Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

När kåtheten styr

Idag är det 1 Maj. En dag som för mig betyder väldigt mycket. Ända sedan barnsben har jag stått vid vägkanten och känt pirret i magen som kommer per automatik då fanbärarna kommer tågandes. Mycket har förändrats sedan jag var en liten skitunge och stod där och höll min pappa krampaktigt i handen, till idag 30 år senare. Men min kärlek till arbetarrörelsen har inte förändrats, även som den har förändrats.

Idag var det meningen att jag skulle ha varit i Eskilstuna för att kolla in Svenskarnas Parti (SvP) och Nationell ungdoms (FNU) 1 Maj demonstration. Men på grund av flera olika faktorer så kunde jag inte vara där. Jag ville inte dit för att jag delar deras åsikter, däremot ville jag höra vad de har att säga. Jag ville se hur den förväntade motdemonstrationen skulle te sig och jag ville se polisens agerande.

Tack och lov så finns Twitter.

Som alltid vid hårda sammandrabbningar är den objektiva sanningen som man får från helhetsperspektiv i princip omöjlig av få. Alla som rapporterar ser ju en ganska begränsad bild, men när man följer ganska många på samma plats så klarnar bilden lite tydligare.

Att det skulle bli stenkastning var inte oväntat. Minst en fick köras med ambulans till sjukhuset efter att ha fått en sten i huvudet.

Det är med andra ord livsfarligt att kolla på en demonstration om vänstergänget dyker upp.

Sagt av mig, som inte alls delar nationalisternas syn på världen eller människor.

Hade SvP fått vara i fred hade inget bråk uppstått. Men tack vare dessa engagerade och fredsälskande ungdomar/äldre så blev det ett riktigt upplopp av mindre dignitet.

Bra där för den allmänna säkerheten och kostnaderna för polisen.

Jag blir inte alls imponerad av dessa motdemonstranter. De är ett hot mot demokratin. För like it or not, vi lever i en demokrati där samma regler gäller för alla.

Börjar vi göra undantag så är vi farligt ute.

För varje gång den fredsälskande vänstern dyker upp med sina gatustenar så växer mitt försvar för dem som jag åsiktsmässigt är emot.

Paradoxalt så det förslår mina vänner.

Vad är syftet egentligen?

Kåtheten på att slåss verkar vara starkare än förnuftet.

Om man lät dem man vill ta avstånd emot få ha sina möten i fred så vinner man mycket.

Dels värnar man om demokratin, man ger dem inga sympatier tack vare att man själv kastat första stenen. Man kan sen ha egna möten där man för fram sina egna åsikter om vad man anser om den nationella rörelsen. Och människor lyssnar. Människor slipper vara rädda.

Att låta bli att gapa och slåss, att värna demokratin är inte samma sak som att man låter nazister eller högerextrema få stå oemotsagda.

Faktiskt.

Nu gjorde dessa människor exakt så som SvP hade hoppats på. Agerade våldsamt. Bra där.

En annan sak som är farligt med dessa våldsaktioner är att polisen stressas upp, ofta kan jag tänka mig att de varit oförberedda. Man måste försvara linjerna för att haveri av säkerheten inte ska inträffa.

På bekostnad av den vanliga allmänhetens säkerhet visade det sig idag enligt ögonvittnen på plats.

En handikappad man ska ha blivit omkull knuffad av polis, vanliga förbipasserande ska ha möt på patrull av polisen. Som om de var farliga och ett hot.

Men så klart de blev en del av hotbilden för polisen. Hur skulle de kunna avgöra vilka som tillhörde kåtnissarna i stenkastgänget och vilka som var vanliga förbipasserande?

Även om ursäkter finns, så ska man inte ursäkta polisens beteende vissa stunder idag. Om ögonvittnenas berättelse stämmer.

Jag kommer senare i kväll lägga till en länk till en film som tagits av en annan bloggare på plats.

Då kan ni själva avgöra vad ni anser.

Men som sagt. Nästa gång, lyd ett råd från en gammal kärring:

Lämna kåtheten hemma tillsammans med gatustenen. Boka egen demonstrationstid, öppna munnen, använd argument istället.

5 comments on “När kåtheten styr

  1. Pingback: Åtta till sjukhus 1 Maj | blogghelvetet

  2. Parfym allergiker
    2 maj, 2012

    Jag var nere på centrala torget när det startade igår. Då allt började så blev jag och mina kompisar nyfikna på vad det var som hände längre ned, eftersom folk skrek. Det var när vi närmade oss som vi insåg att det inte alls var någon olycka, utom bara Nassar mot vänstern.

    Efter att ett bloss flugit förbi rätt så nära mig och mina vänner. Fick min kompis lite panik och började springa hem. Så hon och hennes väninna röde sig närmare oroligheterna, då det var åt det hållet hennes lägenhet låg. Då jag bor åt samma håll valde jag att gå en omväg mot tågstationen och runt tillbaka till söder.

    Det vi fick erfara var. Min kompis ligger på sjukhus på grund av våld från polisman. Jag blev utfrågad i 2 timmar på grund av den färdriktning jag tog. ”Såg lite misstänksamt ut att du rörde dig så snabbt mot centralen”. Så nej jag är inte nöjd med polisernas insatts. Men jag är främst arg på Vänstern, visst är jag inget för nationalisterna men våld föder bara mer våld.

  3. Camilla
    2 maj, 2012

    Men usch så hemskt! Jag hoppas verkligen att din kompis inte är allvarligt skada.

    Och tack för att du bekräftar det som jag hört berättas, jag hoppas på att kunna länka till andra som berättar om hur det var på plats.

    Håller fullständigt med dig att våld föder våld. Man kan inte klä sig i godhetens kappa om man samtidigt är den som står för våldet som drabbar oskyldiga.’

  4. Enligt andra uppgifter tycks även SvP ha tagit med sig en del ammunition till platsen, i form av flaskor och annat. Väldigt svårt att i efterhand bedöma vem som gjort sig skyldig till vad.

    När det gäller att döma mellan pappskallar på respektive sida känns det lite som att försöka bedöma vilken av två huligangäng som startat bråk på en fotbollsarena, så jag nöjer mig med att konstatera att det verkar finnas gott om nötter på båda sidor.

    Å andra sidan:
    ÄR man antirasist och vill stå upp för mänskliga rättigheter, demokrati och annat fint, har man en förbannad jävla skyldighet att vara BÄTTRE än genomsnittliga skinheads. Jag tycker det går utmärkt – till och med är önskvärt – att motmanifestera vid varje tillfälle politiska demonstrationer hålls, MEN det ska ske på ett sätt som är förenligt med det budskap man själv vill stå för.

    I det läget går stenkastning och annat crap bort. Svårare än så är det inte.

    Vad gäller polisens agerande verkar det vara mycket sånt som går nu. Jag ser fram emot att se mer videoupptagning från platsen, men får medge att jag har en föraning redan nu om att jag inte kommer att gilla det jag ser.

  5. Camilla
    2 maj, 2012

    Självklart hade de med sig det, något annat vore konstigt eftersom bara den lättlurade inbillar sig att de trodde det skulle bli en fredlig demo. De, precis som SD, vet hur man gör för att skapa rubriker och uppmärksamhet. Det är just detta som är irriterande att motdemonstranterna aldrig lär sig. De är ju bara brickor i ett spel.

Kommentera

Information

This entry was posted on 1 maj, 2012 by in Okategoriserade.
