Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

Det får inte vara tabu att prata om flyktingfrågor

Det finns inget som är så svårt och känsligt att diskutera om man står mellan de tvärsäkra antirasisterna som inte ser några problem alls med invandringen eller de rabiata rasisterna som bara ser elände med den samma. Man sitter mest och väntar på att någon klok och välrenommerad person inom elitklubben ska skriva något så man kan diskutera det genom att använda den personen som någon form av alibi.

Visst låter det töntigt? Men så är det. Åtminstone bland alla de tusentals människor jag rör mig bland. Jag sitter ju speciellt illa till, som haft medlemskap i SD och skrivit ett par artiklar om SMR. Man märker direkt hur en del ser på en med misstänksamhetens ögon. Man känner hur de tänker “ kolla, vad tror ni? Har hon gått över to the darkside igen? Bäst vi håller ögonen på henne” Detta är förvisso positivt det gör ju att jag kan gå min egen väg, vilket jag gör. Värre är det för dessa människor som är helt vanliga Svenssons. De som inte uttalat tillhör nån sida av dessa två ytterligheter. De tiger oftast.

Så kommer det äntligen en ledarartikel på Expressen som lyfter bladet från tungan. Förvisso fattas den en del i den, men det är åtminstone en början.

Jag ser många som uppskattar den och delar med sig av länken. De känner sig trygga i att det är en tidningen som Expressen som publicerat den, inte avpixlat eller Fria Tider. Som många av dem faktiskt i smyg läser.

Vi kan inte låta Sverigedemokraterna hålla flyktingfrågan som gisslan. Vi behöver prata om den växande strömmen av asylsökande till Sverige.

Journalisten pekar på något väldigt viktigt. Denna sjuka rädsla för Sverigedemokraterna. Man vågar ju inte ta i vissa frågor i panik över att man då ska “gå SD:s ärende” Skärpning. Genom att undvika att tala om det som är negativt med invandringen eller där man saknar en hållbar lösning på beslut man tagit osv, DÅ går man SD:s ärende. De absolut bästa valarbetarna.

Man pratar ofta från den antirasistiska sidan om vilka hatare SD och nationalister är. Det är inget annat än hat som kommer från deras sida. Men ser man vad man själv gör? Ser man hur man själv sitter och hetsar mot dessa människor? Varför är man så rädd för dem? Om det inte finns något hos dem att hämta, då borde man ju inte heller behöva lägga ner denna enorma energi på att förminska deras värde? Eller är det som så att fler än obetydliga jag vet om att den strategi vi använder idag inte kommer att funka så länge till? Samt att sen när funkade stigmatisering och härskarteknik på någon?

Jag kämpar varje dag med att fortsätta att sätta andra människor före mig själv. Jag tillhör den kategori av svenskar som utan skuldkänslor ska ha rätten att ifrågasätta varför man får det allt sämre, medan man fortsätter att lägga enorma pengar på människor som inte har flyktingstatus? Varför ska unga män få bo i flotta villor med en personal per ungdom medans många svenska familjer tvingas sälja sina hem för att få socialbidrag? Jag kan rada upp hur många exempel som helst. Men jag tror poängen bör ha gått hem. Får inte människor ifrågasätta och får de inte vara förbannade utan att bli klassade som rasister så exploderar det en vacker dag. För jag är tyvärr inte optimistisk om att vi ska få det bättre inom en snar framtid. Mer det motsatta.

Vad sker med människor som har det dåligt? Ja, inte blir de mer benägna att trycka undan sin ilska eller ge mer än vad de själva får.

I Grekland har det ultranationalistiska partiet Gyllen Gryningen ökat från ca 6% till 12% på väldigt kort tid. Något ingen kunde föreställa sig. Ska vi försöka låta bli att se samma sak här i framtiden?

Jag tänker med hjärtat. Jag älskar med det samma. Jag tittar på människor oavsett hudfärg och ser människor. Jag älskar helt enkelt oavsett.

Men.. jag är inte dummare än att jag ser omkring mig att allt fler får svårt att ha tålamodet. Oavsett vad SOM-institutet kom fram till. Vi vill så gärna vara öppna och givmilda. Men det räcker inte alltid till. Kan vi sluta medan tid finns att prata om saker utan att hata dem som inte tycker att allt är bra och att vi har råd med allting? Även om man skulle vilja?

Vad är er lösning mina kära vänner?

26 comments on “Det får inte vara tabu att prata om flyktingfrågor

  1. Matte
    9 september, 2012

    Så som du skriver här är precis så som jag själv känner. Att rabiata antirasister och rasister med för den delen inte begriper att den pajkastning som nu pågår inte kommer leda någonstans tycker jag är oerhört beklämmande

  2. Liberaldarkness
    9 september, 2012

    Lösningen är att sakligt diskutera politiken utan vara sig demonisera alla invandrare eller höja upp den till skyarna.
    Lösningen är att diskutera sakligt och strunta i vad SD tycker.
    I dagsläget är det dock inte så.

  3. conny
    9 september, 2012

    En lösning är att ta bort presstödet. Gammelmedia har fortfarande stor makt, trots att alltfler börjar genomskåda lögnerna och propagandan. SVT och TV4 är andra propagandatrumpeter där det behövs utrensningar.

    Anna Dahlberg på Expressen kunde inte öppna truten och peka på problemen med massinvandringen utan att skylla på Sverigedemokraterna. Det räcker alltså inte att pk-media börjar fatta att läget är ohållbart, de måste skylla ifrån sig på nån, och då gör de det på SD av alla partier. När blev SD ansvariga för den havererade invandringspolitiken? Det är så sjukt så man undrar hur Sverige nånsin ska bli en demokrati utan en genomgripande revolution.

  4. conny
    9 september, 2012

    Ännu en pk-röst i vimlet! Varför ska man strunta i vad SD tycker??? Är det inte demokrati vi bör sträva efter?

  5. Camilla
    9 september, 2012

    Tror inte att Conny riktigt förstår detta med SD. Nu är det som så att man avstår från demokratin i vissa fall bara för att man hatar SD så mycket. Man tar felaktiga beslut osv, allt för att inte gå SD:s ärende. Detta är största felet man kan göra om man vill se minskat stöd för SD.

    För gissa vad Conny?

    Det är en demokratisk rättighet att vilja ha bort SD. Så enkelt är det.

  6. Camilla
    9 september, 2012

    Liberaldrakness: Hundra procent med dig där.

  7. conny
    9 september, 2012

    Och när fan diskuterade 7-klövern politiken sakligt? De kör ju över alla som har en avvikande åsikt!

  8. conny
    9 september, 2012

    Jaha Camilla, då är du lika odemokratisk som Liberaldrknes! Då finns det inget att diskutera. Bara att fortsätta på den inslagna vägen till allt exploderar!

  9. conny
    9 september, 2012

    Och vad vet du vad jag förstår?

  10. Camilla
    9 september, 2012

    Nu blir jag besviken på dig Conny. Känner du av alla inte mig bättre?

  11. conny
    9 september, 2012

    Över 8 miljarder har öronmärkts för de närmaste åren, för att skjuta Sverige i sank. Den verkliga summan kommer att bli betydligt högre. Det är ett misstag att tro att 7-klövern kommer att diskutera effekterna av detta, även om en enskild skribent på en pk-tidning brer ut sig i nån blaska.

  12. conny
    9 september, 2012

    Men du har väl rätt, har man en annan åsikt så förstår man ju inte.

  13. Camilla
    9 september, 2012

    Kära hjärtanes vad detta var känsligt för dig Conny. Men det är bra. Ös på.

    Vad jag menar med att inte förstå i just denna text var ju budskapet Anna Dahlberg hade. Det var att inte enbart ett parti ska få äga en fråga som är oerhört viktig. Nu handlade det in om att behandla SD på ett eller annat sätt. Utan hur man ska ta tag i en debatt som är tabubelagd enbart för att man inte vill sammankopplas med SD. Och, saken är den att ALLA ska prata om det. Inte bara SD. Så lägg ner pratet om PK och tysta SD.. funkar inte här.

  14. mopsen
    9 september, 2012

    ”Jag kämpar varje dag med att fortsätta att sätta andra människor före mig själv. Jag tillhör den kategori av svenskar som utan skuldkänslor ska ha rätten att ifrågasätta varför man får det allt sämre, medan man fortsätter att lägga enorma pengar på människor som inte har flyktingstatus? Varför ska unga män få bo i flotta villor med en personal per ungdom medans många svenska familjer tvingas sälja sina hem för att få socialbidrag? Jag kan rada upp hur många exempel som helst. Men jag tror poängen bör ha gått hem. Får inte människor ifrågasätta och får de inte vara förbannade utan att bli klassade som rasister så exploderar det en vacker dag. För jag är tyvärr inte optimistisk om att vi ska få det bättre inom en snar framtid. Mer det motsatta.”

    Så är det. Åt alla allt, åt dig intet.

    Om du har två konton. Nordea och SEB. Skall betala en faktura på 2 800 kr. Vilket konto är billigast? Kostnaden blir för dig likväl 2 800 kr oavsett val av bank.

    Nu skall du betala 8,1 miljarder för somalisk anhöriginvandring. Minskar din skattebelastning om dina pengar betalas ut av kommunen eller av staten?

  15. conny
    9 september, 2012

    Vad är det där för översittarfasoner? ”funkar inte här”! När du kliver ner från din piedestal så kan vi diskutera!

  16. Camilla
    9 september, 2012

    Skärp dig.. NU börjar jag tappa tålamodet. Håll dig till ämnet eller leta upp nåt annat jag skrivit där dina argument går ihop. Men du fattar kanske inte heller vad ”funkar här” innebar? Du läser lite som du vill.

    Sista svaret från mig till dig för tillfället.

  17. conny
    9 september, 2012

    Det är vad pengarna används till som är det som betyder nåt.

  18. conny
    9 september, 2012

    Om vi leker med tanken på att SD åker ur riksdan nästa val, på vilket sätt skulle invandringspolitiken förändras?
    (jag är öppen för svar)

    • Camilla
      9 september, 2012

      Så länge inte nåt regeringsalernativ utom SD lyfter på dessa frågor på ett sakligt och vettigt sätt så kommer SD aldrig att rasa ut ur riksdagen.

  19. conny
    9 september, 2012

    Nu är det ju så att det inte är ett parti som äger den frågan. Det är fritt fram för vilket parti som helst att diskutera den. Det här är ett beslut som partierna själva tagit, och att i ett sånt läge skylla på SD för att man inte kan diskutera saken är bullshit. Politik går ut på att prioritera och diskutera, och vill man inte det så är det ens eget beslut. Jag förstår inte vad det är för fel på min åsikt!

  20. conny
    9 september, 2012

    Felet är att vi har en regering som är så prestigefylld att den inte förmår att diskutera frågor som är avgörande för landet. Men att blanda in SD i det resonemanget är direkt felaktigt. Ett lands regering har att ta ansvar för hela riket, och ska inte låta partipolitik gå ut över landets angelägenheter. Denna svaghet är speglar Sverige av i dag. Man har inte den inneboende kraften och viljan att ta itu med problemen. Därför bör hela 7-klövern bytas ut, den har spelat ut sin roll, och nu kan de bara se på när landet förstörs.

  21. conny
    9 september, 2012

    Du kan alltså vara lugn Camilla, jag förstår spelet bakom kulisserna. Jag förstår SD:s inverkan, och jag förstår regeringens svaghet, men och det är ett viktigt men, jag förstår också att en regering som är så handlingsförlamad att de inte ens kan ta ansvar för sina egna handlingar, snarast bör bytas ut för landets bästa, för att inte säga överlevnad.

  22. conny
    9 september, 2012

    En sista kommentar i all välmening: Problemet med den här bloggen är att man inte kan säga precis vad man tycker utan att bli demoniserad, precis som i samhället i övrigt. Tänk på det när du får kritiska kommentarer.
    Tack!🙂

    • Camilla
      10 september, 2012

      Demoniserad? Ja, då läser du in vad du själv känner, inte vad jag säger. Jag ger dig svar som du ber om. Ska jag ljuga tycker du?

  23. conny
    10 september, 2012

    Kära Camilla, det är klart att du inte ska ljuga. Det första stycket i inlägget skulle jag kunnat skriva själv. Fast alla är inte såna, det finns många kloka damer och herrar som kommenterar i alternativ media, men sen finns det också det där som du beskriver i första stycket. Det får man ta för vad det är, och det där med att gå SD:s ärenden är precis vad jag tycker är svagt av regeringen.De borde ha självförtroende och auktoritet nog att ha samma åsikt i nån fråga som motståndarn har, det är ju för oss de ska jobba.

    Det andra stycket med fet text håller jag också med om. Att man inte ”får” ifrågasätta beror också på den här bristen på auktoritet och tro på sig själv. Vet du vad jag saknar i politiken i dag? Jo, en statsman, eller flera! Tänk dig valfri amerikansk president som gnäller att han minsann inte ska ta i motståndarn ens med tång. Nej, det går inte att tänka sig, och det är den här bristen på statsmannaskap och käbblet som gör att viktiga beslut inte kan tas, eller att felaktiga beslut tas. Det är bl.a. därför jag brukar kalla Sverige för en ankdamm. Jag läste nånstans att ett land måste komma upp i ungefär 15 miljoner inv innan det är vuxet. Huruvida det är sant vet jag inte.😀

    Så vad är vi då oense om Camilla? Kanske ingenting, och här kommer en aspekt in som jag förmodligen skrivit spaltkilometer om. Tankemönster och svårigheten med att veta hur informationen landar, speciellt när man sitter bakom en skärm och kommunicerar genom maskiner. Datorn revolutionerade kommunikationen när den kom, men den saknar den viktigaste biten när det gäller kommunikation, nämligen kroppsspråket och tonfallet.

    Nu börjar det bli långt i vanlig ordning när jag skriver, så jag slutar nu!😀

    Simma lugnt!😉

  24. Lasse Wilhelmson
    10 september, 2012

    Jag håller helt med dig Camilla, när det gäller behovet av att få igång en vettig debatt i dessa frågor. Själv gjorde jag ett försök för ett tag sen med denna artikel

    http://lassewilhelmson.wordpress.com/2012/06/17/om-jan-guillou-etniska-svenskar-och-anknytande-fragor/

    MVH

    Lasse W

Kommentera

Information

This entry was posted on 9 september, 2012 by in Okategoriserade.
