Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

Bollnäs, orten alla vill äga.

Få kan ha missat att  höra talas om vad som skett och sker i vackra Bollnäs. Jag har undvikit att skriva om det på grund av omtanke av offret som just nu exploateras å det grövsta av många människor. Man säger förvisso att man vill väl, och så är det nog också, men ingen tycks fundera på förlängningen. Detta gäller inte bara de på högerflanken som tagit kampen mot våldtäkter utförda av invandrare utan även de som står på antirasismens sidan som utan att tveka sprider ut att flickan ljuger om händelsen. Ska tydliggöras att det definitivt inte är alla utan några, men det räcker.

Jag skrev om SMR:s aktion (länk) och jag skrev om motdemonstrationen och vad som drabbat de ansvariga. (länk) Precis som så många andra också har gjort. Jag tycker det räcker just nu, bästa är att vänta på att polisen gör sitt jobb och se vad som sker.

Däremot har jag noterat något.

Det verkar som det kan finnas brasved för en konflikt inom den nationella rörelsen just på grund av Bollnäs.

Det finns fog att ana att man från Svenskarnas parti försöker ta över denna fråga och göra den till sin, inte vara delaktiga i samarbete med SMR som faktiskt var de som tog tag i detta först. Inledningsvis så kändes det som att man samarbetade, ingen var så stursk att man gjorde detta till en prestige grej, en anledning att göra sig några privata pluspoäng.

Men nu kan man notera att den före detta nästeschefen för just Motståndsrörelsen och före detta medlemmen i lilla partiet ND, Mikael Skillt ska axla bördan för att rädda Bollnäs.

Skillt tillhör nu Svenskarnas parti vad man får anta, han skriver ofta krönikor på deras nättidning och jag har svårt att se att han på egen hand skulle kunna organisera något motstånd i Bollnäs. Så enkel matematik säger att det är Svenskarnas Parti han lierat sig med. Kanske hinner han med att lägga till ytterligare en karriär som delaktig i högsta organisationen i ett nationalistiskt samfund under en ettårs period lite grovt höftat? Om så, då är det en målmedveten man. (länk)

Det jag förvånas över är risken SvP tar om jag har rätt i mina funderingar. För ska man lyssna på bruset bland människor så finns det en viss irritation över att Skillt verkar jobba på en stark karriär och använder sig av Bollnäs. Åsikterna om hans förträfflighet går lite isär. Jag känner honom inte så jag kan inte avgöra vilken sida som har rätt. Min enda personliga erfarenhet av honom är att han gärna vill utmåla mig som lögnare. Vilket han gärna får göra, hans motiv till det är för mig solklara så jag tar det med ro. Han är på intet sätt en konkurrent till mig, enbart en figur på en stor spelplan.

Kanske har vi sån tur att situationen i Bollnäs lugnas ner på grund av de interna irritationsmoment man skapat genom att inte samarbeta utan försöka sno ens handling och själv rida på den vågen?

Vi får se. Mycket kan hända.

Vad som än sker, vilka syften som finns och vilka personliga agendor än må vara i omlopp så hoppas jag att alla, precis alla, tänker sig för och förstår konsekvenserna som uppstår även om uppsåtet är gott. Ibland måste man avvakta för enskilda personers framtida välmående.

9 comments on “Bollnäs, orten alla vill äga.

  1. blofeldt
    23 juli, 2012

    Någonting är sjukt i den här Bollnäshistorien. Varför fördes inte våldtäktsoffret omedelbart till sjukhus för läkarundersökning för att fastställa att våldtäkt verkligen har ägt rum? Vad jag känner till så är det numera rutin, så att man kan säkra DNA, vilket är helt nödvändigt för bevisföring i domstol. Hade varit lätt att spåra
    eventuell GM om vederbörande vid ett tidigare brottstillfälle blivit topsad. Våldtäkt är inget förstagångsbrott, och sällan finns det vittnen till brottet. Vad som slår mig är att fadern till flickan snabbt gick ut och tackade dom ”nationella” för sin insats. Var ligger faderns politiska hemvist? Fadern påstår att familjen själva fick dokumentera skadorna som uppstod vid det påstådda brottet. Håller det i en domstol när eventuella GM ställs inför rätta? Advokaterna kommer med all säkerhet att ställa diverse frågor.

    Vittnen finns sällan vid händelser som våldtäkt.

    • Camilla
      23 juli, 2012

      Håller med dig i det du skriver. Finns många frågetecken, jag hoppas bara att rätt rättvisa skipas.

      Sen är det väl iofs väldigt orelevant vilken politiks hemvistelse familjen må ha. Ett brott är ett brott oavsett.

  2. Christopher Pedersen
    23 juli, 2012

    Camilla:

    Jag tror inte att vi försöker ”ta över” den här frågan. Det står snarare alla motståndare till våldtäkter och sexualbrott fritt att agera inom sina egna ramar. Personligen stödjer jag gärna även andra politiska inriktningar/organisationer när dessa gör något gott och den synen på arbetet mot sexualbrott tror jag fler delar. Sen blir det inte mycket till konflikt mellan SvP och SMR. De håller sig på sin kant och vi på vår.

    Blofeld:

    Polisen har eventuellt inte agerat korrekt, men eftersom flickans anmälan togs emot i polisbilen och de på plats dokumenterat skador samt tagit andra uppgifter finns det en hel del bevis som talar för händelseförloppet. Varför hon inte tagits till sjukhus, eller om det redan initialt framkom att det rörde sig om en gruppvåldtäkt vet jag inte, kanske framkom det först efteråt att det var en våldtäkt- offer för dylika brott blir ofta chockade. Våldtäkt kan för övrigt mycket väl vara ett ”förstagångsbrott”.

    Det är nog inte så konstigt att han tackat nationella eftersom vi var de enda som ställde oss på hans och hans dotters sida. Är hans politiska hemvist intressant?
    Ja, fotobevis gäller som godkänd bevisföring vid rättegång. (De är dessutom styrkta av poliserna på plats.)

  3. blofeldt
    23 juli, 2012

    @Christopher Pedersen

    Låter lite märkligt att flickan skulle ha blivit undersökt i baksätet på en polisbil angående våldtäkt. Skador kan flickan säkert ha haft. Hon var vid tillfället berusad, kanske ramlat och slagit sig? Hur som helst så är det numera rutin med läkarundersökning när det gäller ett så allvarligt brott som våldtäkt. Det gäller att kunna säkra DNA bevis. Nu är troligtvis den möjligheten borta. Eftersom ni ”nationella” är så engagerade i detta fall så borde ni anmäla polisen för tjänstefel. Har ni gjort det? Fotobevis ingår förvisso i bevisföringen vid rättegångar. Vad jag förstår så var det fadern till flickan som tog bilderna. Vad tror du att en advokat kommer att säga om det förhållandet vid en eventuell rättegång.

    Ja, fadern politiska hemvist är relevant i det här fallet. Ryktet går att han har kopplingar till ”högerextrema” kretsar.

  4. Camilla
    24 juli, 2012

    @Christoper: Även om man håller sig på sin kant så kan det för oss andra te sig som om olika grupper försöker ta över äganderätten till frågan om vem som bryr sig mest om Bollnäs. Och frågan man ska ställa sig, är detta bra för Bollnäs? Vill Bollnäs-borna ha eran ”hjälp” ? Att många tycker att ni gjort något bra som uppmärksammat flera olika saker som annars kanske aldrig skulle bli offentliga är en sak, men man måste se till hela bygden. För jag tror många känner ett obehag av vad allt detta kan leda till. Skapar mer otrygghet skulle jag tro. Det är det jag menar med att även om tanken är god så kan det bli väldigt fel.

    Polisen däremot som gick ut och sa att det inte fanns några bevis att det var invandrare som var utpekade som gärningsmän gjorde ett stort misstag. Han ville nog skydda Bollnäs mot rasism, men spädde istället på det.

    @blofeldt Det du skriver rörande handhavandet av denna situationen håller jag med dig om, men jag fortsätter att vidhålla att pappans politiska ståndpunkt måste förbli orelevant. För börjar man med sånt så kommer vi strax att misstänka alla att de ljuger eller har andra motiv än de uppger enbart grundat på politiska åsikter. Nu är det väl som så att det är lätt att börja spekulera och misstänka en massa saker, men jag tror man ska avstå från det.

  5. Bullen
    24 juli, 2012

    @legionär
    ”Jag tror inte att vi försöker “ta över” den här frågan. ”
    Varför kopierar ni då nordfronts artikel med polisen?

    ”Det står snarare alla motståndare till våldtäkter och sexualbrott fritt att agera inom sina egna ramar. ”

    Må så vara, men när en grupp redan agerar i ett fall, och ni dessutom redan har agerat tämligen tvivelaktigt i två fall av två möjliga.
    Då undrar man ju vad för syfte ni har med att blanda er i.

    ”Personligen stödjer jag gärna även andra politiska inriktningar/organisationer när dessa gör något gott och den synen på arbetet mot sexualbrott tror jag fler delar. ”

    Jo, för vi såg ju att ni rapporterade väldigt mycket dagarna efter smr hade varit i bollnäs, det var ju nästan så man inte hann med i rapporteringen.

    ”Sen blir det inte mycket till konflikt mellan SvP och SMR. De håller sig på sin kant och vi på vår.”

    Fast om ni klampar in på smrs ”kant” så kan det bli konflikter, speciellt när ni redan agerat tvivelaktigt i två fall av två möjliga.

  6. Pingback: Bollnäs får nya nattvandrare. Social strategi från SvP? « Tankar åt alla håll & kanter

  7. Pingback: Tillstånden klara inför Bollnäsmanifestationerna « Tankar åt alla håll & kanter

  8. Pingback: Pär Öberg (smr) svara på 10 snabba frågor. « Tankar åt alla håll & kanter

Kommentera

Information

This entry was posted on 23 juli, 2012 by in Okategoriserade.
