Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

Hagberg döms till fängelse

uppdaterad

Idag kom domen mot SMR:s Emil Hagberg. Den var helt väntad. Jag skrev innan rättegången om det, och vad jag ansåg om ordet “Finans jude” I det fallet så står jag helt fast vid vad jag ansåg om vad han skulle dömas för eller inte. Vad jag då däremot inte visste var att i kommentaren som Hagberg döms för även innehöll frasen “ res galgar” i ett sammanhang som hade att göra med vad som ska ske om judar kommer till Sverige. Med reservation för viss feltolkning. 

Tingsrätten dömer Hagberg till en månads fängelse och 6847 kr i böter.

Hade det enbart handlat om frågeställningen om Finansjude är hets mot folkgrupp eller inte så hade jag ansett att domen var att förkasta.

När man däremot som ansvarig utgivare godkänner en kommentar som innehåller saker som bör ses som ett hot (vare sig det är menat att utföras eller ej) så får man acceptera att man döms för det. Ingenstans ska man acceptera hot om död som ett sätt att nyttja yttrandefriheten.

Vidare måste uppmaningen ”res galgar” i sitt sammanhang ses som ett tydligt
hot angående vad som kan ske om judarna kommer till Sverige. Att galgar ska resas
inför någons ankomst innefattar ett dödshot, vilket är särskilt allvarligt.

Så enkelt är det.

Däremot skulle jag vilja ha tips på fall där andra har skrivit liknande saker som Hagberg döms för i form av ansvarig utgivare. Där man gått fri. Kan ni hjälpa mig? Maila i sådant fall.

Yttrandefrihet kommer med ansvar, även från dem som hatar systemet och är precis som mig, lite av rebelliska och högljudda ”rättshaverister”.

Ni kan ladda ner domen i sin helhet här

6 comments on “Hagberg döms till fängelse

  1. conny
    14 september, 2012

    Det här är ett fall där man direkt kan peka på att rättvisan faktiskt inte är blind, det finns i själva verket ingen rättvisa eftersom straffet utgår från ett tyckande, ett ställningstagande. Olika länder har olika lagar och straff för samma brott osv. Straffet som beskrivs i inlägget är alltså baserat på Svensk rättsuppfattning och ska spegla den allmänna rättsuppfattningen i Sverige, men straffet som sådant har inget med rättvisa att göra.

    Jag tycker det är intressant att notera hur vi laborerar med straff och rättstänkande i syfte att komma åt ett problem. I Sverige är det viktigare att komma åt ett problem än att fundera på vilka problem åtgärderna för att lösa problemet skapar, och det här förfarandet är direkt kopplat till hur vi ser på demokrati. Jag kan av naturliga själ bara uttala mig om hur det går till i Sverige, och det jag vill peka på är att det vi kallar ”rättvisa” inte existerar.

    Om det här är svårt att förstå så kan jag ta ett exempel ur verkligheten för att bevisa hur ett problem blir viktigare att lösa än sättet hur man löser problemet.

    För några år sen hade vi problem med att folk körde mot rött ljus i stor utsträckning. För att råda bot på problemet så ändrade man i trafikstadgan så att det blev olagligt att köra mot gult ljus. Man valde alltså den lättaste vägen, i stället för att sätta in resurser för att lagföra dem som bröt mot lagen. Bra eller dåligt kan diskuteras, men poängen är att lagar och regler ofta tas fram i all hast utan att man tänkt på vad konsekvenserna av lagarna blir.

    Det enskilda fallet du tar upp ovan har jag ingen synpunkt på, men du är smart så du kan läsa in svaret i min kommentar.

    Jag håller med om att yttrandefrihet och ansvar hör ihop. Men problemet är alltså att skriva en lag som tar hänsyn till båda dessa storheter.

  2. conny
    14 september, 2012

    Lagen som dömde Hagberg till fängelse ger de som överhuvudtaget inte tar ansvar för kommentarfälten frisedel, medan de som försöker ta ansvar döms till fängelse. Därmed värderar jag inte det som sagts i nämnda kommentarfält, vill bara utveckla resonemanget om hur konsekvenserna kan bli när man rafsar ihop en lag och bara ser den ena sidan av problemet.

  3. conny
    15 september, 2012

    Jag har roat mig med att bläddra lite i din blogg, ganska exakt 2 år tillbaks, till den 21 September 2010. När man gör en sån här tillbakablick kan man jämföra profetiorna och stämningen från inte bara bloggaren, men också från kommentatorerna, med nuvarande situation.

    En sak som slår mig är hur dåligt insatta många är i de olika partiernas politik. Men av miljömässiga skäl som uppväxt, bekantskapskrets, tradition, indoktrinering osv ändå har en ”glasklar” åsikt om vad de olika partierna står för. En kommentator fällde t.ex. den här kommentaren: ”Är emot SD. Och allt partiet står för.” Visst, man måste ju ogilla ett parti mest, men när man fäller såna här kommentarer så avslöjar det att det inte är politiken som partiet står för som är problemet för kommentatorn. Är man autentisk och ärlig mot sig själv så kan man hitta bra saker hos samtliga partier, den självkänslan har tyvärr inte många, inte ens bossen själv FR.

    Den här meningen är också intressant, och kommer från dig, och från samma inlägg: ”Men nu, det är precis som om folk inte visste att SD fanns fören nu. Helt sjukt.” Jag är nämligen ganska säker på att en stor del av Svenska folket inte visste mycket om SD förrän valrörelsen 2010. När man själv är inne i smeten så upplever man att världen utanför är det också, det är många ggr en falsk känsla. En annan sak som tyder på att jag har rätt är mätinstitutens prognoser. Där brukar andelen osäkra ”väljare” ligga på uppemot 20% eller över. Jag är säker på att den gruppen består till övervägande del av ”SDare”. Så om vi viktar det hela så kommer jag fram till att av de 20% så är ca 15 procentenheter potentiella SD-väljare, (det antagandet gör jag med anledning av hur känsligt det fortfarande är för folk att vara SDare) plus de 7-8% som SD ligger på enligt mätinstituten. Det innebär att SD fn ligger på runt 20%, eller lite över och trenden är stigande. Det är inga märkvärdiga siffror med tanke på den enorma draghjälp SD får av de övriga partierna.

    Det här var väl off topic så det räcker och blir över, men du har ju sagt att det är så få som kommenterar så…😀

  4. Camilla
    15 september, 2012

    Du vet att det är helt okej med långa rants och även om det var lite OT så passar det ändå in ( på nåt sätt)🙂 även om det hade varit mer passande i inlägget innan detta. För det är såna saker som jag skrev om där ( bostadsbrist, ekonomi mm) som gör att folk väljer SD.

    SD har absolut en potential att ta 15%. Sen om de gör det är en annan sak. Jag ger inte mycket för partiet i sig, men har väljarna inget alternativ så bortser de från mycket. Vi har sett att det kvittar hur mycket tid bloggare, expo och andra grupper försökt påvisa vilka rasister SD är och vad för konsekvens deras politik medför. Man har gått till angrepp mot Avpixlat utan resultat. Läste igår någonstans att nationell.nu är tredje största regimkritiska nättidning. Sen huruvida det stämmer ska vara osagt, då det är ytterst svårt att mäta saker korrekt. Men, de finns. Folk läser.

    Jag är minst lika kritisk till mycket som både AP och nationell är. Däremot skiljer vi oss åt väldigt mycket. Jag tror därför det finns många vanliga människor som är som jag är, och man söker efter någon som kan ge en medhåll eller svar på de funderingar man har. Oftast möts dessa människor av att få heta rasister. Ett av de största dilemman vi har idag. Vart går de då? Jo så klart till AP , Fria Tider, nationell.nu eller realisten. Ganska enkelt. Var man inte innan fientligt inställd så blir man det med tiden.

    Då kan man fundera på varför våra politiker idag inte rycker upp sig och blir lite mindre diplomatiska och svara på frågor som finns ?

    Lägg sedan till domen mot Hagberg. Visst, han är en multidömd nazist. Men folk ser ju här klart och tydligt att det görs skillnader. Åkesson får man hota med död genom att sälja tröjor med hans sönderskjutna huvud på. Ett mordhot anser jag i samma grad som det är att säga att man ska resa galgar inför judarnas ankomst till Sverige.

    Dubbelmoral har aldrig funkat. Tyvärr.

    Nu ska jag gå och dricka morgonkaffe och hoppas på att jag fick fram det jag ville utan de obligatoriska felstavningarna med slö tankeverksamhet och taskigt tangentbord🙂

  5. jacki
    28 september, 2012

    Så kul..
    Om någon utlänning hade kommenterat om vita som ”finanskristen” , så hade ingen höjt ögonbrynet. Men byt ut kristen och sätt en vit författare och oj!
    Rasism! Sverige skrämmer mig många gånger…

  6. Balkanpuls
    18 april, 2013

    Uttrycklig insinuering i radio (genomslagskraft?) av en känd programledare (genomslagskraft?) om att större delen av folkgrupp X är psykopater, beivikar, dumma i huvudet ledde inte ens till förundersökning. Jämför detta med en anonym (genomslagskraft?) kommentar på en hemsida (genomslagskraft?) om en (mindre) del av folkgrupp Y (finans-Y) som leder till åtal och dom. Domen mot Hagberg är bekräftad i andra instans. Rättvisa och rättssäkerhet eller George Orwell och Djurfarmen? Döm själva.

    http://www.justitiapaxveritas.org/jk-anmalan-hets-mot-folkgrupp-i-radio-1/

    http://www.justitiapaxveritas.org/justitiekanslerns-beslut-om-ifragasatt-yttrandefrihetsbrott/

Kommentera

Information

This entry was posted on 14 september, 2012 by in Okategoriserade.
