Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

Mammor och journalister. Två saker att älska.

Idag har varit en riktigt trevlig dag om man ska basera det på vad som skett (sagts och setts) på olika social medier. Jag älskar ju Twitter för dess snabbhet och mångfald. Och som väntat var aktiviteten hög idag när man fick ett namn på den blivande partiordförande enligt VU för socialdemokraterna.

Har man följt drevet mot Håkan Juholt så hade man varit hundra på att den som skulle scoopa fram namnet först skulle vara Expressens lilla nyhetsiller Niklas “FLASH” Svensson. Men då han ligger på sandstranden i Thailand och får fotmassages av frun till Jämtins kusin så tar Västerbottens Folkblad chansen.

Och de gör det med sån bravur att jag har skrattat gott idag. För tror ni att denna enormt stora nyheten lades på första sidan? Hade Niklas “FLASH” Svensson nypt den hade Expressens pressar stått på med Caps Locken rakt igenom texten som så klart skulle vara på första sidan. Men inte VF, de flashade med nyheten om “Musen i bankomaten”

Man bara måste älska dem för det!

En annan grej som varit på tapeten idag jämte offentliggörandet av sossarnas nye partiledare är att media även denna gång använts sig av en mamma.

Jag reagerade starkt under Juholt-drevet då man ringde upp hans sjuka och gamla mamma för att få kommentarer. Hon hade inget med hans roll som partiledare att göra. Man tog ingen som helst hänsyn till hur allt detta påverkade henne. Hon är trots allt i första hand Håkan Juholts mamma. Inget annat.

Jag är därför minst lika reserverad över det faktum att man även denna gång ringde en mamma. Nu var ju det i och för sig ett samtal till en mammis som är oerhört stolt över sin son och tar inte illa upp av de skriverier som följde. Hon har snabbt blivit en liten kändis på nätet som en jädra go gumma. Helt klart. Så visste ser jag skillnaden i dessa båda fall. Och visst, journalisterna gör bara sitt jobb. Det är att snabbt som ögat få tag på uppgifter som någon kan styrka. Allt för att vara före konkurrenterna. Så är branschen. Jag förstår det.

Men bara för att jag förstår innebär det inte att det alltid är okej. Även inom journalistiken måste man ha någon form av gränsdragning. Vilket jag faktiskt tar för givet att det allra flesta redaktionerna har. Men de som är villiga att gå över lik för ett scoop ger jag inte mycket för.

Vad man lätt glömmer bort är att dessa människor inte är mediatränade. Som journalist har man ett moraliskt ansvar över hur reaktionerna för och emot den som uttalat sig kan komma att bli. En del säger att det är ett fritt val att prata med en journalist eller så slänger man helt enkelt på luren. Nu är verkligheten lite annorlunda. När det där samtalet kommer till en människa som är väluppfostrad och aldrig pratat med en journalist så lär det inte ske att någon lur slängs på. Istället inger journosen ett mycket gott förtroende och man börjar prata. Om saker man borde hålla tyst om. Men man kan ju aldrig för sitt liv tro att den där trevliga människan på andra sidan luren kommer att trycka exakt allt man säger. Man inbillar sig kanske att man bara småpratar..

Nu är det på just detta sätt man faktiskt får tag på nyheter. Jag säger inte att man inte får agera på detta sättet. Men jag får inget förtroende för journalistik som blandar ihop politik med privatpersoner som direkt saknar koppling till det som är den faktiska frågan.

Som just mammor.

Journosar får ju så klart arbeta exakt så som de vill. Allt för att vara först. Jag förstår det. Och säkerligen skulle inte ens jag vara så präktigt förnuftig och moralisk om jag satt på en redaktion och skrev för mitt uppehälle. Så visst biter jag min egen svans lite lätt. Men ändå.

Mammor till partiledare ska vara fridlysta.

Så med det sagt ska jag återgå till att göra det jag egentligen borde göra. Hitta en mamma att ringa för att få information om mitt senaste intresseområde: Anonymous och allt där omkring.

På återseende!

Ps! Missa för allt i världen inte att läsa detta: Länk Och missa inte att läsa om hur Expressens Thomas Matsson ser ner på alla bloggare och icke-redaktionella skribenter. (Länk)

Kommentera

Information

This entry was posted on 26 januari, 2012 by in Okategoriserade.
