Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

Varför pratet om könsbyte kan uppröra.

Det har pågått en het debatt sista tiden angående det faktum att Sverige fortfarande tvångssterilisera människor. En mycket viktig debatt anser nog de flesta. Hoppas jag åtminstone. Alla riksdagspartierna utom SD och KD vill verka för ett upphävande av denna lag.

Det handlar om  människor  är transsexulla. Alltså födda med ett kön som mankänner hela livet inte är rätt. Ett ämne som inte är så enkelt. Varken för de människor som lider av det eller många människor runt omkring. Så denna debatt är oerhört viktig. Men vi glömmer en sak. Det är orsaken till varför partier som SD och KD är emot det. Enklaste sättet är förvisso att demonisera dem och säga att de är stenålderstänkare och inhumana. Vilket jag håller med om, men jag förstår dem till stor del. Jag är också väldigt konservativ lagd i mycket även om jag tack och lov faktiskt kan sätta det åt sidan när det gäller människors rätt till värdigt liv.

För inte så längesedan så fick jag myrkrypningar i kroppen när man pratade om Prideparaden. Kunde inte för mitt liv förstå vitsen med att tvinga heterosexuella att se på översminkade och sexuellt utmanande människor som fick all medial uppmärksamhet under ett par dagar.

Satte mig ner en dag och funderade på vad det egentligen var med Pride som störde mig så. Jag har aldrig haft några som helst tendenser till homofobi, snarare tvärsom. Det första jag insåg var att tyvärr drabbas homosexuella av fientlighet på många olika sätt, jag tänkte inte på det eftersom jag själv accepterade HBT-människor utan att ens reflektera på det. Och vad är en parad utan glamour och överdrivenhet? Inte mycket, vad skulle t.ex. Rio vara utan just det? Grejen var insåg jag ganska snabbt att det fanns en enkel lösning på problemet, att acceptera att det låg hos mig. Att det var jag som helt enkelt är torr och trist och har en personlighet som inte var kompatibel med glitter och glamour. Varför skulle jag ha rätten att förneka homosexuella sin vecka per år? Var ju bara för mig att inte delta. Så enkelt var det. Idag, ja som ni förstår så ser jag på Pride med helt andra ögon. Känns väldigt bra när man vågar ta steget utan för sin skyddade konservativa vägg.

Väldigt mycket så här är det för konservativa människor när det gäller transexualismen. Man är rädd för det eftersom man inte förstår det och man tycker det är så fel. Man saknar förmågan att våga nyansera sitt tänkande och acceptera att vi är inte lika. Tyvärr är livet betydligt mycket tuffare för en del än för oss flesta.
Vi har en skyldighet att se till att underlätta för dem som inte följer det normativa. För alla människor har rätten att vara lyckliga.

Det som nog är det största problemet angående steriliseringen av transsexuella för konservativa människor är det faktum att de tror att dessa människor vill ha två kön. De ser framför sig en kvinna som byter kön till man och vips så växer magen och ut kommer en baby. Och det “stackars” barnet har fötts av en man. Otroligt onaturligt tycker många och oroar sig för barnet. Jag kan förstå den tanken. Helt klart.

Nu är det väl som så här att för de allra flesta inom denna grupp inte alls är intresserade av att ha två kön. Utan att få möjligheten att innan en operation kunna få spara sina ägg eller spermier för att senare, på medicinsk väg kunna bli förälder till ett biologiskt barn. Och att inte förglömma, så finns det inte något krav på att genomgå medicinsk behandling vid könsbyte. Man kan även göra det bara på pappret. Och varför då tvingas att sterilisera sig?

En rättighet som de fråntas i och med tvångssteriliseringen.

Jag tror att om man pratar mer om detta faktum så skulle allt fler som känner sig obekväma med könsbyten förstå situationen mycket bättre. Det är inte längre lika onormalt eller skrämmande om man förstår detta och vet om det.

För saken är den, när många pratar om att det kommer att bli synd om barnen som har en mamma som en gång föddes som pappa så glömmer man bort en viktig pusselbit. Det faktum att det är vi andra som bestämmer om det ska bli synd om barnet eller inte. Om vi sprider runt en bild av att det är sjukt och äckligt med könsbyten och det är missfoster som genomgår dessa så lägger vi per automatik en tung börda på barnen till dessa människor. Vi, inte mamman eller pappan som bytt kön. Vi gör det med våra fördomar. Detta måste vi alla tänka på. För det är samma med barn till samkönade, det är inte de som ger barnen en tuff uppväxt. Utan samma princip gäller där, det är omgivningen som sätter ribban för vad som ska vara klassat okej eller inte.

Är det något vi anser känns onaturligt och sjukt, så är den känslan okej. Så länge man behåller den för sig själv. Vi måste acceptera i ett modernt samhälle att alla är inte stöpta i samma form, och vi får lyckligare människor om vi kan se det större perspektivet. Slänga in mer nyanser. Låta andra människor få leva sina liv, passar det inte oss kan vi enkelt lösa det genom att låta bli att titta på Pridefestivalens TV-sändningar eller tänka på att många heterosexuella barn föds dagligen världen runt tack vare tekniken som finns för inseminering osv. På samma sätt kan transsexuella få egna biologiska barn. Och vad är fel med det?

Läs mer om detta ämne för det finns många kloka röster där ute, från människor som är betydligt mer insatt än jag.

 

3 comments on “Varför pratet om könsbyte kan uppröra.

  1. Maria
    19 januari, 2012

    När det gäller din avogdhet mot pride paraden så delar du den med en del homosexuella. Min bögkompis i göteborg hatar pridefestivalen han anser att den är helt översexualiserad och bara anspelar på sex hela tiden vilket ger homosexuella fel rykte då de oftast inte har sex med sin partner oftare än strejta par. Den har inget med hans liv som dataprogrammerare att göra och den representerar inte honom. Har han rätt att tycka så. Bara för att folk är översexuella i Rio måste de vara det i Sverige då?

    När det gäller tvångssteriliseringar så fattar jag inte varför en person som vill vara en man ändå vill ha en fullt fungerande livmoder? Jag är för gammaldags för att förstå det tydligen, och så fort man inte håller med sossarna så är man ju en mumie.

    • Camilla
      19 januari, 2012

      Jag kan inte svara på hur man tänker och känner som transsexuell. Man kan bara ha åsikter om hur man ser på det utifrån en själv. Det är väl därför det är så viktigt att låta dessa människor själva få avgöra vad som är rätt och riktigt. Och som jag skrev tror jag det är få som gör ett medicinskt könsbyte som vill behålla sina förmåga att kunna göra eller föda barn. Handlar mer om att kunna få rätten att spara ägg och spermier. Samt inte tvingas till sterilisering. Men återigen, det är bara vad jag tror.

  2. anonym
    9 maj, 2012

    vad vackert skrivet jag blir tårögd.

Kommentera

Information

This entry was posted on 18 januari, 2012 by in Okategoriserade.
