Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

Kampen för Negerbollens överlevnad

Jag skriver idag om ordet Neger och betydelsen av att få säga Negerboll på Newsmill. Ni kan läsa texten här: Newsmill : SD tjänar på debatten om uttrycket Neger

 

OCH.. Tack vare bloggaren Beelzebjörn fick jag se denna video, passar in bra i sammanhanget så missa den inte!

9 comments on “Kampen för Negerbollens överlevnad

  1. Mats Carlsson
    29 november, 2011

    Hmm, här är ett lite annat perspektiv från när Jimmie Åkesson bjuder AB:s retorikexpert Elaine Bergqvist (numera Eksvärd) på ne.. chokladbollar vid intervjun.

    http://blogg.aftonbladet.se/retorikbloggen/2010/11/min-traff-med-jimmie-akesson-del-1

    För övrigt Jag har ett minne från mitten av 90-talet när en av min mammas vänninor från Tanzania och med somaliska rötter var stolt över att hennes då 8-åriga dotter näsa inte var en typisk ”negernäsa” utan var ganska smal.

    • Camilla
      29 november, 2011

      Jag tillhör ju generationen som växt upp med negerbollar och jag säger det ofta, utan att varken tänka på det eller mena något illa. Och jag vet att ingen som käkar negerbollar menar något illa. Man måste kunna skoja om det mesta, (tänker på länken du gav) men man måste också veta när vissa saker inte är värda att ta strid över. Dom rätten att fritt få kalla vem man vill, hur man vill, när man vill för något som förknippas med nedsättning.

  2. Oskar T
    29 november, 2011

    Jag tror att en anledning till att många reagerar så starkt över förbudet mot just det här ordet är att det under många år var det enda allmänt utbredda ordet i svenska språket som användes som beteckning på den aktuella folkgruppen. Påstår någon då att ordet alltid har varit rasistiskt (jag har i varje fall aldrig hört någon definiera när det annars skulle ha börjat vara det) så sätter det en stämpel på alla svenskar som levt och uttalat sig under den tiden.

    • Camilla
      30 november, 2011

      Jag håller med dig och som jag skriver i min text på newsmills så framgår det förhoppningsvis att jag har all förståelse för användandet av ordet.. MEN saken är den, det är en liten uppoffring att tänka sig för och anv ett annat ord. För vi är mer upplysta idag.

      Bättre vi tar strider som är vettigare och som är värda att att ta.

      • Oskar T
        2 december, 2011

        Det hela ingår förstås också i ett större sammanhang, där den i politiska sammanhang erkända definitionen av rasism utgår från att det alltid är vita som är förtryckare och mörkhyade som är förtryckta. Därför kan namn på kvarter, glassar och bakverk bli uppmärksammade som exempel på dold rasism, medan t.ex. antisemitismen bland muslimer länge var förbisedd och ofta ursäktas. För att inte tala om: http://avpixlat.info/2011/12/02/rasismen-man-inte-far-tala-om/

        • Camilla
          3 december, 2011

          Jag vill nog inleda med att återigen påpeka samma sak som jag gjorde i texten på newsmill, att det har gått lite troll i hela debatten om rasism. Man vill så väl och har på något sätt slitit ut ordet så det har förlorat sin viktiga betydelse,

          Sen är det absolut som så att rasism inte utgår från ett enda håll. Vita mot mörka. Men en fråga vi bör ställa oss lite oftare är om det verkligen handlar om rasism eller om det handlar om andra former av motsättningar kanske? Viktigt att man inte generaliserar.

          vad jag däremot undrar ofta över är varför det är så svårt för många att ändra sina ordval utan kamp? Måste man ha en debatt om precis allt? Även det som är ganska uppenbart för varje enskild individ? Att man kan glädja många bara genom att modernisera sig lite och hoppas på att andra gör det samma. Vips så har vi minskat trycket i kokaren en hel del. Genom att göra ingenting egentligen. Bara använda sunt tänkande..

          .

          • Oskar T
            3 december, 2011

            Att många envisas med att använda tabubelagda uttryck kan bero på att man upplever att motståndet kommer från en högre instans (den ”antirasistiska” rörelsen har stort inflytande i medier och riksdagen) som kräver underkastelse, snarare än från en jämlike som eftersträvar ömsesidig respekt.

            Jag anser för övrigt att det oftast är meningslöst att diskutera huruvida något är rasistiskt eller inte. Råder det oenighet om ordets tillämplighet är det bättre att diskutera om företeelsen är rätt eller fel.

  3. OveRFalun
    1 december, 2011

    Filmen är ju genialisk och driver inte bara med negerbollar utan allt annat som vi förutsätter skall vara på ett speciellt sätt, ”musiklinjen” och ”bondkakor”, massor av små obetydliga saker som vi inte reagerar på men som tyder på att vi har en hel del oskyldiga föreställningar om hur saker är och skall vara. Jag har en hund som en gång var lite olydig, jag surnade till och sa att han var en djäkla bonnhund. Min arbetskamrat som är bonde blev ju förstås upprörd och frågade vad jag menade vilket fick en komisk upplösning, vad menade jag egentligen?
    Som sprungen ur Stockholms fartfyllda uppväxtsvillkor ser jag nog en hel del av epiteten som ett utslag av lite folklig hatkärlek, negerboll är inte rasistiskt, den är ju både god och omtyckt, djäkla Stockholmare är inte bara nedvärderande utan även ett uttryck för en illa dold avundsjuka. Min favoritnovell är hämtadf från Dagens Nyheter för många många år sedan och heter ”Skitnegern”.
    Studentklubben vid Umeå universitet har bjudit in en neger som gäststuderande och fördomarna flödar, skammen likaså när en liten glasögonprydd kille med en stor portfölj kliver av planet, hans favoritsport är schack och han älskar klassisk musik.
    Vi borde börja diskutera våra fördomar, skratta åt dem och öppet ifrågasätta dem när någon nonchalant slänger ur sig ogenomtänkta kategoriseringar. Vi kan ju börja med Patrik Sjöberg som i mycket hånfull ton säger till sina motståndare, stå på nu, flickor!
    Motståndarna heter Fredrik och Filip har jag för mig.
    Vad menade han med det?

  4. OveRFalun
    1 december, 2011

    Jag kunde ge mig faan på det, skitnegern är ju såklart en skröna av Lars Molin och finns med i hans bok ”Duell i gryningen och andra skrönor” fast jag sätter en hundring på att jag läst den i DN men, minnet är ju kanske lite vanskligt. I alla fall heter skrönan ”Negern i Lumeå” så något var ju nästan rätt ungefär.

Kommentera

Information

This entry was posted on 29 november, 2011 by in Okategoriserade.
