Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

Demokratin som passar vår egen kappa smakar surt

 

Igår kväll började det cirkulera RT:s på Twitter om ett väldigt äckligt och grovt mordhot riktat mot SD:s Jimmie Åkesson. Jag kunde då inte avgöra vad som smakade mest surt i munnen, det faktum att det kom från en kille som är engagerad i Fryshuset i ett antivåldsprojekt eller det faktum att det fanns folk som försvarade det. Bara för att det var emot Jimmie Åkesson och för att killen är en halvkändis.

De enda två jag sett som vågat skriva om det är Torbjörn Jerlerup och Björn “Beelzebjorn” Nilsson. Jag måste be er läsa deras bloggar om ni inte har full koll på denna historia för annars kommer ni att missa många viktiga poänger.

Vad är det då vi ska rikta våra ögon emot nu när värsta ryggmärgsilskan lagt sig under natten?

För mig personligen finns det inte mycket intresse i att jaga efter killen som uttalat hotet och som har en FB-sida som lägger upp bilder typ denna:

Bara det säger en hel del. Och gör att jag ännu mer blir fokuserad på vilken roll Fryshuset har i detta. Till dem ges det miljonbelopp i bidrag. Vilket är bra, de gör skillnad. De gör mycket gott. Men precis som alla andra såna här organisationer så ska deras arbete granskas. Vi har tidigare kunnat läsa om att nynazister fick en plattform att växa på genom just Fryshuset. Det var en god tanke som med facit i handen mer blev till ett pinsamt skämt i vanligt folks ögon.

Att man kan lägga pengar på projekt som sen visar sig ha använts i fel syften av en eller flera individer sker. Det är mänskligt. Och det kan ske obemärkt.

Killen är dömd för grova brott, senast 2008. Jag ser både nyttan med att dra upp dessa och se om det finns relevans i att förstärka saken och jag ser även det negativa. Alla har rätten till nya chanser i livet. Jag är oftast allt för snäll med ett ge andra chanser, men hellre fria än fälla.

Varför jag kan anse att det finns fog att dra upp killens förflutna är baserat på det faktum att han idag är engagerad i ett antivåldsprojekt via Fryshuset. En vuxen man ( 26 år) som kommer i daglig kontakt med ungdomar ofta på glid har makt. De är en rollfigur. De yngre grabbarna och tjejerna ser upp till honom. Skulle han missbruka sin roll i detta projekt kan det skada mer än acceptabelt.

En person som bara för någon dag sen lägger upp en bild där man ser två personer sparka ner en människa som är markerad som SD med texten “ Dead assholes cant vote” och sen grovt uttalar ett förnedrande hot mot Jimmie Åkesson samt pissar på alla homosexuella i samma mening ska nog ifrågasättas om han är lämplig. Förvisso kan ingen hävda tror jag att det var just han, men det är Kartellens sida och han är i allra högsta grad med där.

Nånstans har det klickat.

Vad är orsaken till att en kille som vill jobba för ett bättre och tryggare samhälle inte har fått lära sig de simplaste demokratiska spelreglerna?

Jag hyser ingen misstanke om att Fryshuset inte kommer att agera.

Vad jag är ute efter här är en önskan om djupare granskning av projekten som Fryshuset håller i. Enbart för att hjälpa dem bli bättre för många gånger blir man blind på sin egen gård.

Och jag kan ju säga att denna kille inte kommer att bli hjälpt av att vi hetsar mot honom som individ. Ett tips till er som väljer den vägen.

Vi har även ett annat demokratiproblem.

Det faktum att vi börjat vänja oss vid att just SD utsätts för hot i varierade grad. Vi orkar inte bry oss. Ju mer det gapas om att man inte bryr sig och tar avstånd, desto tystare blir de som faktiskt skulle kunna påverka. De som äger makten att få höras och synas.

Jag ser många av dem som jag kallar för åsiktseliten ta strid för diverse olika saker, man kräver att demokratin ska steppa in och ställa sig som en skyddande sköld. Men när det kommer till SD så orkar man inte. Man vill kanske inte heller. Man tycker nog även att det sker för ofta, och har man sagt det EN gång så behöver man ju inte upprepa sig.

Jag förstår känslan. Jag faller för den även jag. Trots min snusförnuftighet.
Däremot ser jag saker som många tycks missa. I sin iver att vara lagom korrekt och inte stöta sig med resten av sina kollegor så väljer man att titta bort och kika fram så där lagom diskret att man gör en insats men egentligen har man inte gjort ett skit.

Man är konspiratorisk fick jag läsa idag om man tror på sånt.

Sorry, men jag ser det varje dag. Jag gör det själv.

Jag tror att faran med att man väljer när det passar att ta strid för politiska personer är att det en dag slår tillbaka.

Hur det slår tillbaka vet jag inte. Men likt en boomerang så brukar det alltid vända åter.

Vill vi verkligen ha ett samhälle där vi accepterar tyst att de som vi inte delar åsikt med ska kunna bli behandlade som lort? Bara för att vi anser att deras åsikter behandlar andra som lortar?

Lätt att tänka och känna så. Mänskligt till och med. Men inte rätt. Det kommer inte att trolla bort det onda, snarare tvärsom.

Kanske läge att vakna till?

Du behöver inte stödja nåns åsikt bara för att du vågar ställa dig upp och agera. Tala om för dina åsiktspolare att det är banne mig åt helvete att de sprider hat. Eftersom allt de får igen är just hat.

Vill man kunna påvisa att någon person eller grupp kränker andra gör man det inte genom att sjunka till samma låga nivå.

Man gör det genom att vara större. S T Ö R R E blir till slut störst.

3 comments on “Demokratin som passar vår egen kappa smakar surt

  1. Göran
    23 maj, 2012

    Bra skrivet men detta skrevs det redan om i går EM
    http://avpixlat.info/2012/05/22/kartellen-uppmanar-till-vald-mot-sverigedemokrater/
    Men det värsta i detta sammanhang är väl ändå den totala tystnaden i Svensk media.
    Inte ett ord om detta vansinne i någon tidning.

  2. Camilla
    23 maj, 2012

    Jag avstår från att jämföra avpixlat med vanliga människor som engagerar sig i viktiga frågor. Så därför tar jag ingen notis om att de skrev om det först. MEN det är oviktigt vem som var först eller har mest åsikter. Det viktiga är att man reagerar.

    Att det inte står i nån tidning beror på två saker tror jag. Ett, man undviker att blåsa upp hotbilder mot politiker av säkerhetsskäl. Två, man vet inte ens om det.

    Vad man däremot ska skriva om, och jag personligen kommer bli väldigt fundersam om man avstår är den koppling som finns till Fryshuset. Jag tror det är läge att granska alla såna här stora bidragstagare. För deras egen säkerhets skull som jag skrev i inlägget. Samt att man har ett stort ansvar att hålla koll på vad som sker.

  3. Roger Salle Sahlström
    26 maj, 2012

    Avpixlat är bra Camilla, jag får ju skriva där 😉

Kommentera

Information

This entry was posted on 23 maj, 2012 by in Okategoriserade.
