt ..!

        MvH//GandalfGrå

  45. Lukas Söderström
    15 november, 2012

    Klockren analys Camilla!
    För det är EXAKT så det är för många svenskar idag!
    Att många av ”JA – sägarna” ojar sig fortfarande om ”vardags rasism” de försöker med ren skrämsel propaganda att få de av oss som röstar på SD att tänka om och rösta ”rätt” vilket de säger nästan rent ut (Inbakat i en hel del väldigt akademiskt fina ord förstås)!

    Och till GandalfGrå jag håller med dej med!
    Kristendomen och Islam ÄR naturligt våldsamma och kan egentligen inte överleva på annat sätt se bara hur Kristendomen i Europa rinner bort för varje år som går denna nedåt gående spiral har hållit på sedan renässansen slog igenom i Europa och Kyrkorna blev tvungna att ”lugna ned sig” med de mer svavel osande predikningarna Islam ligger efter där en aning vilket förklarar dess mer våldsamma läggning!
    Men ta inte miste det som just nu händer med Kristendomen håller på att hända även I muslimska länder om än långsammare pga vad som oftast händer de som lämnar Islam!
    Även kristna kan vara otroligt intoleranta mot andra tros inriktningar men jag medger att Islam skiner störst och bäst i de flesta fallen!

  46. Ann-Sofie Hanéll
    16 november, 2012

    Mkt bra skrivet! Träffar mkt människor i utsatta situationer, och vet att dom resonerar som du skriver. Förändringen MÅSTE börja i samhället i övrigt.
    Återigen, det var bra uttryckt. Kram på dig och ha en trevlig helg.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Information

This entry was posted on 10 november, 2012 by in Okategoriserade.
%d bloggare gillar detta: