Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

Butikerna gav sig in i det politiska spelet och får räkna med konsekvenser

I Lördags så demonstrerade SDU i Malmö. Precis som väntat så gav det den effekten ungdomsförbundet rimligtvis var ute efter, många motdemonstranter och massivt polispådrag. Jag såg vissa filmsekvenser från mötet där personer skrek saker som absolut inte hör hemma i en demokrati, men jag vet även tack vare personer som rapporterade direkt därifrån att majoriteten av deltagarna enbart demonstrerade mot SD på normalt sätt. Förhoppningsvis så tog polisen rätt personer vid det 30-talet anhållningar som utfördes. 
 
Så här ligger det till i en demokrati: Alla har samma rättigheter att få framföra sin åsikter. Och SD är ju absolut det parti som talar mest om denna rätt, eftersom partiet är vana att få sina möten inställda osv. Man kan alltså lugnt påstå att SD verkligen borde förstå helheten i innebörden av demokrati. Inte bara de bitar som gynnar dem själva. Notera att jag skriver borde.
 
Sverigedemokraterna är en litet parti, med stora planer på att vid valet 2014 vara tredje största. Ska man nå dit så finns det en mängd olika saker man måste ta och lära sig. Det räcker inte med att sluta kalla sig för nationalister, för alla vet ju ändå att det är vad de är. Det räcker inte med att man säger att man jobbar för anti-rasism, man måste även visa att man förstår att man då inte kan attackera dem som vill bekämpa rasismen. Istället måste man kunna bevisa att man inte är ett forum eller tillhåll för rasister.
 
Och man kan absolut inte låta den viktigaste personen i partiet, partisekreteraren Björn Söder gå ut och uppmana till bojkott av vissa butiker för att dessa inte delar partiets ideologi. Vilket han har gjort, och självfallet har han starkt stöd i detta populistiska utspel från sina mindre eftertänksamma anhängare.
 
Man missar flera viktiga konsekvenser av detta  utspel, allt för Sverigedemokraternas egna självkänsla och behov av att utmåla sig som martyrer.
 
Vad är då bakgrunden till det jag skrivit om här ovanför?
 
Inför SDU:s torgmöte så var det två studenter vid Malmös högskola som ville göra en isatts mot främlingsfientlighet. Claudia Polli och Heather Oldby satte samman en rad låtar som skulle symbolisera stöd för anti-rasism kampen. Tjejerna besökte en rad olika butiker kring området där SDU skulle ha sitt möte och frågade om det fanns någon vilja att spela deras låtval under tiden som mötet pågick. Ett 15-tal butiker eller så nappade på idén. Vilket är orsaken till att Björn Söder fått fnatt och kallar dessa butiker för antidemokrater. Vilket är ett otroligt starkt ordval, jag under om Söder och hans anhängare ens förstår vidden av sina anklagelser? Att kalla någon för antidemokrat bör man vara försiktig med. Speciellt när det handlar om att alla inblandade har använt sig av sin demokratiska rättighet att yttra sig. Alla har även gjort detta på ett fredligt sätt, precis så som det ska vara.
 
Många har ställt sig frågan vad SD tror sig vinna på detta? Man vinner inte företagarnas förtroende, vilket man som riksdagsparti absolut bör ha. Istället skapar partiet stor osäkerhet, för SD är faktiskt väldigt starkt i just Skåne. Och för småbutiker så krävs det inte alltid en markant förlust av intäkter för att det ska innebära att man måste skära ner på personal osv. Men detta bryr sig inte SD om – att plåstra om  deras onda tå är viktigare än vad en liten butiks ekonomi och personal är. Det finns företag som bedriver oetisk verksamhet, men dessa har jag aldrig hört Björn Söder ta krafttag emot och uppmana folk att använda sin konsumentmakt gentemot. Men butiker som inte anser att det är rätt med assimilering och att skuldbelägga alla invandrare på olika sätt, de ger man sig på och drar det så långt att man kallar dem för antidemokrater.
 
Inte för att göra någon koppling till SD, för i mina ögon är de inte nazister, men själva sakfrågan inbjuder till jämförelse med en händelse ett par steg tillbaka i vår  historia. Nämligen till den 1 April 1933. 
 
Vad jag vill säga med den jämförelsen har inget att göra med någon likhet mellan nazisterna i Tyskland på den tiden och SD idag, det handlar om att förstå att vissa saker gör man bara inte om man anser sig vara ett demokratiskt parti som står för allas lika värde. Nazisterna gjorde det inte, för de drog sig inte för att på olika sätt ta död på judarna. I detta fallet ekonomiskt, genom att försätta deras affärsrörelser i ekonomiskt trångmål.
 
Jag har all förståelse någon bara kan ha för hur Björn Söder och hans vänner känner inför det faktum att dessa butiker faktiskt tagit ställning. Men alla måste tänka på en otroligt viktig sak när det handlar om demokratiska rättigheter. Detta får inte handla om, som en person skrev till mig, att butikerna gav sig in i det politiska spelet och får då räkna med konsekvenser (en SD-företrädare btw) Utan det handlar helt enkelt om något annat, något mycket större. Man måste se bortom SD..
 
Och komma ihåg detta: Att verka för och i en demokrati så är det svåraste hinder man möter, det faktum att man måste låta dem som tycker annolunda få ha sin rätt att göra.
 
Saken är den, SDUs närvaro retade upp många som var ”tvingade” att se och höra det de inte kan tänka sig att ställa sig bakom. Exakt samma var det för SDU och SD, man möttes av andras människors åsikter som man ogillade.
 
Men ingen av parterna har rätten att angripa den andre med odemokratiska sanktioner. Vilket Björn Söder uppmanar till. Bättre han ser till att engagera sina medlemmar till att nyttja sin komsumentkraft mot företagare som är oetiska. Det ger mer pluspoäng. Lovar.
 
Ett måste är att även läsa vad Beelzebjorn skriver på sin blogg om samma ämne.
17 comments on “Butikerna gav sig in i det politiska spelet och får räkna med konsekvenser

  1. Varg i Veum
    19 oktober, 2011

    Vad baserar du din åsikt om att SDU ”rimligtvis var ute efter” kaos och kommunistyttringar på? Jag frågar för att det påpekas ständigt i media att SD skulle vara mer martyrsökande än vilket annat parti som helst när någonting går dem emot och jag misstänker att det är det du så illa dolt antyder; Att SDU anordnade sin demonstration enkom för att provocera kommunisterna för att visa hur förföljda de är. Har du några belägg, annat än personligt tyckande, för det?

    Jag har följt dig på twitter och du verkar vara lika besatt av SD som du anklagar dem för att vara besatta av invandringen. Jag har förstått att du en gång varit medlem hos sverigedemokraterna, en aktiv sådan men ”blev skrämd av hatet”…

    Har läst din historia du målat fram i media. Men som utomstående får man inte fram exakt vad fick dig att bli medlem i något som du rimligtvis visste var ett rasistiskt/fascistiskt parti? Du har nämnt att du var besviken på socialdemokraterna och var ”nyfiken”. Den som är någorlunda orienterad i politiken, eller ens läser media då och då kan omöjligen ha missförstått vad SD påstås stå för när du blev medlem. Det kan inte ha undgått dig, för jag har uppfattningen, efter att ha läst dina alster, att du är en reflekterande människa, att SD anser att invandringspolitiken och särskilt då ”importen” av ”avlägsna kulturer” är till skada för sverige.
    Var det att du inte trodde på vad media beskrev och ville bilda dig en egen uppfattning? Vad var det som fick dig att söka dig till sveriges motsvarighet till ”ayrian nation”?
    Var det det för dig ”besinningslösa hatet” i SD som fick dig att lämna? Eller behandlade ledningen för SD dig på samma sätt som den andra ”SD-haveristen” Claric?

    Är du förresten den camilla som haft ”bloggkrig” med Cecilia Beckroth?

  2. Camilla
    19 oktober, 2011

    Första stycket: Har jag skrivit det du påstår att jag menar? Var vänlig och lägg inte ord i min mun, det producerar jag ypperligt på egen hand.

    Antar du har läst artikeln i LO-tidningen? Tyvärr deras medvetna ”miss” att inte tydliggöra att vi pratade om Näthat och inte SD i det fallet. Så, nu vet du det.

    Sen i stort..Varför lägga sån möda på mig och tjata om detta med bitterhet osv som är förlegade argument? Man får alltså enligt dig inte specialintressera sig ? Nu råkar jag kunna SD och tycker det är intressant, är det så att det inte gillas av dig föreslår jag att du avföljer mig på Twitter så slipper du störa dig.

    Nej, jag är inte den Camilla.

    Nu har du varit tillräckligt Off topic för att jag ska kunna anse att du bör kunna hålla dig till ämnet, men du har kanske inte några åsikter om det texten handlar om?

  3. Tack för tipset Camilla.

    Leker med tanken på att som svar på bojkotten sammanställa en annonslista med butikerna som deltog, och publicera den gratis på bloggen.

    Konsumentmakt ÄR bra grejer.

  4. Camilla
    19 oktober, 2011

    Ja, konsumentmakt är underbart. Och man ska absolut använda sig av det i rätt syfte.

    Något säger mig att Björn Söders tilltag kan komma att få motsatt effekt. Du är ju ett ypperligt exempel 🙂

  5. Varg i Veum
    19 oktober, 2011

    Vad menar du att SDU ”rimligtvis” var ute efter? Den frågan är väl inte så svår att svara på? På vilken grund anser du dig veta vad de ”rimligtvis” var ute efter? Det är väl inte att lägga ord i din mun genom att citera dig och fråga vad du menar med det?

    Naturligtvis får du ha ett sveridemokratiskt intresse. Det har jag väl inte försökt förneka dig? Hur kommer du fram till den slutsatsen? För att jag ställer frågor? Jag har väl inte sagt någonting om att du är bitter? Vem är det som lägger ord i mun på vem egentligen?
    Jag störs inte av dig på twitter, jag roas snarare. Det är därför jag följer dig och du får vackert blocka mig eller acceptera att alla inte tycker som du.

    Vad gäller topic så tycker jag att bojkotter av poltiska orsaker är fånigt. Både när SD eller kommunisterna manar till det. Men de har lika stor rätt att mana till det som någon annan.
    SD gillar inte att någon spelar för dem obekväm musik avsett att skapa aversion mot dem och kommunister gillar t.ex. inte när folk köper sodastream som är producerade på ockuperade områden. Det är bara symboliska uppmaningar som inte ger någon effekt annat än hos närmast sörjande då de känner att de gjort något ”gott”.

  6. Dragan Klarić
    19 oktober, 2011

    Jag har suttit och funderat över Björn Söders utspel om att bojkotta vissa butiker i Malmö bara för att de valde att spela en viss sorts musik som en fredlig protest mot SD/SDU. Ingen från dessa butiker var med om att störa SD/SDUs marsch genom Malmös gator, ingen av de anställda stod ute och skrek okvädesord allt de gjorde var att spela en viss sorts musik.

    Att Björn Söder nu går ut och kallar dem för antidemokrater, manar till bojkott och åsiktsregistrering av dessa butiker är oroväckande. Ja just det med åsiktsregistreringen, så här skriver Björn Söder på SD:s officiella hemsida ” Jag tar tacksamt emot tips på vilka fler butiker som valde att protestera mot Sverigedemokraterna på detta sätt i lördags.”

    Jag utgår ifrån att Björn Söder tänker för någon sorts notering över vilka dessa butiker är, kanske även över vilka som jobbar i dessa butiker och detta i syfte för att sedan sprida det vidare så att SD:s medlemmar och anhängare ska kunna bojkotta dessa butiker och inte handla där.

    Det som är tragiskt i Björn Söders uppmaning till bojkott och åsiktsregistrering av dessa butiker samt att han kallar dem för antidemokrater är egentligen att det är precis det SD anklagar alla andra för att göra det mot SD.

    Utspel som detta från den person med störst makt i SD visar mig allt tydligare att SD inte vuxit ur sin roll som någon sorts gerillakrigare. Man sitter fast i mentaliteten att man måste provocera och attackera för att nå ut till massorna. Problemet är bara den att de 5,7 % av de röstberättigade som röstade in SD i riksdagen 2010 vill kanske inte ha gerillakrigare i riksdagen utan politiker som agerar vuxet och sakligt.

    Samtidigt så kan jag också förstå den frustration inom SD med tanke på att stigmatiseringen av SD inte tycks ha avtagit utan tvärtom ökat på. Men är då en bojkott av enstaka butiker i Malmö rätt väg att gå? Hur skulle det vara om man istället för att hela tiden provocera och attackera riktade in sig på att förklara för vissa individer i ledande positioner att tänka innan man öppnade munnen?

    Jag kan ärligt säga att vore jag näringsidkare och drev ett företag då skulle jag akta mig för att lägga min röst på SD. Ja speciellt om jag av någon anledning inte hade samma åsikter som SD, för risken skulle då vara att jag skulle bli bojkottad med konsekvensen att jag kanske skulle kunna förlora mitt företag och gå i konkurs.

    Mitt råd till SD:s representanter i riksdagen är följande, sluta agera gerillasoldater och fokusera mer på att framstå som vuxna sakliga riksdagspolitiker. Provokationer duger när man sitter utanför riksdagens portar och vill in, men när man väl kommit in då bör man nog tänka om.

    Avslutningsvis då, ja jag utgår väl att nu kommer det att snackas ännu mer skit om mig. Men jag är van, det är inte mitt problem om vissa individer inte tål saklig kritik, det är deras problem.

    • Camilla
      19 oktober, 2011

      Det är ju precis så det ligger till Dragan.

      De samtal jag haft idag med olika personer har gått ut på samma sak. Varför lägger man inte energin på att istället öka på bilden av ett seriöst parti? Nej, partiets starkaste man ger sig på småföretagare.

      Jag hade hoppats på att man skulle växa ifrån såna här ”in the moment”utspel. Söder borde först ha analyserat vad ett sånt här utspel kommer att generera tillbaka.

      • Varg i Veum
        19 oktober, 2011

        Håller med. Det du Dragan skriver är saklig och balancerad kritik som SDs företrädare borde ta lärdom av. Naturligtvis är de inte antidemokrater, folk får tycka vad de vill om vad de vill anser jag. Dessa näringsidkare får försöka påverka, även om jag ser det mer som ännu ett utslag av att predika för de redan troende för att stärka banden.
        Björn Söder kan inte på allvar (hoppas jag) tro att det ger någon annan effekt.
        Såna yttringar lär inte övertyga någon som kanske står och balanserar i sin uppfattning och absolut inte någon som redan tror på SD, tvärtom.

        Håller även med dig i din kritik Camilla. Vill man framstå som seriös så bör man välja sina fajter. Inte bara hugga på första bästa tillfälle som ges.
        Börjar faktiskt lite smått förstå kritiken mot SD när man säger att de ibland söker offerroll… (jag är inte den vassaste kniven i lådan, så det tar ett tag innan jag fattar:P ) detta är ett alltför talande exempel på det. Extremvänstern erbjuder ju offerrstatus gratis redan, SD behöver bara luta sig tillbaka och räkna in rösterna.

    • Bravo, Dragan.

      Jag tycker som sagt att utspelet är fullkomligt idiotiskt. Att man valde att uppmana butikerna spela anti-rasistisk musik… Ja, det är klart att de Sverigedemokrater som inte ser sig som rasister störs av detta, och fattar piken.

      Men att reagera sådär är att bekräfta och validera kritiken.

      Hade Söder istället applåderat initiativet och sagt ”bra, jag är också anti-rasist” hade han tagit udden av aktionen helt och hållet.

  7. steve roper
    19 oktober, 2011

    Björt Söder på twitter: ”Dags att visa konsumentmakt – bojkotta anti-SD-företag!”

    Söders uttalande är inte bara krystat och naivt i sin enfaldiga förhoppning, det tyder också på en latent totalitär ådra, dvs att HELA samhället ska ordnas och sorteras efter ideologiska vi-och-dem-linjer; är de inte med oss är de mot oss.

    Söders barnsliga krigsretorik påminner starkt om kollegan Mattias Karlssons förhoppning förra året om att SD-väljare skulle ta över det ”svenskfientliga” hembygdsförbundet

    Det är en mycket osvensk politisering av svenskt civilt samhälle de här gossarna som knappast ännu är torra bakom öronen efterlyser. Vanligt folk stöts av det. Så låt dem hållas. Mycket barnsligt.

  8. Patrik, Ängelholm
    20 oktober, 2011

    Rubriken lät lite som ett inlägg från mig själv på Twitter. Men det är möjligt fler uttryckte sig så, även Björn Söder kanske.

    Så här kan jag tycka om Söders uppmaning, nu när jag har mer än 140 tecken på mig.

    Det är bra att SD reagerar och agerar här. Reaktionen är enligt min uppfattning klart bättre än att partiet inte gjort någonting alls, men däremot tycker jag att man kunde gjort det mer optimalt och på ett lite annat sätt (mer om det längre ner).

    Butiker/företag skall inte agera politiskt. Det är oacceptabelt i mitt tycke. De har därmed givit sig in i ett politiskt spel, och på det följer logiskt vissa konsekvenser, icke minst i form av uppmärksamhet kring vad de gjort – och förstås vilka som gjort det. Åsiktsregistrering? Nja… sådant sker väl ändå av individer och inte av företag. Men för all del, är det ett enmansföretag så flyter det kanske ihop.

    Däremot kan jag ifrågasätta varför just Björn Söder klämmer i med det här. Kanske borde man spara den sortens storslägga (Björn är ju ändå den allra högsta partiledningen) till mer extrema händelser än denna, och istället låta t.ex. SDU eller SD’s Malmöförening stå för markeringen mot de politiserande butikerna. Jag tror det hade varit bättre.

    Kanske borde SD också valt en, inte nödvändigtvis mjukare men mer trappstegsliknande, väg och först kontaktat företagsledningarna ang. deras uppfattning om deras anställdas politiska markering. Reprimander till personal och ursäkt för deras agerande kunde ha kommit, särskilt från de företag som är seriösa nog att ha policy om strikt politisk neutralitet. För många företag, inkl. det jag själv jobbar på, har inskrivet i sin policy att de skall vara strikt politiskt neutrala. Då är agerande på arbetstid i syfte att markera politiskt förstås emot företagspolicyn.

    Som jag också skrev på twitter… nackdelen med bojkotter är att de sällan blir effektiva. Minns t.ex. alla vänsterbojkotter mot Israel. De har åtminstone fått mig att stödköpa både apelsiner och vin från Israel.

  9. Camilla
    20 oktober, 2011

    Ni kommer med så mycket kloka saker varenda en av er. Jag önskar att jag hade orken att i kväll svara var och en av er, men tyvärr så har tårtbakande och flyttstök sugit orken ur mig. Men jag ska försöka i morgon.

  10. Lars
    24 oktober, 2011

    Intressant diskussion! Jag är nog överlag inne på linjen att SD bör markera på något sätt mot butikerna som godtroget tagit partipolitisk ställning. En del av musiken som spelades tog uppenbarligen ställning mot SD som parti, och inte bara antirasism. Hade det senare gällt hade det naturligtvis varit ok. Är det verkligen någon som tror på att KD hade tyckt det varit ok om affärerna i Malmö gått ihop och spelat anti-KD-musik? Däremot måste SD bli mycket skickligare på det politiska spelet. Det känns fortfarande som att de inte är ett normalt parti.

  11. OveRFalun
    24 oktober, 2011

    Jag tittade igenom låtlistan, fann en rad med mycket rasistiska och Sverigefientliga artister som ohämmat får häva ur sig sitt förakt och hat mot det svenska samhället och svenskar.
    Jag vet att långt fler människor än de som sympatiserar med Sverigedemokraterna har samma åsikt som jag och aldrig skulle drömma om att bli sammanblandade med dessa så kallade mångfaldighetsivrare.
    Om nu några butiker väljer att ta ställning för dessa yttringar så får de väl räkna med att några få människor som inte anser sig kunna acceptera Sveriges allt mer tydliga förfall bojkottar dem.
    Att döma av kommentarerna på denna blogg så är det ju ännu fler som i fortsättnningen kommer att handla där så vad är problemet, egentligen?
    Att Björn Söder vågar uppmana folk till att stödja det svenska demokratiska samhällets bevarande?
    Att rasistiska uppviglande artister som påstår sig värna om det svenska samhället gör det endast om det finns miljoner att tjäna på vår naivitet?
    Att så fort dessa miljoner är intjänade så flyr de fältet och bosätter sig i någon luxuös stadsdel långt från verkligheten som de endast skildrar genom påhittade förljugna upprepande textrader ackompanjerade av enformiga tunga rytmer som hämtats från den slum som de aldrig ens sett på bild.
    Att få av de som protesterar mot Sverigedemokraternas politik kommer att ta konsekvenserna av det urholkade samhälle som nu har blivit en verklighet, inte minst för alla dessa människor som texterna handlar om.
    Överallt i vårt samhälle har det uppmanats till liknande bojkotter.
    Är det inte salt i maten så är det bananer som någon gjort vinst på eller där ett barn har arbetat 14 timmar utan rast för att tillfredställa våra behov av billiga konsumtionsvaror.
    Jag bojkottar väldigt mycket av detta och skulle tveklöst bojkotta ett företag som spelade musik där texten handlar om att jag skulle vara cp-skadad bara för att jag sympatiserar med SD.
    Av flera skäl.
    Ett för att jag anser att cerebral pares inte har att göra med tankeförmågan utan är en nervskada, ett annat att jag anser att bara för att folk inte ser verkligheten som jag gör har de skador som begränsar deras verklighetsuppfattning.
    Det kan ju vara så att vi betraktar verklighet utifrån olika perspektiv och därför är det ju mera intressant att berätta om och jämföra dessa perspektiv än att försöka övertyga alla andra om att det är något fel i huvudet på alla de som inte är som jag.
    Att ni som samlats på denna blogg har en annan syn på detta är ju uppenbart men det behöver ju inte betyda att ni, istället för jag, skulle lida av någon som helst sjukdom.

  12. OveRFalun
    24 oktober, 2011

    Vad är det här, min kommentar i väntan på granskning!?

  13. OveRFalun
    24 oktober, 2011

    Eftersom det här inte heller finns med så kan du väl skriva in ett litet ”inte” framför anser i raden på slutet. Det skall stå ” ett annat att jag inte anser…..”
    Dubbel negation, jag hatar det.

  14. Pingback: Svenska Motståndsrörelsen är inte en terroristorganisation Riazat! « Tankar åt alla håll & kanter

Kommentera

Information

This entry was posted on 19 oktober, 2011 by in Okategoriserade.
