Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

Riksdagsledamot talar tillsammans med nazister

Det har pratats mycket om hur både Sverigedemokraterna och högerextrema grupper har förvandlats utseendemässigt och även retoriskt. Man pratar om att det är samma budskap men i annan kostym. Anna-Lena Lodenius har bland andra skrivit ett bra inlägg om saken och nyheten idag har varit att EXPO och DN ska göra en reportagesatsning i ämnet. Vilket är bra, vi får aldrig glömma vad som göms bakom många budskap och trevliga ansikten.

Det enklaste som finns är att bli förförd. Ju större behovet är att någon lyssnar, desto större är chansen att fel gruppering ger en de så kallade rätta sanningarna. Man bli hörd och förförd. I en värld då man känner allt mer att ingen av våra makthavare sitter så mycket som med lilltån i verkligheten.

Nu anser jag att man ska vara väldigt försiktig med att nämna SD i sammanhang där de kopplas samman med nazistgrupper och andra högerextrema grupperingar. Av den enkla anledningen att de människor som idag söker sig till Sverigedemokraterna inte fattar meningen med att återkomma till partiets förflutna. De vet med sig att de inte är vare sig rasister eller nazister, Jimmie Åkessson har bara blivit deras röst. Rösten som de anser vågar tala om sånt etablissemanget hellre tiger om.

Och jag ger dem ofta rätt. Jag kan absolut, utan minsta tvekan förstå vart deras vanmakt kommer ifrån. Det jag däremot önskar, är att man försöker hitta andra kanaler för att kunna påverka och bli hörda. Ett tufft företag i ett Sverige som allt fler inte känner igen. Men tro mig, det är inte alltid som förpackningen är lika snygg när den har öppnats och genomgått en riktig granskning. Och väljer man att strunta i att öppna, då nonchalerar man det ansvar man har som medlem i en demokrati.

Nog pratat om Sverigedemokraterna.

När jag först hörde talas om demonstrationen “Stoppa svenskfientligheten” tog jag för givet att det var SDU:s Gustav Kasselstrand eller Björn Söder (SD) som hade något nytt litet projekt på gång i Stockholm. För just Stoppa Svenskfientligheten är deras paradslogan nu för tiden. Vi ska alla påminnas om hur vi svenskar systematiskt blir utsatta för rasism.

Jag hade fel.

Det jag tog förgivet ,bara genom att höra sloganen, skulle tillhöra ett riksdagsparti visade sig vara en manifestation sprungen ur forna Salem-marschen. I huvudsak grupperingar med starka kopplingar till nazismen.

Bara detta att ett riksdagsparti och ett gäng nationalister på den yttersta högerflanken kämpar under samma paroll skrämmer mig.

Men det må så vara. Alla har vi rätt att uttrycka våra åsikter. Det är det som kallas demokrati.

Idag kom det som fick mig att skriva om denna demonstration. Något jag aldrig skulle ha gjort annars. Talarlistan hade fått en ny deltagare.

En svensk riksdagsledamot ska enligt sajten tala tillsammans med nazister.

Och nu tror säkert alla att det är en Sverigedemokrat. Men av de uppgifter jag fått så är det nog inte riktigt så glasklart att det är en SD:are. Vilket jag själv faktiskt inte trodde heller. De skulle begå politiskt självmord om någon ställde upp som talare tillsammans med den svenska högerextrema eliten. Så korkade är de inte. Även om de delar samma paroll.

Nu kan det mycket väl vara som så att denna riksdagsledamot inte existerar. Troligt är att det är ett PR-trick för att dra till sig medias och svenska folkets ögon.

Men låt oss spekulera i att denna man faktiskt finns (ja, enligt uppgift så rör det sig om en man och inte en kvinna) tänker ställa sig i talarstolen jämte nazister och nationalister och prata om svenskfientligheten. Om han nu inte backar ur i sista stunden, för vilken normal politiker som helst i Sverige borde inse att detta är att be om att få kicken ur sitt parti.

Vad skulle detta få för betydelse?

Jag tror majoriteten av folket skulle komma att ta avstånd. Men jag tror även att det skulle ge alla de människor som känner att ingen politiker förstår deras oro skulle få en liten hjälte. Jag vet att det finns många som hoppas på att detta skulle vara första steget mot att man på högre nivå faktiskt börjar ta deras oro på allvar.

Är det ett möjligt scenario?

Att vi kommer att få se allt fler politiker från andra partier börja närma sig folket och ge dem rätt i att det finns problem som man inte så länge till kan nonchalera?

Jag hoppas på vissa sätt att det kommer att ske. Men jag anser att ställa sig hand i hand med nazister och högerextremister en kylig decemberdag inte på något sätt är rätt väg.

Så med detta sagt ser jag fram emot den 10 December av en enda anledning. Nyfikenheten över vem denna riksdagsman är. Och sen följa konsekvenserna av hans deltagande. För ingen utgång är given. Så mycket har jag lärt mig.

SvD

Karta över demonstrationsområdet

17 comments on “Riksdagsledamot talar tillsammans med nazister

  1. Joakim Larsson
    30 november, 2011

    Ja, du är inte den enda som undrar.

    • Camilla
      30 november, 2011

      Jag blir mer och mer säker på att det måste vara ett PR-trick. För vem skulle riskera allt ?

      • blofeldt
        30 november, 2011

        Petzäll har inget att riskera eller förlora. Skulle inte förvåna mig om det är den benzo torsken.

        • Camilla
          30 november, 2011

          Det är förvisso sant att WP inte har någon partipiska att ta hänsyn till. Men jag tror inte på honom alls. Han vill sudda sig ren från allt som kan kopplas till SD..så nä..inte WP

        • Jimmy Sten Windeskog
          2 december, 2011

          Skulle radikala nationalister vilja ha ihop det med en pundare? Knappast.

  2. Bittergubbe
    1 december, 2011

    ”Det är inte alltid som förpackningen är lika snygg när den har öppnats och genomgått en riktig granskning.”

    Ni går som katten kring het gröt!. Har du som fd insider någon fakta att komma med, eller är det bara utslag av bitterhet gentemot någon oförrätt från SD:s sida?

    Om enskilda medlemmar kanske yttrat rasistiska eller nazistiska uttalanden fäster jag ingen större hänsyn till, dessa individer står att finna i alla partier.
    Det som är intressant för mig som väljare är om den inre cirkeln i Sd besitter någon form av vedertagen dold konsensus.

    Detta är varken menat som skäll eller gnäll, bara en känsla av att ni trycker på något av vikt.

    • Dragan Klarić
      1 december, 2011

      Jag kan garantera dig att den inre cirkeln i Sd besitter definitivt flera former av vedertagen dold konsensus. Det vet jag med all säkerhet. hade medlemskåren och det svenska folket vetat bara en bråkdel av det som döljer sig under ytan hade de aldrig suttit i Sveriges riksdag.

      Men nu finns det ingen orsak att orda om det, bättre att vänta och ta upp det när det blir dags för nästa valomgång 2014. Och detta säger jag utan att hysa någon form av bitterhet (uttjatat) mot partiet som parti (medlemskåren/gräsrötterna) utan för att jag anser att det finns falska ohederliga individer i ledande positioner inom partiet.

      • Jimmy Sten Windeskog
        2 december, 2011

        Du är ju bittrare än mig, och mer falsk.

        • Dragan Klarić
          2 december, 2011

          Vad gullig du kan vara herr Windeskog 🙂 Spånar du in möjligheten att bli tagen till nåder av de fyras gäng? Vem vet du kanske har en liten chans att få krypa tillbaka på alla fyra. Men det är alltid lika kul att se hur patetiska vissa individer kan vara.

          • Camilla
            2 december, 2011

            Nu ska ni inte vara så bittra killar. Kramas och ta en glögg vettja 😉

            Skämt å sido. Varför är Dragan bittrare än dig Jimmy? Du är ju liksom på något sätt inofficiellt utnämnd till den mest SD-kritiska människa som finns bland många.

  3. Camilla
    1 december, 2011

    Detta eviga tjat om bitterhet. Det slår sällan folk att alla har rätt att uttrycka sina åsikter, men än viktigare: Alla SKA omvärdera sina ställningstaganden mellan varven. För gör man inte det så fastnar man ganska lätt i en övertygelse om saker och ting som kanske inte stämmer. för evigt. Allting förändras konstant, därför måste man även hänga med och ta ställning ånyo.

    Det är varje enskild människas skyldighet att göra just det. Sen kan det aldrig någonsin handla om bitterhet när man kommer till slutsatsen att man får en annan bild av saker och ting.

  4. lelle
    4 december, 2011

    Varje människa får någon gång omvärdera både åsikter och tron på vissa skeenden eller människor i ens närhet. Är man då, per automatik, tvingad att offentliggöra allt man tidigare fått kännedom om i förtroende, eller är det ens eget ansvar att avgöra om man har rätten att ödelägga andra människors tillvaro?

    • Camilla
      4 december, 2011

      Man är aldrig tvingad att göra något man själv inte vill.

      Och självfallet ska man alltid väga det goda mot det onda i att bryta förtroenden. Däremot så är det inte att likställa ett förtroende man gett eller fått vänner (eller medmänniska) emellan och exempelvis saker som skett i olika organisationer eller arbetsplatser.

      • lelle
        4 december, 2011

        Enligt ditt sätt att resonera är alltså organisationen något som lever sitt eget liv utan varken stöd eller påverkan av människor. För du kan väl inte på allvar mena att du kan ta dig rätten att bestämma vilka som ska hängas ut eller inte, beroende på om de är dina förtrogna på fritiden eller i någon sorts sammanslutning.

        • Camilla
          4 december, 2011

          Jag tror du bör fundera lite över en del saker Lelle. Eller rättare sagt, ta och lära dig att läsa innan du talar.

          För det andra kan du ju ta och förklara vad du syftar på egentligen.

    • Dragan Klarić
      4 december, 2011

      Bäste lelle, om jag hade släppt en bråkdel av det jag har sparat och av det jag känner till hade många kunnat packa ihop sina väskor för gott. Så det är oroväckande att behöva bli bemött som en skit bara för att man till och från väljer att kritisera vissa skeenden i SD. Det är också oroväckande att SD tycks inte tåla varken intern eller extern kritik. Jag skulle vilja föreslå vissa individer inom SD att chilla, för ju mer skit de kastar omkring sig desto mer skit ställer det till för SD och dem själva 😉

      • lelle
        4 december, 2011

        Bäste Dragan!
        Vad du gör, är ju endast att du påstår dig ha sparat vissa saker. Det kan jag ju inte argumentera emot och det tänker jag heller inte göra. Jag vet över huvud taget inte något om det du skriver. Alltså kan jag bara skriva något som jag säkert vet och det är att om man själv kastar skit, kan man vara ganska säker på att den kommer att återgäldas.

Kommentera

Information

This entry was posted on 30 november, 2011 by in Okategoriserade.
