Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

Svergiedemokratiska frågor får faktiskt byta ägare

Om man säger att man håller med Sverigedemokraterna i något av deras partiprogram så får man förbereda sig på att man får sig en känga eller två. Jag anser att det finns bitar som man definitivt kan hålla med om. Och är vår regering smarta så ser de till att plocka till sig dessa. Även om de får höra att man nu kör “SD-politik” och det är ju så katastrofalt. Vilket det inte alls är. Däremot är det värre om ett parti har äganderätten på vissa frågor, och är det SD som har det så ballar alltid debatten ur tyvärr. För erkännas ska att vi alla gjutit grunden för tabubelagda ämnen i vår iver att vara så antirasistiska man bara kan vara.

Migrationsministern Tobias Billström har äntligen tagit tag i en fråga som jag vet både berör och retar upp väldigt många. En fråga som är extremt känslig ur olika synvinklar.

Det handlar om ensamkommande barn.

Billström vill att Sverige ska närma sig våra andra nordiska länders sätt att arbeta med denna fråga. För det är inte problemfritt. Tyvärr så är det ett välkänt faktum att många försöker sig på att söka asyl under denna benämning, då man hoppas på att detta ska vara en enklare väg till PUT.

Vad som sker när det dyker upp solklara fall där det s.k ensamkommande barnet visar sig vara betydligt äldre än under 18 år så får de riktigt stora kritikerna vatten på kvarnen och så drar man alla över en kam. Fuskar en så är så klart alla ensamkommande lögnare enligt dem.

Jag välkomnar verkligen denna undersökning, men jag hoppas på att man ser till att hitta en form av åldersbestämning som är säker. För lika här, som i en rättsal, ingen ska dömas felaktigt.

Varför jag är så för detta med åldersbestämning beror på att jag vet hur svårt denna grupp med unga människor har det. Jag vet också så väl vilka duktiga och frihetsälskande individer de allra flesta är. Jag hade turen att under en termin få arbeta som stödinsats på SFI för ungdomar. Det jag fick uppleva och lära mig under den tiden kommer jag alltid att bära med mig. Jag önskar att alla de som tror att det bara är elände och mygel med denna grupp av unga människor fick göra det samma. Handlar inte om nån känslomässig och naiv frälsning, det handlar om konkreta fakta faktiskt. Man får en betydligt större inblick i hela processen, både där den fungerar och där den i synnerhet inte fungerar.

Dessa unga killar och tjejer från världens alla hörn gav mig mer på några få månader än jag trodde var möjligt. Många skratt och andra trevliga minnesögonblick, men också sorgliga och smärtsamma. Jag hade varit omänsklig om jag inte hade blivit grymt berörd de gånger då elever både visste att de skulle utvisas och de som bara blev hämtade. Tomheten som fyllde klassrummet, oron man såg bland de som var kvar. Skräcken i en del ögon när polisen kom till skolan. Även fast polisens ärende där inte hade något med dem att göra. Vems tur var det nu?

Det är alltså inte så enkelt som man gärna vill lura sig att tro. Det är faktiskt människor, unga sådana. Utan föräldrar i ett helt främmande land. Och jag vill ge dessa killar och tjejer en ärlig chans till att få ett bra liv. Men samtidigt vill jag inte att myglare ska få svärta ner det positiva med denna grupp.

Så, jag hoppas verkligen att Tobias Billström kommer att komma fram till ett bra beslut som även är tryggt för alla.

RoD: Billström vill ha enade regler för flykting barn

4 comments on “Svergiedemokratiska frågor får faktiskt byta ägare

  1. janrume
    3 oktober, 2011

    Så här ser våra flyktingbarn ut i Ronneby (se länk) som nu börjat ta emot dessa och berett plats för 30 st. Nämnas ska att SD i Ronneby röstade för detta.

    http://janrumes.wordpress.com/2011/09/11/omid-hassib-min-gamle-klasskamrat/

  2. Camilla
    4 oktober, 2011

    Jaha, och du menar alltså att alla ”era” flyktingbarn passar in på det exemplet?

  3. janrume
    4 oktober, 2011

    tänkte mest på dessa rader ”Vad som sker när det dyker upp solklara fall där det s.k ensamkommande barnet visar sig vara betydligt äldre än under 18 år” ”Och jag vill ge dessa killar och tjejer en ärlig chans till att få ett bra liv. Men samtidigt vill jag inte att myglare ska få svärta ner det positiva med denna grupp.”

  4. janrume
    5 oktober, 2011

    off topic

    tänkte bara info dig om denna

    Han är gullig vår lille Söder :p

    http://sverigedemokraterna.se/2011/10/03/nar-stollarna-gors-till-sanningssagare-kommentar-kring-avhopp/

Kommentera

Information

This entry was posted on 3 oktober, 2011 by in Okategoriserade.
