Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

Vilka är Svenska Motståndsrörelsen egentligen?

Jag hade inte tänkte att skriva något mer om SMR och Bollnäs fören efter demonstrationerna på Lördag. Men något fick mig att ändra det beslutet. Idag kom det ett telefonsamtal som nog inte fick den effekten personen i fråga var ute efter. “Din förbannade äckliga nazistfitthora du ska ge fan i att skriva om de vidriga nassesvinen om du vill undvika att få smaka på samma medicin som de ska få göra på Lördag”

Som en klok vän sa senare, “det är tur att du har ett sånt tålamod.” För det är precis vad jag har med sånt här. Jag tar det med ro. Men samtidigt blir jag lite lätt förbannad på att någon tar sig rätten att tala om för mig vad jag ska få göra eller inte. Jag skriver om vad jag vill, när jag vill och hur jag vill. Jag skriver sällan om mina egna åsikter, mitt mål är att dela med mig av vad som sker genom att vara så objektiv jag bara kan vara.

För mig är åsiktsfriheten och yttrandefriheten något som står över mina egna åsikter. Det tog mig lång tid att komma till den punkten, så tro aldrig att jag backar från det!

Jag har senaste tiden fått många frågor om just SMR. Många tycks tro att jag besitter stora hemligheter om denna grupp. Jag svarar alltid att jag vet inte mer än vad någon annan själv kan ta reda på. Allt som krävs är att man läser mer än på Expo och avsätter ett visst antal timmar på att kolla videoklipp och läsa igenom allt material som finns helt öppet på deras egna hemsida.

Idag hade SR Gävleborg ett längre inslag om Lördagens kommande demonstrationer. Den var i det stora hela väldigt bra och saklig. Det var egentligen bara två saker jag reagerade på. Det första var hur man ville från Expos håll få det att låta som om SMR försöker mörka vilka deras åsikter är och vad deras mål är. Det är allt annat än hemligt. Jag blev själv förvånad när jag började studera dem närmare hur öppna de är med saker många nog tror ska vara nån form av hemligheter. Allt finns där. Och mycket där till. Det andra jag reagerade på var i slutet då man intervjuade Leif Eriksson som är kanalansvarig om varför man valt att inte ta med SMR i programmet. Han kunde inte förstå att de vägrade delta i något annat än i direktsändning. Han var säker på att det fanns en överhängande risk att de skulle ha framfört hatisk propaganda och inte svarat alls på deras frågor.

Det är just vid såna här tillfällen man måste vara påläst och förstå sin motståndare. Självklart så kommer SMR aldrig någonsin att delta i en radiointervju där det finns möjlighet att man klipper citat ur sitt sammanhang. Det sker hela tiden, mot precis alla. Och de tar konsekvent inte den risken. De skulle heller aldrig helt plötsligt i en direktsändning börjar skrika Sieg Heil som svar på en fråga som rör varför de tänker ha sin manifestation. De skulle svara. Utifrån deras agenda. Sen kanske dessa svar skulle vara varken politiskt korrekta eller önskvärda att få höra, men vad har man väntat sig från en organisation som är det mest obevekliga jag stött på och som är stolta över att vara nazister och vill se ett rasrent Sverige? Det ÄR verkligheten. Jag tror inte ens att SMR vill försköna den bilden.

En sak som var intressant var vad SÄPO sa i intervjun. Något jag själv påtalat vid flera tillfällen men ofta får kritik för att jag säger. Det är det faktum att man är ytterst disciplinerade och hur eggade man än är så är reglerna man satt upp långt viktigare än att tappa fattningen och starta upplopp. Däremot så är det oftare motdemonstranterna som går till attack först. Detta såg vi bland annat så sent som på 1 Maj i Eskilstuna då man ville få SvP att se ut som upphovsmakarna till det upploppet som skedde där.

Jag önskar varje gång att det ska vara fel sida som kastar första, andra och helst tredje stenen innan “min” sida går till motattack. Tyvärr är det precis så som SÄPO sa, det är oftast det motsatta.

Den bild som jag fått av SMR som individer är inte alltid helt överrensstämmande med de erfarenheter jag själv skaffat mig. Jag kommer att lägga upp en del klipp i slutet som mest berör Näste 5 som Pär Sjögren, Borlänge är nästeschef över. Detta för att det är just han som har varit drivande tillsammans med bland annat Pär Öberg i senaste tidens aktioner i Bollnäs. Ni kan själva se vilka som är medlemmar, hur de agerar och vilken typ av människor de utåt sett verkar vara. Det finns även ett klipp som visar hur SMR fick rätt mot SÄPO som backar på uppgifter om vissa saker.
Ni ska betänka att SMR har ingen önskan om att försköna sig själva. De hycklar inte med att de tar till de metoder som krävs för att nå sina mål. Så kommentarer om att jag valt klipp som är propaganda för dem funkar inte. Sen har jag valt att inte ta med alla klipp som finns ute på nätet där sammandrabbningar skett.

Ni är förmögna att på egen hand söka efter mer information.

 
Aktivistdagar 2012 med tal av Klas Lund SMR:s Ledare


Vandring i Dalarna – Lite andra förutsättningarna än vad andra kanske utsätter sig för.


Torgmöte i Ludvika – Tal av Pär Sjögren med anledning av mordet på 4-barns pappan

Torgmöte i Borlänge samt inomhusaktiviter efteråt

Intervju med Paulina Forslund, en av få aktiva kvinnor.

Bollnäs aktionen som var utlösande för kommande helgs manifestationer från både SMR och dem som är för mångfald


Pär Öberg vs SÄPO

7 comments on “Vilka är Svenska Motståndsrörelsen egentligen?

  1. Edward LENNARTSSON
    24 augusti, 2012

    You are the most beautiful girl in whole Sandinavia and clever, too! Wonderful!

  2. conny
    24 augusti, 2012

    Ett sånt gulligt samtal du fick Camilla! Samtalet förtjänar inte att kommenteras ytterligare. Däremot ditt inlägg, som är mycket bra. Yttrandefriheten är viktigast av allt.

    Jaha, det ska bli intressant att se hur det kommer att gå till i min födelsestad i morgon. Numer är jag värmlänning.

  3. Du är beundransvärd på många sätt Camilla! All heder åt Dig!

  4. Camilla
    24 augusti, 2012

    Tack snälla. Det är sånt här man får ta i beräkningarna när man väljer att sticka ut. Det är inte första gången och inte sista. Det kommer från alla håll. Men det enda viktiga är att man tar sig tid att fundera på detta med yttrandefrihet och åsiktsfrihet och vad det innebär för en själv.

  5. Joakim Larsson
    28 augusti, 2012

    Är det där samme Pär Öberg som var ledande inom Riksfronten på 90-talet?

  6. Pingback: Pär Öberg (smr) svara på 10 snabba frågor. « Tankar åt alla håll & kanter

  7. Pingback: Umeåpolitiker polisanmäler SMR « Tankar åt alla håll & kanter

Kommentera

Information

This entry was posted on 23 augusti, 2012 by in Okategoriserade.
