Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

SD-profil kränkt av författare.

 

Detta med källkritik är något många av oss är dåliga på. Ofta köper vi direkt nyheter bara för att de står på någon av våra stora tidningar. Senast vi såg en riktigt stor anka var när många av de stora medierna utan förbehåll kablade ut nyheten att man i Egypten lagt ett förslag om att muslimer ska få ha sex med sin döda frun upp till 30 minuter efter dödsögonblicket. En som skrev bra om det var bloggaren och opinionsbildaren Björn Nilsson.

Jag använder ofta våra större medier som källa till saker jag skriver om. Det tror jag att vi alla gör. Men vad sker om dessa har fel? Är det då dem man ska anmäla eller är det mig som bloggat om en nyhet som jag tar för givet är sann?

Personligen anser jag att det är mig man ska anmäla om jag inte kan hänvisa till vart jag hittat uppgifterna. Och det å ligger mig att ta i beaktande hur trovärdig min plats av källinformation är. Är det en anonym blogg så bör jag leta vidare på annan källa, men är det låt oss säga Aftonbladet så bör jag kunna känna mig säker på att de har fog för sin nyhetsrapportering.

Speciellt om nyheten legat ute sen 2007.

Just den 18 Maj 2007 kan man läsa på Aftonbladet att Runar Filper från SD är dömd för mycket, bland annat hets mot folkgrupp.

Går man tillbaka ännu längre i tiden, till 2002 så hittar vi samma uppgifter i en artikel som Dagens Arbete skrivit. De anger Expo som källa.

Jag skulle ta för givet att detta är korrekta uppgifter eftersom den person det handlar om inte har anmält dessa medier för förtal eller kränkning. Hade Runar Filper gjort det så hade man ju tagit bort uppgifterna då dessa faktiskt ej är korrekta.

Där har Runar Filper helt rätt. Han är inte dömd för hets mot folkgrupp.

Aftonbladet har en enorm läskrets, flera miljoner. Slå ut det på 5 år. Sen hur många av dessa som klickat på aftonbladets artikel om honom kan jag ju så klart inte bevisa, men det lär vara betydligt många fler än 2000 st.
2000 st böcker är tryckta av en bok som heter Svensk, svenskare. Skriven av Annika Hamrud och Elisabeth Quaford.

I denna bok interjuvas just Runar Filper och man beskriver vilka brott han är dömd för. Och man skriver även här att han är dömd för hets mot folkgrupp. Vilket är fel. Man har tagit för givet tror jag att uppgifter som legat på nätet sen åtminstone 2002 är korrekta, då Filper inte anmält dessa tidningar för förtal.

Men nu, 10 år senare så stämmer han dessa författare på 70.000 kr i skadestånd. Han är rädd att det kan skada hans parti samt hans förtroende inom partiet. Detta behöver han inte vara orolig för, eftersom han trots att dessa uppgifter legat ute i över 10 år gjort en gedigen karriärs inom Sverigedemokraterna,

Han har all rätt att känna sig kränkt. Och ja, jag anser att man ska anmäla när det sker. Ens egna varumärke är något man ska skydda.

Det jag inte kan låta bli att undra över är när man kan säga att ens rätt att känna sig kränkt upphör? Gör den nånsin det? Eller kan man på något sätt anse att om man accepterat att medier fritt fått sprida felaktiga uppgifter under minst ett decennium så kan man inte välja ut en aktör alena som ska dömas för kränkning?

För mig känns det som att man ser författare som en potentiell kassa-ko som man faktiskt skulle kunna mjölka på 70.000 kr. Medans man avstått från att dra igång samma process mot aftonbladet då man kanske vet att man riskerar att stå där med betydligt mindre ersättning?

Det ska bli intressant att se vart denna stämning slutar. Av den enkla anledningen att den kommer att visa på vem det är som egentligen är skyldig till kränkning, den som är först ute med uppgifter som får ligga kvar i årtionden eller den som använder sig av t.ex. aftonbladet eller Dagens Arbete som källa.

One comment on “SD-profil kränkt av författare.

  1. Pingback: Filper stämmer författare « Sunnebloggen: SD i Värmland, dokument inför valet 2014

Kommentera

Information

This entry was posted on 10 juni, 2012 by in Okategoriserade.
