Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

När journalister trollar med sanningen del 2

Sen den dagen då jag lärde mig att läsa och skriva så har det varit min stora kärlek. I mina lådor finnas tusentals texter av olika sorter. Någon gång i tonåren så blev mitt intresse för nyheter och deras uppkomst väckt. Jag hade en släng av ambitionen att vilja bli journalist, men livet ville något annat. Däremot har jag aldrig slutat att älska ordens starka betydelse i skrift och inte heller nyheter från hela världen.

För mig är en duktig journalist lika viktig för mig som vad VM-truppen i hockey är för dig. När någon gör ett riktigt gräv och får cred för det blir jag lika glad å den personens vägnar som om det hade varit jag själv som gjort jobbet. Jag blir glad därför att jag får bevis på att någon ser till att jag får veta vad som sker här hemma eller i Sydamerikas regnskog.

Jag litar på att dessa människor ska ge mig rätt bild av verkligheten. Det är deras jobb.

Att förmedla riktiga nyheter handlar aldrig om den enskilde personen. Allt kretsar runt textens innehåll. Vi läser och vi tar in det som står, och många gånger så använder vi denna information för att ta ställning i någon specifik fråga. Eller så får vi veta att Elsa fyller 100 år och kan raskt skicka blommorna vi glömt bort. Nyheter är inte begränsat till stora löp eller scoop. Nyheter är allt från Elsas 100 årsdag till Lundin Oil affären.

Så många duktiga journalister det finns världen över, som aldrig syns men ändå påverkar oss så mycket. Vår länk ut i världen.

Tyvärr finns det de som drabbas av stjärnglansen. Helt plötsligt handlar det inte längre om att skriva riktigt bra och sanningsenliga texter, utan det handlar om namnet. Det är namnet under artikeln som ska sälja, inte texten. Och självklart ökar pressen på en stjärna att hela tiden leverera scoop. Gör man inte det så falnar snabbt stjärnglansen och någon annan het journalist ,som inte bryr sig så mycket om hur man fått tag på uppgifterna bara man får sina 15 minuter i rampljuset, kommer att ta ens plats.

Har man ett jättebehov av att få höras och synas ska man nog överväga att bli krönikör istället. Då kan man vända och vrida på uppgifter lite så som det passar en själv. Man kan ta sig rätten att ta ut svängarna på ett helt annat sätt.

För det är faktiskt som så, en journalist ska aldrig skapa rubrikerna. Han ska se till att ge sina läsare en korrekt och sann bild av verkligheten även om det går emot hans personliga åsikt.

Annars kan man ju som jag sa, bli krönikör. Eller göra som jag, skaffa dig en wordpressblogg. Man tjänar i och för sig inga sexsiffriga summor på att sälja sin domän eftersom man inte äger den. Men vinkla, vrida och scoopa när det inte finns scoop kan man då fritt göra.

Så här ser jag på journalisternas roll i samhället. Och jag är så glad över att få visar sig vara villiga att ge mig falsk bild av verkligheten.

Igår fick en s.k stjärnjournalist skämmas lite. Det är expressens Niklas Svensson som uppenbarligen gått in för att se till att skapa nyheter som inte finns, han kör det gamla tricket “Som du frågar får du svar”. Jag anser att det är skamligt av en journalist med hans status att medvetet vinkla sin enkät till socialdemokrater på det sättet han gjort. Jag ska inte gå in närmare på det utan ber er läsa vad andra redan skrivit om det så mycket bättre. Här Här Här Häroch Här

Niklas Svensson visar även på en översittarattityd som förvånar mig. Han blockade mig (en helt vanlig nobody) från Twitter igår, efter att jag ifrågasatte hans trovärdighet. Eller kanske berodde det på det jag skrivit tidigare om honom? (länk) Ingen större grej, blocka på Twitter får vem som helst göra. Men märkligt att han inte har några argument för sin form av journalistik.

Tyvärr verkar det även som om Nicklas Svensson kastar sten i glashus, 2006 blev han avstängd från sin tjänst på Expressen efter att han erkänt spionage. Det ni. Vilken seriös stjärnreporter han är. (Länk) 

Ni som har honom som vän på Facebook kan ju även läsa hur han kallar sossar för “bittra” på grund av hans tveksamma scoop om förtroende mot Juholt.

Jag vet inte, men för mig är detta en stor grej. För när det gäller politik vill inte jag bli vilseledd av en journalist eller likaväl hans tidning. En sak är att politiker kör fulspel och försöker vinna pluspoäng på såna här sätt, men en journalist ska alltid vara objektiv. Annars finns det nog lediga krönikör-spalter.

One comment on “När journalister trollar med sanningen del 2

  1. Pingback: Dataintrångs-Svensson på Expressen har blockat mig på twitter « Ann-Sofie Wågström´s Weblog

Kommentera

Information

This entry was posted on 11 januari, 2012 by in Okategoriserade.
