Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

Vågar regeringen prata religiösa symboler?

Det finns saker som människor är rädda för. Allt från spindlar, trånga utrymmen och att flyga. Det är befogade rädslor som tack och lov går att bearbeta sig fri ifrån. Däremot är det svårare med rädslan att bli sammankopplad med Sverigedemokraterna eller få rasiststämpeln på sig när man vill prata om saker som just dessa har stämplat som sina. Hur det är med möjligheten att arbeta sig fri från den vet jag inte, men jag har inte gett upp hoppet om det åtminstone.

Allt mer av vår tid går åt att ha åsikter om religioner. Speciellt då islam. En del ser absolut inga problem med att människor ska få särrättigheter på grund av sin religionstillhörighet medans andra får fullständigt panik över lilla minsta som kan tyda på att man gjort eftergifter inför en religion.

Jag står i mitten av dessa grupper.

Jag anser att det är helt okej om kvinnor vill bära Burkas eller slöja. Vill man leva efter koranen så får man absolut göra det. Det är inget som skrämmer mig eller som jag känner mig hotad av.

Däremot anser jag att ingen religion, absolut ingen, inte ens vårt egna medärvda kristna syn och tänkande ska ges särrättigheter. Inte så länge vi lever i ett sekulariserat samhälle.

Vad är då problemet?

Återigen är det rädslan att ses som rasist eller främlingsfientlig som spökar. Man vill alla så väl, man vill visa att alla har samma värde och rättigheter. Och så ska det vara. Men vad har det med religion att göra?

Vi gör alla ett aktivt val när det kommer till religion. Vi tror eller vi tror inte. Vad vi än väljer så är det vår egna privata sak. Och vi har alla den fullaste rätten att utöva vår religion. Men, den får aldrig påverka människor som valt en annan inriktining.

Jag kan omöjligtvis förstå varför vi ännu inte tagit en rejäl diskussion om hur vi ska ha det med religösa symboler. Vi är redan där då vi har en hög andel muslimer i vårt land., och fler kommer det att bli. Därför borde vi redan haft klara riktlinjer om vad som ska gälla och inte.

Inte i våra privata liv utan ute på den öppna arbetsmarknaden. Då underlättar det bland annat oerhört för arbetsgivare vid anställning. Han kan med stöd av lagen neka någon anställning för att personen i fråga kräver att bära burka/niquab. Detta utan att riskera att stämmas på höga belopp för diskriminering. Vilket inte är okej. För det är sunt förnuft att det inte alls passar sig med heltäckande slöja inom vissa arbeten.

Personligen har jag inga problem med att möta en polis som bär slöja. Det är inget som gör att jag får mindre förtroende för henne, för jag kan se och tolka henne utan problem då slöjan enbart täcker håret. Däremot skulle jag aldrig acceptera att jag möttes av en Niquabbärande dagisfröken på morgonen. Inte på grund av hennes val av religion utan för att jag skulle känna mig väldigt otrygg att lämna över mitt barn till någon jag inte kan se. Så enkelt är det. Likadant i kassan på ica. Höjer inte ögonbrynet om tjejen som tar betalt bär slöja, men jag skulle välja en annan kassa om det satt en kvinna med heltäckande klädsel. Den rättigheten bör jag ha då jag lever i ett sekulariserat samhälle.

Om jag levde i ett samhälle där religionen var lagbärande, då hade jag fått rätta mig efter det. Lika ska gälla åt andra hållet.

Men så länge vi inte vågar prata om detta på ett sansat och normalt sätt så kommer vi bara att öka ilskan och hatet mot muslimer. De har nämligen rätten att få klara besked över vad som gäller. Då kan de ta aktiva val om hur de vill anpassa sitt religiösa val till det övriga samhället. Man vet vilka typer av jobb man kanske måste låta bli att söka om man inte kan tänka sig att använda slöja istället för burka osv.

Jag tror vi gör ett stort misstag om vi skulle förbjuda muslimska kvinnor att täcka sitt hår, det skulle innebära att inte ens jag får vira runt en sjal runt huvudet när jag har en bad hair day. Däremot finns det större och viktigare bitar vi måste lyfta upp. Sen är det upp till svenska folket och våra politiker att komma fram till ett bra beslut som funkar för majoriteten. Vad det än må bli så är det viktigaste ATT vi tar diskussionen.

5 comments on “Vågar regeringen prata religiösa symboler?

  1. conny
    6 december, 2011

    Tyvärr så är det inte så enkelt. En religiös symbol står ju för bärarens värdegrund och t ex en polis ska vara neutral utåt och alltså inte framhäva vilken kategori människor denne sympatiserar med. Det man först tänker på när man ser människor som bär religiösa symboler är vilka värderingar den människan står för.

    Religiösa symboler kommer aldrig att accepteras hos myndighetsutövare i Sverige, och det tycker jag är bra. Privat kan man se ut hur man vill, men aldrig som myndighetsperson. Sen om man vill avskärma sig från samhället och påskynda splittringen av landet så kan man klä sig i religiösa symboler privat.

    Religion ska vara en privatsak!

  2. Bianca
    6 december, 2011

    Jag skulle inte tycka att det kändes tryggt att prata med en polis som bar slöja eller turban.
    Jag skulle känt att personens personliga religiösa värderingar var för starka då personen inte ens kunde lämna dessa symboler hemma för att bära uniform på jobbet som alla andra.

    Som ateist hade det varit något som skulle bekymra mig då jag anser att lag går före religion och jag har inget som helst intresse att värderas av en polis utifrån dennes tro.

    • Camilla
      6 december, 2011

      Vi har alla olika känslor inför religioner. Och jag kan även fast jag inte skulle lyfta ögonbrynet högre för en poliskvinna med sjal än jag gör för en mysig farbror i turban som kör bussen, tycka att det finns vissa myndighetsorgan som borde stå helt fria från religion och politik.

      Men.. det viktigaste är att detta börjar diskuteras på allvar. Innan vi får ett scenario som i Frankrike som ett exempel.

  3. Ma
    6 december, 2011

    Även jag tycker att det är jätteviktigt att detta ämne tas upp till diskussion…

    • Camilla
      6 december, 2011

      Ja, det är jätteviktigt. För alla. Men frågan är om det kommer att ske?

Kommentera

Information

This entry was posted on 6 december, 2011 by in Okategoriserade.
