Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

Nordisk Ungdom bryter med den nationalistiska rörelsen

Som många av er märkt så har jag sista tiden skrivit ganska mycket om organisationer som tillhör vad vi kallar extremhögern. En benämning som många anser är felaktig, då deras politiska åsikter faktiskt är mer vänster än höger. Jag väljer ändå att fortsätta att kalla dem för extremhögern eftersom det är ett fack som alla vet vad det innebär. Däremot är det intressant att se hur olika man resonerar och agerar inom själva rörelsen. Några som skiljer sig en hel del är ungdomsförbundet Nordisk Ungdom (NU) vilka ej ska blandas samman med Nationella Ungdomsförbundet som står närmare SvP men var från början en del av Nationaldemokraterna (ND)

Jag har haft tur och kommit i kontakt med väldigt många trevliga människor inom den här rörelsen. Den nationella. Ja, jag skrev trevliga, för det är vad alla dom jag har kontakt med är. Även fast vi flera gånger varje dag hamnar i åsiktskonflikter.

Nordisk Ungdom skiljer sig som jag sa från den resterande rörelsen. ( Tillägg: Då många har reagerat på att det uppfattas att resterande del av rörelsen är våldsamma av sig så vill jag bara påpeka att fler organisationer är helt emot våld i sina PP) Man är helt emot våld som medel, men är väldigt mycket för aktivism på gator och torg. Jag kan ibland faktiskt inte avstå från att tycka att de har en viss poäng men framförallt glimten i ögat.

Ett exempel på detta såg vi den förra helgen då man helt fräckt bytte ut en EU-flagga mot den svenska utanför Stockholm Stads statshus. Anledningen till detta var att man tyckte det var skamligt att Stockholm stad inte ansåg sig ha råd med en flagga. Även om det mer handlade om kostnaden för att hissa och sänka flaggan varje dag.

Även på 1 Maj då man i Eskilstuna hade kravaller så utförde Nordisk Ungdom en hel rad med aktioner i Västerås. Inte en enda negativ rubrik om det vad jag har sett. Man tände sina brandgula facklor (som är deras färg) och man dansade hardbass. Detta är NU fysiska insatts istället  för våld, dock har just hardbass blivit synonymt med den högerextrema rörelsen runt om i Europa och ses inte som något positivt från dem som jobbar emot dem.

 Provocerande som få är dom, ett exempel på det är detta klipp som visar när NU besöker ett hem för ensamkommande med nallar och leksaker till barnen.

För att återknyta till min inledning och det som är syftet med att jag skriver om NU just idag. I går (maj) gick Patrik Forsén ut med ett vad jag kallar för nyhetsbrev där han verkligen satte ner foten och visade vart NU hör hemma. Man tar helt avstånd från den resterande nationella rörelsen.

För mig som utomstående är detta intressant eftersom man nog gärna vill tro att är man bara en del av den högerextrema världen så håller alla sams. Vilket inte alls stämmer. Inte i detta fallet åtminstone. Nu handlar det ju inte om osämja utan politiska ställningstagande. Det är stor skillnad.

Så här skriver Patrik Forsén om det på sin blogg:

Ställningstagandet för Sverigedemokraterna är en del av en övergripande strategi vars ena mål är att helt distansera oss från det som kallas för den nationella rörelsen. Vi vill istället bygga en helt självständig utomparlamentarisk plattform. 

Jag blir så klart nyfiken och ber Patrik Forsén att utveckla sin tanke lite längre.

Den nationella rörelsen har under en lång tid fungerat som en subkulturell ankdam. Vår syn på demokrati och på hur arbetet för ett fritt Sverige ska se ut skiljer sig på många punkter från grupper som traditionellt anses vara en del av den nationella rörelsen.

Vi ser oss främst som en avknoppning på SD, delvis via ND, och saknar den tradition som nationalsocialister, eller post-nationalsocialister bygger sin verksamhet kring. Därför anser vi oss inte vara, eller ha viljan att tillhöra, den nationella rörelsen. Vi bygger istället en självständig rörelse som står helt på egna ben, med en restriktiv syn på samarbeten med andra organisationer. Samtidigt stöder vi SD och deras parlamentariska arbete.

Vår organisation arbetar däremot utanför parlamenten, eftersom det är där den egentliga makten finns och där människor är i störst behov av hjälp. Parlamentarismen ger utrymme för inskränkningar i demokratin och vi strävar efter ett systemskifte där direktdemokrati och folkstyre ersätter den politiska oligarkin.

Är Nordisk Ungdom nytänkarna som kommer att visa vägen för hur nationalismen kan accepteras av allt fler än idag? De är inte en sluten och lite mystisk rörelse, de är nationalister och de hymlar inte med sin etnopluralism. De är aktiva och tror på socialt umgänge. Ett projekt de har för det kallas för Stacken, och är vad jag har förstått en samlingslokal för medlemmarna där man har allt från föreläsningar till pub-kvällar.

För mig känns NU som ett fredligt gäng, men ändå tillräckligt hårdnackade för att tilltala ungdomar idag. Något gör de rätt eftersom de faktiskt växer ganska bra.

Hur det ser ut i de andra nationalistiska ungdomsförbunden vet jag inte så jag säger inte att NU är större eller mer populära än vad andra är. Jag ser dock ett innovativt och påhittigt förbund som tar plats.

Jag tror aldrig att jag haft en diskussion med NU:s medlemmar som vi varit överrens om. Vi har käftats om aborträtten, ensamkommande och en mängd andra ämnen. Men vad jag kan säga är att jag aldrig förr träffat på så många trevliga och väluppfostrade unga som kan diskutera dessa hårda frågor och få motstånd men aldrig tappa fattning. Aldrig har jag mötts av otrevligheter eller glåpord. Som tyvärr är ganska vanligt i denna debatt, oavsett om man pratar politik med en sosse eller en SD-anhängare på Twitter.

Eftersom jag av erfarenhet vet att det finns element som inte förstår att man kan vara trevlig och även positiv mot människor och grupper man politiskt står väldigt långt ifrån så vill jag vara tydlig med att jag på intet sätt sympatiserar eller stödjer den högerextrema rörelsen. 

Vad beror det på att våra ungdomar idag söker sig till den här typen av förbund?

Vilket behov fyller de? Har samhället någon roll att spela i den utvecklingen vi ser? Jag hävdar att den nationella rörelsen inte är på nedgång, även om den inte exploderar över en natt så som vi fick se den göra i Grekland.

Frågan vi bör ställa oss är ganska enkel: Varför?

Avslutar med ett litet klipp på vad Hardbass är för något, om nån missat det 😉

Annonser

40 comments on “Nordisk Ungdom bryter med den nationalistiska rörelsen

  1. Paul Lången Borstam
    10 maj, 2012

    Hmmm. I filmen där grabbarna vill ge bort nallar till de stackas små barnen ser man tvåm av barnen stå ute och röka. Men, är de inte under 18 år? Då är det ju olagligt att sälja ciggaretter till de små liven. Vem kan göra en sån sak? Varför ät det tillätet att röka där över huvud taget?

  2. blofeldt
    10 maj, 2012

    Visst är dom som du och vissa andra kallar för högerextrema socialister och hör hemma i vänsterträsket. Läs deras partiprogram (ND och SvP) så ser du själv. Förstatligande av bankerna är en viktig punkt, för då får man också kontrollen över företagen.

  3. Maud
    10 maj, 2012

    Blofeldt: Det är inget fel på att förstatliga banker. Det är bättre för den nationella ekonomin på alla sätt.

  4. Pingback: Nordisk Ungdom: ”Den nationella rörelsen är en subkulturell ankdamm” | Nationell.nu

  5. bittergubbe
    11 maj, 2012

    @blofeldt
    Så länge som bankerna ej bär sina förluster själva utan ropar på skattebetalarnas pengar så fort det börjar knaka i fogarna så är det lika bra att förstatliga fullständigt.

    Man kan inte ha en fot i kapitalismen när det går bra, och den andra i socialismen när det går dåligt. (Kapitalistleken med, kapitalistleken tåla)

  6. Fabian
    12 maj, 2012

    Nej nu får ni sluta försöka få de här grupperingarna till någonting annat än vad de faktiskt är. De är höger. Vänsterns syn på samhället utgår ifrån att det finns en konflikt mellan de som arbetar och de som äger produktionsmedlen (kapitalisterna). Det är själva fundamentet/grundbulten/axiomet som hela vänsterns analys vilar på. Den konflikten existens eller relevans förnekar högern (från den socialliberala folkpartisten till den mest aggressiva nazisten) och grundar sig istället på olika former av korporativism. Vänstern och de här grupperingarna kan alltså inte vara längre ifrån varandra.

  7. Fabian
    12 maj, 2012

    och SD är extremhöger

  8. conny
    12 maj, 2012

    SD extrem?? Vad lever du i för värld, kommunistvärlden?

  9. Fabian
    12 maj, 2012

    Jag lever i samma värld som de dryga 94 procent som inte röstade på de xenofobiska extremisterna i SD. Är det kommunistvärden?

  10. conny
    12 maj, 2012

    SD är det enda demokratiska partiet som Sverige haft på decennier. De övriga 7 partierna är samma förljugna smörja som de alltid varit, och är man så lättindoktrinerad som du, så förstår jag att du röstar på dem. Tänk att man ska behöva vara småskolelärare för vuxna människor!

  11. Fabian
    12 maj, 2012

    ”SD är det enda demokratiska partiet” och alla vi andra 94% som inte inser det är har blivit ”indoktrinerade av förljugen smörja”… Jag tror inte ens en minoritet av de som röstade på SD skulle ställa upp på den beskrivningen av verkligeheten. Det du kommer dragande med är samma konspiratoriska tokerier som vilken annan sekt som helst tungotalar om när de börjar känna sig ensamma om att ha ljuset, eftersom den stora massan är för indoktrinerade eller korkade för att ha kunna se igenom ”Matrix” – Lycka till med foliehatten

  12. conny
    12 maj, 2012

    Om du bor i Sverige din foliehatt så kan du väl inte ha missat vart landet är på väg eller? När du kallar SD för ”xenofobiska extremister” så avslöjar det att du inte har en aning om vad du talar om. Är man främlingsfientlig om man vill ha en fungerande och ansvarsfull invandring? Du tycker alltså att det är ett bra samhälle som 7-klövern skapat, med en brottsutveckling som vi inte sett maken till. Du tycker det är bra med ett parallellsamhälle där invandrarna bor i enklaver. Du tycker det är är bra att Regeringen motarbetar all form av integrering. Inte ens invandrarna håller med dig. Du är antagligen en gammal kommunist som vägrar att se sanningen. Vakna upp nu och ta av foliehatten, det är aldrig försent.

  13. conny
    12 maj, 2012

    Det är pga såna som dig som Sverige är en demokratur. Ni ger 7-klövern makt att åsidosätta demokratin i Sverige, och mörka allt vad sanning heter. Dina åsikter skulle passat bra i fd Sovjetunionen, där hade du varit hedersmedlem i partiet.

  14. Fabian
    12 maj, 2012

    Nu är det ju inte bara jag utan över 94% av sveriges röstberättigade som inte håller med dig och SD. Det finns hur mycket statistik som helst att gräva i som motbevisar alla SD:s försök att göra invandrade till kostsamma samhällsproblem. Men lita inte på mig, börja gräv själv. Jag hjälper dig lite på traven genom att ta integrationen som du verkade vara intresserad av, det råder nästan rörande samstämmighet i forskarvärlden om att anledningen till att grupper segregeras och slås ut är för att det läggs för lite resurser på de grupperna, det gäller svenskar och invandrare. Regeringen motarbetar alltså inte alls integreringen, de väljer att inte lägga ytterligare skattepengar på integration utan väljer istället att sänka skatten. Och, som jag sa, det är inte bara jag som tycker det här. Det gör drygt 94% av de röstberättigade svenskarna. Jag tror dessutom att det är väldigt få som av de som röstade på SD köper din konspiratoriska offerkofta. Du och SD är extremister, det visade du inte minst här där du hävdar att alla (Moderater, Folkpartister, Kristdemokrater, Socialdemokrater och Miljöpartister – alla i riksdagen) utom SD är ickedemokrater som lever i ”kommunistvärlden”. Man blir inte mycket mer extrem och världsfrånvänd än så.

    Foliehatten var det diminutiva epitet jag satte på dig – du får försöka hitta på något eget åt mig om du inte vill framstå som helt fantasilös och korkad

  15. Vikingen_SE
    12 maj, 2012

    Vad ska Hardbass vara bra för? De ser ju inte kloka ut.

  16. conny
    12 maj, 2012

    Det är sorgligt, SVT, SR, EXPO och den statliga pressen har lyckats pressa ner foliehatten så långt ner över huvudet på dig att ingen information om verkligheten tränger igenom. När man ger invandrarna särrättighet på särrättighet så motarbetar man integrationen. På vilket sätt är jag och SD extremister? Fast är man troende kommunist som du är ju alla demokrater extremister. Dina 94 % gällde 2010 när SD inte var ett riksdagsparti. Nu är uppskattningsvis över en miljon SD-anhängare, och fler blir det allteftersom sanningen kommer fram i alternativ media.

    Om du inte gillar epitetet ”foliehatt” varför drog du upp det då? Är det vikt för dig enbart? Personligen tycker jag epitetet passar alldeles utmärkt på diktaturförespråkare som dig.

    Lägg ner dina 94 %, verkligheten är en annan nu!

  17. Fabian
    12 maj, 2012

    Drygt 95% av sveriges röstberättigade är kommunister och ickedemokrater – Att du och de andra xenofoberna i SD driver den linjen är en sak som gör er till extremister. Det visar att ni har vänt på demokratibegreppet och att ni inte är annat än en samling lallande sekt-tomtar.

    Det jag tycker är pinsamt med att du använder ”foliehat” är för att du gör det i inlägget direkt under jag kallar dig för det. Du gör bara bort dig när du visar hur fantasilös och korkad du är. Det har jag redan skrivit. Att du sedan kallar någon som driver samma åsikt som drygt 95% av befolkningen visar att du inte vet vad som menas med begreppet, men det säger mer om din kackiga allmänbildning än din usla fantasi

    Du har rätt. Verkligheten är en annan än 2010. Jag var schyst när jag använde valresultatet och skrev att drygt 94% tycker att SD har fel – Verkligheten är att SD idag har tappat 1 procent sedan riksdagsvalet 2010. Men eftersom du hade invändningar på att jag använde gamla siffror så ändrar jag mig givetvis och håller mig till hur det ser ut idag . Färre och färre går på SD:s extremistdynga. Drygt 95% av väljarna kan idag inte tänka sig rösta på er. De troliga att av de 4,7% som faktiskt kan tänka sig göra det, är det bara en extrem minoritet som har samma bakvända syn på demokrati som du.

    • Daniel
      15 december, 2014

      Hej,

      Tänkte bara höra hur du ser på dina uttalanden idag, när SD får uppåt 18% i ett antal mätningar?

  18. conny
    12 maj, 2012

    Det spelar ingen roll hur stora skygglappar du försöker förse Svenskarna med. Du och andra antidemokrater är genomskådade för länge sen. Ett exempel på din naivitet är att du tror på institutens mätningar. Har det undgått dig att demokratiska SD-anhängare jagas av infantila vänstermuppar, av vilka du är en, och därför inte gärna uppger vem de skulle rösta på om det vore val i dag?

    Att du tycker det är pinsamt att jag använder ditt eget epitet ”foliehatt” glädjer mig. Folihatt är det som våldsbejakande vänstermuppar brukar använda mot dem som inte har samma åsikt som dem själva. Ja, jag är fantasilös och korkad nog att tro på demokratin som grund, i motsats till dig som vill ha ett kommunistiskt samhälle av kubamodell. Lenin är antagligen din store idol, eller är det stalin?

    Jag har diskuterat med många meningsmotståndare, men sällan har jag träffat på någon så töntig och barnslig som du. Vem försöker du lura? 😀

  19. Camilla
    12 maj, 2012

    Jag tycker så klart att det är trevligt att min blogg lever tack vare er, men ingen av er som har nåt att säga om Nordisk Ungdom? Förstår inte riktigt hur ni trillade in på SD 😉

  20. conny
    12 maj, 2012

    Jag har inte följt Nordisk Ungdom så noga, men av det jag sett så har de agerat på ett (enligt mig) bra sätt, och med glimten i ögat. Men som sagt, jag har inte följt dem så noga så min kunskap om dem är ringa.

  21. Fabian
    12 maj, 2012

    Den demokratiskamodellen i Sverige är ett styrelseskick där makten utgår från allmänna och fria val. Där majoriteten av de röstandes vilja vinner över minoriteten. Drygt 95% av de röstberättigade i Sverige tycker att SD har fel – Demokratiskt betyder det att ni har fel. Att du och dina sektvänner sedan försöker få det till att folket som är fel, att folket är ickedemorater och kommunister, eftersom de inte tycker som ni, hjälper inte. I en demokrati förlorar den som får minst röster – det är ni. Ni förlorar. Ni har fel. Folket har talat. Med över 95% majoritet har svenska folket sagt att de inte vill ha med er att göra eftersom ni är xenofoba extremister. Ni går bort. Det är så demokrati funkar. Inte tvärt om.

  22. Fabian
    12 maj, 2012

    Jag tillhör den dryga 95% av den röstberättigade delen av befolkningen som inte vill ha något med SD att göra. Du en tillhör en liten extremistsekt som hävdar att alla som inte tycker som dom är ”antidemokrater och kommunister”. I en demokrati är det majoriteten som bestämmer, det betyder att jag har rätt och du har fel. Du förlorade, jag vann! Du är en extremist som ogillar demopkrati, jag är en demokrat som, ogillar extremister som dig. Och jag är inte ensam. Jag har över 95% av befolkningen bakom mig, som tycker precis lika illa om SD:s xenofoba extremism som jag. Och demokratiskt har jag rätt och du har fel.

  23. conny
    12 maj, 2012

    Du är bara en liten töntig kommunist som vill ha ett totalitärt samhälle. Du har inte rätt på en enda punkt. Den enda ”demokrati” som du förstår är gatans parlament, när du får vara med och kasta sten på demokratiska demonstranter. Du upprepar dina 95% som en papegoja, precis som den lille pajas du är. 😀
    När 7-klöverns stöd är nere på 50% får du väl upprepa det också i oändlighet din dåre…hahahahaa 😀

  24. Fabian
    12 maj, 2012

    Fast det spelar ingen roll vad du tycker. Drygt 95% tycker som jag. Drygt 95% tycker att du och SD är xenofoba extremister. Drygt 95% vill inte ha med er att göra. Du förlorar, jag vinner.

  25. conny
    12 maj, 2012

    Du är sjuk! Jag kan med ganska stor säkerhet säga att du lider av borderline. Du har en instabilitet i din personlighet. Dina känslomässiga problem visar sig i att du inte mår bra om du inte får sista ordet. Sluta kasta sten på folk så kommer du att må mycket bättre.

  26. Fabian
    12 maj, 2012

    Fast det är fortfarande så att drygt 95% tycker precis som jag. Vi gillar inte dig och SD. Vi har rätt, du och din extremistsekt har fel. Jag vinner, du förlorar.

  27. bittergubbe
    12 maj, 2012

    Nja, Fabian, trots mantrat 95% så är jag benägen att tro att alla dessa inte tycker precis som du.
    Min fru tex röstar på annat parti, men hyser samma inställning som mig i många av Sd,s frågor. Och hör och häpna, hon gillar faktiskt mig! och våra andra Sd vänner med!

    Sen har vi detta citat:
    ”grupper segregeras och slås ut är för att det läggs för lite resurser på de grupperna”

    Resurser resurser! hur mycket resurser skall kastas in i detta svarta hål egentligen?

    Hur mycket resurser förväntar du dig att Japan, Dominikanska republiken, eller Egypten skulle lägga på dig om du flyttade dit?

    Skulle du sätta igång att leva Djävulen i ditt nya land om inte ”resurserna” passade herrn?

  28. conny
    12 maj, 2012

    Fabian, hela ditt resonemang bygger på att SD är extremistiska, men du kan inte ge ett enda exempel på vilket sätt de är extremistiska. Frågan är viktig för det säger mycket om hur du tänker. Svara på det i stället för att säga att du vunnit. Du kan inte vinna nåt genom att upprepa påståendet att 95% tycker som du. Jag ger dig en ärlig chans, så slipper du göra bort dig fullständigt.

  29. fm
    12 maj, 2012

    För att majoriteten röstar på sjuklövern betyder det inte att det är rätt väg att gå. Hur många människor är insatta i politik egentligen och gör ett aktivt val, där de vet vad de röstar på? Många människor röstar på det som känns bekvämt och politiskt korrekt, så att de slipper se sig om när väljer ut röstsedlarna i röstlokalen. Vissa kanske går så långt att de rentav väljer en röstsedel på måfå eller väljer det parti som har finast symbol. Välkommen till ”demokratins” verklighet!

  30. conny
    12 maj, 2012

    Jag tror också att många röstar på ”sitt” parti av gammal vana utan att vara medveten om att verkligheten förändras. Många äldre har inte dator t ex utan får sina nyheter från SVT:s och gammelmedias vinklade ”sanningar” osv osv. Jag är säker på att propagandamaskineriet fortfarande har majoriteten av Sveriges befolkning i sitt garn, särskilt de äldre. Tyvärr är det svårt att nå fram med upplysning till äldre människor som saknar dator, och som tror att ”allt är som förr”. Icke desto mindre är det av största vikt att jobba för att relevant information når ut till så många som möjligt, då det gäller vårt lands och våra barns framtid.

  31. Fabian
    13 maj, 2012

    Det är fortfarande så att drygt 95% tycker precis som jag. Vi vill inte ha med SD att göra. Extremistsekten SD har fel. Jag vinner, du förlorar.

  32. Kattsvans
    13 maj, 2012

    Verkar vara ett återkommande temaför dej de 94%en Fabian….De 94% spridde sina röster både te höger å te vänster…Å ännu mindre spridde dom te Vänsterpartiet, det parti som du röstade på…Grattis te å stå lägre i % än Sd

    Vikken Tomte du är asså

  33. Fabian
    13 maj, 2012

    Exakt jag tillhör ju de här dryga 95% som röstade på allt mellan M till V, men som ändå hade det gemensamt att vi var motståndare till SD-sekten. Du vet, de som inte vill ha något med extremisterna att göra. Vi är den stora stora majoriteten som har rätt. Jag vinner, du förlorar

  34. Vikingen_SE
    13 maj, 2012

    Grattis Fabian, du och dina 95% vinner! Men Sverige kommer ni förlora, fast det bryr väl du dig inte om, så länge DU vinner.

  35. Vikingen_SE
    13 maj, 2012

    Just ja, glömde ju en sak. Det är ju inte ens politikerna som styr Sverige. http://undermattan.blog.com/2012/04/23/juholt-avslojar-sverige-styrs-inte-av-politiker/

  36. NU gör väl ännu en utflykt i alla de varianter av modern fascism/nationalism/rasism/etnopluralism/antisemitism/counterjihadism/essentialism som förekommer nu för tiden.
    Det påminner faktiskt i nån mening om den yttersta svansen på 70-talsvänstern, där det bildades nya sekter stup i kvarten. OFta ligger nån personkonflikt bakom och så kletar man på nya ideologiska bålverk.

    Finns nog inte kvar om fem år. Det är ju stor omsättning på grupper och ”ideologier” utanför SD . Deras utomparlamentariska ställningstagande hintar ju klassisk neonazism/mussolinifascism.

  37. Pingback: Nordisk Ungdom väljer väg « Joakim Larssons blogg

  38. Pingback: Att inte demonisera oliktänkande är en tuff nöt. « Tankar åt alla håll & kanter

  39. Pingback: Har Expressen öppnat Pandoras box? | Tankar åt alla håll & kanter

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Information

This entry was posted on 10 maj, 2012 by in Okategoriserade.
%d bloggare gillar detta: