Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

Du är Persona Non Grata

Jag har en akilleshäl. Det är att jag alltid lierar mig med människor som anses vara Persona Non Grata. Jag trivs tillsammans med dem.  De finns överallt i samhället. Är det inte fyllot som bor i grannhuset och som ligger slocknad på gräsmattan så är det alla dessa hemska Sverigedemokrater och annat nationalist-pack som många vill beskriva dem. Min mamma lärde mig den hårda vägen att man aldrig ska vända ryggen åt en människa på grund av det öde livet har kastat åt dem. Jag skulle vanhedra hennes minne om jag agerade annorlunda. Den lärdomen är det bästa arvet jag kunde få. 

Där i mellan har vi dem som hamnat i ingenmanslandet då de lämnat det som inte anses vara passande. Man pratar med dem men man vågar inte riktigt ta dem till sig. För man vet ju aldrig..

Jag är nog själv persona non grata för väldigt många människor. Allt från Sverigedemokraterna till Antirasister.

Idag är det tack och lov väldigt många ,som på grund av den sorgliga utgången för fine William Petzäll , vaknat till lite. Man ser att i William fanns det en ung människa. Som man i rädsla för vad andra skulle tycka stötte bort. Även fast han aldrig gjort dem något och många nog tyckte han var intressant och beundransvärd på olika sätt. Speciellt för sin öppenhet om sitt drogberoende och kampen för att förbättra för alla människor som sitter fast i den djävulska skit.

Blir så glad för varje sån tanke jag ser yttras i ord. Man visar att man är en medmänniska.

I morgon då?

Kommer man att minnas vad William har lärt oss? Att bakom varje åsikt och livsöde så finns det en människa? Kommer vi att fatta vad farlig polariseringen är? Eller, återgår allt till att vara som innan William rycktes bort? Vi har dem som aldrig får beröras som människor för att de själva står för åsikter som stöter bort andra? Närmar man sig dem så åker man själv ut i kylan?

Mest troligtvis.

Dagar som denna vill jag bara köpa mig en ö och sätta mig där tills det är dags för mig att vandra vidare. Tycka synd om mig själv för att resten av världen inte är funtade som mig. För detta handlar egentligen mest om självömkan. Att andra inte har samma syn på saker som jag själv. Jag är lika fast i min dogm om hur man bäst bemöter intolerans som de som anser att jag är dum i huvudet gör.

Man måste acceptera att alla är olika. Inte ge någon skit för att alla reagerar olika på saker och ting. Det är en rättighet vi äger.

Tänk bara på att nästa gång ni sätter stämpeln persona non grata i pannan på någon så kan det få större konsekvenser än ni kalkylerat med. Vi är alla människor med samma jäkla värde. Hur ska ni få andra att se det om ni behandlar dem med samma mynt?

Stigmatisering löser aldrig något.

2 comments on “Du är Persona Non Grata

  1. conny
    2 september, 2012

    Missförstå mig rätt nu!🙂 Allt inom universum drivs av konkurrens, ned till atomkärnans starka och svaga kraft. Det är denna konkurrens som garanterar hela varats existens. Samma konkurrens driver det mänskliga livet och utveckling, och för att göra en historia kort så innebär det i praktiken att människovärdet har det värde det skaffar sig, eftersom socialdarwinismen är det som samhället vilar på, och det som för det framåt. Därför är det svårt att peka på vad människovärde är, annat än som allas rätt att behandlas med respekt, rätt till åsikter, frihet osv osv.

    Socialdarwinsimen är alltså nödvändig för att samhället inte ska stagnera, men samtidigt är det den faktor som gör att vi inte tillerkänner alla samma värde. Se på naturens utslagningsmekanism där bara de starkaste och mest välanpassade överlever. Vi är också en del av naturen, och är bundna till samma mekanism.

    Jag håller med dig, men samtidigt pekar jag på orsaken till att du känner att du måste skriva det här inlägget. Vi kan inte både äta kakan och ha den kvar, utan vi måste hela tiden värdera situationen och ta ställning utifrån våra erfarenheter och önskningar. Men vi kan aldrig lyfta oss ur den ordning som garanterar att vi överhuvudtaget finns till. Vad vi än gör så får det konsekvenser för omgivningen, och det är ur dessa konsekvenser vi bedömer människvärdet. Hur mycket vi än skulle önska att vi kunde ändra på dessa sakernas tillstånd, så låter det sig inte göras.

    Den här kommentaren skrev jag bara som förklaring till arten människans vilkor, där människovärdet i den tappning du menar tyvärr inte ryms. Däremot ska vi självfallet sträva efter att se och förstå människan bakom åsikterna. Förstår vi kopplingen mellan orsak och verkan, så förstår vi också att det finns en anledning till varför människor beter sig som de gör.

    • Camilla
      2 september, 2012

      Klart jag vet att jag inte kan äta kakan och ha den kvar😉 Men.. jag klarar av att se människorna för vad de är. Människor, individer. Sen är det inte samma som att jag måste älska dem Eller låta dem slippa stå till svars för sina handlingar.

Kommentera

Information

This entry was posted on 2 september, 2012 by in Okategoriserade.
