Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

När vi trasat sönder betydelsen av ordet ”Rasism”

Att bekämpa rasism är något vi alla ska vara delaktiga till. Vi ska även lyfta hatten högt för alla de människor som utsätter sig för hot och fara när de driver dessa frågor. Inte snacka om något annat. Vi lever i dag i ett samhälle där världen helt plötsligt har krympt och kommit oss väldigt nära tack vare arbetskraftsinvandring och flyktingströmmar. Saker ting förändras i takt vi inte är vana, det innebär även att många konflikter uppstår. Ofta inte av ont uppsåt, utan på grund av obetänksamhet. 

Tyvärr ser vi även en tendens att många människor, i en snabbare takt än vad jag gillar, faller för den retorik som används av grupper som man snällt kan kalla för kritiker av den förda invandringspolitiken. Ta bara Nordisk Ungdom. De har på mindre än två år fått 400 nya medlemmar. Lägg till siffran 1999 som obekräftade uppgifter gör gällande att SDU ska ha. Man lanserar även en ny ungdomsgrupp, FNU, (Föreningen Nationell Ungdom) som leds av ett mentorskap i form av den välkände Mikael Skillt (ansvarig för bland annat sajten svenskapedofiler.se som hänger ut dömda pedofiler). 

Gemensamt har dessa ungdomsförbund sin kamp för att bevara nationalismen. Man tar på olika sätt ”strid” för sitt älskade Sverige. Jag lämnar alla kopplingar till nazism och högerextremism åt sidan.

Vad är orsaken till att dessa grupper ökar? Vad är orsaken att allt fler väljer att rösta på Sverigedemokraterna? Varför blir det känslosvallningar värre än vid övergångsåldern när man ber människor att inte säga negerboll eller vill byta namn på kvarteret Negern i Karlstad?

Det finns många svar på dessa frågor. Var och en av dem skulle behöva en egen artikel för att kunna gå på djupet, vilket jag inte ämnar att göra här och nu.

Jag vill peka på en sak, en sak många av oss verkar ha missat. Vi håller på att trasa sönder ordet ”Rasism”.

Ni vet själva hur enkelt de flesta av oss slänger ur oss frasen: Jag älskar dig! Vi är inte alltid så nogräknade över ordets egentliga betydelse, utan vi använder den gärna så fort tillfälle ges att visa någon annan uppskattning. Även om andemeningen är hur vacker som helst så underminerar vi faktiskt ordet ”Älskar” lite mer varje gång vi slentrianmässigt använder oss av det.

Samma sak är det med ordet ”Rasism”. Nätet är en underbar och överskådlig åskådararena för att se hur detta ord missbrukas, i ilska kastas epitet åt höger och vänster. Man struntar i vad ordet egentligen betyder, bara det går att ge en känga åt någon som inte tycker att det är okej med fri invandring eller förbud mot att få säga negerboll så är det legitimerat.

Vad sker sen då? När vi kastat ordet på varandra tillräckligt ofta? Så att det nu har lika stor verkningsgrad som en uttjänt gummiband på en skolgård som några skolelever lämnat efter sig?

Jo, ingen bryr sig längre. Ingen tar ordet på allvar. Istället ökar frustrationen och ilskan. Man känner att man inte får tycka något överhuvudtaget som går emot etablissemanget och alla proffs-tyckares åsikter utan att vara rasist. Självklart så vet dessa människor mycket väl att de egentligen inte alls är rasister eller främlingsfientliga, och absolut inte nazister. De vill bara protestera. 

Men ingen lyssnar. Inte bland dem som borde lyssna. Det gör däremot andra grupper. De förstår ju precis vad det är man vill försöka säga. Och med tiden köper man mer och mer av deras tankar och åsikter. För hur kan de ha fel? 

Sen kastas det ännu fler epitet efter dessa människor, när de minst av allt behöver det. De behöver fortfarande någon som lyssnar. Men så länge vi tror att vi kan mota fördomar och hat med den taktik som funkat så här långt så lär vi förlora.

Vi måste börja våga tänka om. 

Vi har kommit till det vägskälet att vi måste bli mer konkreta i vad som egentligen är rasism. Vi måste sluta att angripa varje liten sak som potentiellt sett kan pekas ut som något rasistiskt. Ett aktuellt och bra exempel var Kinapuffpåsarna. Hur många fler röster tror ni inte att SD som exempel fick av den? Inte tusentals, men det räcker med att en handfull svenskar till fick nog av dumheterna som följer rädslan vi alla har att inte vara tillräckligt anti-rasistiska. Vi måste sluta att skämmas för att vara svenskar, varför skulle det vara något skamligt? Gör vi det till en rasistfråga så får genast de nationalistiska grupperna mer stöd.

Samtidigt som vi tar fram allt det bra och positiva influenserna från resten av världen innebär måste vi låta människor få känna att de är trygga i sin identitet. Detta måste gå att göra under samma flagg. Ingen ska behöva känna sig som den som får ta ett steg tillbaka. Det innebär i en demokrati att man lyssnar på alla. Och när vi ser allt tydligare tecken på att många svenskar börjar känna ett utanförskap så löser vi inga konflikter genom arr kalla dessa främlingsfientliga. De är bara oroade. Lägg istället krutet på att arbeta på en bättre integration, där alla människor känner sig delaktiga och ingen känner sig utanför.

Vi ska inte nöja oss med att det bara är 6% röstberättigade svenskar som tydligt visar sitt missnöje. Vi ska inte vara nöjda förens det är 100% som känner att man inte behöver vända sig till utomparlamentariska grupper eller missnöjespartier. Och fortsätter vi att kasta rasistkort efter människor, som kanske inte alltid vet hur de ska uttrycka sig korrekt eller vet vilken kanal de ska välja för att framföra sina åsikter, så kommer den där lilla procentenheten att växa. Så är det bara.

Se på resten av Europa. Lär av dem, men var innovativa. Våga lyssna på alla och även de små grupperna måste få rätt i frågor som är berättigade.. Först då kan vi på allvar tror jag börja ett riktigt bra arbete som kan komma att funka för alla.

10 comments on “När vi trasat sönder betydelsen av ordet ”Rasism”

  1. conny
    5 december, 2011

    Klokt resonerat! Problemet är att regimen inte lyssnar på alla åsikter, eller helt enkelt avfärdar dem som rasistiska, och gammelmedia hänger på som vanligt och skruvar därmed upp hatet ännu mer.

  2. Camilla
    5 december, 2011

    Exakt. Det är ju just det som är min poäng. Vi har testat den varianten nu, under lång tid. Uppenbarligen funkar den dåligt. Då måste vi tänka om. Men tyvärr har jag väl inga större förhoppningar om att det kommer att ske.. men ett måste likväl..

  3. klassfred
    5 december, 2011

    Skulle vara intressant att veta hur du själv definierar rasism och antirasism. Min erfarenhet är att många förväxlar antirasism med såväl nihilism och mångkulturalism. Vilket knappast ger en rättvis bild av begreppet.

  4. Camilla
    6 december, 2011

    Problemet idag är som jag skriver, vi börjar trasa sönder begreppet rasism och anti-rasism. Oavsett hur man tolkar orden så är det överanvänt.

    Rasism för mig är när man anser att ett visst folkslag ses som mindre värda. Att svarta tex skulle vara sämre än oss vita. När en svart människa diskrimineras enbart pga sin hudfärg och utsätts för våld och hot pga sin hudfärg och inget annat så är det rasism.

    Anti-rasism för mig är det motsatta. Människor som jobbar för att få andra att förstå att det enda som skiljer oss är färgen på huden, inget annat. Alla är vi människor med samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter.

    Ganska enkelt eller hur? Mer komplicerat än så är det inte.

    Däremot har vi börjat använda dessa två benämningar som något riktigt fult. Orden används för ofta och i fel sammanhang.Vilket trappar upp känslan av ilska och taggarna-utåt-syndromet.

    Det är tyvärr inte utan fog att Sverigedemokraterna, SDU och ny även de högerextrema grupperna, kan ha demonstrationer med parollen ”Stoppa svenskfientligheten” utan att det upprör och chockar människor.

    Visst, vi kan fortsätta som vi gjort under lång tid och se på när dessa grupper växer sig starkare. Eller så tänker vi om och slutar att vara så känsliga och rädda. Jag är övertygad om att de allra flesta invandrare är bättre på att förstå vikten av att inte överanvända ordet rasist än vad vi själva är.

    • klassfred
      6 december, 2011

      Men hur är då jag? Är jag en rasist?
      Innan du svarar på frågan så bör du kanske veta vad jag tycker och tänker.

      Invandringen

      Jag stödjer inte invandringen till Sverige.
      Detta av den enkla anledningen att den stjälper mer än vad den hjälper.
      Ska man syssla med flyktingarbete så bör man inrikta sig på närområdena.
      De pengar som staten lägger på invandringen skulle kunna hjälpa så offantligt många fler människor.

      Hur tycker t ex du att Sverige ska prioritera hjälp till människor i nöd?
      Genom att förbättra tillvaron för 1 flykting eller genom att till exempel rädda 69 350 människor per år från en plågsam död i kolera?

      Källhänvisningar:
      Migrationsverket, 1 st. ”flykting” = 693 500 Kr per år. Läkare utan gränser, rädda livet på 69 350 st. medmänniskor = 693 500 Kr

      Vidare så skapar invandringen idag en ogynnsam löneutveckling på arbetsmarknaden.
      Detta då det ligger i det ekonomiska systemets natur att lönerna hålls nere och/eller dumpas då det finns många arbetslösa.
      Vilket är rätt naturligt då näringslivet får mer konkurrens om jobben vilket leder till att människor i högre grad accepterar just lägre lön.
      Som arbetare så är det här viktiga frågor för mig och jag anser att det är omoraliskt från systemets sida att utnyttja humanitära kriser så att storkapitalet kan tjäna pengar.

      De demografiska aspekterna av det hela är även de inte speciellt bra.
      För ärligt talat, när den demografiska kurvan pekar på att nordbor i Sverige är på väg att bli en etnisk minoritet i sitt eget land så har det hela gått för långt. Jag kan inte tänka mig att många antirasister skulle förorda att vita människor ska massemigrera till exempelvis Angola och att den inhemska befolkningen ska falla i minoritet.

      Raser

      Självklart så finns det olika raser.
      Det är det som gör jorden till en bättre plats att bo på.
      Inga raser har mer värde än andra.
      Att vara för en etnisk mångfald är för mig naturligt.
      Detta då mångfald berikar. Vilket är motsatsen till mångkultur.
      Detta då mångkulturen leder till att de egenskaper och kulturella arv som människor har skapat genom generationer helt sonika försvinner på sikt.
      Inte bara för oss svenskar, utan även för invandrarna. Påtvingad assimilering och integration är helt enkelt moraliskt förkastligt för mig.
      Vad jag hellre vill se än mångkultur är en värld av fria och oberoende nationer där olika raser och folkslag samarbetar och har utbyten med varandra istället för att tvingas på varandra. Innebär detta att jag inte kan umgås med invandrare? Nej faktiskt inte. Jag har rätt många invandrarvänner och i princip samtliga delar min syn.

      Till kärnfrågan: Är jag rasist?

  5. conny
    6 december, 2011

    Du måste ta med det omvända förhållandet också om det ska vara trovärdigt. Om en svart människa skriker ”svennejävel” till en vit människa så är det också rasism. Eller hur?

    • Camilla
      6 december, 2011

      Absolut. Jag var nog lite för säker på att läsarna skulle förstå att när jag skriver rasism så menar jag inte enkelriktad sådan.

      • klassfred
        6 december, 2011

        Problemet är ändå att många antirasister inte anser att det ens finns svenskfientlighet. Vilket för mig är väldigt konstigt då rasism finns inom alla folkgrupper och kan riktas mot alla folkgrupper.

        För ett tag sedan uppmärksammade jag en vänsterpartist som gick ut i media och sa att hon önskade att se ett vänsterparti som inte består av medelålders vita män. Många kanske inte reagerar när sådant sägs. Men jag reagerade, eftersom jag anser att ett parti som saluför sig med antirasiststämpeln de facto bör se på kompetens och inte på ursprung, kön eller ålder. Jag bestämde mig för att maila samtliga av V:s riksdagsledamöter för att fråga om de anser att den här typen av uttalanden är acceptabelt inom ett antirasistiskt parti.
        Utan att skriva vad uttalandet bestod av så skrev jag att jag hade sett en ledande vänsterpartist uttala sig om att den inte vill se en speciell folkgrupp bli dominerande inom partiet. Samt att uttalandet även speglade på kön och ålder. Det dröjde inte många timmar förrän dess att jag hade fått svar från en rad vänsterpartister som ville se klippet jag hade sett. Sagt och gjort, jag mailade dem klippet och efter det fick jag endast svar från en person. Personen ifråga tyckte inte att detta uttalande var diskriminerande eller rasistiskt. Varpå jag frågade personen ifråga om han gjorde skillnad på folkslag och folkslag? Svaret blev återigen ”Detta är inte rasism och det säger sig självt.”. Tänk om uttalandet inte hade handlat om vita medelålders män. Tänk om hon istället hade sagt att hon inte vill se ett vänsterparti som domineras av invandrarkvinnor. Hur hade reaktionen då varit?

        Det påminner starkt om följande: http://sv.metapedia.org/w/Henrik_Johansson#Politiska_ungdomsf.C3.B6rbund_om_rasistiskt_v.C3.A5ld

        Alltså, begreppet är inte lysande idag. Detta då extremt många antirasister framstår som anti-vita istället för just antirasister.

  6. Camilla
    6 december, 2011

    Klassfred: Jag ska svara dig, men har inte tiden just nu att ge dig ett mer utförligt svar.. Men återkommer!

  7. Camilla
    6 december, 2011

    @klassfred:

    Jag har suttit länge och väl och funderat på det du har skrivit. Inte för att det du har att säga är vare sig något nytt eller speciellt kontroversiellt. Utan mer om hur man ska formulera ett bra svar.

    Jag känner själv många gånger att det är svårt och känsligt att vara rätt fram i en del frågor. Dels för att man vet att det alltid kommer att finns de som med vilje missförstår och hackar ner det man säger till en gröt av meningar man själv inte känner igen. Jag vet, för så gör jag tyvärr själv väldigt ofta.

    Du skriver väldigt bra saker, du beskriver dig själv som en person jag absolut inte skulle klassa som rasist utifrån din egen beskrivning Samtidigt så bevisar du lite min poäng genom att ens ställa frågan om du är rasist.

    Jag tror att Sverige är ute på hal is och snart är som Danmark och andra liknande länder om vi inte börjar acceptera att man visst får ha andra åsikter än socialdemokraterna och Expo men ändå vara minst lika mycket humanist som dem. Och man måste även låta den flummigaste åsikten vi kan hitta om fördelarna med att älska hela världen ovillkorligt få finnas och få andas.

    Oavsett vad vi anser vara den rätta vägen att gå så får vi aldrig glömma bort att lyssna på andra sidan, för tyvärr funkar vi människor som så att vi gärna slår dövörat till när människor med en helt annan syn på saker pratar. Vi vill liksom inte omvärdera våra ståndpunkter, vi vågar inte riktigt acceptera som högeranhängare att faktiskt så kommer vänstergänget med bra ideér och vice versa. Istället för att ta de bästa bitarna från varandra och göra en gemensam sak för ett samh’lle som funkar för alla så är det viktigare att underminera andra sida. Då helst med epitet rasist eller AFA:it alternativt batik-kommunisthäxa.

    Man är goda kålsupare från alla håll och kanter. Som människor.

    Men hur vi än resonerar och vrider på detta så ligger det slutgiltiga ansvaret på våra politiker. Det är de som måste ta första steget. Om inte medierna helt plötsligt skulle inse vikten av ett byte av strategi.

    Det du avslutar ditt andra inlägg med påminner mycket om resonemang jag får höra när jag samtalar med människor som är nazister eller radikala nationalister.Jag tror inte att någon som ser sig själv som anti-rasist är anti-vit. Det är bara en villfarelse man skapat för att uppnå något man borde avstå ifrån. Handlar om det jag inledde med: att medvetet vilja missförstå.

    När det gäller din ekonomiska uträkning så återkommer jag lite senare med ett svar.

    Hoppas nu att det jag har skrivit inte kommit ut fel pga missade ord och liknande..det är nämligen min specialité när jag har bråttom och chansar på att det är Ok utan att läsa igenom innan jag trycker på ”sänd-knappen” 🙂

Kommentera

Information

This entry was posted on 5 december, 2011 by in Okategoriserade.
