Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

Varje minut tvingas 8 människor fly!

Tänk om det här var jag. Att jag tvingades fly undan krig och konflikt. Att jag och min
familj måste gå flera dagar i extrem värme utan mat och vatten. Hur skulle vi klara oss?
Jag kan knappt föreställa mig hur det skulle vara. Men jag vet att varje minut flyr åtta
människor. Varje dag tvingas 1 440 familjer på flykt mot en osäker framtid.
Jag är lyckligt lottad. Jag måste inte välja mellan att stanna och riskera livet, eller fly och
riskera våldtäkt och tortyr. Jag kan istället välja att rädda liv och skydda familjer på flykt.
Det här blogginlägget stödjer FN:s flyktingorgan UNHCR:s kampanj: Skydda en familj på flykt!

Vill du också vara med och hjälpa familjer på flykt? Sprid UNHCR:s kampanj via din
blogg, Twitter eller på Facebook. Gå in på http://www.unhcr.se för att ta del av och sprida
historier om verkligheten som flykting eller för att ge en gåva. Vårt mål är att skydda 500
familjer på flykt inför Internationella Flyktingdagen 20 juni!
FN:s flyktingorgan UNHCR ger skydd och räddar liv världen över. Just nu pågår flera
stora flyktingkriser samtidigt och de humanitära behoven är enorma. UNHCR finns på
plats i till exempel Sydsudan för att ge skydd och förnödenheter till de 150 000
människor på flykt undan våldet i Sudan.

3 comments on “Varje minut tvingas 8 människor fly!

  1. bittergubbe
    16 juni, 2012

    Lovvärt initiativ, men tänkaren inom mig ställer sig frågan varför så många flyr 1000-tals mil och passerar ett 15-tal demokratiska länder på vägen innan de hamnar i ett förhållandevis totalt främmande land, både kultur och klimatmässigt

    • Camilla
      16 juni, 2012

      Nu är det ju även som så att alla inte beger sig så långt. Man söker sig i första hand till närliggande länder.

  2. Michelle
    18 juni, 2012

    Tack för stödet! UNHCR:s rykande färska Globala Trender visar att 4,3 miljoner människor var tvungna att fly sina hem under 2011. 80% av alla världens flyktingar befinner sig i utvecklingsländer: http://www.unhcr.se/se/hem/artikel/477e5f13777b72b0e9958522ee413519/unhcrs-globala-trender-rekordmaang.html

Kommentera

Information

This entry was posted on 14 juni, 2012 by in Okategoriserade.
