Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

Sverigedemokraterna stödjer EU

Att DLD (datalagringdirektivet) skulle gå igenom var nog väntat av oss alla. Även om man in i det sista hoppades på at våra riksdagsledamöter skulle ha integritet nog för att stå emot EU i en sådan här viktig fråga. För svenska folket har de garanterat inte bak i ryggen. Tyvärr var det bara 41 st modiga och hedersvärda ledamöter i vår riksdag som visade lite krut.

Däremot var det 233 stycken folkvalda som valde att gå med EU. De valde även att gå emot vad jag är övertygad om, majoriteten av vår befolknings vilja i frågan. Skulle jag ha fel och det är ett rätt beslut våra folkvalda tagit så kan jag lika gärna ge upp.

Vad som däremot förvånar mig väldigt mycket, och som borde förvåna och uppröra andra ännu mer, är att Sverigedemokraterna fegade ur och la ner sina röster.

Jag var övertygad om att de skulle rösta Nej. Eftersom de är kritiska till EU och det är en av de frågor som de fått väljarnas förtroende på. De anser ju att EU inte ska styra och ställa över vårt land, och våra beslut.

Förvisso är de positiva till datalagring om det stannar inom Sveriges gränser. Det i sig är anmärkningsvärt, fast föga förvånande då man vill ha ett övervakningssamhälle. Men när ett så starkt EU-motståndsparti väljer att indirekt rösta JA till en lag EU satt upp så tror man inte att det är sant.

Komiken tar överhand.

Inser Sverigesdemokraternas väljare vad deras nedlagda röster innebär? Det är ett JA, ingenting annat. De röstade i tysthet för att all vår mejltrafik, sms och likande ska få sparas för att myndigheter ska kunna få tillgång till det om de så önskar.

Deras nedlagda röster innebär ett svek mot alla dem som gav SD sin röst för att man inte vill vara med i EU.

Inser Sverigedemokraterna att de kanske har begått ett av sina största misstag idag? Eller tror de att deras väljare skiter i att de är ett kålsuperiparti och glömmer bort denna “lilla” fråga och tröstar sig med Kent Ekeroths hets mot islam?

Jag hoppas ju på att partiets sympatisörer inser allvaret i denna omröstning och tar sig en funderare på hur det är ställt med sin egen integritet.

SD har visat sig vara ett tomt skal, likaså har 233 riksdagsledamöter visat att de inte förstår allvaret i DLD samt skiter i människors rätt till integritet.

Jag vill bara säga God natt just nu.

5 comments on “Sverigedemokraterna stödjer EU

  1. Tycker också att de skulle röstat emot istället för att lägga ned sin röst. Men som det parlamentariska läget är spelar det ingen roll vad de röstade på eftersom deras eget förslah blev nedlagt, men de markerade ändå genom inte en enda röstade med JA sidan.

  2. 1056
    21 mars, 2012

    Men… om det inte spelade någon roll hur de röstade… varför gladde de då inte sina väljare genom att rösta som deras väljare sagt till dem att göra?
    Verkar som att skjuta sig själva i foten och visar dessutom på vilken ryggrad SD har.

    Inte på något vis några vindflöjlar eller kapp-vändare. 😉

  3. Camilla
    21 mars, 2012

    @ceasar Jag vet att du är smart och insatt, därför vet du också att jag har rätt när jag påstår att man faktiskt röstade Ja genom att inte markera klart och tydligt med ett Nej.

    @1056 Exakt…! Men av någon anledning missade man detta. ka bli intressant att få ta del av den argumentationen när den kommer.

    Intressant är att se hur sympatisörerna just nu försvarar SD:s taktik med näbbar och klor, medans deras aktiva medlemmar faktiskt visar ett missnöje, om än relativt tillbakahållet.

  4. Harlekin
    21 mars, 2012

    SD kan ju nu använda sig av DLD och FRA till att övervaka flyktingar och invandrare från MENA-länder.

  5. MetalHeadViking
    24 mars, 2012

    En sanning med modifikation. SD röstade egentligen emot DLD, men deras reservation slogs ut av Vs+MPs reservation.

    https://sverigedemokraterna.se/2012/03/22/sd-rostade-emot-datalagringsdirektivet/

    Partier har tydligen en tradition av att inte rösta på förslagen som de inte kom överens om med andra partier.

    Jag kan förstå att du är anti-SD. Då får du väl jaga dem. Jag jagar efter V då jag är anti-V. Och jag gjorde samma stora grej som du gör nu, när V la ner sina röster när det gällde att ge mer pengar till IMF. Så jag klandrar inte dig.

    Ville mest visa upp Vänsterpartiets hyckleri då jag blev utmanad av en vänsteranhängare som hävdade att V var de enda som röstade emot förslaget (vilket visade sig vara en lögn i alla fall).

    Men det här är tydligen en tradition inom Riksdagen att partier som inte kommer överens lägger ner sina röster då deras respektive reservation inte klarar av ”kontrapropositionen”.

    Sen kan man ha synpunkter på denna ”Riksdagstradition”.

Kommentera

Information

This entry was posted on 21 mars, 2012 by in Okategoriserade.
