Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

DN får mig att vilja ta fram foliehatten

Tänk att ett enda ord kan orsak sånt engagemang i alla typer av människor. Hen. Ordet som får sociala medier att koka just nu. Detta efter att Dagens Nyheter gått ut med ett internt mejl till sina anställda att Hen ska bara få användas vid undantagsfall. Man anser att det skadar förmågan hos de läsare som är emot ordet inte ser nyheten utan bara irritationen över att journalisten använt detta ord.

Jag är ingen storanvändare av ordet, tycker det funkar bra vid tre tillfällen:
1: När man inte vet könet på en person
2: När man i text eller tal måste skydda en person och därför minimerar chansen att lista ut vem det är genom att göra den könsneutral
3: När jag vill vara riktigt översittig mot så kallade macho-killar

Jag tillhör inte heller dem som vill ha ett könsneutralt samhälle. Killar är killar, tjejer är tjejer. Sen kan en kille gilla Barbie likväl som Stålmannen. Varför ens göra en grej av det?

Däremot så respekterar jag dem som detta är viktigt för. Jag förstår varför detta kan vara väldigt viktigt.

Men för att återgå till DagensNyheter och förbudet mot att använda ett specifikt ord. För det är detta vi ska diskutera, att en tidning styr vilka ord som får användas och inte. Inte att det var just “hen” Det är sekundärt.

Censur är en styggelse för mig. Jag får röda utslag så fort man försöker strypa folks rättigheter att uttrycka sig fritt. Detta är exakt ett sådant typexempel DN visar prov på. Det är lite störande att veta att en ledning på en stor dagstidning bestämmer vad journalister får skriva och inte. Om man stoppar ett litet ord som hen, vad mer kan man inte tänka sig att stoppa?

DET kan man ju ta och fundera lite mer över. Utan att ta fram foliéhatten.

8 comments on “DN får mig att vilja ta fram foliehatten

  1. Jo (@fantastiskast)
    10 september, 2012

    Kunde inte använda Gilla-knappen då jag inte är WordPress-medlem! Men jag gillade!

  2. Kalle
    10 september, 2012

    De har stoppat all form av kritik mot det mångkulturella samhället de senaste 20 åren..

  3. Liberaldarkness
    10 september, 2012

    Finns bättre ord än ”hen” för att beskriva någon som man inte vet könet på.

  4. conny
    10 september, 2012

    Ha ha ha…Skrattade gott åt 3:e punkten!🙂 Nog känner jag dig ganska bra vid det här laget, men för säkerhets skull skickar jag med en skopa ödmjukhet som present till dig, om du skulle få slut på varan alltså (just in case). Sätt inte på dig foliehatten, tror inte du skulle passa i den.

    Så till saken!

    Självklart ska inget ord förbjudas, men just ordet ”hen” är inte ett ord som kommit fram spontant ur, vad ska vi kalla det, ”folkkulturen”? Hen är ett ord som pådyvlats oss uppifrån av ”feministmaffian”, och därför kommer det inte att accepteras av allmänheten. Alla språk förändras kontinuerligt, så även det Svenska, men det växer spontant fram ur folksjälen, till skillnad från ett språk som innehåller ordet ”hen” och blir på det sättet förankrat i de breda folklagren. Jag förstår alltså anledningen till varför tidningen gick ut med mejlet.

    Samtidigt så väcker det här tankar om detta inte är ett beteende som är vanligt i media (vilket jag tror, eller vet). Ta ordet ”papperslös” som är ett ord som de använder för att slippa ljuga och samtidigt lyfta fram sin ståndpunkt. En person som uppehåller sig olagligt i landet och saknar identitetshandlingar är papperslös, men personen är också i landet illegalt, därför bör personen benämnas ”illegal invandrare”. Papperslös blir i sammanhanget sekundärt. Personen är alltså en illegal invandrare utan papper.

    Så visst försöker de styra läsarnas tankar genom att använda ord och formuleringar som speglar deras åsikter. Därför får de finna sig i att bli kallade ”slaskmedia”, ”lögnmedia” etc.

    Vi har censur, det tror jag de flesta förstår. Media formar och styr, trots att det inte borde vara deras uppgift, och det är sunt att reagera, även om det kan tyckas vara överkänsligt att reagera på ett litet ord på 3 bokstäver. Jag reagerar också negativt på ordet. Sen är det en annan sak om nån bloggare vill använda ordet som en förlängning av sin personlighet!😀 Slå mig inte nu, jag bara skoja…

    • Camilla
      10 september, 2012

      hehe Ödmjukhet finns inte i min ordlista ens en gång tror jag😉

  5. Aktivarum
    13 september, 2012

    Hur kan man skriva något så dumt som tredje punkten? Som om du inbillade dig du skulle tycka det var jätte-jättebra när machokillar sätter DIG och din sort på plats med ”lilla gumman” eller the B-word. You cant have it both ways!

    I övrigt

    1. En situation folk uppenbarligen klarar redan nu. Och det med mycket mindre bråk som följd (du håller själv med om att ordet är ”översittigt”)

    2. Vilken nolla som helst kan lista ut det normala könet på en person av sammanhanget som beskrivs. Den uppgiften ingår i MIT:s introduktionskurs i psykologi och nollorna lyckas alltid identifiera korrekt könsskillnad.

    3. När machokillar är översittiga tillbaks beskrivs det i regel som något negativt.

    http://aktivarum.wordpress.com/2012/09/13/hen-ivister-fran-social-justice-league-protesterar-mot-gunilla-herlitz-dn-policy/

    • Camilla
      13 september, 2012

      Ja, hur kan man skriva något så dumt? Det undrar jag också.

  6. Aktivarum
    13 september, 2012

    Camilla: Å andra sidan förklarade jag (med argument) vad som var dumt med dina tre punkter. Du tar däremot för givet vad jag sade var dumt för jag har inte den ”enda rätta” åsikten. Då behövs inga argument och ingen motivering.

    Som påpekas i den roliga historia som nu sprids är Hen ett feminint könsneutralt ord. Hum är alltså det maskulina könsneutrala ordet. Givetvis gör detta hela idén till ett meningslöst projekt. Det går inte att etablera ett ord som könsneutralt när folk redan ser det som ett feminint ord.

    Om det nu var så viktigt med ett könsneutralt ord så skulle man ha lagt ner Hen på en gång och föreslagit ett nytt bättre men det är såklart bara så man gör inom vetenskapen. I en kyrka är det vad som står som gäller och sedan kan inget ändras.

Kommentera

Information

This entry was posted on 10 september, 2012 by in Okategoriserade.
