Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

Demonstration mot mångkulturen, i Emils idyll.

Mariannelund. Hur många av oss tänker inte direkt på Emil i Lönneberga när vi hör det? En värme sprider sig och man kan automatiskt plocka fram någon episod från Astrid Lindgrens berättelser om den småländska buspojken som vi minns extra mycket.

Mariannelund. Hur många av oss förknippar det namnet med en fruktansvärd gruppvåldtäkt? Alldels för många. Jag önskar att ingen av oss skulle behöva göra den koppling, utan bara tänka på Emil och hyss.

Mariannelund. Hur många invandrare har fått ta skott för vad de sju dömda killarna gjorde, rått och brutalt, mot en ensam kvinna? Alldeles för många tror jag. Jag önskar att det var annorlunda.

Mariannelund. Har Emils idyll nu blivit en symbol för det motstånd mot det som vi kallar för mångkulturella samhället? Jag hoppas verkligen inte det. Men med tanke på att SMR ( svenska motståndsrörelsen) tydligen ska ha en demonstration där nu på Lördag kl 13 mot just det mångkulturella så börjar jag fundera..

5 comments on “Demonstration mot mångkulturen, i Emils idyll.

  1. Dr. Thomas Jackson
    19 maj, 2012

    SMR protesterar mot gruppvåldtäkter, varför är det fel, de fanns inga före mångkulturella samhället möjliggjorde det, detta har inget med etnicitet att göra, det handlar om kultur, en ond kultur som tillåter allt. Svenskar förstår inte detta. Jag anser faktiskt att islam har betydligt sundare inställning till våldtäkter än svenskar- alltså de är oacceptabla under alla omständigheter.

  2. conny
    19 maj, 2012

    ”tänka på Emil och hyss” säger du. Jag tycker man ska resa en minnessten som påminnelse om hur det kan gå om man inte tänker efter före innan man röstar. Precis som Auschwitz är en påminnelse om hur det kan gå om folket inte tänker efter innan de sällar sig till pöbeln.

  3. conny
    19 maj, 2012

    För undvikande av eventuella missförstånd så vill jag poängtera att jag är så långt från att vara rasist som någon kan vara. Det jag vill ha sagt är att folk måste inse var och vad problemen består i, annars kan vi aldrig lösa dem. Det hela är enkel matematik, vi vill bara inte inse det, utan lever i nån sorts utopisk fantasivärld som aldrig kommer att fungera i verkligheten.

  4. Klas Johnsson
    19 maj, 2012

    Nationalisterna påstår sig stå för ”trygghet” och tradition. Själv bodde jag i denna idyll i slutet av 90-talet men flyttade därifrån just pga att det lilla samhället började förstöras pga aggressiva och stökiga nynazzar som vrålade och skrek slagord och spelade hög musik mitt i nätterna och var allmänt hotfulla mot omgivningen. Att vanligt folk blivit rädda för att gå ut i Mariannelund förvånar mig inte det minsta. Gruppvåldtäkten som skedde är naturligtvis förfärlig och alla inblandade bör få ett mycket långt straff alt. utvisning ur landet. Men att ge sig på oskyldiga invandrare pga vad några invivider gjort och dra alla invandrare över en kam på det sättet är jävligt overkill, det borde även nationalisterna inse.

  5. conny
    20 maj, 2012

    Att demonstrera för/mot något är inte att ge sig på någon, och det här handlar väl om demonstrationen?! Att kalla folk för ”nynazzar” är ett konstigt sätt att ta sig an ett problem. Om man vill förstå människors reaktioner, så måste man ta reda på vad det är som får folk att reagera som de gör. Begås gruppvåldtäkter av en viss sorts människor, så finns ju problemet inom den specifika gruppen, och då är det förenligt med all logik att fokus sätts på den gruppen. Vill man lösa problemet med den gruppen så sätter man inte fokus på, och slår ner på effekterna av gruppens handlingar.

    Om jag har översvämmning i mitt hus pga en öppen kran, så ger jag mig inte på den som försöker stänga kranen med motiveringen att det är bra med vatten. För att fortsätta liknelsen med vänsterns sätt att lösa problem så hoppar de på den som försöker stänga kranen, och kallar honom vattenhatare. De bryr sig alltså inte om vad vattnet ställer till med. Problemlösaren blir den skyldige medan vattnet forsar in.

    För att lösa problemet med översvämmningen så är det enklaste och effektivaste sättet att stänga kranen. Sen kanske man behöver en viss ”luftfuktighet” och då kan man öppna kranen en aning, samtidigt som man ser till att vattnet som kommer är friskt och rent. Svårare än så är det faktiskt inte att lösa problem, men det förutsätter att man skruvar på hjärnan och släpper lös de elektrokemiska impulserna. Alternativet är att vi fortsätter vara det utskrattade lilla extremistlandet uppe i norr.

Kommentera

Information

This entry was posted on 17 maj, 2012 by in Okategoriserade.
