Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

Juholt & Co tar Åkesson i handen och dansar SD:s vals.

Jag har lidit av en enorm och namnlös frustration sista tiden. Något har legat och krälat i mig utan att jag kunnat sätta ord på orsaken. Jag har känt mig så pass frustrerad att jag varken kunnat eller än mindre velat skriva något. Vilket är hyfsat olikt mig. Men häromdagen så föll kronan ner hos mig efter att jag hade ett samtal med en norsk journalist.

Han gjorde en uppföljning kan man säga om bland annat vad reaktioner blev efter min blogginlägg om Anders Breivik som även blev publicerat i flertalet tidningar världen över, bland andra The Guardian. (Länk) (Länk)

Vi pratade mycket om vem Anders Breivik är och på vilka sätt han agerade för att dels få kunskap men även sprida sina åsikter till andra. Anders Behring Breiviks dåd får aldrig falla bort ur våra minnen. Det han gjorde, på grund av sitt islamhat, får aldrig nonchaleras eller glömmas bort. Jag var så glad första tiden över att se hur engagerade alla tycktes vara i kampen att stoppa det debattklimat som jag hävdade då och gör än, orsakar hat och motsättningar på ett sätt som inte är att önska.

Detta ska inte förväxlas med att jag anser att debatten ska strypas så att de människor som är kritiska mot politiska beslut rörande invandringen och islams påverkan på vårt dagliga samhälle inte får komma till tals. (Länk)

För det är just det som är ett av de största misstagen som man gjort och gör här i Sverige, att man försöker tysta människor.

Effekten blir då bland annat att SD växer och att debattklimatet blir allt fränare och hårdare för varje dag.

Efter samtalet med den norske journalisten så kände jag mig både förbannad och uppgiven. För även där, i det land som drabbades så hårt av Anders Breiviks galenskap så har man återgått till exakt samma debattklimat som man förde innan dåden.

Vad anledningen är i Norge kan jag inte svara på, men här hemma tror jag att det finns en rad olika faktorer inblandade.

Jag slet som en hund under flera månader med att få människor från alla olika politiska grupper att göra gemensam sak och börja lyssna på varandra. Jag ville att man skulle inse att så länge man bara är ute efter att vinna billiga poäng i debatter och aldrig lyssnar och försöker förstå hur den andre ser på en sak så är det kört. Tyvärr var inte någon så värst intresserad av mina åsikter längre än ca tre veckor efter Utöya. För då var alla fullt upptagna med att visa vilken tidning eller parti ,som var duktigast på att stoppa SD-sympatisörerna som lider av usel netikett, från att få komma till tals. Aftonbladet var ledande i detta men sorry Jan Helin, att använda Facebook-inloggning på tidningarna är inte en lösning, bara ett plåster på ett blödande sår.

Jag har tjatat hål i öronen på folk som inte velat lyssna på mina tips på hur man kan agera för att bitvis inte öka SD:s väljarstöd. (Länk)

Jag har ansträngt mig till maxgränsen när det gäller att lyssna på alla, till föga nytta.

Varför? Jo, för att alla förutsätter att anfall är bästa teknik och man vågar inte för en sekund stanna till och säga “Sorry, vi hade fel. Vi gör om, vi gör rätt” Samt inser att man inte kan tiga ihjäl de problem som finns och som växer i vårt land. Svenska folket är inte några dagisungar som accepterar vad som helst.

Speciellt inte efter att Socialdemokraternas ledare visar att klyftorna mellan arbetarnas parti och just arbetarna är gigantiska. Resultatet ser vi tydligt, 24,9% fick (S) bara för någon dag sedan. Skandal!

Man fortsätter även att ge SD det ena gratismålet efter det andra. Och i princip så är det hela tiden Sossarna med Juhola i spetsen. Senast nu då han kaxigt deklarerar att om Svt inte gör som han vill så skiter han i dem och springer till Tv4 istället. Då kanske Juholt även kan lägga en motion om att vi ska skippa Tv-licensen eller..? För vad ska vi med statlig TV till om de som leder landet spottar på deras rätt att själva bestämma över sig? Eller, ska vi köra rysslandstyle perhaps?

Saken är ju den att svenska folket idag har lägre politikertilltro än vad jag upplevt under hela mitt liv. Och det är ju då som alla politiker verkligen måste inse vikten av det förtroende man fått genom valsedeln och förgå med allra bästa exemplet.

Vakna Sverige!

Vakna för sjutton, ni kan inte sitta och vänta på 2014 och tro att allt löser sig dagarna innan valet. Kör Juholt och hans hejarklack denna stil så kommer vi att fortsätta att sparka på folk genom Reinfeldts och SD:s favorit “utförsäkringar” och vi kommer att se Jimmie Åkesson sitta i riksdagen med 20+20 ledamöter.

Jag anser av olika anledningar att SD i sin nuvarande form inte är ett parti som är bra för sverige på många sätt. MEN deras politik är politik som alltfler kommer att söka sig till. I ilska och missnöje. För att nämna några skäl. Varför är lätt att besvara. De andra politiska partierna kör helt fel taktik. Och man inser ju inte klart nog att Sverigedemokraterna som parti inte är att likställa med dem som röstar på dem. Det är dessa människor ni måste börja samtala med, visa att ni är trovärdiga.

När jag till och med väljer att länka till Avpixlat så har det gått långt. Men där kan ni läsa om hur siffrorna i även Norge visar på att de partier man trodde skulle backa respektive öka inte gjort det. (Länk)

Så då är det kanske läge att fundera på varför? Och fundera på hur man ska ta ifrån partier som Fremskrittspartiet och Sverigedemokraterna äganderätten till dessa frågor, för att kunna föra samtal om dem utan att hatet kommer som en svans strax bakom.

Vi har alla ett ansvar, och ett av dem största är att inte glömma bort hur det kom sig att ca 70 unga människor kallblodigt blev nermejade på en vacker ö i vårt grannland en varm sommardag.

Vi får inte heller vara så dumma att vi blundar inför problem som finns och hoppas på att 7,7 % aldrig blir fler än så. Men, det kommer att bli fler.

Ansvar.

 

Nyheterna.se

Aftonbladet

DagensNyheter- MP och V håller inte med Juholt

Juholt kräver respekt av SvT -DN

Vi bestämmer själva över våra program -SvT

Juholts debattkrav kvarstår -Svt

12 comments on “Juholt & Co tar Åkesson i handen och dansar SD:s vals.

  1. Roland Pettersson
    10 november, 2011

    Själv så tycker jag det är kul när det går bra för SD.

  2. Misslyckande
    10 november, 2011

    ”Blundar för problemen”? Det är precis vad ni gör

    När man inte kan ta debatt när man saknar argument och fakta är det bättre blunda

  3. conny
    10 november, 2011

    Samma gamla smörja som vi fick höra före valet av 7-klövern, rösta inte på sd bla bla bla…

  4. blofeld
    11 november, 2011

    Juholts stora problem är att han saknar helikopterperspektiv ( han saknar den mentala kapaciteten för det) och tillsammans med en obefintlig analysverksamhet på det juholtska huvudkontoret så framstår han som en triggerglad cowboy som skjuter från höfden. Han har uppenbarligen inga problem att säga precis vad som helst som låter bra vid en viss tidpunkt utan att fundera på vad han egentligen säger i det stora perspektivet. Begreppet konsekvensanalys existerar inte hos Juholt. Han säger bara det som faller honom in och som han efter en halv nanosekunds övervägande tycker låter bra.

    Juholt är en bra talare. Det kan ingen ta ifrån honom. Han har en väldigt bra talarröst och när han får måla upp färgsprakande visioner från en talarstol är han lysande. Men där tar det abrupt slut. Bakom den fina tavlan finns … inget. Håkan Juholt är som smink. Det ser bra ut men verkligheten är fortfarande verkligheten under alla sminklager. The PhotoShop Master Håkan ”Rembrandt” Juholt kladdar med fingerfärg men hur mycket han än kladdar förändras inte verkligheten och det är i verkligheten vi lever i. Mellan Juholts kladderi och verklighet saknas det koppling.

    • Camilla
      11 november, 2011

      Jag föll direkt för Juholt. Att lyssna på hans tal när han valdes till partiledare gav mig hopp om att socialdemkratin INTE har sett sitt slut. Men tyvärr så måste även jag nog bli cynisk och förutsätta att han är den som kan komma att sänka S så mycket att det bli omöjligt att resa sig igen.

  5. Non serviam!
    11 november, 2011

    Jag tror att Camilla har en del viktiga insikter i frågan om hur man misslyckats med att hantera SD’s närvaro. Personligen är jag långt mer skeptisk till den förda invandringspolitiken än Camilla, men hon gör i alla fall en vettig analys av problemet.

    Vad gäller hat och motsättningar, så är jag rädd att det redan är för sent att undvika allvarlig social oro. Vi har alldeles för länge haft för stor invandring i relation till vår förmåga att ta emot människor från andra kulturer. Och vi får snart ta konsekvenserna.

    En omfattande finanskris kan ställa till mycket elände i sammanhanget. Kom ihåg att SD är ett snällt parti i jämförelse med andra som väntar i manegen…

    • Camilla
      11 november, 2011

      Har nyss avslutat en lång diskussion med en klok person om just denna fråga som du berör. Och tyvärr, hur mycket människoälskare och humanist jag är, och kämpe för att dämpa hatets spridning i samhället och världen i stort, så finns risken att det redan gått för långt.

      Av alla våra riksdagspartier så finns det inget, inte ens SD, som är handlingskraftiga nog att ta itu med orosmomenten. Inget parti har någon lösning som är tillfredsställande för alla parter. Så länge detta famlande fortsätter så kommer motsättningarna bara öka, och det går i rasande fart. Kanske just hastigheten är problemet? Vi äktar inte med det? Det kommer inte att finnas någon vinnare på detta, bara förlorare.

      När man har en anhörig som missbrukar så är man under lång tid medberoende. Det är den fasen då vi gör allt vi kan för att skydda den som missbrukar, för vi tror att kärlek och omhuldande och förståelse är lösningen. Andra fasen man som anhörig går in i är vad jag kallar Tuff-kärleks-tiden. Det är då man inser att man måste vara hård och konsekvent och framför allt inte låta sina känslor dupera ens omdöme. Detta kan man även applicera på andra politiska frågor om man förstår grundtanken. Och vågar tänka framåt..

  6. Oskar T
    12 november, 2011

    För många anständiga människor är anonyma kommentarer på internet och smygröster på SD de enda sätten att påverka åsiktsklimatet eller politikens inriktning utan att riskera sitt anseende. Tyvärr brukar inte medier och politiker vara sena med att anklaga den som närmar sig dessa väljargrupper för ”fiske i grumligt vatten” eller liknande. Jag förstår din frustration.

  7. Christer
    12 november, 2011

    Tack för en klok och insiktsfull artikel!

    Tänkte bidra med några egna insikter, eller idéer åtminstone.

    Jag har just läst mitt livs första bok om retorik så jag är lite insnöad på det just nu.

    Och du ägnar ganska mycket möda åt att delge oss din frustration över att man inte vill lyssna på vad du har att säga. Den här boken om retorik har öppnat mina ögon för en del saker som jag helt enkelt inte har tänkt på. Retorik brukar ju sägas vara konsten att övertyga.

    Nu vet jag inte hur du burit dig åt i dina samtal, men om jag ska gissa vilt med ledning av vad du skriver om resultaten, har du kanske helt enkelt inte banat väg för dina påståenden innan du gjort dem.

    Man måste vinna lyssnarens/läsarens förtroende, och då går det inte att exempelvis presentera en världsbild som går på tvären mot lyssnarens/läsarens. Mottagaren anser sig ha en ganska god bild av tillvaron, hen klarar sig ju trots allt ganska bra med den bilden, och kommer du och målar upp en helt annan bild känner hen sin bild hotad och går i försvar.

    Läs gärna en bok om retorik och/eller argumentationsteknik själv, om du inte gjort det. Jag läste Kurt Johannessons ”Retorik eller konsten att övertyga”, ISBN 978-91-1-301631-3. Det är en övertygande bok. 🙂

    Jag tror också att rent retoriska problem står för en stor del av de problem du beskriver; vi har dels problemet med de etablerade partiernas retorik; de använder reklambyråer och PR-firmor för att formulera sin retorik och det ger den idioti, om uttrycket ursäktas, som vi ser, och som gör politiken allt mer populistisk, och som skapar politikerförakt (retoriken, som t.ex. Bildts mästrande sätt att undvika att svara på svåra frågor, är oftast effektiv för stunden eller det omedelbara syftet, men den långsiktiga effekten blir, som i Bildts fall, att man ådrar sig folkets förakt.)

    Dels har vi problemet med folkets retorik, och folkets okunnighet om retorik. Vår okunnighet gör dels att vi faller för enkla knep från de skickliga retorikernas sida, dels att vi får svårt att argumentera på ett civiliserat sätt, och dels att vi tenderar att bidra till det här bistra debattklimatet.

    Så mitt lite insnöade recept lyder: lär dig, och lär ut, retorik! Och använd kunskaperna till bland annat att slå hål på maktens retorik!

    (Vill påpeka att mina egna retoriska kunskaper ännu är kraftigt begränsade och att jag därmed fortfarande gör retoriska magplask med jämna mellanrum. Men skam den som ger sig.)

    • Camilla
      12 november, 2011

      Tack för tipset om retorik. Även om jag kan en del så kan man aldrig lära sig för mycket 🙂

  8. Inte-en-till
    14 november, 2011

    ”Vi får inte heller vara så dumma att vi blundar inför problem som finns och hoppas på att 7,7 % aldrig blir fler än så. Men, det kommer att bli fler.”

    Bloggaren blev snabbt sannspådd: i dagens opinionsundersökning får SD 8,4%.

    P.S.
    Häromdagen fick SD 13,1% i Skåne.

    P.P.S.
    När ska övriga riksdagspartier börja föra en ansvarsfull invandringspolitik? Tills det sker blir det SD även för mig!

Kommentera

Information

This entry was posted on 10 november, 2011 by in Okategoriserade.
