Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

Sverigedemokraternas rapport om vad invandringen kostar har ett pris..

Uppdaterad: Texten som är kursiv var det jag skrev först, i syfte att få läsare att tänka till och fundera lite på vad jag egentligen ville ha sagt. Nu har jag lagt till orsaker/anledningar som jag anser att många av oss missar att ta i beaktande i dessa frågor. Sen finns det hndratals andra likadan frågor som vi borde ta upp och det finns otroligt många fler skäl till att tänka om så klart. Jag har bara snuddat vid det.

Idag kom Sverigedemokraternas rapport om vad invandringen kostar. Lika säkert som att den skulle innefatta en orealistisk tidsplan så kom den hatiska jubeldebatten som ett brev på posten. Jag tänker inte gå in alls på siffror eller annat innehåll eftersom jag inte har läst hela rapporten.

Jag minns hösten 2009, det var under Sverigedemokraternas Landsdagar ( annars kallat årsstämma) som jag första gången fick höra talas om Instegsjobb. Björn Söder lyckades garanterat att övertyga oss alla att detta var det jävligaste som man kommit på. Varför ska dessa invandrare komma hit och få jobba med full lön medans vi stackars svenskar tvingades leva på A-kassa? (detta var innan Fas3:s grymma utslagningssystem kommit) Oj vad vi alla applåderade, för självklart hade Björn Söder rätt. Och jag tyckte länge att Söders argument höll sig, och jag kan faktiskt ge honom delvis “rätt” även idag, Men ur en helt annan synvinkel.

Där jag jobbar idag så har det passerat en rad av just instegsjobbare. Jag muttrade i början och tyckte synd om de som är där och jobbar för i princip inga pengar alls. Fas3:are och försörjningsstödpraktikanter. Jävla orättvisa tyckte jag. Tycker så än, men ur ett helt annat perspektiv. Jag vet vad det beror på.

Att många invandrare har svårt att komma ur sitt bidragsberoende är ett tragiskt men välkänt faktum. Att ge människor möjligheten att stå på egna ben genom att under minst 6 månader jobba och få en acceptabel lön har flera positiva aspekter. En är att man får större möjlighet att delta i samhället, för allting kostar tyvärr. Vilket alla som lever på eller strax över existensminimum vet. Man får råd att låta barnen gå med i en idrottsförening vilket leder till större socialt nätverk. Man får även rätten att gå med i a-kassa och facket, så när man blir arbetslös så får man börja stämpla. Vilket är betydligt mycket bättre än att återgå till socialbidragsberoende. Fördelarna med detta kan listas mycket mer ingående, men jag nöjer mig med att ge er en hint om hur jag tänker.

Vad som däremot är ett problem på många ställen med detta är orättvisan många känner. Och jag förstår dem. Tänk er själva att ha jobbat i många år, kanske i princip hela livet och så går man och blir sjuk eller arbetslös. Helt plötsligt står man där i Fas3 och all skit det innebär. Man får göra praktik på en arbetsplats där man kanske har 4000 kr/mån och sliter hund och så kommer det dit människor med instegsjobbanställning.

Klart det blir en inre konflikt.

Man missunnar inte en människa att försörja sig själv. Men man undrar hur fasiken det är möjligt att vi har en regering som bestämt att folk ska slås ut, speciellt de som är sjuka, ekonomiskt men erbjuder människor som i många fall inte ens kan språket en nystart. I en sits där man riskerar att förlora allt man byggt upp pga ingen ekonomisk trygghet då är det inte enkelt att se på Instegsjobben med samma positiva anda som jag gör.

Detta är ett typiskt exempel på saker politiker hoppas ska passera obemärkt förbi utan att någon reagerar. Men ett tips, folk lever med era beslut dagligen och de ser vad som sker. Varför tror ni att Sverigedemokraternas rapport om vad invandringen kostar kommer att få ett pris?

Jag tyckte också tidigare att detta med tolkar är en alldeles för stor kostnad för skattebetalarna. Det tycker jag än. Men jag vet vad det i många fall beror på.

Sverigedemokraterna pratar gärna om vad dyrt det är med tolkar, Och ja, det är det. Ingen snack om saken. Men vad tror ni att det beror på?

Min personliga erfarenhet säger mig att det beror på ansvariga politikers oförmåga att inse vikten av SFI.Eller för att vara helt ärliga, så är det nog pengarna som styr. Jag ska inte påstå att det ser likadant ut i alla kommuner, men jag vet att i alldeles för många så är tiden för SFI-utbildning skrattretande låg. I min hemkommun får de, precis som i många andra, max 3 timmar svenskundervisning i veckan. Och vad skulle det vara för något?

Nu är jag osäker på vem som har det övergripande ansvaret för hur SFI-utbildningen läggs upp, regeringen eller kommunerna själva. Hur det än är med den saken så är det för mig obegripligt att man inte kör exempelvis 50% studier 50% arbete. Där är det största problemet med att det finns så stor kostnad för tolkar, och att folk är förbannade på att det finns invandrare som inte kan språket och blir segregerade. Kostnaden kommer inte för att invandrare generellt sett är ointresserade av att studera och komma in i vårt samhälle. 

Hur många gånger har jag inte hållit med SD Kristinehamns företrädare som då jobbade som badmästare om hur förjävligt det är att man kommit på idén om Burkinis. Vad fan, kan man inte ha bikini ska man inte heller till en offentlig simhall. Nu vet jag varför någon kom på idén med Burkinis.

”Jag minns när jag var med ungdomarna från skolan till badhuset första gången. Varför jag minns det så starkt är för att jag den dagen fick en sån där berömd aha-upplevelse. Ni vet när polletten trillar ner och man tappar en sån där fördom man burit länge på.

I klassen där jag jobbade fanns det få tjejer, varav bara en som var muslim. Jag passade på att fråga henne på en salig blandning av svenska, engelska och vårt egna kroppsspråk alternerat teckenspråk om hur hon tyckte det var att få använda en burkini. Det bästa svaret fick jag när hon hoppade ner i vattnet och och de första vattendropparna träffade hennes lyckliga ansikte. Behövdes inga ord. Man såg på hela henne vilken frihet den där dräkten gav henne. Helt plötsligt fick den där frihetsälskande och underbara tjejen lära sig simma. Hon behöver inte längre vara rädd att drunkna. Hon fick uppleva en frihet hon innan inte haft rätt redskap till.

Den som tror att en burkini skulle uppröra när man ser någon bära den kan andas ut, det är som en helt vanlig våtdräkt som fridykare använder tex. 

Ta sen detta med det fruktansvärda kulturbrottet man begick när man la fram en ny design på Sverigedräkten. Det var designergruppen Fuldesign som tog fram en knallgul slöja. Men hallå, så där kan man ju bara inte göra. Nu förstår jag varför man designade denna slöja.

Jag glömmer aldrig de diskussioner som har förts bland människor som en gång fanns och än finns runt omkring mig när Fuldesign lanserade sin sjal till Sverigedräkten. (Finns kanske iofs till alla folkdräkter?)

Det var allt från ett angrepp och förnedring av vårt kulturarv till islamisering. Ingen tänkte på det faktum att SD speciellt tjatar om att alla kan bli svenskar, och ska bli detta genom assimilation. Varför får de då inte sätta på sig det absolut mest svenska jag anser vi har: Folkdräkterna? Har man missat att muslimer inte enbart kommer från Afrika eller arabvärlden? Det blir allt fler vanliga blonda svenskar som konverterar, samma i andra europeiska länder. Ska man alltså hävda att enbart oreligiösa får bära folkdräkter? Man måste tänka ett par led till innan man skriker högt.

Fyra små exempel. Två berör pengar, två berör våra känsla inför något vi aldrig tidigare kommit i kontakt med förr. Och nu på väldigt kort tid så finns det överallt, i alla tänkbara situationer. En ny och mycket annorlunda religion, sett från vår traditionella kristna syn.

Jag återkommer med svaren (mina svar) på dessa saker inom kort. Jag skulle uppskatta väldigt mycket om ni som läser bloggen tog er tid att fylla i vad ni anser svaren är. För det finns ett syfte med att jag har skrivit detta.

Varför jag skrev denna bloggpost på detta sätt var i syfte att få er läsare att tänka till över en del saker. Att Sverigedemokraterna har rätt i att invandringen kostar är det väl ingen tvekan om. Men man ska för det första inte köpa dessa siffror rakt av och tro på argumenten att det är RUT (riksdagens egen tjänst för att ta fram uppgifter till partierna) som påstår detta. Man måste ha klart för sig att det är personer så som Jonny Skalin som sen använt materialet för att göra partiets egna prognos.

Det som däremot är viktigast när man tänker på dessa siffror och förfäras över olika poster är att vi lätt glömmer att det är människor vi pratar om. Det är inte deras fel helt och hållet att vi inte lyckats med integrationen. Det är våra politikers fel.

Tänk på att tankesättet att invandringen kostar inte bara slår emot de som inte kommit hit än, det slåt emot alla som en gång kom hit från ett annat land av olika skäl, och det slår emot deras barn och barnbarn som är födda här- försök att aldrig blanda samman politiska sakfrågor och beslut med människorna som man pratar om. 

Vi måste absolut diskutera kostnaderna och vinsterna med invandringen. Ingen är dum och tror att det är gratis. Men ju mer man inte pratar om det på ett normalt sätt så kommer allt fler köpa Sverigedemokraternas sätt att räkna. Och då får deras rapport ett pris: en allt hårdare syn på människan som är just invandrare.

7 comments on “Sverigedemokraternas rapport om vad invandringen kostar har ett pris..

  1. Sara
    29 september, 2011

    Tala klartext. Fattar noll. Men vill gärna begripa.

    • Camilla
      29 september, 2011

      Ska försöka förklara Sara:

      De fyra exemplen jag har skrivit ner är ganska typiska frågor man hör och läser att folk har åsikter om. Jag har haft dem, jag har dem.. Men det handlar ibland om att man kan se annorlunda på samma saker om man tar sig tid att skaffa sig kanske lite mer kött på benen på olika sätt. Information eller självupplevda erfarenheter.

      Det jag skulle vilja få se och läsa är vilken syn andra har på just dessa fyra påståenden. Vad andra har för resonemang eller förklaringar till varför vissa saker är som de är tex.

  2. blofeldtb
    30 september, 2011

    Skall man som tidigare sympatisör/medlem eller bara röstat på SD, så skall man i varje ögonblick och i varje tillfälle som bjuds, ha vett att klart distansiera sig från SD.
    Allt är fel med SD, deras politik som jag stött i ett antal deciner är helt förfelad. Min tidigare invandringspolitiska hållning tar jag helt avstånd ifrån, och förnekar mig själv. Snart får jag likt Petzäll lägga in mig på Nämndemannagården för psykoanalys, kanske jag möter Jesus där, inte fan vet jag mitt arma luder. Men ut därifrån kom Petzäll som en nybadat 12-åring och har nu helt klart gjort upp med sitt kritiska förhållningssätt till Svensk invandringspolitik.
    Det minsta man kan säga: Det går snabbt att byta åsikter i Sverige.

    • Camilla
      1 oktober, 2011

      Nej, tror inte det handlar om det. Man kan delvis ha blivit uppmärksam på att SD:s politik inte riktigt håller. Eller så finns det delar i deras program man blir uppmärksammad på är sånt man inte alls kan stå bakom osv.

      Jag vet att det är en process som människor går igenom, inte ett ställningstagande som kommer över en natt.

  3. Lars
    1 oktober, 2011

    Det är en omöjlig ekvation att ta emot 40-50 000 fattiga från tredje världen varje år och tro att vi ska lyckas med integrationen. Inget annat utvecklat land världen för en sådan politik på grund av utanförskapet som kommer som ett brev på posten. Vår integrationspolitik börjar nå sin gräns för vad som är möjligt att åstadkomma. Visst finns det utrymme för förbättringar men inget som skulle kunna förändra helhetsbilden. Det viktiga är hur vi utformar invandringspolitiken inte integrationspolitiken. En bra utformat politik ska i princip sköta sig själv. Det finns en övertro på vad politiker kan åstadkomma i ett senare skede.

    Att räkna på invandringens kostnader är inget unikt för Sverigedemokraterna utan görs i alla länder. De stora kostnaderna som fattiga invandrare medfört har gjort att länder som tidigare haft liberal invandringspolitik stramat åt ordentligt. De har tvingats att genomföra ändringarna av hänsyn till skenande kostnader och väljarnas missnöje. Det finns säkert faktorer att kritisera i Sverigedemokraternas utredning men förmodligen är siffrorna ändå i underkant. Hur som helst verkar det rimligt i jämförelse med andra länders uträkningar.

    Jag kan inte förstå vad du menar med att inse att Sverigedemokraternas politik inte håller? I princip är det en politik som ligger i linje med de flesta andra västländer. Bara titta på Danmark eller Kanada som lyckas betydligt bättre med integrationen än Sverige. På ett par punkter kan jag hålla med dig. Identitetspolitik är inte är ett bra verktyg att åstadkomma assimilation – den måste komma naturligt. Givetvis måste vi acceptera personers levnadssätt även om det innebär exempelvis burkinos. Islamiseringen är en balansgång mellan religiösa rättigheter och andra människors rättigheter att slippa religion. Sedan är det som du är inne på politikerna fel att det blivit på det här sättet, inte invandrarnas.

  4. Bittergubbe
    6 oktober, 2011

    Camilla skriver:
    ”Det är inte deras fel helt och hållet att vi inte lyckats med integrationen. Det är våra politikers fel.”

    Som enkel SD-väljare och ej aktiv så inbillar jag mig att detta var och är ståndpunkten i partiet.

    Dvs det är inte individen det är fel på, det är invandringspolitiken.

    Det är klart som Kilo att folk söker sig hit då ryktet om gratis mjölk och honung basuneras ut över världen. Jag skulle förmodligen bete mig likaledes den dagen Sverige kollapsar.

    Eller har ni någon insides information om dold agenda gentemot individer som jag bör informeras om?

  5. OveRFalun
    12 oktober, 2011

    Eftersom du vill ha kommentarer, eller svar som du skriver trots att det inte går att svara på påståenden eftersom ett facit knappast finns så antar jag utmaningen.
    Några människor kommer hit av den orsaken att de har yrkeskunskaper som vi efterfrågar i Sverige. Svenska ungdomar hindras av ett märkligt utbildningssystem att utbilda sig till det de är lämpade för vilket innebär att en del sådan arbetskraftsinvandring sker och gör att ännu fler ungdomar inte får möjlighet till en lämplig karriär.
    De allra flesta som anländer till Sverige kommer av den anledningen att de under alltför många år, läs flera hundra eller ibland tusen, skapat en kultur och ett land som är omöjligt att leva kvar i vilket gör att när allt är lagt i ruiner i deras hemländer så vill de ju, precis som du och jag, käka upp russinen ur kakan någon annan stans och då är ju Sverige alldeles utmärkt att ta sig till, mest på grund av att de som under minst lika många år här har byggt upp ett socialt demokratiskt land inte bara ställer fram kakan åt dem utan pillar även ut russinen så att de nyanlända inte skall behöva anstränga sig, det räcker väl att jag och mina förfäder gjorde det.
    I Falun påstås det att 100 flyktingar varje år skall få komma till kommunen, sanningen är den att 400 skall komma, 100 flyktingar och 300 anhörighetsinvandrare.
    Vid förfrågan hur det ekonomiska skall fungera eftersom Falu kommun redan nu har en mycket ansträngd budget så blir svaret att varje kommun är skyldig att ta hand om sina innevånare.
    Minst 80 miljoner extra varje år kommer nu Falu kommuns medlemmar att få lägga ut på nya innevånare.
    Svenskarna, alltså den grupp i samhället som jag vill påstå är en ursprungsbefolkning, skall kraftigt försämra sina egna livsvillkor, offra sin redan betalda sjukvård, sina betalda skolor och sin pension för att de som någon gång valde att skita i allt det skall ta del av vårt val att arbeta fram ett samhälle där varje människa skulle leva trygtt, säkert och under ordnade former.
    Jag arbetade som lärare i Fittja, Botkyrka kommun, under 1980-talet. Det var inget snack om att det var Sverige vi levde i, de svenska lagarna gällde, vi protesterade när turkiska tjejer i sexan transporterades ”hem” för giftermål med någon överårig kusin men så kom de där kvinnorna, de som tycket att könsstympning och dödsmisshandel var en rättighet för vissa människor och kulurellt försvarbart.
    Om du vill försvara barnmisshandel så är det din sak men för farao, häckla inte de som anser att det som vi en gång försökte försvara i Sverige skulle vara förkastligt.
    Barnmisshandel, könsstympning kvinnoförnedring och kulturella skilnader har blivit det absolut största tecknet på att vi snart befinner oss i samma situation som de länder vars innevånare i dag befinner sig i Sverige för att de inte klarade att leva under de former som de idag kräver att vi i Sverige skall göra.
    Du skriver om folkdräkt som något stort och viktigt för vår nation.
    Löjligt.
    Folkdräkten finns inte hos vanligt folk, ingen normal människa kan skilja på dessa fantasifoster och Jimmie Åkesson gör sig bara löjlig i sin inhyrda. Det är inte svenskt, det är en överklass som försöker skildra oss svenskar som lyckliga idioter och genom att skapa en fplkdräkt också förösker förhindra en enig allmoge, något farligare finns nämligen inte.
    Folkdräkter däremot är vardagskläder eller yrkeskläder.
    De av oss arbetande människor i Sverige, jag lägger ingen aspekt i själva ordet arbetare, surt förvärvade och förvaltade inkomster har genom ett tvångssystem tvingats av oss för att på så sätt finansiera en av oss accepterad uppbyggnad av samhället.
    Vi har haft en av världens bäst fungerande sociala strukturer, vår skola med bespisning var världsomskriven, vår sjukvård, våra vägar, vår äldromsorg, ja, allt var sagolikt och fantastiskt.
    Runt omkring i världen stirrade folk avundsjukt på oss, vi baktalades och till och med skämdes för att vi lyckats så bra.
    Idag behöver vi inte skämmas längre, vi dalar sakta ner mot en bottenplacering, våra skolor är katastrofer, vår sjukvård ett helvete, äldreomsorgen än värre och nu, när snön är i antågande så vet vi att plogbilen, den är en raritet.
    Och fortfarande så står en del, kanske du, och ropar sig hesa över att än har vi inte nått botten,vi kan försämra på ännu fler ställen.
    Och vi som protesterar hängs ut i media och på internet.
    Se sådana rasister vi är, se så främlingsfientliga vi är, se vilka bakåtsträvare vi är.
    Men i himlen sitter min farmor, som var socialdemokartiska kvinnoförbundets distriktsordförande i den stad där jag är född och gråter.
    Vid hennes sida sitter farfar, facklig förtroendeman i samma stad, och fäller en tår, han med.
    Vi tror att det är en global väderförsämring på gång.
    Jag vet att det är våra förfäder, de som offrade allt för vår välfärd, som är utom sig av förtvivlan.

Kommentera

Information

This entry was posted on 29 september, 2011 by in Okategoriserade.
