Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

Människor i Arvika engagerar sig för de asylsökande i Glava

När jag var liten så var vi med både skolan och andra aktörer till Glava flertalet gånger. En så underbart speciell och vacker plats att man inte kan förtränga minnet av det. Jag brukar ofta säga att det bör vara Värmlands vackraste plats. Åtminstone i mina ögon. Sista tiden har just Glava varit på många läppar i och med att migrationsverket akut, utan att informera Arvika kommun, tecknat avtal med ett privat företag om att hyra herrgården för att användas som flyktingförläggning. Jag är osäker på vad som upprört mest, att det kommer flyktingar eller vad kalaset kostar.

De siffror jag sett är vid fullt antal boende 380.000 kr/dygn. Vilket blir 1,900 kr per person vid 200 stycken. Det är enorma summor speciellt om man börjar räkna på hur många fler asylsökande vi har i landet. Kan få vilken människa som helts att börja fundera på vart dessa pengar kommer ifrån och hur länge de räcker till. Jag undrar ofta hur man räknar då en person kan kosta så mycket per dygn. Tror inte att jag är ensam om att tänkt tanken att existensminimum för ett barn är ca 2000 kr per månad. Oerhört lätt att känna avundsjuka. Lika lätt är det att drabbas av den där hemska känslan när man tvingas bo i en för trång lägenhet eller en som har en ytterst låg standard, när man läser om kommuner som köper villor till somaliska familjer eller lyxvillor till ensamkommande barn.

Vi ser pengarna. Vi ser skillnaderna mot vad vi själva har.

Vad vi inte tänker på är att dessa asylsökande inte får 1,900 kr om dagen rakt ner i sina fickor. Dessa pengar går till andra aktörer som tjänar pengar på dem på ett eller annat sätt. Eller kommunerna som inte bör göra en vinst. Vi tänker inte heller på att de ensamkommande som kommer hit och är under 18 år faktiskt själva inte begärt att kommunen ska köpa en lyxvilla och så frön till rasism och avundsjuka.

Vi borde ifrågasätta vad kostnaden innebär, har ställt frågan till flertalet politiker som är tydligt för ett ökat flyktingmottagande men ingen har kunnat svara mig. Nu vet jag förvisso att jag får fram uppgifterna om jag så önskar, men poängen är att många politiker inte ens vet vad de lobbar för. De kan inte ge svaren människor söker. Vi ska ifrågasätta hur det är möjligt att kommuner ska stå så oförberedda att de tar kortsiktiga och rent idiotiska beslut när det gäller lösningar för ensamkommande. Likaså ska frågor ställas hur politikerna tänker när man fortsätter att ta emot asylsökande i allt högre utsträckning trots att man vet att man inte kommer att kunna ge dem tak över huvudet. Istället paniktecknar man avtal med privata aktörer som nu kommer att kunna tjäna storkovan på utsatta människor. Tack vare att man inte har en långsiktig planering.

Allt detta skapar problem. Problem och konflikter ingen önskar.

Jag har varit ganska oroad över vad som ska ske runt Glava som flyktingförläggning efter alla skriverier och ilska som man kunnat se speciellt på nätet. Jag tänker inte släppa den oron, för än har vi inte sett vad som kan komma. Vad som däremot gör mig glad är att det uppenbarligen finns en stor andel människor i Glava-trakten som inte är emot de asylsökandes närvaro. Människor som ställt upp med insamling av kläder till dem mm. För ingen tror väl att migrationsverket ger varje enskild sökande ett presentkort på NK för att kunna ekipera sig med svindyra skinnjackor och gucciväskor?

Han såg att småbarnen hade dåligt på fötterna och att de flesta asylsökande behövde varmare kläder.
– Så föddes tanken på en Facebookgrupp och en insamling på det sättet, berättar storbonden Robert Aronius i Hillringsberg.

Närmare 300 personer har sedan i lördags anslutit sig till Facebookgruppen.

– Jag är inte så bra på det där, så jag vände mig till ett par kvinnor som kan tekniken bättre.

Responsen blev omedelbar. Kläder, skor, barnvagnar, leksaker och hygienartiklar tas nu emot vid Röda Korsets lokal Kupan i Arvika. Där erbjöds ett 80-tal asylsökande som vistas i Glava hjälp med varmare plagg i måndags, de 100 som väntas komma i morgon kommer att få åka till Kupan nästa vecka.

Ni som även tror att dessa människor just i skrivande stund lever lyxliv på Glava Herrgård och ligger och softar på Spa avdelningen ska läsa Värmlands Tidningens artiklar om boendet. Sen, fortsätta att ifrågasätt om vi har kapaciteten att ta emot asylsökande och deras anhöriga. Ifrågasätt om vi har boende åt dem som redan är här och till nyanlända. Ifrågasätta om vi klarar av att utbilda dem så att de inom en acceptabel tidsram kommer att bidra till statskassan och så vidare. Det finns mycket vi kan och ska ställa frågor om och kräva hållbara svar.

– Jag skulle bekosta resan själv, förklarar hon med hjälp av kamrater som tolkar åt henne.

Migrationsverket tog ingen hänsyn till graviditeten, men lät henne i tisdags följa med på bussen för asylsökande till Glava. Ingen där kände till hennes situation, men hon fick en lapp med busstider till Arvika och Karlstad.

Lappen kunde hon inte läsa.

Vart skulle Deqa vända sig?

Hon hade ingen aning.

– Det praktiska bistår vi med, personliga frågor får de lösa själva. Sådana har reglerna varit länge, förklarar Stefan Ranefell, teamledare vid Migrationsverket.

Det vi dock aldrig får glömma är att detta är människor, människor som tar alla chanser de kan få till ett bättre liv. De ställer sitt hopp till Sverige. Alla kommer inte att att värdesätta den möjligheten, utan de kommer att begå brott och de kommer att leva på bidrag hela sina liv. Men det är politikernas ansvar, det är de som ska ha en plan redan idag för hur detta ska lösas. De som ska se till att människor integreras i samhället. De som ska se till att klyftorna inte ökar mellan svenskar och invandrare genom att ge oss allt sämre villkor om vi inte är fullt friska och arbetsföra.

Ge aldrig skulden till människorna.

Mer om Glava:

6 comments on “Människor i Arvika engagerar sig för de asylsökande i Glava

  1. conny
    3 oktober, 2012

    Helt rätt, människor som kommer till Sverige ska inte skuldbeläggas för att de kommer hit, de rår inte för vad inkompetenta politiker inte kan hantera. Men de ska skuldbeläggas för att de inte lämnar sin medeltidskultur och sitt kvinnoförtryck i sina hemländer, för det är helt upp till dem själva. Det finns ingen anledning till att vi t.ex. ska ha överseende med att kvinnorna tvingas av sina män att gå klädda i tält, och att de tvingas att säga att de gör det frivilligt. Sverige är starkt bidragande till förtrycket av kvinnor och människor överhuvudtaget. Och har invandrarna viljan och förmågan att ta sig den långa vägen till Sverige, så har de säkert förmåga att ta sig med buss till närmast större ort.

    Den genomsnittlige Svensken är det naivaste som den här planeten kan uppbringa. Svensken tror fortfarande att Sverige tar emot flyktingar för att politikerna är goda människor. Vore de goda så prioriterade de människorna som är så sjuka och fattiga att de inte har en chans att resa över halva jordklotet för att ta sig hit. I stället ser vi så gott som dagligen på tv hur olika organisationer tigger pengar av privatpersoner för att vidarebefodras till de fattiga. Då finns det inga 1900 per person och dygn att betala mediciner och sjukvård med för sjuka och behövande, men för friska och starka unga män går det bra.

    Sveriges hänsynslösa politiker har bestämt för ett antal år sen att Sverige ska vara ett ”mångkulturellt” samhälle. Hur kan man behandla människor så hänsynslöst att man tar en lag på hur befolkningen ska vara sammansatt? Så behandlar man inte ens djur. De kulturbärare som kommer hit är så olika oss att det kan jämföras med att vi skulle ta hit tusentals lejon från Afrika, och bestämde att de skulle leva ifred tillsammans med älgarna.

    Det är en gåta att någon tror att det ska fungera, och när pojken Ullenhag blir pressad om invandringspolitiken så blir han illröd i ansiktet och piper om att det handlar om människor som har flytt från krig och elände. Jag kan upplysa den okunnige Ullenhag om att det är i huvudsak friska starka män som kommer till Sverige för att få ett bättre liv på våran bekostnad, de som behöver hjälp blir kvar i sina hemländer, eller i deras grannländer.

    De 1900:- som en utlänning kostar per dygn för att klara sitt uppehälle ska sättas i relation till den 50-lapp i mån som Svenska pensionärer fick i skattesänkning för att klara deras uppehälle.

    Svenskarna bör upplysas om att det inte handlar om godhet när vi öppnat gränserna, det handlar om en total omdaning av det Svenska samhället, och till det finns det hur mycket pengar som helst. Men i stället har EXPO tillsammans med LO utvecklat ett program för att åka omkring i skolorna och lära ungarna hur de ska tänka, allt för att omvandlingen av samhället ska gå så snabbt och smidigt som möjligt. Nu kommer det inte att gå snabbt och smidigt, om nu nån trodde det, i stället kommer vi att få se ett totalhavererat Sverige om några år med raskravaller och en våldsspiral som vi inte sett maken till, om vi inte stoppar galningarna i 7-partiet.

    Politikerna borde ta med sig sina miljarder och åka ner till Afrika och dela ut till de som behöver hjälp, i stället för att lägga dem på friska och starka unga män som kommer för att bli försörjda livet ut av den arbetande Svenska befolkningen. Dessa unga män skulle behövas för att bygga upp deras egna länder. Det är dock inte deras fel, vem som helst som var ung och bodde i ett fattigt land skulle vara beredd att ta chansen att resa till gratislandet uppe i norr, även jag.

    Det den här regeringen håller på med är ren idioti, och min förhoppning är att Svenska folket ska inse att de håller på att skapa ett nytt jugoslavien, libanon eller Sydafrika. För att bevara kulturer, som är nödvändigt för ett lands sammanhållning, måste det finnas gränser. Nu gör man allt för att riva ner grunderna för det demokratiska landets existens, och i stället bereder de vägen för fullständigt kaos.

    Det blev långt det här, men så länge folk inte kan tänka längre än till klädinsamlande, och har en ”tyckasyndom mentalitet” som effektivt fungerar som skygglappar för de verkliga problemen, så behövs all upplysning man kan bidra med.

  2. Camilla
    3 oktober, 2012

    Du vet Conny, jag älskar dina kommentarer🙂 Du har aldrig tänkt på att skaffa en egen blogg? Om du redan inte har det? Fast, gör du det så går jag miste om väldigt bra och intressanta inlägg från dig.. så nej, skaffa ingen egen.

    Jag har inte så mycket att tillägga egentligen till det du skriver. Även om jag inte håller med dig genom hela texten.

  3. conny
    3 oktober, 2012

    Camilla, jag har en egen blogg sen drygt 2 år. Jag skickade för ett tag sen ett meddelande till dig på facebook, och undrade om du läst nåt på min blogg. Jag fick inget svar så jag drog slutsatsen att du inte var intresserad av den, så jag raderade meddelandet.

    Jag är en människa som är intresserad av det mesta, och när jag startade bloggen så hade jag ingen tanke på att skriva om politik och politiker. Fast på sista tiden har det blivit nästan bara om politik och samhälle, av nån anledning🙂 Ibland skriver jag djupa påhittade historier om människor och påhittade människoöden. Ibland blir det väldigt djupa historier, men det kan som sagt handla om allt möjligt.

    När jag ser tillbaka på min blogg så kan jag tycka att det där kanske jag inte borde skrivit, det ser löjligt och dumt ut, men en del alster jag skrivit tycker t.o.m. jag är riktigt bra. Ska man förstå den ”djuphet” som finns i mig ska man läsa långt tillbaka i min blogg. Jag är inte bara en kverulant som tycker att vi har kassa politiker, långt därifrån. Ett inlägg handlar t.ex. om när jag körde formelbil på Gelleråsen i karlskoga, säger jag bara för att du ska få en uppfattning om den bredd jag har.😉

    Jag menar alltså bredden på mina intressen, kunskap, den varan skulle jag önska att jag hade mer av, men jag försöker vara så autentisk som möjligt, utan att såra någon. (utom politiker då förstås) men det ska de tåla! ;D

  4. Camilla
    3 oktober, 2012

    Va? Har du? Det har jag faktiskt missat. Men snälla, skicka länk igen då. För den vill jag verkligen läsa. Skicka genast!🙂

  5. conny
    3 oktober, 2012

    Min blogg heter ”Tankar”. Ursäkta min mediokra ”länk-kunskap”, men här är adressen: conny-tankar.blogspot.com/

  6. Camilla
    3 oktober, 2012

    Nu fick jag en blogg till att följa. Tack!

Kommentera

Information

This entry was posted on 3 oktober, 2012 by in Okategoriserade.
