Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

Högerextrema demonstrationen i Grums blev aldrig verklig.

uppdaterad i slutet med länk till talet

Grums har väl aldrig varit så på allas tapet som sista tiden. Lite trist att den fina bruksorten ska bli känd som samhället där man tvångsflyttar hyresgäster till förmån för ensamkommande. Lika trist är det att Grums ska bli känt som samhället där ensamkommande blev ammunitionen för att skjuta kritik mot politiska beslut man kan och ska ifrågasätta.

Händelsen i Grums har väckt uppmärksamhet i hela landet tror jag. Vilket är bra, för jag tror inte att det är varken första eller sista gången politiker tar beslut som de inte tänkt igenom. Man ska aldrig hälla vatten på brinnande olja. Och säga vad man vill, men frågan om ensamkommande barn är faktiskt mer het än man gärna vill inse. Den kommer att vara så tills vi inför hårdare regler och kan åldersbestämma dem med hög säkerhet. Det handlar inte om ensamkommande barn egentligen, det handlar om att det finns personer som utnyttjar systemet och det gör folk arga eftersom denna grupp kostar väldigt mycket pengar. Men tyvärr så blir allt som rör ensamkommande sett med svarta ögon, man borde se det med lite mer nyanserad blick.

För en tid sedan bildades en grupp som kallar sig för Grumsgruppen. Man hade idag anordnat en demonstration som föranlett häftiga diskussioner lite varstans. Många har använt en väldigt hårdförd retorik, istället för att prata om tvångsflytt använder man istället ord som deportation. Man ger “skäggebarnen” skulden istället för att enkom fokusera på de eventuella felaktiga beslut berörda politiker fattat.

Det pratades mycket om att det skulle bli en högerextrem demonstration samt att den skulle mötas av motdemonstranter. Det blev inget av det faktiskt.

De som låtit mest och värst dök aldrig upp verkade det som. Demonstrationståget bestod av ca 50-talet personer. De allra flesta var unga. Även ditresta personer fanns med för att ge sitt stöd åt Grumsgruppen. Bland privatpersonerna som var ditresta dök plötsligt Daniel Höglund, ordförande för Svenskarnas parti (SvP) upp. Just då trodde jag att detta kanske ändå skulle utveckla sig till ett faktiskt möte för den radikala nationalismens anhängare. Men icke. Tåget var det tystaste jag någonsin skådat. I täten gick ett par unga tjejer med barn och nånstans där i mitten fanns Höglund.

Framme vid kommunhuset höll en kvinna ett tal och när det var slut så var hela demonstrationen de facto över. Inte ett ord om deportation eller skäggebarn. Man ställde inga grupper mot varandra. Det man gjorde var exakt det jag inledningsvis hoppades på att man skulle göra, använda sin medborgliga rätt att tala om för politikerna att man anser sig vara missnöjda med deras arbete.

Man hade gjort ett par olika plakat som man satte upp i gräset. Roligast tyckte jag den som det stod “koskit” på var. För man ville helst ha dumpat ett lass koskit utanför entrédörren till kommunhuset men eftersom det är förbjudet valde man en symbolisk dumpning.


Efteråt passade jag på att få ett par minuter med Daniel Höglund och Daniel Spansk. Två mycket trevliga killar som jag hoppas att jag får tillfälle att träffa igen. Ja, ni läste rätt.

Jag frågade Höglund bland annat om han trodde att bristen på aktivt deltagande från andra Grumsbor kunde ha något att göra med den bild man gett sken av sista tiden att detta skulle bli en protest i ganska typisk högerextrem stil kunde ha påverkat. Jag menade på att deras närvaro skrämmer bort vanliga Svenssons som inte vill bli sammankopplade med radikala nationalister. Han gav mig samma svar som jag själv skulle ha gett, är man ovillig, rädd eller orolig för att stå upp för samma sak som en högerextrem också råkar göra så kan man faktiskt själv lyfta frågan och agera. Men ingen har hittills gjort det faktiskt. Han pratade även en hel del om hur media gärna både nu och vid andra tillfällen) målar upp en bild av hur farligt det kommer att bli vid demonstrationer som högerextrema grupper deltar i. Igår visades ett inslag där man interjuvade polisen om deras insats i dag. Och man försäkrade att man skulle ha tillgång till poliser som skulle skydda folket om det uppstod bråk. Man förutsatte att det skulle bli bråk. Höglund vände på steken och ställde frågan vad vinklingen skulle ha blivit om det var sossar som skulle demonstrera för att fler ensamkommande skulle tas emot. Då skulle ingen hotbild målas upp gissade han på.

Vi pratade mycket om att vi är så rädda att nationalister ska vinna mark att vi hellre blundar för vissa frågor eller undviker dem om vi vet att det innebär att vi skulle tycka likadant som just nationalisterna gör. Och jag är benägen att hålla med Spansk och Höglund där.

För mig personligen var detta en bra dag, jag blev glad över att se att grumsgruppen inte alls körde hat-retoriken om deportation och skäggebarn och jag önskar fler kunde få ta del av talet kvinnan höll. Jag ska skriva ut det senare och lägga ut det.
Jag vet att en del som var där nog undrade vad jag av alla gjorde där, jag som är känd för att kritisera Sverigedemokraterna så fort tillfälle ges. Dessa personer undrade nog också över varför jag såg ut att ha ett trevlig samtal med två personer från SvP. Svaret är enkelt, är man trygg i sin egen åsikt så har man inga problem med att låta andra människor ha sin tro, även om man själv får utväxt av morrhår av den. Man vinner så mycket mer på sansade samtal över gränserna istället för att hata och gapa. Just därför tyckte jag att mötet med just dessa två personer var trevligt och jag hoppas få chansen igen att diskutera politik med dem. Inte för att jag delar deras syn, men för att jag tror på att intolerans aldrig kan botas med intolerans.

39 comments on “Högerextrema demonstrationen i Grums blev aldrig verklig.

  1. Sven Olsen
    14 juli, 2012

    Ser fram emot att läsa talet…

  2. Camilla
    14 juli, 2012

    Har lagt in det nu som doc

  3. blofeldt
    14 juli, 2012

    Det var inte så många år sedan som SvP (Nationalsocialistisk Front) firade Adolf Hitlers födelsedag med hakkors på tårtan.

    Är det här gänget dina nyfunna vänner?

    • Camilla
      14 juli, 2012

      Kan man inte ha vänner med olika åsikter menar du? Åh fan.. Ja, själv ser jag skillnad på person och åsikt när jag väljer mina vänner. Men vet du en sak Blofeldt? Folk kan vara trevliga utan att man blir bästa polare och åker på semester tillsammans.

  4. Pia
    14 juli, 2012

    Hej Camilla! Snyggt jobbat! Det är helt sjukt att våra politiker inte förstår att deras beslut får konsekvenser för vanliga människor. Jag kan inte ens föreställa mig, hur det känns att behöva lämna sitt hem till förmån för någon annan. Har förstått att det just i Grums kommun, råder både jäv och oegentligheter.

    Jag fick rysningar, när jag läste kvinnans tal. Tänk att den frustration och ilska som många människor känner, gärna misstolkas som rasism? Jag hoppas att media uppmärksammar ditt blogginlägg, även om jag misströstar. Hur som helst, så är jag säker på att människorna i Grums är tacksamma, för att du du gav dom en röst och för att du stöttar deras kamp för rättvisa. Kram!

  5. Daniel Spansk
    14 juli, 2012

    Hej Camilla!

    Mycket angenämt att göra din bekantskap – och jag vill också säga att jag uppskattar att du bämner oss för vad vi faktiskt är : radikala nationalister. I stället för det sedvanliga….. Ja du vet vad🙂

  6. Camilla
    14 juli, 2012

    @Pia Jag gör egentligen inte så mycket för Grums, jag återberättar bara vad andra gör. : ) Men det ÄR viktigt att man inte bara sitter och tiger alla gånger och accepterar vad politikerna hittar på. Speciellt tufft kan det vara på små orter där folk i regel är släkt med alla och ryggdunkarna går varma. Finns många sådana exempel. Kram!

    @Daniel: Tack det samma .. Hoppas det blir fler tillfällen, skulle gärna fortsätta diskussionerna : )

    Ja, jag tycker att radikal nationalist är ett bra ord när man inte kan kalla folk för nazister eller för att gruppen högerextrema är alldeles för ihopklumpad för att vara rättvis.🙂

  7. blofeldt
    14 juli, 2012

    @Camilla

    ”Säg mig med vem du umgås med, och jag skall säga dig vem du är”. Euripides (480 f.kr.- 406 f. kr.)

    • Camilla
      14 juli, 2012

      @blofeldt Du har mycket kvar att lära.

  8. Maud
    14 juli, 2012

    Det är väldigt bra att du visar att man kan föra samtal med personer var åsikter man kanske inte delar. Blofeldts sarkastiska kommentar är lite löjligt eftersom man faktiskt kan prata med människor trots att man inte håller med dem om alla åsikter de har.

  9. Camilla
    14 juli, 2012

    @maud Ja, så är det faktiskt. Jag twittrar ju mycket. Och i början var det många personer som tillhör den motsatta sidan från mig sett som gärna diskuterade, tyvärr på ett hetsigt och grovt sätt. De var vana att bli bemötta tillbaka på samma sätt, men jag valde att så långt jag bara kunde bete mig mig hyfsat. Till slut så vände det, och idag är dessa människor hur trevlig mot mig som helst, även fast vi aldrig är överrens om mycket mer än vad som passar bäst till köttfärssås typ.

    Och varför ska man demonisera människor som personer bara för att man själv anser att deras åsikter är fel? De tycker ju att mina åsikter är fel.

    Jag tror att respekt föder respekt, och hat föder hat. Ganska enkelt.

  10. Pia
    14 juli, 2012

    @blofeldt; Ditt inlägg är så lågt, så det är egentligen inte värt att kommentera. Varför kan ni aldrig diskutera sakfrågor? Hur hade du själv reagerat om du blev vräkt på grund av att din kommun prioriterar ensamkommande år 2012?

  11. Göran Olsson
    14 juli, 2012

    Har funderat på varför vi ska sätta flyktingbarn på barnhem när vi tar avstånd från att göra det med svenska barn? Vore det inte humanare och skulle inte dessa barn få en bättre start i sitt nya liv om de placerades i fosterfamiljer? Om nu stödet för att ta emot barnen är så stort som politikerna säger varför inte ordna med stödfamiljer i kommunerna? Eller är det pengarna som hägrar ifrån staten. I så fall är de ansvariga politikerna inte bara hycklare utan även omännskliga. Är inte det allra bästa för barn att få växa upp i en familj och känna trygghet och därmed lättare introduceras i samhället. Vi skulle tjäna mycket på detta istället för att riskera att de hamnar i utanförskap och får en dålig start i livet. Tycker vi ska ställa den frågan till de styrande i kommunerna. Ps. Bra att du visar att du respekterar allas åsikter Camilla.

  12. Pingback: Demonstration i Grums « sagaberlin

  13. Camilla
    14 juli, 2012

    @Göran Ja, det är en svår fråga detta. Och jag tror som så att folk gärna tar emot så länge de slipper öppna sina hem. Självklart finns dessa människor också. Men vi har redan idag enorma problem att hitta familjer till barn som är i behov av stöd eller akuthem. Men det funkar bra så länge de är under 18 år, då står ju staten för allt, och det är arbetstillfällen då man har mycket personal omkring dessa ungdomar. Men frågan är om det är bästa lösningen? fast, vad gör man sen då? När de ska ut på egen hand? Utan en stabil punkt som de kan se som sin familj? Så ja, jag håller med om att fosterfamiljer vore det bästa. Men tror inte det går.

  14. blofeldt
    14 juli, 2012

    @Pia

    Vilka är ni?

  15. Daniel Spansk
    14 juli, 2012

    @blofelt.

    Idag umgicks jag med för mej helt främmande människor – bland dessa återfanns bloggerskan Camilla, som visade sig ha en del åsikter som inte överensstämmer med mina.

    I går umgicks jag uteslutande med min närmsta familj – och till vardags blir umgänget till stor del med arbetskamrater, men även vänner i och utanför den åsiktssfär jag själv anser mig tillhöra.

    Who am I?

  16. Pia
    14 juli, 2012

    @blofeldt
    Ber om ursäkt. Är uppfostrad i den gamla skolan där man sa ni istället för du🙂 Enligt samma skola, så var det även artigt att svara på frågor. Ifall du missade den så frågar jag en gång till; Hur hade DU reagerat om du blev vräkt för att någon politiker i din kommun hade bestämt att någon ensamkommande skulle flytta in istället?

  17. Göran Olsson
    14 juli, 2012

    Är det inte hyckleri när många av våra kommunpolitiker står och talar sig varma för att ta emot flyktingar och speciellt barn men när det kommer till kritan så värjer de sig inför ansvaret? De jag frågat blir väldigt besvärade och försöker slingra sig eller så kommer de med ursäkter som att barnen kan bli utnyttjade i ekonomiskt syfte. Eller så heter det att de gärna skulle ställt upp men tyvärr har de inte tid eller möjlighet. Hycklare kallar jag dessa .

  18. conny
    14 juli, 2012

    De är hycklare allihop! I själva verket skiter kommunpolitikerna i invandrarna. De skriver en massa skit i tidningar, och spyr ur sig en massa skit framför tv-kamerorna, men när det kommer till att ta personligt ansvar så backar de och skyller på allt och alla. Det går alldeles utmärkt att tala sig varm för flyktingar om man har en årslön på flera hundra tusen, eller mer. Då kan man välja den boendemiljö man vill, långt bort från problemen man själv varit med om att skapa.

  19. Elin
    14 juli, 2012

    Göran: Jag vet inte om du var lite ironisk eller lite blåögd men är det så att du verkligen inte förstår så berättar jag gärna varför barnen inte hamnar i fosterhem:
    Barnen är närmligen inga barn. De är oftast mellan 20-30 år, och hur skulle det se ut att placera en (kanske redan gift med egna barn) 29-åring i ett fosterhem? Läs gärna mycket intressanta betraktelser från Migrationsverkets handläggare blandat med statistik och fakta på: http://meritwager.wordpress.com

    Camilla: All heder till dig som vågar vara så pass human att du talar till en nationalist. Apartheid är förbi. Det borde vara likadant med allt annat i Sverige år 2012. En muslim ska kunna ta en öppen diskussion med en jude utan att bli stenad. En präst ska kunna ta en öppen diskussion med en homosexuell utan att bli ifrågasatt och avsatt. En marxist ska kunna ta en öppen diskussion med en nationalist utan att bli utfryst och ifrågasatt. Så självklart. Man behöver inte tycka likadant men man måste kunna respektera alla. Hatar man folk som hatar, är man inte bättre själv. Och vad får man egentligen för diskussioner när man bara vill prata med likasinnade? Man gör sig själv en björntjänst om man inte vågar släppa in lite motstånd till gamla invanda tankemönster. Och sådana har vi många, inpräntade av gammelmedia som berättar för oss hur vi ska tycka och tänka för att inte vara onormala, onda och ”ha en dålig människosyn”.
    Det enda som räknas är ju handling. Resten går under yttrandefrihetens lag. Och vad har högerextremistiska svenskar gjort i handling jämfört med sina meningsmotsättare? Varför detta oändliga hat mot stolta svenskar? Som faktiskt aldrig gjort en fluga förnär förutom att ha en annorlunda åsikt? Vad är man så rädd för?

  20. Elin
    14 juli, 2012

    Damn it. Borde läst igenom det där först. Ursäkta stavfel! Nämligen* osv…

  21. Thomas Karlsen Foto
    15 juli, 2012
  22. Pingback: Lugnt i Grums « Karlskronabloggen

  23. norsksvensk
    15 juli, 2012

    Vad handlar detta om egentligen hmm… ja inte är det för att några blivit ombedda att flytta för att något annat ska ske i deras hus. För det händer ju hela tiden, har själv fått flytta två gånger pga av ny väg och att ett boende för funktionshindrade skulle göras just i det hyreshuset jag bodde i. Inte blev det någon nyhet, och inte blev det någon demonstration för att vi blev ”tvingade” att lämna våra hem… (nu har ju dessa blivit precis som jag blivit, erbjuden ny lägenhet så utkastad på gatan är ju inte riktigt sant, men det är klart i vissas propaganda låter det ju bättre) Nä detta handlar enbart om en sak Främlingsfientlighet. Så sluta uppmärksamma sån här skit, sluta mata dessa rädda främlingsfientliga kräk.

  24. Elin (också norsksvensk)
    15 juli, 2012

    Till norsksvensk: Varför är man främlingsfientlig om man ser till sitt eget folks välmående? Det har man gjort i alla tider, i alla länder. Det är sunt! Vilket land idag gör inte det? Det har inte med främlingarna att göra, det spelar ingen roll vilka de är, det har att göra med att se till sitt eget folk först. Fråga en invandrare, jag är säker på att han/hon säger detsamma, alla JAG pratat med säger att svenskar är för snälla som tar in för många; det är inte hållbart, man måste kunna erbjuda dem bostäder och sysselsättningar. Har man inte den platsen får man ge ”arbetskraften” till något land som bättre behöver den/har den platsen. Man kan inte rädda hela världen på hemmaplan, det skapar segregation och irritation. Svenskar flyr sitt eget land för vad det håller på att bli nu, det är väl inte meningen att vi ska bli utbytta? Det är just detta som det handlar om. Svenskar känner sig UTBYTTA när invandrare tas in och tar över bostäder som redan är bebodda. Vi känner att vår regering inte vill ha oss här. Att de är svenskfientliga.

  25. norsksvensk
    15 juli, 2012

    Svenskar flyr!! Eh nä men många flyttar kanske pga av världen blir mer o mer global, knappast pga av invandrarna. Utbytta!! Trams el rättare sagt propaganda 30-tals propaganda.. Se till sitt eget folk först!! I mitt Sverige tar vi hand om varandra oavsett om en människa är född här el kom hit igår.. Om vi nu har fått det dåligare pga av den regering vi har idag (vilken iof majoriteten av vårt ”folk” valt”) så beror det ju knappast på invandrarna el invandrings politiken utan på nedskärningar av a-kassa o sjukpenning osv… och de pengarna har ju inte direkt gått till några invandrares plånböcker i allafall. Och arbetslösheten är väl knappast invandrarnas fel heller, kallas väl för lågkonjunktur vilket sker hela tiden under historiens gång.. Och visst våran integrationspolitik borde/bör bli Mycket bättre, men att köra med ”vårt folk ska gå först” retoriken hjälper nog knappast.

    • Elin (också norsksvensk)
      15 juli, 2012

      Norsksvensk: Jodå, jag och min sambo har allvarliga tankar på att flytta om det eskalerar ännu mer, men så lever jag ”mitt i skiten” som du säkert inte gör. Och vi ”svenssons” (räknar även in min utländska(!) pojkvän här) har inte råd med en bostadsrätt i city vilket gör att vi inte har något annat val än att flytta utomlands om vi vill leva i ett tryggt område där det också finns jobb.
      Jag förstår var du vill komma, och jag hade säkert sagt precis som du om jag inte visste vad jag visste idag. Du är nog inte redo för sanningen än men när den kryper närmre inpå så kommer du förstå vad jag menar. Börja gärna med att ta del av vad som finns att läsa på sidan som jag länkade till längre upp i tråden. Det går inte att blunda och vända ryggen till och skrika ”rasist!” om allt som är obekvämt att höra. Alla måste ta ansvar för Sveriges framtid om vi vill bo kvar här. Vi kan alla börja med att ta reda på solida fakta, från källor som inte är politiskt drivna (som aftonpressen). Var öppen för information från båda sidor för att få en väl understödd åsikt.

  26. conny
    15 juli, 2012

    ”Rädda främlingsfientliga kräk” säger norsksvensk. Tänk att det finns så okunninga människor i Sverige fortfarande. Norsksvensk tycker inte att det är nåt fel med att folk måste flytta för att utlänningar ska flytta in, stackars lilla obildade krake! Vad ska det bli av dig när du blir stor?

  27. Camilla
    15 juli, 2012

    Norsksvens: Det handlar inte om att inte ta hand om alla i den här saken. Det handlar om att man valde en jäkligt klumpig väg som bara drabbar fel personer. Samt att politikerna i Grums uppenbarligen inte ser bekymret med att sitta på dubbla stolar som Lomarker faktiskt gör. Jag anser att man gör rätt som använder sig av sin medborgliga rätt att påtala vad man tycker… Och det fanns inget som helst i denna demo som var fientligt på något sätt. Just därför kan jag inte, och jag vill inte heller för den delen, avstå från att skriva. För vet du vad? Oavsett vad vi tycker om andras åsikter så måste vi dels låta dem ha dem, men vi kan inte kasta skit efter dem när det inte finns fog för det,

    • Elin
      15 juli, 2012

      Jag beklagar för dina framtida elever, norsksvensk. En lärare som är så svenskfientlig och blåögd. Jag säger inte att du ska anamma mina åsikter, jag önskar bara att du kan utbilda dig. Och då menar jag inte på något politiskt korrekt lärarverk. Har du inget att säga om länken jag gav dig? Kanske en video om islam kan intressera? Du som religionslärare har säkert ”fakta” som kan motsäga detta? http://youtu.be/YpM6QKaAgP0

  28. norsksvensk
    15 juli, 2012

    Jösses hur var det nu med olika åsikter, Suck!! Elin jag bor i Flen kolla upp hur många invandrare jag har som grannar. Och sanningen phu orka kommentera Not!!! Conny jag är 35år alltså redan vuxen, jag är religions o samhällslärare, och just nu läser jag på lärolyftet efterssom mina historiepoäng jag läste i England inte längre gäller i Sverige för den nya lärarlegitimationen. Så innan du kastar skit på en annan människas bildning och ålder Tänk!! Camilla så du menar alltså att detta hade blivit en nyhet och demonstration om det gällt, som i mitt fall och alla i det huset jag bodde i som fick flytta pga att huset skulle bli boende för funktionshindrade, Eh nä!! Det blev endast en nyhet för att det handlar om sk läskiga otäcka ensamkommande människor… Men och precis som du skriver alla har ju rätt till en åsikt, så låt mig ha min då, om jag är av den åsikten att detta är ren främlingsfientlighet, som blivit äkta 30-tals propaganda, så låt mig tycka det. Ps Elin, jag har inte blundat o skrikit rasist, tanken har Faktiskt inte ens slagit mig Ds

  29. Elin
    15 juli, 2012

    Ps. Som lärare önskar jag även att du ser över ditt språk. Meningsbyggnad, användning av skiljetecken m.m.

  30. page
    15 juli, 2012

    Norsksvensk, det handlar inte om 30-talspropaganda, däremot utsätts vi svenskar ständigt för en slags propaganda gällande hur man får lov att se på ett mångkulturellt samhälle. Detta får bara omtalas med uteslutande positiva ordalag, även om det finns anledning att vara kritisk. Det talas också ständigt gott om mångkultur och just Ensamkommande ”barn” målas ut som de offer vi har behov av att se i dem för att upprätthålla vår självbild som goda, trots att de är långt ifrån offer, alltid, utan välbemedlade unga män har det visat sig, för att inte tala om det oetiska i att ensidigt göra människor till offer för vår egen godhets skull. Summan av kardemumman är att empati aldrig kan påtvingas människor av överheten, utan är en förmåga som människor har, om den får växa fritt. Det är inte så att funktionsnedsatta tar över vart och vartannat boende. Däremot är det ett faktum att Ensamkommande och invandrare faktiskt tar över på flera sätt, samtidigt som detta backas upp politiskt. Titta bara på Södertälje eller skärholmen. Hur många svenskar bor kvar där? Har anknytning till dessa ställen genom uppväxten, och det såg helt annorlunda ut då jag var barn. En sådan stor och omvälvande förändring som faktiskt vår massiva invandring utgör då den påverkar och förändras hela samhällets demografiska utveckling bord man få diskutera ordentligt. Det får man inte idag. Där har du bakgrunden till varför just detta upprör så. Dessutom är det oavsett målgrupp traumatiskt att tvingas från sitt boende om man bott där så pass länge som många har, det fattar alla med normal empati.

  31. Camilla
    16 juli, 2012

    @norsksvensk har flera poänger med det han/hon skriver om att tvångsflyttar sker ofta och av olika anledningar. De är lika upprörande varje gång, för säg den som vill flytta?

    Men, jag tror att man i Grums tex har fler orsaker att vara förbannade på hur det politiksa arbetet sköts, och då kommer till slut en reaktion. Och saken är den att det finns andra alternativ som man kunde ha valt. Men man ansåg att man inte behövde tänka efter före, och då har man rätt att reagerar.

  32. norsksvensk
    16 juli, 2012

    Elin mina åsikter är min privata ensak, och inget jag har med mig in i klassrummet. Mina elever är/varit fullt kababla till att tänka själva, jag ger dem bara orsaken-förloppet-verkan-och konsekvenserna och lär dem hur de ska källgranska den.. Och jag har läst bloggen du länkar till, men allt jag läst och studerat under fem år, gör att jag inte håller med, hoppas det är ok. Ds jag skriver på känsla, och detta är väl en blogg, och inte skrifter inom utbildningsvetenskap Ds

  33. conny
    16 juli, 2012

    norsksvensk, ”tänk” säger du. Är det inte precis det du borde göra innan du kallar folk för rädda främlingsfientliga kräk? Eller är det bara andra som behöver tänka, medan du kan vräka ur dig vilken smörja som helst över dem som inte delar dina åsikter? Om du nu är 35 som du säger, så borde du vara vuxen nog för att fatta att folk blir förbannade av att hela tiden bli hunsade och kallade rasister av den Svenskfientliga 7-klövern. Men du tillhör väl dem som heller är politiskt korrekt, och tar varje tillfälle i akt att ösa skit över dem som föredrar sanningen.

    I korrekthetens och rättvisans namn så kallar jag dig rädd Svenskfientligt kräk!

  34. Anders
    16 juli, 2012

    Håller med Elin och Conny till 100%
    Varför ska vi ta in alla dessa så kallade ensamkommande flyktingbarn för dyra pengar som ofta varken är ensamma, flyktingar eller barn utan bara ekonomiska flyktingar. Har Sverige blivit en flyktingförläggning, eller. Detta har inte jag eller hundratusentals andra Svenska vart med och röstat om så det är skamligt.
    Är det så att folk har en sådan godhetsiver så skänk pengar privat eller flytta dit själva och jobba ideellt. Alla märker väl att det håller på att barka käpprätt, tänk med hjärtat.

    Norsksvensk det finns faktiskt hjälp för kulturmarxister läs avpixlat, tryckfrihetssällskapet.

  35. Anders
    16 juli, 2012

    Norsksvensk och alla som fortfarande tror att man kan lösa jordens problem med att flytta runt människor rekommenderar jag att titta på detta youtubeklippet angående immigration. Alla borde se den här filmen.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Information

This entry was posted on 14 juli, 2012 by in Okategoriserade.
%d bloggare gillar detta: