Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

Finansjude, hets mot folkgrupp eller antisemitism?

Noterade idag att Emil Hagberg (smr) återigen ska prövas inför tryckfrihetsdomstolen (något jag faktiskt innan aldrig ens hört talas om) och anser de att Hagberg gjort sig skyldig till HMF så kommer fallet att tas upp i tingsrätten. Det är inte han själv som är misstänkt för HMF utan han har blivit anmäld i egenskap av ansvarig utgivare för tidigare patriot.nu,  nu mera nordfront.se

Att Hagberg kommer att dömas är något jag är säker på. Jag kan inte HMF-lagen bra alls, men utgår jag från det lilla jag vet och diskuterat idag med kunniga inom området så är det klart antisemitiskt att kalla någon för finansjude, speciellt om det uttalats på en sajt som är öppna med att man är emot den makt den många judar har på olika områden i världen. Inte snack om annat egentligen. Sen om det är HMF är diskuterbart.

Jag ska inte orda om fallet Hagberg. Det får den rättsliga processen ta hand om just nu. Däremot fick detta mig att tänka på HMF – lagen och vad som egentligen är åsikts/yttrandefrihet.

Lagen om hets mot folkgrupp kan vi gott slopa. Vi kan inte ha en lag som skyddar vissa men inte alla. Då är det en orättvis lag. För jag envisas med att vägra backa på mitt påstående att man visst kan hetsa mot en majoritetsgrupp. Likadant är det med rasistiska dåd. Det sker från alla, mot alla. Bättre att ha en trygg lagstiftning som alla är lika inför. Utan skillnad. Speciellt i dessa tider.

Vad är då åsikts/yttrandefrihet?

Jag har ställt den frågan ofta och svaren är entydiga. Något vi aldrig får tumma på. Något många ( oavsett politisk tillhörighet) anser inte fungera optimalt idag. Vi ska få ha vilka åsikter vi vill, oavsett hur korkade, hemska eller underbara de än må vara. Ingen kan någonsin förbjuda en människas åsikter. Sen ska vi självfallet äga rätten att omsätta åsikterna i yttrande. Vi ska utan att censureras eller hotas få berätta för andra vad just vi tror på. Det finns inget rum för klausuler här.

Däremot..

Måste vi alla inse några saker innan vi tar upp den stora fanan och strider för denna rättighet. Men rättigheter kommer ansvar. Vi må få säga vad vi vill, men vi ska också vara medvetna om att vi även ålägger oss själva ett personligt ansvar för detta. För ingen yttrandefrihet är så ful att den ger någon av oss rätten att kränka eller hota andra i dess namn.

Kanske bör vi höja taket ibland, för folk säger saker i affekt, i glädje och andra sinnestillstånd då förnuftet inte alltid är med. Vi har människor som är rebelliska och kontroversiella. Vi kan inte förbjuda dem att få uttrycka sig. Vi måste även förstå att om vi äger rätten att säga vad vi anser, så äger andra att säga emot oss. Inga åsikter kommer någonsin att stå emotsagda. För så fungerar världen.

Vi ska bekämpa orättvisor som drabbar människor på grund av etnicitet, religion eller politiska åsikter. Vi ska ju föreställa fria människor eller hur?

Så är det rätt att döma en ansvarig utgivare för en artikelkommentar där ordet finansjude finns med, med tanke på att detta är personens åsikt? Nej, jag anser nog att Emil Hagberg ska gå fri från åtalet om hets mot folkgrupp. Sen att man nyttjar sin rätt att tala om att det är en antisemitisk tankebana är något helt annat.

Vi måste vara rädda om det vi har. Börjar vi sänka ribban för lågt i vår välvilja att skydda alla står vi en dag där och får inte tycka individuella tankar längre. Om vi ska se det från den riktigt mörka sidan.

Jag vet redan nu att många kommer att se rött och anse att jag försvarar en nazist. Det jag försvarar är MIN rätt att bibehålla det som är viktigast för mig. Vilket borde vara samma för er.

14 comments on “Finansjude, hets mot folkgrupp eller antisemitism?

  1. Anti
    6 september, 2012

    Jag bryr mig inte om din hudfärg, religion, politik, kön, ålder och läggning. Du ska få säga vad du vill, klä dig hur du vill och tycka vad du vill så länge du inte bryter mot lagen. Men hur bra är lagen för yttrandefrihet egentligen?

    • Camilla
      6 september, 2012

      Det är också något man kan och ska diskutera. Men det måste tas bit för bit eftersom lagen är enorm. Inte ett häfte på 26 sidor direkt.

  2. Anti
    6 september, 2012

    Jag känner att lagarna hindrar allt för mycket i dagens samhälle när det gäller yttrandefrihet. Jag är själv, ehm, hur ska man säga, väldigt ”vänster” (utan att faktiskt vara varken vänster eller höger egentligen). Därför är internet så extremt dominerat av väldigt rasistiska, nazistiska och högerextrema åsikter idag. Men därför är internet just så underbart men det kan kommas att dominera av dessa åsikter pga lagarna i vårt samhälle och det kommer att påverkas ju längre tiden går. Det stör mig rätt mycket faktiskt.

    • Camilla
      6 september, 2012

      Ja, Internet är ju det enda stället där människor med avvikande åsikter från både norm och lag kan mötas och får utrymme för dem. Personligen tror jag på att det är bättre att ta dem öppet och inte låtsas som om att de inte existerar.

  3. Anti
    6 september, 2012

    Problemet är generationsväxlingen när det gäller internet/datorer. Det är en fördel för de mer extrema idag. De äldre idag, så som jag ser deras utveckling, har inte tillräcklig kunskap om internet helt enkelt. Jag hoppas att tiden hinner ifatt oss gamlingar bara.😀

    • Camilla
      6 september, 2012

      haha! Ja, en annan är ju själv på gränsen. Men jag tror att även äldre generationer har rätt bra koll på nätet.🙂

      • Anti
        6 september, 2012

        Jag är ungefär lika gammal, ehm ung (!), som dig. Dom har inte SÅ bra koll på nätet faktiskt. Ännu värre bland dom som är äldre än oss.😀

        Som ett personligt exempel, en (snart) 50-årig kvinna hade skrämmande åsikter och nyheter som Avpixlat har. Hon hade faktiskt ingen aning ens vad Avpixlat var en sajt. Hon gick bara utifrån hennes barn och vänner.

        De unga som har internet och är aktiva där är sjukt mer engagerade än många vanliga invånare. Vi måste bli betydligt mer aktiva för att promota internet helt enkelt.

        • Camilla
          6 september, 2012

          haha..då är vi unga med andra ord😉 Ja.. De flesta läser ju bara löpsedeln från Expressen och sen ”vet” de exakt hur saker och ting är. Så ja.. Internet borde vara obligatorisk minst 4 h/dag iaf… haha

  4. Anti
    6 september, 2012

    Det är inte många som faktiskt tar reda på nån fakta över huvud taget genom att söka efter det. Speciellt statistik är väldigt vanligt bland extrema människor. Men som Mark Twain sa (eller förmodades sa):

    ”There are three kinds of lies: lies, damned lies, and statistics.”

  5. conny
    6 september, 2012

    Åsiktsfriheten och yttrandefriheten i ett land hänger ihop med hur maktkonstellationen ser ut. Lagen är inte entydig, den kan tolkas, och tolkningen hänger i sin tur ihop med hur rättsväsendet fungerar. (politiskt tillsatta nämdemän osv) Vidare så är det av stor betydelse hur befolkningsstrukturen ser ut, hur homogen befolkningen är osv. Det finns alltså en mängd parametrar som avgör hur lagen tolkas. Jag tror din väg är den rätta. En sorts lag om frihet med ansvar.

    • Camilla
      6 september, 2012

      Visst är det mycket så Conny. Det är även en väldigt knivig fråga, för alla tycker ju olika även när man tycker samma. Eftersom varje individ har olika gränser för vad man anser är rätt och fel.

  6. conny
    6 september, 2012

    Fast hur skulle en sån lag se ut? För en gångs skull har jag inget bra svar. Du Camilla, varför drar du upp såna här svåra frågor en vanlig torsdagskväll? Du hade väl kunnat valt nåt enklare, som hur vi ska kunna färdas snabbare än ljuset t.ex.! ;D

    • Camilla
      7 september, 2012

      haha.. Ja, inte ens jag själv har ju nåt bra svar. Tror ärligt inte att det finns ens

  7. Pingback: Hagberg döms till fängelse « Tankar åt alla håll & kanter

Kommentera

Information

This entry was posted on 6 september, 2012 by in Okategoriserade.
