Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

Svenska Motståndsrörelsen är inte en terroristorganisation Riazat!

 

 

 

Jag är en person som sticker ut. Tar gärna väldigt obekväma fighter, mest för att testa andra människors förmåga att tänka utanför sina egna ramar. Har varit medlem i SD och jag umgås flitigt med nationalsocialister på sociala medier. Provocerar som få, brukar mina vänner säga när de ska beskriva mig. Det finns fler som provocerar. Vänsterpartisten Daniel Riazat för att nämna en.

Igår skrev han tillsammans med Sebastian Karlberg ( ung vänster ) en insändare på dt.se som handlade om att de anser att det är skamligt att man i Borlänge hyrt ut kommunala anläggningar åt Svenska motståndsrörelsen.

 

Svenska Motståndsrörelsen är en direkt arvtagare till organisationen Vitt Ariskt Motstånd som under 90-talet mördade och trakasserade antirasister och folk som inte delade deras åsikter och ses än i dag som en av de farligaste terrororganisationerna i Sverige av säkerhetspolisen Säpo.

 

De avslutar med slagord som enligt BRÅ är typiska för vänsterextremistiska grupper att använda: (sid 8 )

 

Inga lokaler åt fascisterna! Inga fascister på våra gator!

Jag förstår både Riazat och Klarbergs ilska över att de i dagens moderna IT-samhälle faktiskt kan sitta och se med egna ögon hur dessa nationalsocialister tränar. Vi vet också att anledningen till detta är för att de ser till att vara i topptrim för man vet aldrig när fysisk styrka kan komma att behövas.

Däremot anser jag att dessa två unga herrar provocerar lika mycket. Dels för att de anser att gapa Fascist i en dagstidningen är passande och kräver att grupper , som enligt lagen inte är förbjudna på något sätt, inte ska få hyra lokaler som alla andra. Precis som vilken vänsterextremistisk organisation som helst får göra. Vad är skillnaden? Att den ena gruppen är mer stigmatiserad än den andra? Att det är lättare för människor i allmänhet att släta över vänsterterrorism med “ungdomlig dumhet” när man sätter eld på McDonalds restauranger, vandaliserar Scans lastbilar mm mm? Måste ju vara hundra gånger bättre att ha dem i öppna solljuset än att inte veta vad de pysslar med?

Det har blivit vanligt att man från antirasistiskt håll när det gäller att stoppa avvisningsbeslut hänger ut de bussföretag som åtagit sig att köra för migrationsverkets alt polisens räkning. Man tänker inte det minsta på vad det kan orsaka för skada för företaget. Samma gör man här med Bergebo-anläggningen. Många anser att detta är helt rätt sätt att agera på, man ska tvinga företag att förlora pengar av principiella skäl som andra har. I min bok är bojkott eller uthängningar av detta slag lika fel som när SD  uppmanade till bojkott av butiker i Malmö som spelade en viss musik under ett av deras möten.

Riazat skriver att SMR är skyldiga till mord som skedde på 90-talet i en något lite udda tankevurpa när han vill koppla dem direkt ansvariga till vad medlemmar ur en väldigt löst sammansatt grupp gjorde för längesen. Den enda kopplingen man kan göra är att Klas Lund var med att startade VAM 1991 för att sedan läggas ner redan två år senare. Jag kommer att skriva mer om detta med att applicera enskilda individers brott på diverse organisationer.

Riazat och Karlberg skriver även i sin insändare att SMR haft  föreläsningar av medlemmar från amerikanska The Order. Det ska finnas bildbevis samt videoupptagningar av detta på nordfront.se Innan jag har dubbelkollat detta så ska jag självfallet inte säga att det inte skett. Det jag instinktivt reagerar på är ju det faktum att de som släppts som tillhör The Order varken får lämna sin delstat, umgås med nationalister och absolut inte lämna USA. Om nån vet mer om detta påstående får ni gärna ge mig en länk som bekräftar det Riazat påstår.  Det enda jag hittar är föreläsningar OM The order. Inte med dem.

Detta visar på en bristande kunskapsluckor hos skribenterna.

Enligt BRÅ 2009 så står nämligen  den vänsterautonoma rörelsen för i princip lika många brott av politiskkaraktär som dem som utförts av vikt makt-miljön. 1207 mot 1225. Bland vänsterautonoma grupper är det även betydligt vanligare att kvinnor begår politiska brott än i den vit makt-miljö som finns. (sid 13 )

Kanske något för Riazat och Karlberg att tänka på? Att det finns fler grupper i Sverige som är minst lika våldsbenägna som SMR är? Vilka som heller inte ens tror att en revolution om makten i Norden kommer att ske under deras ,som idag är aktiva, livstid. Kanske är det detta som gjort att SÄPO har backat om påståendet att de skulle vara det största inhemska hotet ? Där har Riazat helt fel i sin beskrivning av SMR. Han påstår felaktigt att de är Sveriges farligaste terroristgrupper enligt SÄPO. Läs mera om detta här: Länk

Ska man uttala sig så ska man åtminstone se till att ha fakta på rätt plats. Annars riskerar man som nu, att få kritik och inte bli tagen på allvar.

Även BRÅ bör tänka lite på hur man klumpar ihop SMR med andra löst hopsatta gäng som går in under beteckningen Vit Makt-miljön. I BRÅ 2009 skriver man så här: ( sid 11 )

 

Vit makt-miljön hämtar visserligen ideologisk inspiration från nationalsocialismen men bygger mer på den brittiska skinheadrörelsen och amerikanska white-power rörelsen. Det är mer rockmusik
än Mein Kampf.

Jag ser dagligen hur människor ,som borde ha större kunskap om just skillnaderna mellan grupperna men framför allt hur SMR fungerar,  brister katastrofalt. Felaktig bild ges om Motståndsrörelsen vilket gör att det man berättar om dem således inte är riktigt sanningen. Just sanningen är något som är enormt viktigt för dess medlemmar. Varje gång de kan bevisa att en journalist eller politiker ljuger så gör de det. Med resultatet att deras rykte förstärks.

 

Ska man prata om SMR så se då till att veta vad ni pratar om.

 

 

 

 

14 comments on “Svenska Motståndsrörelsen är inte en terroristorganisation Riazat!

  1. Varg i Veum
    21 september, 2012

    Jag vet egentligen ingenting om SMR än det som jag läst om i gammelmedia och EXPO. Naturligtvis har jag förutsatt de sprider fördomar och efter sin politiska hemvist vinklade ”nyheter” (precis som varje normalt tänkande människa bör göra), men i övrigt inte reflekterat närmare så jag kan varken säga bu eller bä om SMR.

    Men jag väljer att ta dina ord och tankar mer på allvar då det verkar som du försöker bringa lite balans istället för att polarisera som EXPO o aftonbladet t.ex.

    Du och jag har ju lite olika åsikter om invandringspolitiken (och SD då jag tycker att du ibland agerar lite för mycket PK på twitter😛 ) av vad jag sett av dig på twitter. Kanske är jag för aggressiv, kanske är du för ”blödig” men det är uppfriskande att läsa att du försöker se saker ur flera synvinklar. Det är inget man kan anklaga EXPO eller dess svans på aftonbladet eller twitter [vänstern] fdd. för att göra.

    Vad gäller associationstekniken, det om att ”the order” skulle varit inbjudna till SMR så är min åsikt att islamister får för min del bjuda in Bin ladin (om det nu inte vore att han var död…eller?) eller Mullah Omar om de vill. Jag vill bara att folk slutar hyckla så förbannat. Det är inte värre att bjuda in Robert Spencer än det är att bjuda in Alexander Bengtsson från EXPO. Först när hycklandet dör ut kan ett kreativt samtal som tar itu med problemen vi står inför börja.

  2. Camilla
    21 september, 2012

    Jag visste ingenting om SMR heller tidigare. Tills jag hade sån jäkla tur att komma i kontakt med flera av dem. Jag märkte ganska snabbt att det jag läst om dem inte stämde med vad de sa. Jag lyssnade på dem, jag läste vad de själva skrev och sen jämförde jag . Inte så sällan visade det sig att det var skillnader som var för stora för att låta bli att ifrågasätta. Sen var ju Bollnäs det ultimata. Jag var där. Jag såg allting och läste sen en helt annan version. Så oavsett vad jag anser om deras val av metod och ideologi så har de visat mig hur mycket hycklande vi faktiskt tillåter oss att leverera som ”sanning” bara så länge vi gör det för vad vi anser är ett gott syfte. Tyvärr är jag inte sån som köper det.

    Jag tror vi har kommit väldigt nära gränsen där vi måste släppa på fasaderna och göra allt vi kan för att smeta på folk olika saker och gemensamma nämnare som enbart ska syfta till att de ska byta åsikter för att inte riskera stigmatisering. Folk är fria, de vill bestämma själva vad de ska tro och tycka.

    Och ja.. jag är och förblir en blödig humanist. Det får du leva med😉

  3. Varg i Veum
    21 september, 2012

    Det är aldrig fel att själv utforska saker. Det är egentligen något alla som deltar i debatten bör göra (skäms lite) Ibland önskar jag att jag kom i kontakt med islamister eller islamska fundamentalister. Jag häcklar deras handlingar och åsikter så som de presenteras i media ganska hårt, men ärligt talat så har jag aldrig mött någon, bara dess ”anhängare” på vänsterkanten (dvs de som relativiserar dem och deras handlingar eller åsikter), men det är ju inte samma sak egentligen, om man säger så.

    Nu har jag varit på afterwork så alkoholen har gjort mig lite mer blödig men imorgon är jag nykter igen😛

  4. Camilla
    21 september, 2012

    haha! Vad är det man säger? barn och dem med lite alkohol under västen talar alltid sanning😉

    Men du har rätt. Man ska alltid lära känna det man kritiserar. För det finns alltid två sidor av ett mynt. Tänk på det🙂

  5. conny
    21 september, 2012

    Jahapp, då ska vi se om vi kan bena ut det här. Jag instämmer med vargen, det är bra att du tar upp olika saker ur flera aspekter, och inte bara kör på med fördomar och allmänna floskler. Min kunskap om SMR är ungefär lika med noll. Jag vet inte vad deras innersta tankar eller agenda är, men som de agerade i Bollnäs borde väl vilken demokratiskt sinnad människa som helst kunna ställa upp på, men som sagt, jag vet inte vilket samhälle de vill ha.

    När det gäller kommunister och vänsterfolk så finns det hur mycket kunskap som helst, för vem som helst, när som helst att hämta. Det är bara att kolla på SVT, TV4 eller titta i en Svensk papperstidning typ AB eller Expressen. Kommunismen är ond, och det är meningslöst att sitta här och offra tid på att beskriva denna vedervärdiga ideologi. Inte heller har jag nåt intresse av att beskriva dess utövare, det gör de så bra själva med sina uttalanden och handlingar.

    Något som däremot alltid har intresserat mig ända sen 14-15 årsåldern är varför det har samlats så många gonackar i det här lilla landet som tycker att kommunism är bra. Att vi har ett renodlat kommunistiskt parti i riksdan som stöds av omkring 7% av Sveriges väljarkår är helt otroligt! Att du förväntade dig att få en massa skit för det här inlägget säger mig att du har ungefär samma tankar som mig om tillståndet i landet.

    Vad mer finns att säga? Vad vänsterfolket säger och skriver intresserar mig ungefär lika mycket som en flugskit. Däremot tycker jag deras handlingar ur ett psykologiskt perspektiv är intressant. Vad får folk att konsekvent fördöma och agera mot demokratiska spelregler? DET är intressant!

    PS. Inget fel att vara blödig. Det tyder på empati. Har man bara ett öppet sinne och förmåga att tänka logiska och förnuftiga tankar, så är det helt okej.

  6. Camilla
    21 september, 2012

    Conny: Jag är också en sån där vänstervriden sak du pratar om. Men alla är inte vare sig enögda eller saknar förmåga att se på saker med kritiska ögon. Mycket handlar om vilken syn man har på demokrati i mångt och mycket.

    Jag tycker om ytterligheter. Det är där man hittar de riktiga guldkornen om man vill påvisa att saker och ting är riktigt snett i vissa fall.

  7. conny
    21 september, 2012

    Vänstervriden sak som är fd medlem i SD! Nja, det vete fan om jag köper!😀
    Inget i dina texter stödjer din beskrivning om dig själv heller, även om du naturligtvis vet bäst själv. Du har rätt i en sak, att du är svår att förstå sig på. Du är nog helt enkelt Camilla…Jaa, där har vi det! Den gränsöverskridande vilda Camilla från värmland.🙂

  8. Camilla
    22 september, 2012

    Ja du Conny. Camilla ska man aldrig tro att man känner ) Jag har åsikter som inte är vänstervridna, men jag är och förblir socialist. Jag vägrar att leva i ett samhälle där alla inte kan känna trygghet. Samhället är så mycket mer än bara mina egna åsikter, man måste se helheten.

    Men vad jag röstar på är egentligen helt ointressant. Finns bara en sak som jag själv är intresserad av. Sanningen. Jag struntar ganska bra i vem som drabbas av att det de levererar kan motbevisas. Jag tror inte på lögner som medel helt enkelt.

  9. conny
    22 september, 2012

    Fair enough! Förr kunde jag också tänka mig att rösta på S, de har gjort mycket gott trots allt, men nu tycker jag att det spårat ur totalt. 7-klövern är en enda röd illaluktande smörja med praktiskt taget samma galna ideer. SD står till vänster om högern, en höger som inte finns längre i riksdan, och till höger om vänstern. Det tar tid att bota Svenskarna från decennier av indoktrinering, men det tar sig sa mordbrännarn när det brann i skägget! Jag mår illa när jag hör Stefan Löven framträda i TV. Den lille feministskiten tror att han är nåt, men sanningen om honom är att han bara är en liten skit som vill inskränka yttrandefriheten, och samarbetar med Expo. Han, eller Hen passar nog bättre i hans fall, är mer kommunist än socialdemokrat. Usch o fy för självgoda människor.

  10. Ingemar Westerbring
    22 september, 2012

    Tack Camilla för att du är nyfiken men samtidigt kritisk, det är en bra kombination. Fortsätt att söka sanningen så skall du se att även du hittar hem.

  11. Camilla
    22 september, 2012

    @Ingemar Kul att det uppskattas. Jag är född nyfiken, lär dö likadant. Sanningen är intressant, då den ser olika ut beroende på vem som är budbäraren. Jag hoppas verkligen att jag aldrig ”hittar hem” för det skulle innebära att jag slutat söka : )

  12. Ingemar Westerbring
    22 september, 2012

    För mig är ,trots att det är intressant att söka, sökandet i sig inte ett självändamål. Jag tycker man skall hålla isär sökande och utveckling. Personligen så kommer jag alltid att se positivt på utveckling och att drivas framåt, även om jag på det stora hela anser mig ha slutat söka.

  13. Camilla
    22 september, 2012

    Man kan hitta hem på olika sätt. Jag förstår vad du menar. Och ska vi utgå från det så har jag också för längesedan hittat hem däremot får det stå tillbaka för något som är min personliga drivkraft.. Kanske jag en dag tröttnar, men det hoppas jag verkligen inte.

  14. conny
    24 september, 2012

    Här kommer lite mer OT, det gillar du väl! Under hela mitt liv har jag undrat vad en Jude är, och hur man definierar en Jude, men ingen har hittills kunnat besvara min fråga. Kollar man Wikipedia så får man svaret att det är någon som fötts av en Judisk mor!😀 Logiskt så det förslår. Det kan också vara nån som konverterat till Judendomen! Om en Jude är nån som fötts av en Judisk mor, eller konverterat till Judendomen, vad har somliga emot Judar i så fall? Vad har Judarna ställt till med i världshistorien för att få sån uppmärksamhet? De är ju bara en liten folkspillra, och alla religionsutövare oavsett religion är ju galna i sin religionsutövning, så varför har just Judarna fått sån uppmärksamhet i ett modernt land som Sverige? Ibland hör man nån säga att de sitter som spindeln i nätet i stora ekonomiska maktkoncentrationer. Jaha…om inte Judarna får ha stora ekonomiska intressen, vilka etniciteter får ha det då? Kineser, Amerikaner, Japaner eller kanske Finnar?

    Tänk om man kunde stoppa samtliga religioner i en säck och dumpa den nånstans ute i världsrymden, men det är tydligen så att när en livsorganism når en viss medvetandegrad och blir medveten om sin egen existens, så börjar den fråga sig varför den finns till, och när fakta inte tillfredställer fantasin så uppfinner varelsen det som fattas efter behov.

    Vad är det för skillnad på en kristens fantasier och en Judes fantasier? Och varför har så många så svårt att fatta att allt är ett surrogat för otrygga psyken? Det fattas något väsentligt hos människan, och kanske är det så att den lagbundna fysiken inte har något val. Kanske måste medvetandet gå igenom den här nivån/fasen, innan vi om några tusen år når en annan nivå.

    Har du några funderingar om detta? Jag gissar att du i allt väsentligt inte har mer kunskap om Judar än vad jag har, och det grundar jag på att det helt enkelt inte finns så mycket att känna till, om man utelämnar religionen.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Information

This entry was posted on 21 september, 2012 by in Okategoriserade.
%d bloggare gillar detta: