Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

Ord går inte att gömma. Vad sker om Kent Ekeroth blir polisanmäld?

Förstod i morse att denna dag skulle komma att handla om SD när ett kapat Twitter-konto (William Petzälls) började ösa ut information om vilka som är ansvariga för den nya och kontroversiella sajten Avpixlat.info.

Mycket har skrivts och lika mycket har låtit sig höras under dagen. Det finns däremot en sak som jag tycker är ytterst märklig att våra journalister inte har slagit upp större. Nämligen riksdagsledamoten Kent Ekeroths erkännande att det är han och ingen annan som står bakom sajten Avpixlat.info. Han skyddar Linus Bylund och Martin Kinnunen genom att ta på sig hela ansvaret. Undrar om han ångrade sig så fort det gick upp för honom vad han egentligen medgav?

Självfallet så kom det ett par timmar senare en dementi från Ekeroth. Vad annat kan man säga än att det bara fick ett löjets skimmer över sig? För ingen, inte ens det mest inbitna PI-trollet kan höra att Kent Ekeroth i SR:s radioprogram “Alltid Nyheter” pratar om något annat än just denna sajt. Han säger att det är hans egna projekt, det är hans skapelse då den uppkommit genom hans initiativ.

Då kommer vi till det intressanta: Vad sker nu om någon polisanmäler Kent Ekeroth?

Han bör nu ses som ansvarig för hela innehållet, både artiklarna och kommentarerna. Är jag inte felunderrättad sp ligger även hela PI:s databas uppladdad på Avpixlat vilket innebär i mina ögon att han även bär ansvaret för det innehållet. Det kan han kanske i och för sig gå fri från då det är redan publicerat material. Är osäker på vad lagen säger om det.

Låt oss säga att det just nu inte finns några kommentarer som är HMF-klassat. Då är det ju lugnt för Kent E. Men, vad sker då med Avpixlat? Man måste från och med idag akta sig väldigt noga med vad man tillåter för publicering. Man kan glömma att ha högt i tak som man lovar att man ska ha, för lilla minsta som går att anmäla kommer säkerligen folk att anmäla. Och vem tar smällen? Jo Kent Ekeroth.

Är Sverigedemokraterna beredda att riskera att tappa en sådan nyckelperson som Kent är för partiet?

Är Kent själv beredd att offra allt för en internetsajt?

Det finns ännu många frågor att ställa uppenbarligen. Kommer någon att göra det?

 

Annonser

40 comments on “Ord går inte att gömma. Vad sker om Kent Ekeroth blir polisanmäld?

  1. Johnsson
    25 oktober, 2011

    Vilka brott har siterna politisktinkorrekt och avpixlat gjort? Är det enbart kommentarerna du menar?

  2. Marve
    25 oktober, 2011

    Rent juridiskt kan nog KE erkänna vad som helst. Tar han tillbaka uppgifterna faller bevisbördan på den som stämmer. Typ ingen kan fälla en palmemördare blott på erkännandet idag.

    Däremot är den generella kopplingen som alla vet finns mellan PI/Avpixlat och SD ett möjligtvis större problem. men beroende på hur smutsig och ful Avpixlat utvecklar sig. Linus Bylund medgav klokt nog något i den riktningen idag i en kommentar.

  3. Cyniker
    25 oktober, 2011

    Nu är jag nog inte helt opartiskt eftersom jag nu efter många år som folkpartist funderar att rösta på SD nästa val. Men.. Jag tolkar det som att han menar att kopplingen mellan SD och avpixlat endast är genom honom och det var ‘-hans egna projekt’ som han sysslar med utan koppling till de andra i partiet.

    Citatet behöver ju inte betyda att han erkänner att det är han som driver eller tillverkat sidan. Kan väl lika gärna vara bg-kontot och skyddandet av de som driver sidan som han syftar på som sitt egna lilla projekt? Låter iaf inte i mina öron som något som skulle hålla i rättssalen.

    • Camilla
      25 oktober, 2011

      Nej, jag tror inte heller att det skulle hålla i rätten. Men det skulle vara av intresse att se vad som skulle ske om det prövades. För jag anser att det inte handlar om BG-kontot. Läs mitt svar nedan till Mats Dagerlind

  4. Camilla
    25 oktober, 2011

    Jag vet inte om man har anmält både artiklar och kommentarer. Men saken är den samma, man har lika stort ansvar för allt som man tillåter på en sajt. Speciellt när man har moderering. Avpixlat vet jag inte om det finns något att anmäla. Än. Kan ju komma om man köra samma höga tak som på PI.Vilket man lovar att göra.

  5. Mats Dagerlind
    25 oktober, 2011

    Om du läst nedanstårende först, och då i synnerhet den meningen som inmles med ”Vad som avsågs…” så hade du sluppit skriva det här blogginlägget. http://avpixlat.info/2011/10/25/kent-ekeroth-och-avpixlat/

    Häromdagen var det jag som stod bakom nya sajten, idag är det Kent Ekeroth. Vem blir det imorgon?

    Man ska visserligen inte vara sämre än att man kan ändra sig men vissa problem med trovärdigheten kan det ändå bli.

    • Marve
      25 oktober, 2011

      Till skillnad från Ekeroth hade Dagerlind allt PI-material på sin blogg. Ingen är förvånad att namnet därför i sista stund ändrades från ”inkorrekt” till ”avpixlat”. Domänen ”avpixlat.info” reggades dagen efter att Dagerlind exponerats med nya PI. Likheterna mellan avpixlat och inkorrekt är för övrigt slående. Samma tema, athaualpa, samma struktur på widgets och kolumner.

      Dagerlind bör inte gräva upp det ämnet igen som han försökte göra genom att radera alla sina virriga kommentarer på twitter i ämnet förra veckan.

      • Marve
        25 oktober, 2011

        Sista stycket ska lyda:

        ”Dagerlind bör inte gräva upp ämnet igen han försökte begrava genom att radera alla sina virriga kommentarer på twitter i ämnet förra veckan.”

    • Eric
      26 oktober, 2011

      Så det måste bara vara EN person som driver foliehattssidan?

  6. Camilla
    25 oktober, 2011

    Åh nä, du stod inte bakom sajten Avpixlat.info. Du hade hela PI:s material på din blogg och frågan var OM du skulle vara den som drog igång nya PI. Eller hur??

    Som du kanske vet så behöver man ha tillgång till fler källor än en innan man skaffar sig en åsikt. Så varför skulle jag ta en sajt som är partisk som enda sanningen? Jag hör klart och tydligt vad Kent Ekeroth säger. Gör inte du det?

  7. Camilla
    25 oktober, 2011

    Ska förtydliga mig Mats Dagerlind så att du inte missförstår igen: Det fejkade twitterkontot anklagade Bylund, Kinnunen och Ekeroth för att vara ansvariga för sajten- Kent tar på sig allt ansvar, därför blir det klart och tydligt att man aldrig menat BG-kontot. För i det har inte de andra herrarna ens varit inblandade.

    Sen kan man ju så klart försöka trolla om ord så att folk tappar greppet om vad som egentligen var vad man talade om..

  8. Pingback: Skriver SD sina egna nyheter ? « Jan Rume´s Blogg

  9. Mats Dagerlind
    25 oktober, 2011

    Saken är den att det Kent tar på sig – även om det inte tydligt framgår för oinvigda – är att det är han ensam som beslutat stå för donationskonto åt PI och nu Avpixlat. Kinnunen och Bylund eller nån annan i partiet har inget med detta att göra, de är Ekeroths eget initiativ som privatperson.

    Ekeroth talar om kontot, inget annat. Antingen har man klippt i inslaget eller så missuppfattar Ekeroth och intervjuaren varandra. Ekeroth tar för givet att de talar om hans upplåtelse av bankgiro eftersom det är den koppling han tydligt har deklarerat att han har till Avpixlat och tidigare har haft till PI.

    Det du ”förtydligar” ovan är alltså något du och andra har fått för er pga att ett uttalande från Ekeroth inte sätts in i sitt rätta sammanhang. Bara om man inte vet att Ekeroth, PI och nu Avpixlat upprepade gånger sagt att Ekeroths enda koppling är detta med bankgirot kan man tolka hans svar på det sätt du/ni gör. För den som är insatt i Ekeroths roll är det uppenbart och underförstått vad Ekeroth pratar om.

    Men visst är det roligt att ge intryck av att man vet mer, har listat ut nåt som är hemligt osv. Så jag förstår att du högg på mig för några dagar sedan och när nu det spåret kallnat tar du den här chansen att hugga på Ekeroth i stället. Mer sant blir det dock inte för det.

    • Camilla
      25 oktober, 2011

      Tackar för din syn på saken Dagerlind.

      • Mats Dagerlind
        25 oktober, 2011

        Det är inte ”min syn” på saken kära du. Det är så det förhåller sig. Från mina kontakter med PI:s redaktion och med ett antal SD-politiker genom bl.a. mitt skrivande för SD-Kuriren är jag så pass bekant med dessa bägge läger att jag VET att den sortens kopplingar som du och vissa andra försöker göra mellan SD och PI/Avpixlat inte existerar. De är rena konspirationsteorier och fantasifoster.

        Men var och en salig på sin tro. Du är uppenbarligen inte mottaglig för fakta hur tydligt man än presenterar dem. Så tack själv för din, om än något förvirrade, syn på saken.

        • Camilla
          25 oktober, 2011

          Jag tror nog att mina läsare kan bena ut rätt bra själva vad som är sanning och fakta också. Det är upp till dem att avgöra vad de anser är rätt eller inte.

          Tack igen ”kära du” för din syn på saken

          • Kafir Mo-Hassan
            25 oktober, 2011

            Håller med om att du verkar helt fixerad vid dina konspirationsteorier. Är du den ”Camilla” som hade ”camillas blogg” redan då stod illasinnat skvaller och löst hopkokade spekulationer högt på din agenda. Inget har ändrats på den punkten, ser jag

            Varför skall man bry sig? Inte för att jag tillhör ”dina läsare” och de fåtal som slösar sin tid på att tjafsa med dig om vad som är rätt och fel är nog lika insnöade som du, lilla gumman.

            • Camilla
              25 oktober, 2011

              Nops, jag har inte haft nån blogg som heter Camillas blogg. Däremot en annan iofs, men du..det gör inte mig något att du tycker att detta är konspirationsteorier. Det är helt okej, eftersom varje enskild människa har rätt att tycka vad man vill så länge man har tagit till sig fakta från fler ställen än ett.

          • Mats Dagerlind
            25 oktober, 2011

            Ibland handlar det inte om att bena ut utan bara om ren läsförståelse och en gnutta nyktert sunt förnuft. Vi pratar inte om åsikter här utan vi pratar om en man som har kunskap om hur det faktiskt förhåller sig och en tjej helt utan kunskap som sitter och försöker göra sig intressant genom att spekulera och den ena dan gissar på den ene och nästa dag gissar på den andre.

            Vad morgondagen bär för utspel i sitt sköte från Camilla ”min hjärna går i spinn” Ragfors kan vi bara spekulera i – låta läsarna bena ut om vad som är sanning och fakta kring om jorden är rund eller platt kanske?

            • Camilla
              25 oktober, 2011

              Du är verkligen på hugget Dagerlind, tänk bara på att detta inte är Twitter, så du kan inte radera vad du har skrivit när du kanske ångrar dig? 🙂

            • Marve
              25 oktober, 2011

              Mats, du får nog förstå att folk undrar när du har hela PI-materialet på din blogg. Tror du inser det. Det är mycket grovt material på detta, och du skriver själv på bloggen PI. Och dina ”förklaringar” på twitter dagarna efter duger inte på något rimligt vis.

              Det är mycket som är underligt i att en ”liberalsocialist” och ”värdekonservativ” som du kallar dig på twitter, som ett av mycket få personer, går ut offentligt och lånar ditt namn till kloaken PI.

              För övrigt ska du önskas lycka till att förena din syn på vargen med SDK-redaktören Tommy Hanssons groteska varghat på dennes blogg. Lycka till att förena dina åsikter om religion och kungahus med Tommy Hansson – och Sverigedemokraterna, och så vidare. Du behöver det. Här är frågor berättigade, även om det givetvis mest är en fråga om din ideologi och moral.

              För att citera mig själv tidigare i den här tråden så är det intressanta hur Avpixlat kommer att fungera varumärkesmässigt för SD. Fungerar den lika illa för SD som PI är SDs motståndare att gratulera. Att 500 halvanalfabeter i BP-keps tycker siten är det bästa som hänt sedan Volvo 142 innebär inte att sidan är lika frestande och givande för resten av nationen. Men det får framtiden utvisa.

            • Eric
              26 oktober, 2011

              Jag har lite svårt att svälja att någon som stödjer anonyma foliehattar som skriver artiklar där de kallar de mördade barnen på Utöya för Hitlerjugend, använda frasen ”sunt förnuft”.

  10. Dragan Klarić
    25 oktober, 2011

    Har läst Camillas inlägg och kommentarerna till inlägget och måste först berömma Camilla för ännu ett bra inlägg. Samtidigt så blir jag en aning bekymrad av Mats Dagerlinds ton. Mats Dagerlind borde rimligen tänka sig för innan han uttalar sig i en så negativ ton som han gör.

    Men låt oss nu hålla oss till sakfrågan. Vad har Kent Ekeroth egentligen sagt. Jag har lyssnat på intervjun så pass många gånger att jag enbart kan tolka det så som att Kent Ekeroth erkänner att avpixlat är hans initiativ och projekt. För det intervjun egentligen handlar om är de meddelanden som poppade upp på William Petzälls Twitterkonto där bland annat Linus Bylund, Martin Kinnunen samt Kent Ekeroth utpekas för att ligga bakom avpixlat. Intervjun handlar inte om vem som förfogar över bankkonto som tydligen står till avpixlats förfogande och vem som står bakom bankkontot så som Dagerlind vill få det till att framstå.

    För de som har lyssnat på intervjun kan omöjligt komma fram till någon annan slutsats än den att Kent Ekeroth tar ansvar för att vara initiativtagare till projektet avpixlat. Sen kan man ju som Dagerlind gör vrida och vända på det bäst fan man vill.

    Men med tanke på att Dagerlind för inte så länge sen blev påkommen med byxorna nere när det avslöjades att han på sin sajt Demofon hostade hela PI:s databas på en subdomän pi_test där Dagerlind först började svamla om hackers och sen att de var fler som var aktiva på sajten till att sen smått börja erkänna och sen till sist då radera hela den besvärande konversationen på twitter så tycker i alla fall jag att Dagerlind borde tagga ner och sluta göra sig själv till åtlöje.

    Men låt oss då titta lite på fakta. Kent Ekeroth upplåter sitt bankkonto att användas först av PI och nu av avpixlat. Kent Ekeroth registrerar domännamnet avpixlat.se samma dag som domännamnet avpixlat.info registreras. Kent Ekeroth medger att han känner skribenterna bland annat på PI och även de på avpixlat. Kent Ekeroth går nu också ut i radio och medger att det var hans initiativ och projekt sajten avpixlat och att Linus Bylund och Martin Kinnunen har inget med det att göra.

    Så frågan som då uppstår blir kan Kent Ekeroth anses vara ansvarig i juridisk mening för det som publiceras på sajten avpixlat. Ja det är en svår fråga och det finns inget enkelt svar. Men skulle någon polisanmäla Kent Ekeroth för t.ex. hets mot folkgrupp med anledning av det som florerar på sajten avpixlat och skulle en åklagare välja att väcka åtal mot Kent Ekeroth och skulle det bli rättegång och Kent Ekeroth fälls då skulle vi alla få svar.

    Men det skulle också bli intressant vid en eventuell rättegång hur Kent Ekeroth skulle svara om åklagaren ställde frågan ”Kent Ekeroth, du har medgivit på webben att du känner skribenterna på sajten avpixlat. Skulle du vilja vara så vänlig och berätta vilka dessa är?”

    Vad skulle Kent Ekeroth i så fall göra? Skulle ha ljuga och säga att han inte har någon aning? Skulle han vägra svara då skulle det vara domstolstrots och frågan är om det är straffbart enligt svensk lag. Men det värsta av allt skulle egentligen bli det spektakel som hade uppstått i svensk media med anledning av att en Sverigedemokratisk riksdagspolitiker hade stått åtalad för brottet hets mot folkgrupp.

    Nu är detta enbart en ren spekulation och huruvida det skulle kunna leda till åtal om en polisanmälan lämnades in är upp till åklagare.

    Sen avslutningsvis måste jag säga att det gör mig illa till mods att vi har flera Sverigedemokratiska riksdagsledamöter som öppet hyllat avpixlat som den nya stor politiska sajten. Vill de verkligen förknippas med en sajt vars syfte är så suspekt att jag inte ens skulle vilja ta i den med en tång?

    Nu lär jag väl också få mig en skopa av det beryktade näthatet då jag dristat mig att framföra saklig kritik mot vissa individer inom SD. Jag lär väl få utstå okvädesord som förrädare, medlöpare, tjuv, utpressare m.m. Man kommer väl att anklaga mig för att vara bitter o.s.v. men ärligt talat så har jag slutat bry mig. Hade det funnits sunt förnuft i toppen av pyramiden SD då hade det inte funnits orsak till att kritisera, men som det är nu så är det de själva som bjuder in till det.

    • Mats Dagerlind
      25 oktober, 2011

      Mitt tonläge får faktiskt ursäktas när folk inte kan läsa innantill och man får upprepa sig mer pedagogiskt än inför en särskoleklass och somliga som ska föreställa normalbegåvade debattörer ändå inte begriper, eller i varje fall låtsas inte göra det.

      I den sakfråga jag försöker reda ut kan man i radiointervjun få intryck av att Ekeroth talar om hela Avpixlat som sitt eget projekt, men känner man till historien så vet man att Ekeroth vid upprepade tillfällen upprepat att det enda han ställer upp med är ett bankgiro. Då inser man också att det han här uttalar sig om och som är underförstått är att Kinnunen och Bylund inte har något med detta att göra, dvs upplåtandet av ett bankgiro, utan att detta helt och hållet är Ekeroths eget initiativ.

      Att svensk public service-radio utnyttjar att Ekeroth förutsätter att det är detta man diskuterar och att man sedan skriver och samtalar som om Ekeroth pratat om något utöver detta är graverande, betydligt mer så än att en effektsökande bloggerska försöker dra växlar på samma sak.

      För så vitt jag känner till så har Camilla här – i motsats till mig – inga kontakter vare sig med PI:s redaktion eller de delar av den som gått vidare till Avpixlat eller med Kent Ekeroth eller andra ledande Sverigedemokrater. Hon sitter alltså bara och hittar på för att göra sig märkvärdig. Och när jag som alltså har dessa försänkningar försöker räta ut missförstånden så möts jag av regression ned till nåt trotsigt barnstadium. Att jag då till slut börjar uttrycka mig en smula syrligt är knappast särskilt konstigt.

      Det står naturligtvis var och en fritt att ta på sig foliehatten, odla sin konspirationsteori, strunta i vad bättre informerade berättat osv. För varje normalbegåvad person utan den typen av konspiratorisk läggning och utan politisk agenda att medvetet underblåsa missförstånd och lögner torde det dock stå utom allt rimligt tvivel efter vad jag förklarat att Avpixlat inte är Ekeroths projekt och att det inte heller var detta Ekeroth menade när han blev intervjuad i radio.

      Ni som ändå framhärdar tycker jag nästan lite synd om, det vilar något lätt beklämmande över att mot bättre vetande framhärda i och välja att dröja sig kvar i detta desinformerade tillstånd. Själv är jag fortfarande nyfiken på vem vår rara Camilla ska peka ut härnäst. För ett par dagar sedan var det jag, Idag Kent Ekeroth och Imorgon? Jag törs inte gissa eftersom jag saknar Camillas vidlyftiga fantasi och förmåga att fabulera.

      • Eric
        26 oktober, 2011

        Ja det är väl din syn på saken, men du har ingenstans förklarat varför du hade allt Pi-material på din hemsida. Att du sen bara tror att vi blint ska lita på dig eller Ekerothen känns mest som ett skämt.

      • Dragan Klarić
        26 oktober, 2011

        LOL så om jag förstår dig rätt Mats så säger du att bara för att du känner Kent Ekeroth samt vissa av skribenterna från PI/avpixlat så innebär det att det du säger är RÄTT och allt annat är bullshit samt en konspiration för att sätta dit SD.

        Intressant logik, så om SD, PI/avpixlat och Kent Ekeroth sa att jorden är platt då skulle du utan en sekunds tvekan anamma detta och då skulle det innebära att det skulle vara sant.

        Sen så får väl du som alla andra ha rätten till att tolka saker och ting precis som de vill. Du tolkar det på ditt sätt och vi tolkar det på vårt sätt. Men bara för att vi tolkar det på olika sätt så måste det inte innebära att någon av oss har varken fel eller rätt.

        Sen så ser jag att du ogärna tar upp ämnet, hur det kunde komma sig att hela PI:s databas fanns tillgänglig på din sajt demofon under en subdomän alternativt en katalog med namnet pi_test. Ja jag vet du försökte bortförklara detta med hackers, att ni var fler på sajten som kunde ha gjort det o.s.v. Men fakta kvarstår, du är ansvarig personligen för allt som ligger på din sajt oavsett det låg där 1 minut eller 1 dag.

        Jag har vid flertal tillfällen kritiserat stigmatiseringen av SD och jag hade hoppats på att man hade börjat ta SD på allvar, men samtidigt så kan jag inte låta bli att skaka på huvudet varje gång en av topparna i SD klantar till det.

    • janrume
      26 oktober, 2011

      Bra skrivet Dragan , fast du glömde Funeboare 🙂 Nej ärligt vem bryr sig om dessa stackars anonyma som spyr hat mot oss som kritiserar SD .

  11. Varg i Veum
    26 oktober, 2011

    Alla är fria att olka saker och ting ur sina egna filter man har i huvudet. Det kan man inte göra någonting annat åt än att försöka argumentera emot med vanlig logik.
    Den som lyssnar på inslaget hör med egna öron att han säger att avpixlat (och PI) är hans ”projekt”. Sen hur man tolkar det avslöjar ganska bra vilken ”agenda” man har.

    Man kan tolka det så som du gör Camilla. Dvs att han är initiativtagare till sajten och bestämmer vad som ska stå där och att han driver den som ett propagandaverktyg åt Sverigedemokraterna. Men måste det vara så bara för att det passar fint in i en konspirationsteori? För det är ju vad det är om man inte har några bevis eller ens några logiskt uppbyggda hypoteser.

    Ett annat sätt att tolka ”projektet” är att han tillhandahåller ett konto för avpixlat och att det är ett privat initiativ för att dels håller med det mesta som skrivs i artiklarna (iaf så många att han anser det vara värt att stödja med ett konto) och att han förstår problematiken med att inte följa strömmen i frågan om invandringspolitiken, plus att han är av den åsikten att islam inte är bra för ett modernt samhälle.

    Du frågade en gång vad ”snälla söta” jag trodde att du hade för agenda tidigare på twitter. Jag tror, baserat på det du skriver, att din agenda är, som hos så många andra, att smutskasta SD. Och jag säger inte att det är fel, jag skulle vara hycklare om jag påstod det, jag gör precis samma sak. Fast åt andra hållet. Inte så mycket för att jag håller med i allt eller ens det mesta SD gör och står för, utan för att jag ser att den allmänna inställningen mot SD är precis likadan som t.ex. mot Dixie Chicks när de sa vad de tyckte om George Bush. Det får sverige att påminna om ett högerkristet USA, det värsta som USA har att erbjuda.

    • Camilla
      26 oktober, 2011

      Visst är det märkligt att alla som skriver eller pratar om saker som är negativt för SD har en agenda att smutskasta dem?

      Du anser alltså, tillsammans med resten som tänker som dig, att SD ska stå över all granskning och ifrågasättande?

      Du hör väl själv vad löjligt det låter?

      Allt prat om demokratiska spelregler osv? Ska det bara gälla så länge man låter bli att påvisa något negativt om SD?

      Kom igen!

      Jag börjar ärligt snart tappa tålamodet med dessa konspirationsteorier. Se världen för vad den är, och inse att ingen, inte ens Kent Ekeroth står över något.

      • Dragan Klarić
        26 oktober, 2011

        Till saken hör det att detta Kent Ekeroth sa, sa han med sina gena ord, det vill säga det var ingen text som en journalist författat och som således hade kunnat misstolkats. Att sen gå in på en linje om konspiration för att smutskasta SD är bara befängt. Det är inte alla andras fel att Kent Ekeroth klantar till det, det är Kent Ekeroths fel.

        Men låt oss för en sekund spekulera. låt oss säga att det inte hade varit Kent Ekeroth utan den Sverigedemokratiske kommunpolitikern Nisse Nilsson från någon liten kommun någonstans i Sverige?

        Säg att Nisse hade ställt sitt bankkonto till förfogande åt först PI och sen till avpixlat. Han hade även uttalat sig och sagt att han känner skribenterna och han stödjer dem i det de gör. Sen när då PI ska till att avvecklas då registrerar Nisse domännamnet avpixlat.se bara för att ingen annan ska norpa det. När sen SR intervjuar Nisse så erkänner han att avpixlat är hans initiativ och projekt.

        Hur länge hade Nisse fått vara kvar i SD?

        Det finns så många exempel på så kallat vanliga företrädare för SD som inte är med i den inre kretsen som har uteslutits eller tvingats ut ur SD bara för att de sagt, skrivit eller gjort något korkat. Men när det kommer till den inre kretsen där Kent Ekeroth m.fl. befinner sig då är det uppenbart att carte blanche gäller.

        Så frågan som återstår då är enkel, är inte alla medlemmar i SD lika mycket värda?

      • Varg i Veum
        26 oktober, 2011

        Nej, om det nu var granskning det handlade om. Men visst kan det vara så att du ”granskar” SD precis som du skulle ”granskat” vilket parti som helst, men det är ingenting som framgår så där jättetydligt av tonen du använder. Den är ju smått förljöjligande och hånfull.

        Återigen, du får tycka vad du vill om SD och får ”granska” dem hur mycket du vill med vilken ton du vill (liksom jag får ”granska” ditt ”granskande”). Jag bara talar om hur det framstår när du skriver.
        Intressant att du ”snart börjar tappa tålamodet” när du blir ifrågasatt på samma sätt. Ta det inte personligt.

        Kent Ekeroth är säkert en stor skit, och han ser ju lite vild ut och har onödigt konfronterande och aggressiv framtoning, men jag vet ingenting om honom som person. Du kanske känner honom personligen, och då vet du vad han går för,och då är min ”granskning” av ditt twittrande och bloggande ganska tandlös då du vet mer än jag. Men av det jag läser från dig ser jag inget annat än spekulationer som jag tolkar som ”smutskastning” och ingen granskning.
        Och jag är fascinerad över varför.

  12. Pingback: Avpixlat får inte godkänt! Klart SD ska ha en egen megafon! Bloggy Dog! Hack! Hack! | Helena Palena

  13. Anonym
    27 oktober, 2011

    • Anonym
      27 oktober, 2011
  14. Anonym
    27 oktober, 2011

    På ett sätt är klargöranden vad gäller PI/Avpixlats relation till SD som nu framkommit välgörande.

    Den ovane betraktaren kan nu via dem få insyn i SDs sanna ”åder och hjärta”. Det är bra. Vad tycker SD EGENTLIGEN om klimatförändringarna? Läser man PI/Avpixlat finns svaret där. Ett så kallat ”skeptiskt” klipp publicerades på Avpixlat så sent som igår. Många andra liknande på PI. Vad anser SD EGENTLIGEN om invandringen och invandrarna? I inlägg och kommentarer ser vi det partis åsikter som nu ska börja kalla sig ”socialkonservativt”. Inte särskilt socialkonservativa åsikter tror jag de flesta kommer att instämma i.

    Ja, att vi får detta klargörande är bra. Ärlighet är bra, vad man än anser om åsikter och värderingar.

  15. nytt namn
    28 oktober, 2011

    totalt ute på din egen resa som vanligt…
    vad jag läst, så inser jag att direkt du får mothugg, så gapar du.. sen ska det vara fritt??
    ok du kastar skit, andra ska bara svälja och ta emot

    • Camilla
      28 oktober, 2011

      Gör inget om @nyttnamn kan precisera sig lite tydligare så det går att besvara. Nu är det inte ens tolkningsbart om vem du syftar på eller vem som kastat skit och inte låter andra ha åsikter?

  16. OveRFalun
    30 oktober, 2011

    Intressant att läsa allt det här, tack Camilla.
    För vad undrar du och då vill jag förtälja att jag är ju sedan länge blockerad på PI för att jag där kritiserat deras skriverier och påhopp på människor över hela vår jord.
    Några namn på personer engagerade i PI;s märkliga och mycket politiskt korrekta skriverier hade jag ju, politiskt korrekta på samma sätt som nazisterna hade sina ideal och straffade alla som inte följde deras agenda, kommunisterna likaså och alla andra översittare med förvridna sanningar.
    Här i Dalarna så har vi Göran Greiders mer eller mindre privatägda tidning Dalademokraten där han inte bara skriver egenkomponerade infantila dikter utan även håller en vakande hand över allt som skrivs vilket enligt tidningens medarbetare är politiskt inkorrekt på något märkligt sätt.
    Med vetskap om faran i PI;s attityd, få tvekar väl om att de har en stor del i det som hände i Norge, och hur dessa kvasisanningar som förs fram påverkar illa rustade sympatisörer på ett ur samhällssäkerhetsperspektivt farligt sätt så känner jag en viss tillfredställelse i att de som ligger bakom PI och den nu uppståndna sidan Avpixlat.se får träda fram, precis som de personer som de själva hängt ut eller förföljt, fått göra.
    Ekeroth, Dagerlind, Gamov…….!?
    Ska bli intressant att se om de nu vågar ta ut svängarna på samma sätt som de gjort hittills, kan knappast tro det.
    Förövrigt har jag haft en låda med en massa nycklar i.
    Nycklar som för länge sedan förlorat sitt lås, sin uppgift och sin betydelse men som på grund av ägarens oro över vad de kunde tänkas användas till, vilka lås de kunde öppna, vilka hemligheter de höll instängda sparades i en allt mer solkig låda.
    En dag tog jag mod till mig, sorterade ut alla som inte längre hade en uppgift och döm om min förvåning när inte bara lådan blev tom sånär som på nyckeln till min cykel, som varit borta ett tag.
    Den tomma lådan gav mig också sinnesro eftersom jag kunde koncentrera mina tankar åt annat håll än mot alla dessa nycklar som bara låg där och försökte se viktiga och nödvändiga ut trots att de för länge sedan förlorat sin viktiga funktion.

  17. Pingback: Näthatet i sin fullaste blomsterprakt « Tankar åt alla håll & kanter

  18. Pingback: Kent Ekeroth måste avgå « Tankar åt alla håll & kanter

Kommentera

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Information

This entry was posted on 25 oktober, 2011 by in Okategoriserade.
%d bloggare gillar detta: