Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

Porta Åkesson från Forserum löser inget.

 

 

 

Idag ska Jimmie Åkesson besöka Forserum. Han är allt annat än välkommen av deras centerpartistiska kommunalråd Anders Karlsson. Han anser att Åkessons närvaro kommer att förvärra situationen.

Hur tänker man som politisk företrädare när man vill stoppa en demokratiskt vald politiker att delta i samhällsdebatten på plats? Sverigedemokraterna fick 2011 11% av rösterna i just Forserum om jag inte minns fel. Då är det högst rimligt att Åkesson beger sig dit. Sen att andra inte gillar det är en annan sak.

Jag ger inte mycket för SD som parti med den ledningen som finns. Det bör inte vara någon hemlighet. Däremot så anser jag att det är SD:s fulla rätt att agera på situationer som ligger inom ramen för vad deras politik handlar om. Vare sig man gillar det eller inte.

Man ser allt oftare hur liten respekt man har för demokratiska regler. Det majoriteten avskyr ska med olika medel förhindras att delta. Visst, gör det. Jag lägger ingen större energi på att hetsa upp mig om det. Däremot ska man nog tänka på att just nu muttras det ganska mycket lite varstans och det sämsta man kan göra då är att ge Åkesson och andra liknande grupper den mat de behöver för att växa.

Om jag bodde i Forserum så tror jag att jag också skulle känna mig utpekad som rasist. Om jag bygger den känslan enbart på hur media rapporterat om händelsen. Jag kan självfallet inte säga ett dugg om hur man upplever det på plats. Det är här vi har faran idag. Det handlar allt mer om att skydda nya svenskar utan att man tänker på att man i sin goda gärning ibland sparkar på svenskar som är födda här. Jag förstår varför, och jag tycker det är fint att man ställer upp mot rasism mm. Handlar inte om det. Men tänk på att allt har sin gräns, och sköter man det inte snyggt så kan det till slut få en bakvänd effekt.

Jag säger inte att det är så i Sverige. Jag är mest bara bekymrad över att det kan bli så. Jag lyssnar mycket och jag gillar inte det jag hör.

Låt demokratin få råda istället. Behandla alla lika. Alla. Glöm inte att det finns två sidor av varje mynt.

 

5 comments on “Porta Åkesson från Forserum löser inget.

  1. conny
    4 september, 2012

    Ja, man ser allt oftare hur liten respekt man har för demokratiska regler. Men det innebär inte att bristen på respekt för demokratin plötsligt blivit påtagligare, eller att den sakta blivit värre.

    Det här är stort, större än du kanske tror. För det sätter fingret på hur ”demokratin” fungerar i Sverige, och hur den har fungerat i decennier. För det första kan inte en kommunalpolitiker från ett döende parti bestämma vart man ska resa i Sverige. Utspelet som sådant är så löjligt så det behöver vi inte uppehålla oss vid

    Sverige som nation har alltid lidit brist på demokrati, det är viktigare än något annat att förstå. Att bristerna nu uppenbaras allt oftare beror på att demokratin används allt oftare, och det tack vare Sverigedemokraterna, oavsett om man gillar dem eller inte. SD vrider den Svenska skutan sakta men säkert på rätt köl, och det är naturligt att det inte går friktionsfritt. Svenskarna är så vana vid den Svenska modellen av ”demokrati” att de tas på sängen varje gång någon använder sig av vad demokrati i själva verket är, från mannen på verkstadsgolvet till regeringsråden.

    Den Svenska modellen har fungerat i decennier, men nu börjar alltfler människor bli så upplysta att kraven på riktig demokrati växer sig starkare och starkare. Det är i skenet av detta vi ska se det imbecilla uttalandet från kommunalrådet. Det är ungefär som om det sociala skyddsnätet skulle utnyttjas fullt ut så skulle det haverera, och samtidigt dra med sig andra samhällsfunktioner (håller på att ske). Därför måste vi ha riktig demokrati. Det är det enda som håller ihop samhället, oavsett hur obehagligt det kan vara för somliga.

    Händelserna i lilla Forserum borde dokumenteras, på samma sätt som skotten i Ådalen 1931, där 5 människor fick sätta livet till, och skrivas in i läroböckerna för framtida generationer, för att belysa vad bristen på demokrati kan leda till.

    Någon eller några kastar tre (?) stenar genom ett fönster, stenkastarnas nationalitet okänd. Rykten sprids. Fackeltåg mot rasism, fast man inte vet vilka stenkastarna är. Kommunalråd vill stoppa partiledare för ett stort riksdagsparti från att komma till Forserum. Pressen bedriver hetsjakt mot Forserumsborna, trots att ingen vet vad som egentligen hänt. Polisen ställer mobil polisstation till förfogande på torget i Forserum, för att folk lättare ska kunna anmäla hatbrott, men knappt någon anmälan kommer in.

    Allt detta hade aldrig hänt om vi haft riktig demokrati i Sverige. Uttalandet från kommunalrådet i Forserum är ett eko från den tid då knugarna var envåldshärskare i kungadömet Sverige.
    .

  2. manen
    4 september, 2012

    att särbehandla Åkesson lär ju också spela SD:s martyrium rakt i famnen, det här lär ju vara ännu en gång som SD behandlas som parior i svensk politik.

    disclaimer: utifall någon tror att jag diggar SD har ni helt fel, jag är deras svurne fiende och meningsmotståndare men anser att varje gång SD:s bunkergäng dras fram i ljuset är en bra sak, måhända imploderar partiet till slut!

    TACK FÖR MIG!

  3. Camilla
    4 september, 2012

    Man målar ju upp en sån hemsk bild av SD inför detta. Vad de inte fattat är att SD inte har som mål att kasta skit efter somalierna. Det står andra grupper för. SD kommer att använda sig av sin hårdare rättspolitik. Visa på att man inte accepterar våld mot någon och på det sättet blir det svårt för nån att attackera dem. För saken är ju den att SD inte ser ett behov av att kasta ut människor, man vill assimilera. Andra däremot vill kasta ut alla enbart pga hudfärgen.

  4. conny
    4 september, 2012

    Det är alldeles riktigt Camilla. Synen på SD har sin grund i det jag skrivit ovan. Sverige har varit samlat i en sorts oskuldsfull ”lagom demokrati” och så länge alla varit överens, har det fortsatt så genom decennierna. Men om nån försökt hoppa över stängslet i fållan där den här lagom demokratin råder, och pekat på bristerna så har Sverige börjat skaka i grunden.

    Jag ler när man då och då får höra politiker uttala sig om att Sverige har en lång tradition av demokrati. Det de uppenbarligen inte förstår är att det som de talar om bara ryms i den här fållan av lagom demokrati. Nu försöker man desperat pressa in alla oliktänkande i fållan, och bevara lagomhetens demokrati, där överhetens lagomhet är det som gäller, såsom det alltid gjort.

    Den tiden är dock förbi när folket lydigt lät sig ledas som får in i fållan, och jag skulle beskriva det hela som växtvärk. Sverige håller på att växa ur barnskorna, och då gör det ont.

    Sen att regeringen fått storhetsvansinne och fösöker ta hela världen under sina vingar, är inte bara patetiskt, ironiskt och dumt, det är helt enkelt idiotiskt! Sverige är ett fint land, och vi borde sluta att vara världens samvete, och se om vårat eget hus i stället och åtgärda de brister som finns, i stället för att försöka tysta dem som har andra åsikter.

    Det är dags att börja tänka och se framåt. The bottom is snart nådd😀 och då vänder det och fåren släpps ut.

    Hmm…känns som jag spammar din blogg! :O

    • Camilla
      4 september, 2012

      Du vet Conny.. Du gör allt annat än spammar min blogg. Även om jag sällan (tyvärr) ger dig de svar du förtjänar så uppskattar jag det du skriver vare sig jag håller med eller inte. Så sluta inte snälla : )

Kommentera

Information

This entry was posted on 4 september, 2012 by in Okategoriserade.
