Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

När kampen för Yttrandefrihet går för långt..

Jag beundrar alla som vågar gå sin egen väg och stå upp för det de anser är rätt och riktigt. Sen spelar det sällan någon större roll om jag delar dennes åsikter eller inte. Jag sparkar sällan på dessa människor även när jag tycker det de står upp för är fel. Ingrid Carlqvist är en sådan person. Där kan vi snacka ord och inga visor. Hon är tuff, på gränsen till dumdristig skulle jag säga utan att där med säga att hon är dum.

Många skulle kalla henne för rättshaverist, eftersom hon maniskt vägrar ge avkall på sina åsikter. Det handlar många gånger mer om hennes rätt att få tala om hur farlig Islam är än att strida för att åsiktsfrihet och yttrandefrihet ska gälla.

Det är synd tycker jag. ´Jag hade heller sett att hon la mer fokus på den biten i samband med föreningen Tryckfrihetssällskapet. Sen låta andra få säga exakt det de vill. Nu associeras hon enbart med samma frenetiska hets mot islam som börderna Ekeroth gör.

Idag var det en artikel om henne och hennes nystartade tidning. “Dispatch International” heter den och drivs tillsammans med danske Lars Hedegaard.

Betalar man 250 Euro så får man ett käckt certifikat att hänga på väggen för att visa barnbarnen säger hon. För det kostar att bedriva medial verksamhet. Hon är även medveten om att hon inte lär kunna sälja så värst många annonser. Vilket jag personligen tycker är synd, för alla ska ha rätten att kunna få delge sin syn på sanningen. Oavsett vad jag tycker eller vad någon annan heller för den delen anser.

Det är väldigt enkelt att hitta saker att skita ner Ingrid Carlqvist namn med. Om man vill. Jag tänker inte sjunka dit, det är inte min sak ej heller mitt syfte att använda den metoden. För på många sätt är hon och jag lika. Vi tror på samma sak. Yttrandefriheten.

– Svenska journalister har glömt sin uppgift. Istället för att granska makten uppfostrar de folket med det som jag kallar den politiskt korrekta delen av verkligheten. De blundar för problemen med integrationen och feminismen. De vill bara uppmåla en bild av det perfekta samhället. Vi ska berätta sanningen.

 

Däremot tänker jag ha en personlig åsikt. Det var ett uttalande som fick mig att skaka på huvudet och känna hur den bild jag har av Carlqvist sjönk ett par pinnhål rakt ner. Förvisso ger citatet utrymme för dubbla tolkningar. Det ska tilläggas. Jag kan ha varit för snabb när jag tolkade hennes ord.

 

 Vad är rasistiskt? Om rasism är att man ser ner på svarta eller asiater och tycker att min ras är bättre än den andra är jag inte rasist

 

Nu har jag tagit del av Carlqvist version av vad som blev sagt och de lyder följande:

 

 

Dante Thomson på Dagens Media står fast vid att hans citat är korrekt.

 

K’ämpa på Carlqvist men stanna upp och andas och se vad du håller på att bli. Detta är inte alls en kamp för sanningen eller att stå upp för yttrandefriheten. Det är något helt annat…

 

14 comments on “När kampen för Yttrandefrihet går för långt..

  1. Ingrid Carlqvist
    3 september, 2012

    Camilla. Dante gjorde vad han kunde för att förvränga vad jag sa om rasism. Jag la just ut detta på Facebook:

    Dante på Dagens Media lyckades inte återge vad jag svarade på hans fråga om vad jag säger åt dem som anser att Dispatch International är rasistisk. Så här skrev han:

    – Vad är rasistiskt? Om rasism är att man ser ner på svarta eller asiater och tycker att min ras är bättre än den andra är jag inte rasist. Jag tillhör inte heller dem som påstår att islam är en ras. Vad vi är en ”islamistkritisk” tidning och det är en jätteviktig debatt..

    Vad jag sa var detta:

    – Vad menar du med rasistisk? Rasism betyder att man ser ner på andra raser. Om jag är vit och ser ner på svarta eller asiater på grund av deras hudfärg, då är jag rasist. Det är jag förstås inte. Dispatch är ingen rasistisk tidning, vi är islamistkritiska. Och jag antar att du inte menar att muslimer är en ”ras”?

    Jag försökte alltså få reportern att reflektera över vad ordet rasism egentligen betyder. Folk slänger detta epitet omkring sig hur som helst och det är obehagligt för det klibbar fast vid en och vad man än säger så sitter en liten bit kvar. Mitt syfte var alltså att få reportern att tänka till. Rasism betyder just det – att man ser ner på andra raser. Det finns väl inte en enda normalbegåvad människa i Västvärlden som är rasist i dag? Däremot finns det många som strider för rätten att få kritisera islamismen och helt felaktigt anklagas för att vara rasister.

    • Camilla
      3 september, 2012

      Jag har lagt till din ändring i texten. Jag har även påtalat att det finns risk att man kan tolka ditt citat på fler sätt än ett. Därför tog jag även bort en del av mina privata åsikter med hänsyn till din integritet. Rätt ska vara rätt.

      Däremot så står Dante fast vid att han äger det rätta citatet.

  2. Ingrid Carlqvist
    3 september, 2012

    Men du, tror du verkligen att det var så jag menade?! Givetvis säger Dante så, men min poäng var verkligen att få honom att reflektera över innebörden i begreppet rasism.

    Jag vet inte vad du tror att det är för något annat än kamp för yttrandefrihet jag ägnar mig åt. Det största hotet mot yttrandefriheten och alla andra frihetsrättigheter i dag är islamismen. Därför är det extremt viktigt att belysa denna.

    • Camilla
      3 september, 2012

      Nu är det ju som så att jag ser inte islam som vår tids största hot. Den största faran vi ser idag är hur yttrandefriheten naggas i kanterna. DET borde du bry dig mer om än att jaga enskilda individer som varje enskild muslim är som drabbas av er hets. Ingen som säger annat än att islamisterna är ett jättehot mot alla i hela världen. Men särskilj dessa från vettiga muslimer.

      Sen en fråga.. hur tänkte du när du gav kalla handen till Avpixlat som faktiskt stöttat dig så otroligt mycket? Man ska inte bita i den hand som föder en vet du..

  3. Ingrid Carlqvist
    3 september, 2012

    Jag har aldrig dragit alla muslimer över en kam, var får du det ifrån? Jag avskyr islamismen och dess försök att införa förbud mot islamkritik i Västvärlden. Jag menar att islam inte är så mycket en religion som en totalitär ideologi med världsherravälde som mål och ett glödande judehat. Mycket lik nazismen.

    Men det betyder inte att jag hetsar mot muslimer eller hatar dem. Att påstå det är lika dumt som att säga att man inte borde ha kritiserat nazismen på 30-talet därför att det hade inneburit hets mot de snälla nazisterna.

    Jag tycker du ska läsa artikeln om hotet från sharia i provnumret av Dispatch International.

    Och vadå gav kalla handen till Avpixlat? Jag tycker de beter sig som barnrumpor just nu. Jag fick en fråga om jag ser Avpixlat som en konkurrent och svarade helt sanningsenligt nej. Jag tycker att vi kompletterar varandra. Men de är en blogg som drivs av entusiaster medan vi är journalister som ger ut en papperstidning med utrikeskorrar och kulturmaterial och eget grävande om dansk och svensk inrikespolitik. Givetvis är det en stor skillnad.

    Och viktigast av allt. Avpixlat består av anonyma människor. Jag och Lars Hedegaard är offentliga och är ansvariga utgivare för vår tidning. Det är väl exakt det som är skillnaden mellan en blogg och en tidning.

  4. conny
    3 september, 2012

    Det svåraste som finns i Sverige i dag är att få folk att erkänna vad som orsakar problem, om människor är inblandade. Jag hade nyss en diskussion på facebook med en dam om hur invandrarna fuskar med bidragen när det gäller SFI (Svenska för invandrare.) Temat var att de inte ville göra provet i Svenska, utan ville stanna kvar så länge som möjligt i systemet, därför att de var försörjda under tiden. Damen ifråga menade då att också Svenskar fuskar. Precis som om detta faktum skulle legalisera fusket bland invandrarna.

    Samma heta potatis dyker upp när man nämner stenkastning mot polis och brandkår. Då är det ”socioekonomiska faktorer” som kastar stenarna.

    Camilla, när yttrandefriheten inskränks så finns det också en anledning till varför den gör det. Om yttrandefriheten inte finns i ett enda land där islam finns, var ska man då söka anledningen till att den inte finns? Man kan inte bara säga att man står för yttrandefrihet, utan att ha funderat på varför den inte finns i vissa länder, och varför den finns i andra länder. Logik Camilla, ren och skär logik.

    • Camilla
      3 september, 2012

      @conny Man kan bekämpa orättvisor utan att gapa och skrika att en religion kommer att äta upp hela Europa och tvinga svenska kvinnor att bära burka. Det är inte ens i närheten av att ha en sansad diskussion om vad som inskränker folks rättigheter till frihet. Sen får man inte heller glömma att många länder faktiskt själva vill ha ett religiöst styre.

  5. Ingrid Carlqvist
    3 september, 2012

    Camilla, alla länder får välja vad de vill. Det är därför jag anser det vara viktigt för Europa att säga nej till sharia och burkor och hädelseförbud.

    • Camilla
      3 september, 2012

      Du vill alltså att vi ska införa religionsförbud?

  6. conny
    3 september, 2012

    De enskilda länderna får självfallet bestämma själva. Min poäng är att inskränkningen av yttrandefriheten i Sverige har en orsak, och förstärker man orsaken så förstärker man inskränkningen av yttrandefriheten. Gör man t.ex. ett offentligt uttalande om brottslighet och nämner att invandrare är inblandade, så är man snubblande nära gränsen för vad som är tillåtet enligt lagen om hets mot folkgrupp. Så nära har vi aldrig varit förr, och vi är på väg mot ett samhälle som i många stycken liknar forna DDR, där det i praktiken blir omöjligt att beskriva en händelse utan att utelämna relevanta fakta.

  7. Ingrid Carlqvist
    3 september, 2012

    Religionsförbud? Var får du det ifrån? Jag vill att vi ska markera att religion är en privatsak. Religionsfrihet betyder också frihet från religion. Jag vill kunna röra mig i samhället utan att bli antastad för att jag inte är beslöjad. Menar du, Camilla, att vi ska ställa upp på hädelseförbud i ”religionsfrihetens namn”?

    • Camilla
      4 september, 2012

      Ingrid: Jag är också för att religion ska vara en privatsak. Där är vi överrens. Men seriöst, ni är inte ute efter att göra islam till en privat angelägenhet. Ni vill stoppa den. Då kommer ju frågan in om ni är emot religionsförbud, för samma sak måste väl ändå gälla alla religioner?

  8. conny
    3 september, 2012

    När vi ändå är inne på yttrandefrihet så är väl Centerns kommunalråd i Forserums utspel om att Jimmie Åkesson inte är välkommen till orten trots inbjudan ett talande exempel på hur 7-klöverpolitiker ser på yttrandefriheten.

  9. Anna
    4 september, 2012

    Vi som var kritiska mot kommunismen på 70-talet möttes aldrig av samma argument som vi som är kritiska mot islam gör nu.
    Ingen utgick ifrån att jag hatade alla kommunister, men kritiserar jag islam är det mycket viktigt att jag hela tiden lägger in brasklappen ”men det gäller inte alla muslimer”.
    Varför? Islam är en religion med ambitionen att bli statsbärande. Den utgör ett hot mot västerlandets grundläggande värderingar.
    Det säger sig självt att ju fler muslimer som kommer hit desto större inflytande får religionen och desto mer ökar risken för motsättningar.
    Yttrandefriheten är ett av de första offren när mångkulturen blir dogm. I ett samhälle där grundläggande värderingar går vitt isär utgör friheten att säga vad man tycker en källa till konflikter. Därav följer att statsmakten för att dämpa dessa konflikter använder rättsapparaten för att förbjuda vissa åsikter.

Kommentera

Information

This entry was posted on 3 september, 2012 by in Okategoriserade.
