Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

Ordet seger betyder olika för oss alla.

Så nu har hemske Åkesson varit i Forserum och besökt orten på grund av den situation som blossat upp där mellan somalier och svenskar. Eller mer korrekt, svensksomalier och svenskar. Vad hände då? Blev det kravaller och ökade rasismen som många befarade när man ville stoppa hans besök?

Jag tror ärligt talat att ingenting förändrades. Mer än att Åkesson fick sig en hejarklack på Twitter han inte haft på rätt länge. Killen har inte så stort stöd som han borde ha, åtminstone inte öppet. Vilket kan finnas förklarliga skäl till. Det är så uppmärksammat så man vill inte visa vart man står i frågan. Eller, så är hans partis 11% i stöd från valet 2010 borta. Vem vet? Ingen fören det är dags för nytt val om 2 år.

Ur detta har det sprungit många alternativ för diskussioner. Lite fler vinklingar än det annars brukar vara i den eviga diskussions kampen som råder mellan människor som är för invandring och dem som är emot (även om den skaran innehåller rätt många nyanser )

Jag har hållit mig utanför de flesta för på nåt sätt känns det som det har spårat ut redan inledningsvis. Däremot har jag sett på och lyssnat desto mer. En återkommande teori bland framför allt de mittentillhörande antirasisterna är att om man tiger ihjäl Åkessons hejarklack så får de ingen energi och således så kommer de att brinna ut av sig själva. Man ska tiga ihjäl dem eftersom det sällan går att ha en vettig diskussion. Jag håller med om att det sällan funkar med sansad dialog med hedern i behålla bland båda sidorna. Det är härskartekniker som gäller från start. Men ingen tycks vilja se sin egen användning av dem.

Tidigare så körde jag samma race. Gissa om jag hade huvudvärk varje dag, för det var så heta ( och oändliga ) diskussioner som bara ledde till personangrepp. Vi kom aldrig fram till något.

Så började jag att lyssna istället. Gav rätt när det fanns fog, jag skippade personangreppen i den mån det gick .. osv osv .. Kontentan blev att jag idag sällan har den där huvudvärken längre. Jag har diskussioner som ingen går ur som vinnare, eftersom målet inte är vinst. Det är att diskutera. Jag lär mig saker, och jag lär andra saker. Men viktigas av allt, samma människor som gapar och skriker som idioter i trådar med mina bekanta beter sig annorlunda i mitt kök. Bra eller dålig?

Det största felet man kan göra är att tro att om man slutar att lyssna åt ett håll ( som jag senaste tiden uppmanats flera gånger att göra ) så försvinner de där “hemska” åsikterna. Man har tigit ihjäl dem. Personligen tror jag de växer sig ännu mer starka. För frustration är värsta sjukan en människa kan drabbas av. Näst efter avundsjukan och svartsjukan. Man kämpar för att göra bort SD så pass mycket att de ramlar ur riksdagen 2014. Det ser man som en seger. Kom ihåg att SD är ett symtom på hur samhället mår.

En seger över vad? Att folk fortfarande har dessa åsikter men inte får en röst för dem? Vad tror ni sker då?

Motstånd mot saker försvinner inte med hjälp av hån och spe. Eller en känsla av att man ska tystas. De finns kvar. Hörs kanske mindre men definitivt inte är det någon seger. Petar man ut Åkesson med polare så är inga problem alls lösta. Snarare tvärtom.

Lyssna istället på vad folk säger. Det tar tid och man vinner sällan något. Men klimatet blir bättre. Frustrationen bli lägre. Argumentera emot, ta ställning.. Vad ni vill .. Men gör inte misstaget att slå er på bröstet och tro att ni vinner något stort för varje avsatt SD-politiker. Det är bara en vinst för stunden, inte i det stora hela.

 
Men å andra sidan… Vem är jag att ge nån annan råd?

One comment on “Ordet seger betyder olika för oss alla.

  1. conny
    5 september, 2012

    Det här är egentligen en liten krönika, som jag skrev i går kväll, men jag tycker den passar in just nu med tanke på det inflammerade politiska debattklimatet som råder i Sverige i dag. I tankarna hade jag uttalandet av Forserums kommunalråd angående Jimmie Åkessons då förestående resa till orten. Jag anser därför att krönikan har sin givna plats här och nu.

    Landet som försvann

    Jag tycker om att köra bil, och har bilat kors och tvärs över hela vårt avlånga land och sett det mesta av Sverige. Från Smygehuk till de allra nordligaste delarna av landet, samt Öland och Gotland. Jag har sett kulturyttringarna, städernas kännetecken, känt pulsen i storstäderna, och fångats av sevärdheterna. De städer jag inte besökt kan jag räkna på ena handens fingrar. Jag har sett Skånes böljande kullar och Närkes vidsträckta slätter. Jag har sett Smålands djupa skogar, Värmlands vackra landskap och Lapplands vilda skönhet. Jag har suttit vid havet och ödmjukt beundrat dess storhet. Jag har ätit pytt i panna på ett litet mathak i Karesuando, och suttit vid fjällbäckar och lyssnat på det evigt porlande vattnet, och filosoferat över livets gåtor.

    Överallt där jag dragit fram har jag mötts av ett fantastiskt landskap, och sympatiska människor. Människor vars högsta önskan är att leva i harmoni med naturen, djuren och sina medmänniskor. Utländska semesterfirare som besöker vårt land förundras över dess skönhet, och måste tänka att ett land som består av så sympatiska människor och är så välordnat, måste ha ett statsskick som är det bästa tänkbara. Men för att förstå ett land, dess kultur och folk till fullo måste man vara en av dem, och känna hur de tänker.

    Vi är ett granskogens folk, och vårt kynne har formats efter det många gånger bistra klimatet, och de långa mörka vintermånaderna. Vi har sen många generationer tillbaka lärt oss leva under dessa förutsättningar, och lärt oss uppskatta vår frihet. Vi har varit förskonade från krig de senaste 200 åren, och det har inneburit att det smugit sig in en känsla av odödlighet i den Svenska folksjälen, men också ett övermod och en naivitet. En känsla av att vårt sätt att leva är det enda rätta.

    Med förmyndarmentalitet pekar vi finger åt länder som ännu inte lyckats frigöra sig från diktaturens bojor. Men vi har inga moraliska problem med att hylla samma länder, om det gagnar våra affärer. Denna dubbelmoral är också lite av ett signum för det Svenska sättet att leva. Stolta slår vi oss för bröstet och utropar; SE PÅ OSS! Så här ska alla länder vara. Här har vi demokrati! Här får alla rösta på vilket parti de vill, och de partier som röstats in i riksdagen är demokratiskt valda av folket.

    Men så en höstdag i nådens år 2010 röstade flera hundra tusen väljare in ett parti i riksdan, som de stolta demokratiälskande Svenskarna inte gillade. Då kan man ju tycka att de som röstade på andra partier ändå var glada att demokratin fungerade och skulle slå sig på bröstet ännu en gång och utropa; SE PÅ OSS! Alla får rösta på vilket parti de vill.

    Icke sa Nicke! Nu passade det plötsligt inte med demokrati. Nu gick i stället tusen och åter tusen ut och demonstrerade mot att det genom demokratiska val röstats in ett nytt parti i riksdan. Men partiledarna för de andra partierna då? De måste väl ha känt glädje över att demokrati fungerade, och att man fick rösta på vilket parti man ville?

    Nja…Nu var det inte bra med demokrati där heller. I själva verket avskydde de nu demokratin så till den grad att de inte ville ta i det demokratiskt invalda partiet ens med tång. Men vänta nu…Det är nåt som inte stämmer här. Först var det bra med demokrati, sen var det inte bra med demokrati, när är det då bra med demokrati?

    Nu skulle jag kunna göra en djupdykning ner i det undermedvetnas labyrinter, och kolla hur synapserna i hjärnan är kopplade på de demokratiälskande Svenskarna, och försöka ge ett svar utifrån ett psykologiskt perspektiv. Men för enkelhetens skull väljer jag att besvara min egen fråga på ett förhoppnings mer begripligt sätt.

    Svaret är att vi aldrig haft demokrati, ingen riktig sådan. Om vi haft en fungerande demokrati, så hade naturligtvis alla accepterat valresultatet. Men så blev det som bekant inte. Det talades t.o.m. om att höja gränsen för inträdet till riksdan, för att slippa småpartier som, underförstått, har åsikter som inte passar in i den Svenska definitionen av demokrati, dvs. den som man kan portionera ut litet då och då i väl avvägda mängder när det passar.

    När den värsta chocken över vad demokratin ställt till med lagt sig, var det så dags för avd. fula tricks och oheliga allianser. Hur skulle man på effektivaste sätt utstänga det nya partiet från att kunna påverka politiken? Partiet som kommit in i riksdan pga. demokratin som var bra ibland, när det passade liksom. Lite korridorsnack här och lite löften där skulle nog fixa saken. Sen kan vi fundera på hur vi ska ändra reglerna, så att såna här följder av demokratin inte inträffar igen, resonerade de. Radio, TV och Press behöver vi inte oroa oss för, de håller ju med oss vad vi än gör. Ibland gläfser de lite åt oss, men det är bara bra för då ser alla att vi minsann har fri media i det här landet.

    Den så kallade demokratin i Sverige klarade alltså inte det första riktiga testet. Nu finns iofs. det nya partiet, som alla förstått är Sverigedemokraterna i riksdan, så nu försöker regeringen tillsammans med sina stödtrupper i riksdan, plus statlig media smutskasta det nya partiet så mycket det bara går. Staten gillar dem ju inte och då kan ju inte den bidragsförsörjda median inte göra det heller.

    Svenskarna har alltså indoktrinerats att tro att de lever i en demokrati, och många tror det än, men samtidigt börjar fler och fler att se mer realistiskt på tillvaron. Alltfler ser med egna ögon hur åsiktsfrihet och yttrandefrihet inte står att finna när saker och ting ställs på sin spets. Oliktänkande jagas och utesluts ur föreningar för sina åsikters skull. Mötesfriheten saboteras av dem som säger sig stå för demokrati och öppenhet, och som en logisk följd ställs grupper mot varandra. Och allt detta i ett land som säger sig värna om demokrati och människors lika värde. Dessutom har vi mage att kritisera andra länder för deras brist på demokrati.

    Till de ”skarpa” hjärnor som säger att Sverige har en lång tradition av demokrati vill jag bara säga; Det enda som är långt i sammanhanget är de växande näsorna på dem som yttrar dessa ord!

Kommentera

Information

This entry was posted on 5 september, 2012 by in Okategoriserade.
