Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

Bedriver Aschberg fruktad underrättelsetjänst?

Efter den hemska terroristattacken på Utöya och i Olso var vi många som hade förhoppningen om att vi alla skulle stanna upp och tänka oss för. Tänka på att allt vi gör och säger får konsekvenser. Det var Anders B Breivik ett levande exempel på. Både då och nu. Jag läste en artikel skriven av Expos chefsredaktör Daniel Poohl en tid efteråt. Han verkade övertygad om att nu kommer de antimuslimska och invandringskritiska att mjukna och allt kommer att bli bättre. Minns att jag skrev en kommentar till honom på Twitter om att han nog tyvärr hade fel, för något sa mig att det kommer inte att bli bättre. Och jag hade rätt.

Debattklimatet har hårdnat på fler än ett sätt. Om man är som mig, en internetråtta så märks det väldigt tydligt. För det är faktiskt på nätet som den största aktiviteten tar plats, man når ut till så otroligt många och antalet forum för detta är till synes ändlöst.

För mig är åsikts och yttrandefrihet det viktigaste som finns. Skulle aldrig drömma om att försöka ta ifrån någon dennes rätt att se på saker och ting på sitt sätt. Även om jag så klart inte håller tyst med vad jag tror är medelvägen. För det har jag insett, det finns inget optimalt eller 100% tvärsäker lösning från någon front. Inser vi inte det så kommer problemen bara att öka.

Jag kan dock inte acceptera att man framför sina åsikter genom hot eller våld. Vare sig man är höger eller vänster.

Om ni som är lika intresserade som mig av politik och dess spelplan tillika spelpjäser (folk) så vet ni att den grupp som tillhör den hårdaste och mest villiga att argumentera totalt nyansfritt ofta och gärna talar om hur förföljda de är på grund av sina åsikter. De agerar sjukt ofta anonymt (vilket de är i sin fulla rätt att göra) och hävdar att det är ett måste annars så kommer AFA och tar dem. Fast på senare tid har det blivit lite mindre AFA och väldigt mycket mer Expo.

Vilket i och för sig inte är det minsta konstigt. Expo är ju den organisation som fått mest utrymme i arbetet mot rasism och främlingsfientlighet. Det man vill veta om dessa frågor och andra saker om högerextrema rörelser har ett guldarkiv där. Jag beundrar verkligen alla de som på ett eller annat sätt är involverade i deras arbete, för utan det skulle världen vara betydligt mycket svartare och hårdare.

Varför är då Expo ett sånt stort hot mot människorna som t.ex. röstar SD eller tillhör någon gruppering som klassas som högerextrem eller även nazistisk?

Kunskapen om dem så klart. Och deras förmåga att nå ut med den. Efter Utöya har fokus riktats mer mot organisationen än vad man som vanlig Svensson uppfattade det. I styrelsen för Expo återfinner vi mängder med kända namn. Robert Aschberg är tillsammans med förra (S)-ledaren Mona Sahlin två tunga namn. Självfallet så ökar detta Expos räckvidd. Inget snack om saken.

Jag kan förstå speciellt Sverigedemokraternas frustration att alltid vara påpassade av Expos granskning. För de är varken högerextrema eller nazister. Och själfallet går man i försvarsställning när man blir anklagad för att ha en snedvriden människosyn osv. Men jag är övertygad om att 99% av alla aktiva Sverigedemokrater vet varför Expo granskar dem, även om det ogillas. De gillar läget mer eller mindre. Om inget annat så har de ju sin Avpixlat sajt som motpol.

Nu ska jag försöka återknyta till det jag inledde med, det faktum att jag ser en tydlig tendens på nätet att de antimuslimska och invandringskritiska krafterna har börjar agera annorlunda. Man har någon form av löst sammansatt organisation i frågan om vem som är Sveriges fiende nummer ett. Vem som är största hotet för en seger mot mångkulturisterna?

Expo.

Och Expos alla medarbetare. Det finns en sajt som är relativt ny. Den har mycket konkret information får man ju tillstå. Men frågan är vad syftet är med dessa namn och adressuppgifter? Varför pratas det i olka hörn om adresser till dessa personer istället för argument som kan bevisa att Expo har fel?

Dessa anonyma människor beskriver sig själva som utsatta och förföljda. Men ingen tanke på att alla vi som uttrycker våra åsikter på ett eller annat sätt, helt öppet, med namn och bild faktiskt är i en stor riskzon för att bli attackerade? Vi hotas ofta. För att vi står för våra åsikter. Vi skriver eller gör radioprogram om de grupper som påstår sig vara förföljda pga åsikt, och blir hotade av just dessa.

Fegheten när den är som bäst eller hur?

Personligen har jag stor tolerans, för jag förstår dessa människor bättre än vad de tror. Och jag har inget behov av att jaga dem eller frånta dem rätten till sina åsikter. Jag för mer än gärna normala samtal i evigheter med dem om tillfälle ges. Men frågan jag ställer mig, är de medvetna om vilken sekterisk värld de satt sig i? Även om de flesta öser ur sig skiten de bär på och stänger av skärmen och allt är bra, så gör inte alla det. Ni måste tänka på att det kommer alltid att finnas någon som Ander B Breivik där ute, som är hungrig efter ilska och hat, han eller hon köper det som skrivs på exempelvis Expomakt.

“Aftonbladets ledande krönikör och Expos ansvarige utgivare driver en fruktad underrättelsetjänst”

 

Granska Expo, granska hela världen. Det är er fulla rätt. Men se för fan till att inte skapa hjärnspöken som inte finns. Tänk på att är du inte villig att dela konsekvenserna ska du heller inte så frön till hat.

23 comments on “Bedriver Aschberg fruktad underrättelsetjänst?

  1. Pingback: När snällisterna drabbas | blogghelvetet

  2. S.C.
    5 januari, 2012

    Det är inte speciellt svårt att peka på när EXPO har fel. Det har de mest hela tiden.

    Har du redan glömt när Robert Aschberg skulle trycka upp en glödande lödkolv i arslet på Jimmie Åkesson?

    Då han basunerar ut över etern i Radio1 att de ÄNTLIGEN hade de små SD-svinen.

    http://swedenconfidential.wordpress.com/2011/10/25/dagen-da-expo-trampade-i-klaveret-sdgate/

    Den 25 oktober 2011 var det Aschberg trampade i klaveret med EXPO’s hjälp!

  3. Camilla
    5 januari, 2012

    Som jag säger, man ska granska alla. Ingen har mer rätt än någon annan att bete sig nedvärderade och allas åsikt räknas (som jag tydligt skriver) Men allt hänger på vilket sätt man väljer att agera på.

  4. Roger Salle Sahlström
    5 januari, 2012

    Förutom du då, som har rätt att bete dig som ett mensmongo och klampa ner på vilka du vill För du tillhör ju de goda camilla 😉

  5. Camilla
    5 januari, 2012

    Vuxet Roger.

  6. conny
    5 januari, 2012

    Jag vet inte så mycket om expo men sitter Mona Sahlin i styrelsen så kan det knappast vara nån demokratisk organisation med tanke på den otäcka människosyn hon har!

    • Camilla
      5 januari, 2012

      Mona Sahlin är bra när det kommer till frågor som rör det Expo jobbar med. Men visst, hon precis som många andra politiker har svårt att särskilja SD som parti från människorna som röstar.

      • Roger Salle Sahlström
        5 januari, 2012

        Lite som du och tomtarna på Expo har. NI gör allt till en salig röra, för att passa er skrämmande världsbild. Där ni ser er själva som någon form av herrefolk med de korrekta tankarna och idéerna. Fyllda av er präktighet och godhet klampar ni på. Terroriserar och förminskar demokratin.

        Totalt blinda inför det hat ni skapar och sprider.

        • Camilla
          6 januari, 2012

          Roger, om du tar och vänder på det du slänger ur dig och riktar det mot dig själv.. vad upptäcker du då? Jo att DU talar om för alla som inte tycker som dig att vi ska hålla käft och att vi är som du skrev: mensmongon osv. Jag till skillnad från dig, skulle aldrig någonsin ta ifrån dig rätten att tycka som du vill. OCH läs innantill i det jag skriver så står det svart på vitt.

  7. Maria
    5 januari, 2012

    Det jag har emot EXPO är mycket. För det första så kan man inte kalla dem objektiva för fem öre. En granskningsorganisation måste vara totalt objektiv och göra sig fri från egna politiska ställningstaganden. De flesta på expo röstar på V eller S.
    Myndigheten har ingen bred folklig förankring som myndigheter i en demokrati ska ha. Jag undrar hur många procent av svenska folket som vill ha den.
    Här kommer en artikel skriven av EXPO medarbetaren Manhammar. Han kräver att alla SD aktiva ska uteslutas ur fackföreningar och gärna andra föreningar med. Är de förenligt med en god och toleransbetingad demokrati då?
    http://www.bltsydostran.se/ledare_sydostran/uteslut-sdare-ur-facket%283096255%29.gm

    • Camilla
      6 januari, 2012

      Jag skrev i slutet av artikeln att alla ska granskas eller hur? Jag skrev även att de som tar till hot eller våld för att få människor att sluta tycka saker är totalt oaccepterade eller hur? Jag skrev även att man ska granska ALLA man känner för att granska. Det jag däremot har åsikter om är HUR man gör det.

      När det gäller artikeln du nämner om uteslutningen så kan jag ju lugna dig med att jag anser att facket gör helt fel. Jag kan inte acceptera att en person blir uteslute från en föreningen han är medlem i i det tysta när föreningens syfte är att värna hans och alla andra medlemmars rätt till schysst behandling av arbetsgivare. Jag anser att facket gjort fel.

  8. DIF117
    5 januari, 2012

    Hej Camilla!Har några reflektioner på ditt inlägg.

    ”Jag beundrar verkligen alla de som på ett eller annat sätt är involverade i deras arbete,för utan det skulle världen vara betydligt mycket svartare och hårdare”

    Med tanke på ovanstående uttalande så utgår jag ifrån att du inte känner till Expos historia,Expo grundades på 90-talet för att motverka ”nazism och rasism”.
    Ett lovärt syfte enligt mig,problemet är bara att Expo blev en spegelbild av det dem skulle bekämpa,med den skillnaden att Expo är betydligt mer ”glorifierat” än sin spegelbild,den våldsamma vitmakt/nazist miljön.

    Expo har med den ena handen tagit emot bidrag från staten,med den andra handen har man delat information med våldsamma vänsterextremister som i vissa fall tillhört Expos organisation,Expo har medvetet medverkat till att meningsmotståndare blivit brutalt misshandlade,det är ingen hemlighet att människor råkat riktigt illa ut pga Expo,detta kan knappast beundras Camilla,Expo har begått ett stort antal övergrepp i demokratins förlåtande namn.

    Jag undrar i mitt stilla sinne om Expos odemokratiska och vidriga hetsjakt på dissidenter/meningsmotståndare och människor med legitima synpunkter på Sveriges extrema politik har inneburit att Sverige blivit ”mindre svart och hårt”?

    Min åsikt är att Expo bidragit till den brutalisering som nu sker,man kan inte registrera folk med avvikande åsikter,man kan inte se till att folk får sparken för att de inte delar Expos ”värdegrund”,man kan inte medvetet medverka till att meningsmotståndare blir misshandlade och samtidigt göra anspråk på att man verkar inom ramarna för demokratin.

    Den här ”hatsajten” som granskar Expo, är den logiska följden av Expos lögner, förtal, hat och förföljelser av oliktänkande.

    Expo har med sina odemokratiska arbetsmetoder förmodligen skapat incitament för ett antal människor att känna hat,detta får Expo finna sig i,då man använder sig av odemokratiska metoder.Cyniskt?Javisst,men det är så verkligheten ser ut.

    Sverige skulle vara ett bättre land utan vänstersekteristiska/kriminella organisationer som Expo,att kommunister som Aschberg och galenpannor som Mona Sahlin beskyddar Expo och deras extremism är i detta fallet en försvårande omständighet.
    Expo har medverkat/medverkar till att den viktiga debatten kring invandringsproblematiken INTE förs på demokratiska grunder.

    Att en kvinna som dig Camilla så okritiskt hyllar Expo får mig att höja på ögonbrynen,vart tog det kritiska tänkandet vägen?

    mvh Christian H

  9. Camilla
    6 januari, 2012

    Hej Christian!

    För det första, jag är fullt medveten om Expo och deras tidigare förehavanden. Men jag anser att det inte finns belägg för att påstå att det är samma sak idag. Och så länge ingen slänger upp klockrena bevis på att Expo IDAG aktivt samarbetar med AFA i syfte att jaga och skrämma oliktänkande så är de en helt legitim organisation.

    Precis som jag skrev i slutet på inlägget så ska alla granskas om man anser att det finns fog för det. Tydligen har de flesta av er som kommenterar missförstått poängen med inlägget. Det handlar om ansvaret vi har HUR vi agerar vilka följder allt vi gör kan få och att vi därför måste använda huvudet innan vi agerar.

    Är du och ni andra alltså emot det? Ska alla sidor fritt få ösa ur sig sina teorier oemotsagda och med vilka signaler som helst? Anser ni alltså ¨att det inte finns tokar runt om i världen från alla läger som är villiga att snappa upp minsta lilla teori som kan ge krut till bössan och sen agera på ett sjukt sätt?

    DET är något ni bör fundera över. Kanske ni ställer er bakom det, jag gör det inte.

    Och läser ni texten med ärliga ögon lär ni upptäcka något helt annat än ovillkorlig kärlek till Expo. Vågar ni läsa det som det står utan att lägga in era egna sanningar?

    • DIF117
      7 januari, 2012

      Hej Camilla,känner mig nödgad att skriva några rader till.

      Du säger att du känner till Expos ”tidigare” aktiviteter,men ändå så drar du dig inte för att hylla Expo och deras ”medarbetare”,jag kan därmed sluta mig till att du Camilla, INTE värdesätter de demokratiska grundstenarna,du delar helt enkelt Expos odemokratiska värdegrund,det gör dig i praktiken till en antidemokrat,helt i linje med Expos ”värdegrund”.

      Jag skall villigt erkänna att jag inte hade besökt denna ”hatsida” när jag postade mitt tidigare inlägg.Nu har jag gjort det,och jag kan konstatera att det som ”avslöjas” där är stapelvara för oss som är nationalister,det som står på sidan är fakta,med andra ord:inga nyheter/myter!

      Du Camilla, vill inte att ”tokar skall få krut till bössan” för att sen ”agera på ett sjukt sätt”,en bra början för att undvika detta är att INTE att legitimera vänsterextremistiska/kriminella organisationer som Expo.

      Problemet är att det gör du nu Camilla.Expo är inte en del av lösningen på dessa problem,Expo ÄR en del av problemet.Brukar man våld så kommer man att drabbas av våld,det är en axiom som är vedertagen.

      Låt mig klargöra att jag inte gillar våld på något sätt,men om man som Expo sysslar med åsiktsregistrering så kommer folk att bli förbannade,lägg ditt krut Camilla, på att få Expo att bli en demokratisk organisation med insyn,och få dem att sluta med åsiktsregistrering.

      När du lyckats med det ser jag inget problem med att du hyllar Expo,man kan inte både ha kakan och äta upp den.

      mvh Christian H

      • Camilla
        8 januari, 2012

        Du tycks visst inte förstå Christian att det som var på 90-talet inte är idag?

        • DIF117
          9 januari, 2012

          Visst förstår jag att Expo har en snyggare fasad idag än på 90-talet.Ser du inte något problem med Expos nuvarande samröre med kriminella vänsterextremister/våldsbrottslingar?

          Känns fint att dessa demokratiambassadörer åker runt på skolor och talar om för barnen vad man får tycka och känna.

          • Camilla
            9 januari, 2012

            Och det finns alltså ingen chans i världen att de INTE har något samarbete med AFA anser du?

            Som jag sa, fram till det att någon kan leverera vattentäta bevis för att Expo samarbetar med AFA i syfte att hota och misshandla andra människor så anser jag att de gör ett bra jobb som jobbar för det de tror på.

  10. rim
    7 januari, 2012

    Du smörar bra för att komma in i värmen efter ditt Sd-fiasko.

    • Camilla
      7 januari, 2012

      Haha Ja du.. 😀 Tror vidare kommentar till dig är onödig.

  11. Reclaim
    26 juli, 2012

    Det räckte alltså inte för dig Camilla att sidan går igenom att flera aktiva inom EXPO också är aktiva AFA-aktivister? Det var heller ingen liten grupp, utan man är överrepresenterade.

  12. Camilla
    27 juli, 2012

    Är de verkligen aktiva AFA-iter? Nej inte riktigt va? Nu är det som så att jag skulle aldrig drömma om att ta en sajt på seriöst allvar som dels namnger mig som en supporter till Expo på ett sätt som vill få folk att tro att jag är en AFA-it.

    5% sanning gör inte att resterade 95% också blir det.

Kommentera

Information

This entry was posted on 5 januari, 2012 by in Okategoriserade.
