Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

När journalister trollar med sanningen..

Uppdaterad

Igår gick den nya och förmodligen årliga nazistdemonstrationen av stapel i Stockholm. Detta i samband med att man bara ett stenkast därifrån hedrade många människors stora insatser inom olika områden. Nobelpristagarna. Det var en dag där vi i realtid fick se vilka stora kast det är mellan olika verkligheter. En dag då vi fick se många varianter på vad demokrati betyder för oss alla. Vilken tolkning vi gör av den och hur vi väljer att hedra den.

Diskussionerna var heta både under och efter demonstartionen. Det kvittade vad man ansåg om nazistmarschen, en sak kunde man vara säker på, och det var att man skulle få mothugg. Bra! För det är en form av demokrati, att vi alla får säga och tycka som vi vill. Vi har alla rätten att sakligt och icke-våldsamt försöka övertala hela världen om att just vår syn på saken är den enda rätta.

Jag har min syn helt klar över vad jag anser om ideologier som rangordnar människor, som förnekar förintelsen och som vill skapa oro genom att sprida konspirationsteorier.

Jag har också min syn helt klar på vad demokrati är. Det är enkelt, jag måste tåla att alla inte tycker som mig. Hur vidriga åsikter de än må ha enligt mig. Det ger aldrig mig rätten att bruka våld eller hot mot människor som valt att tro på saker jag inte tror på. Däremot ger det mig rätten och viljan att ta diskussionen om varför deras synsätt är mer skadligt än bra.

De som jag anser i allra högsta grad ska värna om demokratin och än mer, om objektivitet, är journalister.

När någon agerar som journalist så innebär det ett enormt ansvar. Man måste vara saklig och man måste förmedla exakta faktan, inte sitt egna önsketänkande eller sina egna åsikter. Det kan man skaffa sig en blogg för.

En journalist är som jag brukar säga min förlängda arm ut i verkligheten. Han eller hon ska ge mig korrekt information om vad som sker på en plats där jag inte kan befinna mig. Jag förväntar mig att journalisten inte förvanskar sanningen bara för att den inte passar han eller henne.

Ett praktexempel på detta finner vi i dag på Aftonbladet. Det är Åsa Linderborg som av någon märklig anledning väljer att lägga fram felaktiga uppgifter angående gårdagens demonstation. Hon väljer att förminska det hela och lägga allt krut på att kritisera liberalerna- enligt henne var det knappt hundra anhängare som deltog, medans alla andra vet att sanningen ligger bort mot 550 personer. Varför välja bort sanningen, när hon kunde ha berättat att 2003 var det 2000 som deltog och belysa det markanta tappet på stöd.

Jag förväntar mig även att en journalist aldrig hamnar i en situation där hans egna Jag blir viktigare än att bibehålla förmågan att kunna vara opartisk.

Lundin Oil affären har väckt många starka åsikter gentemot Carl Bildt. Jag förväntar mig faktiskt att våra starkaste politiska journalister inte har släppt den frågan än. Och att de kommer att fortsätta att kontrollera våra makthavares privata affärer. Speciellt en person som Carl Bildt.

Kan jag då lita på att det sker? När man ser Nicklas Svensson ( Expressen) sitta på twitter och berätta glatt att han blivit bjuden på middag hos Carl Bildt och denne även twittrar vintips till ovan nämde journalist? Till saken hör att Carl Bildt aldrig svarar människor på Twitter, men han är väldigt tjenis med en av de starkaste journalisterna helt plötsligt? Man är journalist 24 timmar om dygnet, likväl som man är politiker 24 timmar om dygnet. Kan man granska människor man har skapat en relation till? Det kan säkert Nicklas Svensson, men det ska ifrågasättas. Vi är alla människor nämligen i grund och botten..

Uppdatering: Jag blev lite full i skratt dagen efter jag skrev detta blogginlägg och hittar en intervju med Nicklas i Resumé om exakt just detta. Och med exakt perfekta svar. Länk

För mig som enskild medborgare med ett stort intresse av vad som sker och med stora krav på våra makthavare så ter sig detta väldigt märkligt.

Vi kunde även se frilansjournalister som igår på Twitter gick till hårt angrepp mot andra medier för att de rapporterade sakligt om det faktum att motdemonstranterna använde våld. Det skulle man inte berätta finns det röster som tycker. Gör man det så tar man ställning för nazisterna. Återigen ett praktbevis på hur man vill justera sanningen för att den ska passa sin egna hand i handsken på bästa sätt. Sanningen varken går eller får fabriceras.

Nu ger jag många dängor till journalistkåren i denna text, sanningen är den att även allt fler privatpersoner ska ha lika mycket kritik. Inte för att man kämpar för det man tror på och vill att alla människors lika värde ska råda, utan för att man tar sig rätten att stampa på våra demokratiska rättigheter. Det var många som gjorde det igår, genom att kasta flaskor och andra saker. Och framför allt, att ta med en inställning att får man chansen så jädrar är man med och slåss.

Rätten att få sann och riktig information, hur obekväm den än må vara, samt att låta alla få ha en åsikt. Hur vidrig den än må vara.

För er som vill läsa en sansad och mer korrekt analys om gårdagens innebörd och innehåll hittar flertalet artikler i ämnet nedan:

Flera talare gick till angrepp mot riksdagen

Oroligt vid högerextrem demonstration

8 comments on “När journalister trollar med sanningen..

  1. Varg i Veum
    11 december, 2011

    Polemik brukar det kallas och inom politiska frågor ”får” man (förutom SD då av någon anledning;) ) slira med sanningen. Fast ditt ifrågasättande här är bra. Visar att du inte är helt insnöad på SD ;P

  2. Camilla
    11 december, 2011

    Det får kallas vad det vill, jag ogillar det och det finns tillfällen då det är väldigt oansvarigt att använda den formen av faktaförvanskning. Är kanske hård, men jag anser är det är min rätt att kunna kräva det från journalister.

    Sen ska det ju absolut tilläggas att det är ju majoriteten av journos som verkligen gör sitt jobb på absolut bästa tänkbara sätt.

    Sen kan du lita på att jag kommer att fortsätta att vara insnöad på SD och liknande saker.. finns ju inget roligare och intressanter 😉 Fast, vill du kan jag börja prata om kvantfysik ist..hehe..

  3. conny
    11 december, 2011

    Jag tycker du har en sund inställning till hur journalistik ska bedrivas, fast jag tycker att de flesta journalister slirar lite väl mycket på sanningen.

    PS. Insnöad är aldrig bra!

    • Camilla
      11 december, 2011

      Man får ju också kanske ha i bakhuvudet att artiklar ska sälja. Utan spännande vinklingar så läser nog många inte lika mycket. Tyvärr.

      Ps! Insnöad är INTE samma sak som att man har ett specialämne man är duktig på 🙂

  4. Kim
    11 december, 2011

    Otroligt bra skrivet. Nu stödde vi visserligen inte gårdagens demo. Men din analys är korrekt. Din demokratisyn i inlägget delar jag till fullo. Funderar på att följa din blogg nu 🙂

    • Camilla
      11 december, 2011

      Hej Kim! Att vara demokratiskt är svårare än vad man tror, lika svårt är det för många att förstå varför jag tex uppskattar varje gång jag får chansen att prata och diskutera med människor som jag ofta går till angrepp emot, rent åsiktsmässigt. Så jag blir bara glad om du följer, kan leda till intressanta diskussioner av synsätt kanske? 🙂

  5. Karpstryparn
    12 december, 2011

    Bra inlägg.

  6. Pingback: När journalister trollar med sanningen del 2 « Tankar åt alla håll & kanter

Kommentera

Information

This entry was posted on 11 december, 2011 by in Okategoriserade.
