Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

En sträng Gud botar ADHD som inte finns.

Den här dagen började med en väldigt intressant diskussion på Twitter angående ADHD. Kloka journalisten Cissi Wallin sa många bra saker i denna diskus, som jag från början inte var med i. Och som i alla diskussioner så kommer det med någon kommentar från människor som tycker annorlunda. Det var en man som ansåg att ADHD inte finns. Det är ett så kallat I-landsproblem. Där hajjade jag till. Vaddå I-landsproblem? Ungefär som med fibromyalgi? En hitte-på-sjukdom?

Är man t.ex. som just Cissi Wallin påpekade själv förälder borde man ha större förståelse för andra barns svårigheter. Men det är vår tids stora dilemma, allt för många saknar de mest elementära kunskaperna om ADD/ADHD och andra neuropsykologiska diagnoser. Vilket är farligt, för det är vi vuxna som lär våra barn att endera förstå sina vänner eller idiotförklara dem på ren och brutal svenska.

När jag väl hade lugnat ner mig får jag nästa utbrott. I exakt samma ämne. Läste en nyhetskrönika på DN skriven av Nathan Shachar som cementerade all världens mest ignoranta vaneföreställningar om diagnoser av detta slag. Att en vuxen människa, som borde ha mer förståelse och kunskaper, sätter sig och skriver en krönika för en stor tidning som DN full med anledningar till att skapa ännu fler negativa föreställningar om barn och vuxna med neuropsykologiska diagnoser.

Han kallar diagnoseringen för humbug och är egentligen bara ett påfund för att få sälja mer droger, allt för att gynna de giriga läkemedelsbolagen.

Nathan S skriver att ADHD är bara vanligt kännetecken på unga pojkar som har lite spring i benen och vem glömmer inte en penna då och då?

“ADHD upptäcktes inte, som alzheimer eller diabetes. Dess definition är inte förankrad i några odiskutabla biologiska data. ADD-ADHD kom till på ett sammanträde. Definitionen är en katalog över allt som kännetecknar normala pojkar: svårt att sitta stilla, lackande uppmärksamhet, slarv med läxor. När det kniper får borttappade pennor och leda under mattelektionerna duga. ”

Han börjar nu även att prata om Gud. Barn är enligt Nathan S inte skapta att sitta stilla en hel skoldag, vilket jag kan hålla med om. Men att vi valt att hitta på diagnoser för att kunna medicinera våra barn med amfetaminliknande preparat enbart för tre starka krafter har demoniserats och hånats sönder enligt Nathan S åsikt får mig att explodera. Familjen, Gud och skolan är lösningen på ADHD -problematiken enligt denna man.

”Gud och evolutionen har inte skapat barn för att de skall sitta stilla från åtta till tre. De klarar det bara efter hård tukt från några instanser som demoniserats och förhånats under de postmoderna decennierna: familjen, skolan och religionen. Vägen tillbaka är för lång och fö¨r att slippa se eländet drogar vi friska barn. ”

Herre Jisses människa! I vilken tid lever du? Var det verkligen lösningen då man förr agade barn som led av koncentrationssvårigheter eller hade ett helt annat sätt att tänka på? Vilket är typiskt för ADHD-are. Man tar in alla tänkbar information, men kan inte selektera ut det som är viktigast. Man har en hjärnaktivitet som går på högvarv konstant. Vilket jag anser är superbra, så länge man möts av förståelse och hjälp. Dessa barn och vuxna med diagnoser behöver ingen präst som skrämmer skiten ur dem med ord från bibeln eller en pappa eller lärare som tar fram svångremmen när något blivit fel. Vilket det blir konstant i en ADHD-värld.

Jag vill istället prisa Gud som gav forskarna denna upptäckt, att det går att få hjälp. Att även dessa människor kan få struktur och harmoni i sina stressade liv utan att varken skämmas eller bli utsatta för kränkningar.

Tack vare uppkomsten av diagnosering vid neuropsykiska tillstånd slipper många människor idag självmedicinera sig eller leva destruktiva liv. Barn får en chans att verkligen briljera i skolan, istället för att vara klassade som klassens bråkstake.

Vi kommer att få miljontals friska och kreativa människor i framtiden, som utan forskningens hjälp skulle ha mått väldigt dåligt. Och farit illa.

Den tid som Nathan S pratar om är tack och lov förbi. Kyrkan, skolan och familjen är inga stränga auktoritärer längre som vi ska vara rädda för och på det sättet lyckas sitta still på stolen i skolan och hålla reda på våra sudd.

I en familj ska man känna sig trygg.

I kyrkan ska man kunna få känna frid.

I skolan ska man veta att man får all tänkbar hjälp och stöttning, både som elev och som förälder om man har en diagnos. Vilket tyvärr allt för ofta fallerar. Skolorna saknar både kompetens och/eller möjligheter.

Det hade varit hundra gånger bättre om DN:s nyhetskrönikör hade fått lufta sig om det dilemmat istället. Men nu fick han sprida sina förvrängda illusioner om att barn och vuxna med ADHD är påhittade.

Glöm aldrig bort: En människa är aldrig en diagnos. Det är en underbar individ med största möjliga potentialen så länge kunskapen finns hos bemötaren.

Sen anser jag att ni som verkligen vill veta mer och förstå detta bättre ska börja läsa bloggen Victorias ADHD-blogg

27 comments on “En sträng Gud botar ADHD som inte finns.

  1. Maria
    9 januari, 2012

    Det finns en bok som heter ”Diagnosens makt” när man har läst den blir man tveksam. Alltså jag är inte tveksam till att det människorna finns utan hur diagnosen ställs.

  2. Mats Carlsson
    9 januari, 2012

    Frågeställningen om AHDH finns och den i så fall diagnoseras alltför lättvindligt är inte ny. Medan Shachar gör det från ett värdekonservativt håll, så har sociologen Eva Kärfve sedan sent 90-tal gjort det från ett vänsterperspektiv.
    Se t.ex detta från 2003:
    http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/hjarnkampen.

    Jag tycker båda tar upp intressanta frågeställningar.

  3. Beelzebjörn
    10 januari, 2012

    Rekommenderar en titt på Ken Robinsons föreläsningar på TED, ang ADHD, faktiskt. Han blandar inte in Gud, och har rätt intressanta vinklar på det här med vad som är sjukdomstillstånd som behöver diagnostiseras, och vad som kan ha sina svar i hur vår syn på utbildning och att ‘passa in’.

    Nej, jag är inte en av dem som hävdar att ADHD inte finns, men intressant är det lik förbannat 😉

  4. Camilla
    10 januari, 2012

    Man ska absolut ifrågasätta allt. Precis allt. Det finns ju så klart en anledning till att jag har avhållit mig från att skriva om detta ämne alls genom åren. Och det är bland annat pga det är svårt att ta 100% ställning för den ena eller andra modellen,

    MEN jag har de senaste 2 åren haft fördelen att på riktigt nära håll se hur mina värsta farhågor fått dämpas. Jag har sett hur människor som levt i sånt djävulskap äntligen fått sitt liv tillbaka. Min bästa vän hade aldrig kunnat jobba en enda dag innan hon fick hjälp och diagnos. Idag har hon ett liv och det är så underbart att se.

    Jag har sett barn som fått sin diagnos och medicin som äntligen kan sköta skolan, som äntligen slipper hamna hos rektorn 7 ggr /veckan pga slagsmål.

    Bara för att nämna ett par ytterst få saker.

    Man ska kritisera och ifrågasätta. MEN att påstå att dessa tillstånd och problem inte finns är det största och vidrigaste man kan göra.

    • Beelzebjörn
      10 januari, 2012

      Tillstånden finns, helt klart. Hur de ska tolkas, behandlas och i vilket sammanhang de ska sättas, är en annan fråga. Jag säger som sagt vare sig bu eller bä.

      Vi kan observera symtom, kategorisera dem och söka lösningar, men det där med orsak och verkan är däremot ofta en diskussion som precis när den verkar avslutad, fortsätter.

      Syfte och konsekvens med att ifrågasätta vetenskapen bakom en diagnos får aldrig vara att den som bär diagnosen och dess ytterst reella effekter osynliggörs.

      Jag misstänker förresten att Nathan S ironiserade lite när han började tala om Gud, Familjen och Skolan. Kändes lite som en travesti på Mer Kateder-tänket, men jag kan ha fel 😉

      • Camilla
        10 januari, 2012

        Det många glömmer bort är att väldigt många aldrig ens får en diagnos. Och allt för många får den sent upp i tonåren, trots att föråldrarna kämpat för att få en sådan till stånd. Så att påstå att det sker för lättvindigt när det gäller barn håller inte. Men för vuxna, ja det är en helt annan femma.

        Sen har han ju helt fel i detta med hur mediciner som ex ritalin funkar. Enligt Nathan S så mår ALLA suveränt på dem och han tror det är därför man vill ha en diagnos. Verkligheten ser annan ut, många biverkningar och många tål inte ens medicinerna. Den får en omvänd effekt. Man mår skitihelvetepissigt.

        Tror dock inte att Nathan S var det minsta ironisk någonstans i sin text. 😉

  5. conny
    10 januari, 2012

    Problemen och tillstånden finns helt klart, men jag tror att man ska vara försiktig med att dra en tydlig gräns mellan dem som lider av ADHD och dem som inte gör det. Jag tror att det är som med medvetandet hos olika livsformer, det existerar i en stigande skala från den enklaste livsform upp till människan. Likadant tror jag det är med såna här beteendestörningar. Jag tror också att det är detta som är anledningen till att det är så svårt att ställa en diagnos. Att det är ett problem för den drabbade och omgivningen torde vara ställt utom allt tvivel.

  6. Camilla
    10 januari, 2012

    Varför ska man dra en tydlig gräns mellan dem som har ADHD och de som inte har det?

    En människa med ADHD presterar ofta betydligt mycket mer än en vanlig Svensson. Tro mig.

    Det är inte ADHD i sig många gånger som är bekymret, det är omgivningen och samhällets problem med att skaffa sig förståelse och kunskap om skillnaderna och behoven som ställer till det.

    Däremot är det idag allt för enkelt på många ställen att få en diagnos. Man kryssar i ett papper med 18 frågor (typ) och med tillräckligt många kryss på höger sida mot vänster så får man en diagnos. Och tyvärr är det illa när man på AF får höra: Skaffa dig en diagnos, det är enda sättet idag vi kan hjälpa dig. DET är illa.

    Vet människor som faktiskt gått till läkaren, på en timme fått diagnos och sedan kilat in till AF och fått en lönebidragsanställning tack vare det.

    Det är sånt som ska ifrågasättas, inte om ADHD finns. För det gör det. Och ni som tycker annat borde ju definitivt skaffa er mer kött på benen innan man uttalar sig ( om nån sån tyckare läser detta)

  7. Camilla
    10 januari, 2012

    Nu har Nathan S även skickat ett mejlsvar till sina läsare, och tro mig.. Det blev inte det minsta bättre.

    http://t.co/bbAkFt22

  8. Maria
    10 januari, 2012

    Jag håller med honom han är inte så knäpp som du vill göra gällande. Han säger ju att de människorna visst finns som uppvisar symptom som beskrivs som ADHD, men är det för den skull ADHD?? Jag tycker nog att man lite väl lättvindigt påstår saker i Sverige, sen tror jag inte att ADHD diagnosen finns längre hos psykiatrin utan den klassas som autismspektratillstånd i olika grad vilket är mera sant faktiskt.

    Om det nu är så som så att att vissa människor har en lägre nivå av dopamin, noradrenalin så varför går det inte att mäta det då? Bara det är lustigt. Jag blir lite arg på dig med som går till storms så fort någon vågar vara tveksam. Det finns bara två läger i denna frågan antingen de som skriker hysteriskt att ADHD finns och tycker att de är oantastbara och sen den andra sidan som bara viftar undan det hela. Jag tycker man ska gå till botten med vad det egentligen är som vissa lider av för ett lidande det är det på riktigt det vet alla.

    • Camilla
      10 januari, 2012

      Gulligt ”Maria” att du blir arg på mig. Det får du gärna bli.

      Här har du en sajt som kanske passar dig? http://www.kmr.nu/

    • Ove Raskopp
      10 januari, 2012

      Helt riktigt men av samhälleliga skäl kan man inte gå till botten med detta eftersom ett helt skolsystem då skulle anses vara orsaken, ett helt samhällssystem skulle då behöva ses över och en mängd föräldrar skulle då behöva gå en allmänpsykiatrisk kurs för att lära sig förså hur barn tänker och fungerar. Förövrigt rekommenderar jag ”Mannen som talar med hundar”. Inte en enda gång hjärnskadeförklarar han en hund, han vänder sig till ägarna och säger lugnt att, – Ni har behandlat hunden fel, det är därför den bits och skäller och bråkar. Sen lär han dem att läsa av hundens signaler och de överraskas alltid av hur fin hunden är, när de gör rätt.

  9. Ove Raskopp
    10 januari, 2012

    Jag blir inte längre upprörd över det du skriver, bara ledsen, sorgsen och uppgiven.
    Du har så totalt fel i det som du påstår men hur ska erfarenhet, kunskap och insatthet någonsin kunna segra över gaphalsar, besserwissrar och sådana som påstår sig sitta inne med sanningar för att de har bildat sig en uppfattning utifrån ovetenskapliga och påhittade så kallade fakta.
    Om du levt på 1800-talet så hade du säkert stridit för att de kvinnor som du fick diagnosen hysteri skulle medicineras för att klara den omänskliga behandling de utsattes för, du hade också varit en av dem som klassat urinnevånare på den amerikansak kontinenten som hjärnskadae eftersom de inte klarade det förtryck som de utsattes för och du anser säkert att de som nu står och tänder ljus på gator och torg för att ”manifestera” mot våld och övergrepp är fullt friska och hanterar en ohållbar situation på ett värdigt och normalt vis.
    Idag delar du och en del andra upp mänskligheten i två stora grupper, de hjärnskadade och de icke hjärnskadade. Jag förmodar att du anser dig själv vara en av de som inte har skador på hjärnan eller så anser du dig tillhöra den grupp som du påstår, helt utan vetenskapligt belägg, bestå av så mycket smartare, intelligentare och dugligare personer. Det har ju blivit inne idag att påstå sig ha en hjärnskada som gör att man kan uppträda lite hur man vill, inte behöva ta hänsyn till andra och att få rätt att knarka ner sig på samhällets bekostnad för hur skulle det se ut om vi nekade denna nya elit sin dagliga dos av antingen neråttjack eller kanske uppåt, allt efter behov.
    Dina och dina likars befängda påståenden gör att ni kan fortsätta att utveckla ett omänskligt och förödande samhällssystem där skolan tillhör det allra värsta uttrycket för det vansinne som vi dag anser vara normalt, eller som du och en del andra anser vara normalt, och där allt fler unga friska normala barn som inte klarar era tokkrav skall förklaras skadade i huvudet och bör knarkas ner för att platsa i er galna omänskliga och sjuka värld. Jag skulle önska att vi drogade ner er istället, så ni höll tyst, och vi som inte anser att någon skall behöva rohypnol eller amfetamin eller vad farao som helst fick tillfälle att skapa en värld ämnad för alla mäniskor och inte bara sådana som er.
    Det finns inget bättre än att ha en taskig farsa, en usel barndom eller nu, en skadad hjärna att skylla på när man slår sönder saker och skriker och svär. Jag har arbetat med sådana barn i många år och det största problemet är när man ska försöka få de vuxna kring dessa barn att förstå att barnet är det faktiskt inte något fel på, det är er och era liv som har skadat mest. Det kommer ni aldrig att erkänna och därför kommer detta problem att eskalera, alltså det att ni skall diagnostisera allt fler barn för att dölja er egen oförmåga.
    Jag har en gång lovat att ge mig en människa, fria händer och en tidsrymd på några veckor och jag skall få den människan att få alla diagnoser som finns. Jag har också lovat det motsatta men då krävt en något längre tid beroende på att det tar lika lång tid att rehabilitera som att bryta ner vilket är fallet i de allra flesta fall.

  10. Camilla
    10 januari, 2012

    Ove Raskopp: Nu får du ursäkta mig, men det var en massa jävla skitsnack du levererade!

    Det var uppenbarligen inte för intet du fick stänga din friskola med tanke på hur du förvanskar verkligheten.

  11. Camilla
    10 januari, 2012

    Ove Raskopp: Någon som har denna syn på ungdomar och pedagogik ska inte komma hit och vräka ur sig sån smörja du nyss gjorde:

    http://www.expressen.se/nyheter/1.815294/rektorn-jag-spikar-fast-era-hander-i-banklocket

    http://www.expressen.se/nyheter/1.815864/han-vagrar-stanga-sin-friskola

    • Ove Raskopp
      10 januari, 2012

      Oj, att du använder Expressen som faktabas är inte bra, det äventyrar din trovärdighet.
      Att påståendena som du förmedlar, via Expressen, är osanna borde ju alla som inte drogas ner förstå men, det säger kanske mer om dig än om mig.
      Tror du verkligen på fullt allvar att jag hotat elever med att spika fast deras händer i bänkarna?
      Tror du på fullt allvar att jag har påstått att jag mördar pojkar och flickor?
      Skolverket skriver i sin kritik att en föräldrer har påstått att jag har hotat med att skruva fast barnens tänder i borden. Tror du på det med?
      Jag svär åt barnen också, påstod Expressen och några andra, tror du på det med?
      Jag kastade ut Satkärringen Marianne Nordlöf från friskolan, tror du på, det med?
      I artikeln står också att vi hade för få elever, att vi hade en bristfällig dokumentation och att jag hade ett märkligt sätt att tala till barnen.
      Tror du på det med?
      Det ska du för det första är sant, att vi hade för få elever, det andra är sant, läs det jag skrev innan och det tredje beror på att en del föräldrar ansåg att jag hade det men inte barnen.
      Men, när man ska förtala någon så är det bäst att inte kolla fakta först, Hitler gjorde det inte och han kom ju ganska långt med den metoden.

      • Camilla
        10 januari, 2012

        Du sa det själv: Håll koll på fakta!

  12. Ove Raskopp
    10 januari, 2012

    Nej, grundorsaken till att jag fick stänga SEBOR friskola var att jag vägrade att acceptera det skitsnack som du leverar. Jag vägrade nämligen att söka fel hos barnen utan jag arbetade fram en metod där barnen blev friska och föräldrarna fick lära sig att möta sina barn på ett mjukare och vänligare sätt. Skolverket, som går efter din linje krävde att jag skulle söka efter fel hos barn, dokumentera dem och sedan söka hjälp. Jag reagerade mot detta och blev upprörd över den okunnighet som Skolverket visade men, mot dumhet strider även gudar förgäves.
    Om du vill kan du få ta del av det material som jag har och som småningom kommer att utmynna i en bok där hela denna process och den skolutveckling som du uppenbarligen applåderar kritiseras. De inspektörer som var på SEBOR och som jag blev ovänner med saknade helt pedagogisk utbildning vilket alla inspektörer nuförtiden. Jag begärde in alla ansökningshandlingar för att undersöka hur det såg ut och av de 64 så kallade skolråd som jag granskade hade ingen pedagogisk utbildning, en enda hade undervisat och då som obehörig, en var pingstpastor och idioten som var och bråkade med mig var ekonom men påstod sig vara lämplig för uppgiften att granska skolor eftersom han hade varit engagerad i Hem&Skola, en organistaion med mycket tvivelaktigt rykte.
    Det är mycket farligt att slåss för de svaga i samhället, se bara på ditt svar. De är bara till besvär och kan man inte droga ner dem så kan man väl alltid lobotomera, en anna väl beprövad metod på människor som inte höll måttet. Jag är oändligt glad över att ni ännu inte har den befogenheten för jag misstänker speciellt efter den strid jag hade med Skolverket, att jag nog skulle ligga djäkligt risigt till.

    • Camilla
      10 januari, 2012

      Skitsnack.. Ja, att spika fast elevernas händer är ju en bättre lösning än att acceptera att vi alla är olika och att det finns hjälp att få.

      • Ove Raskopp
        10 januari, 2012

        Så här gick det till:
        Jag och en snickare höll på med att skruva upp grenar i den skog som vi höll på att bygga och som skulle vara skolans entre.
        En jättegullig tjej som heter Saga kom skuttande och frågade vad vi höll på med. Bygger en skog svarade jag.
        Varför det, frågade hon och jag svarade på hennes fråga och alla de som följde.
        Hon tittade på den skruvdragare jag höll i handen och frågade vad det var. Jag svarade att det var en skruvdragare och då frågade denna frågvisa unga dam vad man har den till och då skojade jag med henne och svarade att man har den för att skruva fast små frågvisa ungar så att de inte springer omkring och stör folk som arbetar.
        Skrattande skuttade hon iväg och sjunger ,-nehejnehejnehej.
        En som inte skrattade och inte heller sjöng var en kraftigt överviktig mamma till ett annat barn på skolan som stod en bit bort.
        Hon hade hört hela samtalet och berättade det långt senare för en annan mamma men då i något enklare form, hon sa att jag sagt till en elev att jag skulle skruva fast henne om hon inte slutade störa.
        Den sista mamman berättade tre månader senare naturligtvis detta för Skolverket men la då till att jag hotat med att skruva fast elevernas händer om de inte slutade störa.
        Skolverkets inspektörer hörde fel och skrev i sin rapport att jag hotat med att skruva fast barnens tänder i bänkarna.
        Förvånad frågade jag varifrån detta påstående kom och de båda inspektörerna förklarade att föräldrar hade sagt detta på det möte som de hade med dem.
        Givetvis väckte detta en viss bestörtning hos föräldrarna, inte att jag hade sagt så utan att detta påstående gjorts eftersom de var övertygade om att jag aldrig sagt så.
        Den mamma som hade åhört mitt och Sagas samtal berättade då att det var hon som berättat det för mamman som sedan fört det vidare till Skolverket.
        Hon var uppriktigt ledsen och bad om ursäkt, hon kunde inte ana att det skulle få sådana oanade konsekvenser.
        Jag sa att det spelade ingen roll men en del andra föräldrar som trivdes på skolan och ansåg att deras barn bemöttes på ett mycket bra sätt var ganska upprörda.
        Allt detta går att verifiera, fakta brukar oftast göra det, men tyvärr är det så att en trist sensationsjournalist på Expressen, som aldrig varit på SEBOR friskola, anses vara mer trovärdig än mig så då får det väl vara så.
        Skadan är ju redan skedd.
        Lustigt i sammanhanget är att Aftonbladet ringde en dag, frågade om det gick för sig att de skickade upp en reporter och en fotograf vilket jag samtyckte till.
        Dagen därpå stod en mycket trevlig kvinna där med en lika trevlig man som var fotograf, de tillbringade en hel dag med oss, tog bilder på barnen, intervjuade oss lärare och hon sa, när de åkte att om hon hade fått välja skola så hade hon velat gå just på SEBOR.
        Tyvärr skrev Aftonbladet ingenting om det besöket, jag fick ett mail från journalisten där hon förklarade att det fanns inget nyhetsvärde i vår skola annat än att den var bra vilket inte var intressant för läsarna, alltså sådana som dig.
        Jag har dock en del artiklar från facktidningar, pedagogiska sådana, som har varit och dokumenterat skolans arbete och som är mycket positiva men som du vet, Jesus spikade man inte upp på korset för att han var en elak djävul, eller hur.

  13. conny
    10 januari, 2012

    Det finns ett diagnoshysteri i dag och fick somliga som de ville skulle hela mänskligheten lida av nån psykisk sjukdom. Tur att det finns människor som ifrågasätter den lätthet med vilken en psykolog eller psykiatriker kan ställa en diagnos. En människa identifierar sig lätt med den diagnos hon får, och det är därför jag menar att man ska vara försiktig med att ställa diagnoser. Ibland är sunt förnuft fullt tillräckligt, vilket jag tycker Ove Raskopp visar prov på i sina kommentarer.

    • Camilla
      10 januari, 2012

      Ja du Conny, det är ändå väldigt skönt att vi alla har rätten till att tycka som vi vill.

  14. K
    26 september, 2012

    Men hjälp vilken tolkningar till höger och vänster om skolverk och skola. Det handlade knappast om fastspikade händer eller tänder…Utan om andra saker!!!!

Kommentera

Information

This entry was posted on 9 januari, 2012 by in Okategoriserade.
