Tankar åt alla håll & kanter

Är förnuft för mycket begärt?

Varför tar inte Politiskt Inkorrekt ansvar?

Idag kommer ett flertal bloggar att handla om Politiskt Inkorrekt. Alla bloggare har valt sina egna vinklingar utefter vad de anser är viktigt att lyfta fram. Jag sällar mig också till den skaran av bloggar, jag skrev redan igår om PI efter att Medierna gjort ett reportage om dem och idag tänker jag fortsätta med en sak jag tycker är väldigt viktig. Nämligen ansvar.

Jag satt länge och väl och funderade i olika banor, vad är det i diskussionerna kring sajten Politiskt Inkorrekt som saknas? Jag vände mig till den person ,som jag anser är väldigt påläst gällande denna typ av frågor. Annika Hamrud (författare till boken Svensk, Svenskare) gav mig idén att skriva om det faktum att PI påstår sig syssla med ärlig journalistik men agerar absolut inte på något sätt som en seriös nyhetskälla. Annika Hamrud är en person som jag ger stor cred till för hon står emot PI-mobben som kommer så fort hon i princip öppnar munnen. Jag behöver inte hålla med henne i allt hon skriver eller säger, men jag vet att hon tillhör skaran av få som verkligen är insatta och påläst i frågor som rör rasism, främlingsfientlighet och högerextremism. Och PI kan hon, med tanke på all tid sajten lagt ner på att försöker underminera hennes kunskap.

Är det som PI sysslar med journalistik? Eller är det något helt annat?

För att vara ett seriöst journalistiskt förmedlande forum krävs det mer än att man levererar artiklar på löpande band. Man har skyldigheter.

Ta mig som ett exempel. Allt jag skriver och allt som publiceras är jag ansvarig för. Jag är ingen tidning eller annan nyhetskanal, ändå är jag rättsligt ansvarig för vad som läggs ut på min blogg. Både text och lika väl kommentarernas innehåll står jag som ansvarig för.

Varför?

Jo av den enkla anledningen att jag bloggar i mitt riktiga namn. Jag gör ingen hemlighet om vem jag är.

Jag kallar mig varken för journalist eller påstår att jag driver en seriös nyhetssajt. Det gör däremot Politiskt Inkorrekt. Ändå saknar de ansvarig utgivare och fram till det att Mats Dagerlid började skylta med sitt namn så fanns det ingen fysisk person att hålla ansvarig. Och jag skulle tro att inte ens han kan hållas ansvarig för annat än det han ev. skulle signera med sitt namn.

Varför är det då så viktigt med att ha en ansvarig utgivare?

Det är endast då man kan känna sig tryggare i att det som publiceras verkligen är sanning och inte någon fabricerad historia med “källor” som bara finns i författarens egna fantasi. En ansvarig utgivare har också moralisk skyldighet att bedöma om publicering av namnuppgifter, foto och liknade inte kan orsaka personen/ernas onödigt lidande. PI har inte de betänkligheterna, redan innan människor ens blivit åtalade ligger alla deras personuppgifter ute. Man saknar helt och hållet insikt om vad som kan hända en människa som blivit oskyldigt anklagad eller anhållen efter att PI har bestämt på förhand att denna är skyldig. Man bryr sig inte det minsta om att alla människor har anhöriga. Och en sund ansvarig utgivare tar före publicering alltid hänsyn till vad konsekvenserna kan bli.

Men inte Politiskt Inkorrekt. De döljer sig så väl, för de vågar inte stå upp för “sin” version av sanningen. Vilket är märkligt. Mycket märkligt.

Sajter som Politiskt Inkorrekt kan publicerar precis vilken smörja som helst. Lagen kommer aldrig åt dem. De kan hetsa eller låta läsarna hetsa i full orkanstyrka om de så önskar. Lagen når dem ändå inte.

Jag och miljoner andra människor skriver dagligen om vad vi tycker och tänker. Vi gör det öppet, för vi har inget att dölja. Vi vet att vi har ett ansvar så fort vi trycker på “publicera”.

Varför vågar inte PI ,som enligt egen utsago, är den enda nyhetsportal som inte döljer sanningen för svenska folket, skaffa sig en ansvarig utgivare? Vad är PI rädda för?

Att få stå till svars? Att bli granskade? Att det kanske kommer fram att allt som skrivs inte har täckning? Hot? Vad vet jag? Jag vet bara att det är ytterst märkligt att man är så oseriös.

Varför kräver inte läsarna av PI att man har en ansvarig utgivare? Är kanske den där rebelliska auran som gör att man inte bryr sig? Eller, är det för att man helt enkelt inte förstår hela vidden med att ha någon som kan garantera att det som skrivs på sajten är korrekt och äkta?

För det kan väl inte vara så illa att alla läsarna på Politiskt Inkorrekt skiter i om man begår lagbrott, i form av hets mot folkgrupp, förtal, kränkningar osv osv. Listan på brott som begås ostraffat på internet kan tyvärr göras lång. Det är ett paradis på många sätt, och anonymitet är något vi aldrig får tumma på, men rätten till anonymitet har sina baksidor. Folk glömmer lätt att det som skrivs på internet finns kvar för alltid. Så en kränkning på nätet är alltid grövre men straffas sällan.

Nej, jag tror helt enkelt att det är en skitsak för läsarna. Man bryr sig helt enkelt inte. Vilket är synd. En sajt som är så tungt trafikerad med läsare varje dag borde visa att man verkligen är ansvarsfull och seriös i sin så kallade journalistiska utövning.

Samtidigt som man kan kritisera PI på en rad punkter så är det ett faktum att sajten tillför något som folk efterfrågar. Jag är fullt medveten om att människor känner sig tystade för att de har obekväma åsikter. De får inte komma till tals någonstans. Kanske, om vi lyssnade mer på deras oro så skulle deras åsikter inte vara så extrema och fientliga i alla fallen.

16 comments on “Varför tar inte Politiskt Inkorrekt ansvar?

  1. Pingback: Bloggsam » Politiskt inkorrekts strävan mot det politiskt korrekta

  2. Pingback: Sverigedemokraterna och Politiskt inkorrekt ÄR en förolämpning! | Liberaldemokraterna

  3. Juha Talimäki
    26 september, 2011

    Bara det faktum att PI blivit så stor borde ju få ”ansvariga” att reflektera istället kan man ju tycka.. för precis som SD är de ett symptom.
    Man kan välja, och som ju görs, att stoppa huvudet i sanden och hoppa omkring och ropa vargen kommer, men det är inte särskilt trovärdigt för andra än redan frälsta..

  4. DIF117
    26 september, 2011

    Hej Camilla!

    Vill börja med att konstatera att du lägger ribban på en låg nivå,när du väljer att behandla den ökända vänstersekteristen Annika Hamrud som någon sorts sanningsägare,beklämmande enligt min mening.

    Det verkar som att du likställer seriös journalistik med att ha en ansvarig utgivare?
    Min uppfattning är snarare den motsatta.

    Den dagen Jan Helin går ut och gör offentlig avbön för sitt ”publicistiska”beslut att låta Original Gangsters hota SD-politiker på Aftonbladet.Den dagen Fredrik Reinfeldt tar avstånd från sitt famösa uttalande om våld mot SD-politiker,den dagen media slutar gulla med AFA,den dagen våldet mot SD-politiker upphör.DEN dagen Camilla,då skall jag kräva att PI vaskar fram en ansvarig utgivare.

    Medan vi väntar på att ovanstående skall inträffa så blir krav på att PI skall skaffa sig en ansvarig utgivare ett stort jävla skrattretande hyckleri.

    Ditt snack om vad PI gör sig skyldiga till på sin något hetsiga blogg,är enligt mig en piss i havet mot vad svensk media gjort sig skyldiga till under de senaste 30 åren.
    Exemplen på svensk medias missbruk utav sin makt,och deras monumentala svek mot det fria ordet är något som omdanar samhället just nu,medias skuld kan inte överskattas.

    Förövrigt tycker jag att du beskriver PIs läsare något nedsättande,tror du på fullt allvar att majoriteten av läsarna saknar förmåga till logiskt tänkande,eller saknar förmåga till att älska och hata precis som vilken människa av valfri hudfärg som helst?

    • Camilla
      26 september, 2011

      Hej DIF!

      Jag tänker börja med att säga att jag inte tänker debattera sönder det du har skrivit, för som jag ser det så är det din åsikt och den har du rätt att ha. För som jag försöker påtala så ofta jag kan så finns det aldrig enbart en sida av ett mynt. Det finns två. Och det största misstaget man har gjort speciellt i media är att man har valt allt förmånga gånger att bara belysa en sida och totalnonchalera den andra.

      Skrev jag att det saknar logiskt tänkande? Angående läsarna på PI? Eller att de är ondskefulla demoner? Det jag gjorde jag inte. Och om jag ger dig rättvisa så tycker jag att det minsta du kan ge mig är det samma. Give and take du vet.

      När det gäller Annika Hamrud så tänker jag sätta ner foten rejält. Jag tål inte personpåhopp, speciellt inte i min egen blogg. Annika Hamrud är en rejäl nagel i ögat på er mer högerinriktade människor, det är ett faktum. Ett annat faktum är att denna kvinna må vara höger eller vänster, spelar ingen roll alls, det enda som är relevant här är att hon är kunnig som få i ämnet. Och så sjukt demokratisk när det gäller att det är skam att hon jagas och förtalas så som vissa gör.

      När någon AFA-aktivist eller annan odemokratisk individ har attackerat en SD:are så är hon den första att ta rejält avstånd från det och inte bara det.. Hon visar äkta sympati. Det du, försök att förmå trollen på PI att ge henne samma behandling. När dte sker, ja då ska jag kanske sluta att kräva att PI tar sitt ansvar

  5. DIF117
    26 september, 2011

    Vi behöver inte debattera Camilla,min ståndpunkt är klar,svenska politiker har inte sett till svenska folkets intressen i första hand,tvärtom har Sveriges politiker fört en politik som missgynnat sitt eget folk,man har ålagt det svenska folket att vi skall, utan att protestera omfamna ett samhällsexperiment kallat mångkultur.

    De röster som har höjts mot detta samhällsexperiment har utav Annika Hamrud och hennes gelikar hängts ut och givits diverse epitet såsom:rasist,fascist,nazist,främlingsfientlig,invandrarfientlig.
    Tom nationalist är idag ett ord som framkallar avsky hos de elitister som anser att det Svenska folket aldrig ägt den demokratiska rätten att själva få råda över sitt eget, sina barns och sitt moderslands öde.

    Att det Svenska folket aldrig givit sitt medgivande till att förvandla Sverige till ett multikulturellt experiment bevisas av det faktum att en folkomröstning om detta aldrig kommit på tal.

    Det finns otaliga undersökningar som visar att svenskarna till övervägande majoritet motsätter sig den förda invandringspolitiken,men Annika och hennes journalist ”kompisar” har aldrig varit intresserade av att tala för majoriteten,de har låtit sin politiska övertygelse gå före folkets rätt till demokrati,i den bemärkelsen förtjänar Hamrud att benämnas vänstersekterist,om du Camilla anser det vara förtal så är det grunt i din sandlåda.

    Huruvida Hamrud visar ”äkta sympati” vet jag ej,vad som är klarlagt är att hennes föreläsningar brukar innehålla ett icke förkastligt antal medlemmar i AFA.

    Vill klargöra ett par saker ang PI,Jag delar inte deras i vissa fall osmakliga hets när det gäller muslimer,jag delar inte heller deras okritiska stöd för Israels övergrepp mot det palestinska folket,jag gillar inte deras i viss mån enögda rapportering kring massvis av ämnesområden,det finns massvis med saker jag inte gillar med PI.

    Det positiva med PI tycker jag är att dumsvensken kan få en annan bild av samhällsexprimentet på PI,och det är välkommet enligt mig,jag är övertygad om att de flesta som hittar till PI kan sålla och vara kritiska till de tokerier som ibland skrivs på PI.

    • Camilla
      27 september, 2011

      GodMorgon DIF!

      Vet du vad jag tror kan vara ett problem? Det är att det finns många som inte förstår att de är rasister, för de ser sig själva inte som det. En del ger sig i lag med klassade högerextrema falanger utan att faktiskt ens veta om det heller.

      Så tokigt kan det vara. Och i de människorna finns det egentligen inget ont, klart som fan att de blir pissed off när de får dessa epitet kastade emot sig. Vad de däremot borde göra är kanske att stanna upp och fundera lite över varför de buntas ihop med såna grupper.

      Det är ju lite av problemet som uppstått i Sverige och denna fråga om invandringen. Så många som har åsikter men har få ställen att vända sig till för att få medhåll- Ta dig själv, du är nationalist. Det är inget fel. det är en go romantisk tanke om ett tryggt och stabilt land där man får vara stolt över att tillhöra just det landet. Skadar ingen. Men har du någonstans att ta vägen med dina åsikter där alla tänker lika? Nej, du måste blanda dig med de som är mer hard core och är den grupp som tillhör de epiteten jag nämde. Resten av storyn behöver jag inte förklara för jag vet att du har koll på läget.

      Det big problem är det vi ständigt återkommer till. Man har strypt debatten och vägrat ta vissa diskussioner vilket lett till att olika sorters människor har samlats under samma tak. Vilket slår väldigt fel mot majoriteten av dessa,

      Du är inne igen på att Annika Hamrud är någon form av vänsteraktivist som vill slå ner på alla oliktänkande. Såg att hon själv bekräftat att hon inte ens håller några föreläsningar.

      Du vet.. Jag skulle väldigt gärna vilja hålla egna föreläsningar om hur jag uppfattar vissa saker. Och skulle jag få göra det en dag så skulle min dröm vara att ha både AFA:iter och Nazister på åhörarbänken. Det är inte för att jag sympatiserar med någon av grupperna, men jag vill dels både lyssna på allas åsikter och förmedla min kunskap till alla. För alla behöver få faktabaserad information serverad lite då och då.

      Det som har gjort att jag både gillar Hamrud och respekterar henne är att hon är så saklig. Hon sticker gärna ut näsan och går emot tunga namn som ofta får uttala sig om ditten och datten. Hon tar i försvar när det är skäligt och hon förklarar hur vissa saker fungerar och varför. Hon är inget hot mot någon. Hon har en människosyn som är demokratisk och självklart när man har det så ska man attackeras. För man måste betänka en sak. Varför, om man inte känner sig träffad går man till attack? Varför låter man inte alla ha sina åsikter och tänkande? Jo, för att man inte kan detta med demokrati.

      Så är det.. Nu ska jag gå o dricka kaffe så jag vaknar och tar mig till jobbet 🙂

  6. Annika Hamrud
    26 september, 2011

    ”klarlagt är att hennes föreläsningar brukar innehålla ett icke förkastligt antal medlemmar i AFA.”

    vilka föreläsningar? håller inga sådana…

    Annika Hamrud

  7. Bertil
    26 september, 2011

    Ditt problem är alltså att era egna stormtrupper (AFA) inte vet vilken brevlåda de ska eldbomba, vilka glasrutor som tillhör PIs skribenter, vilka bilar som ska slås sönder? Ja det var ju tråkigt

    • Camilla
      27 september, 2011

      Sorry Bertil. men jag tror du svarar på något som bara finns i din egna tanke. AFA är något som inte ens finns i min värld. Tror alla läskunniga inser att det är en grupp jag alltid tagit förbaskat stort avstånd från. Löjligt att ens dra upp det.

      • Jeff S
        29 september, 2011

        Vad han menade var alltså ditt problem med att PI saknar ansvarig utgivare.
        Den person som offentligt ställer sig som ansvarig för PI:s publicerande skulle automatiskt göra sig till måltavla för den antidemokratiska vänstern.

        En kommentar angående att artiklarna kan vara ”någon fabricerad historia med ‘källor’ som bara finns i författarens egna fantasi”.

        Min uppfattning är att de allra flesta artiklar redovisar och hänvisar till källor.
        I de fall de inte skulle göra det så uppmanar jag dig att själv kolla upp saken.
        Ring domstolen exempelvis.
        Jag kan inte på rak arm påminna mig någon gång när PI har beslagits med att fara med osanning.

        Vad gäller hets mot folkgrupp eller förtal så är jag övertygad om att i vart fall hets mot folkgrupp inte förekommer i artiklarna, möjligtvis i kommentarerna nån gång.

        Sammanfattningsvis tycker jag din kritik är tom. Du reagerar på formalia runt publiceringen men bortser helt ifrån innehållet i artiklarna.
        Det vore betydligt intressantare att få del av dina åsikter om vad som publiceras och dina slutsatser därav.

        Slutligen vill jag säga att jag på intet sätt håller med om allt som skrivs på PI, men jag finner det uppfriskande att få läsa nyheter utan den sedvanliga vinklingen hos gammelmedia.

        • Camilla
          29 september, 2011

          Jag har inte påstått att PI fabricierar källor, jag skrev att med en ansv utgivare kan man känna sig tryggare att det inte sker. Gäller alltså allt och alla.

  8. Sten Skott
    2 oktober, 2011

    Tycker man att man är modig och står för sin åsikt när man bloggar stats- och mediasanktionerade åsikter inom den extremt korrekta mittfåran och att alla då borde följa samma modell har man tyvärr inte lämnat myssoffan i det trygga bostadsområdet på väldigt länge. Det ÄR skillnad på bemötandet mot en som skriver ”Stoppa islamiseringen” och en som tycker att det borde bli ”Fred på jorden”. Rapport på rapport visar att våldet mot t.ex. SD:are pågår enbart för att de är SD:are, detta kommenteras dock från officiellt håll med ”offerkoftor” och ni bloggare spelar villigt med. När brann det senast i din brevlåda, Camilla? När hittade du gatsten på vardagsrumsgolvet? Var det när du läste ”HÄR BOR EN NAZIST” sprayat på din husvägg?

    Jag skulle också skriva under eget namn om jag inte hade nåt speciellt att säga.

  9. Stig Hansson
    8 oktober, 2011

    För egen del ser jag PI mer som TT:s gamla roll att förmedla information och nyheter.
    Eftersom samhället blivit mer komplicerat och komplext ibland av skäl som av det stora
    flertalet är oönskade och därmed mer svåröverskådligt och gripbart ökar behovet av information och någon form av sammanhangsredovisning.Det som då sker i
    denna nya värld upplever jag förmedlas till folket genom ett PK-filter som förtiger vissa
    delar, förstorar och förminskar andra delar etc. naturligtvis av något syfte, här får den
    enskilde ha sin egen tolkning av skälet därtill,tvivelsutan har kriminaliteten i form av
    våld,mord,våldtäkter,stölder,utpressning etc. ökat i samhället på senare tid huruvida detta
    har ett samband med andra saker i samhället som också ökat under samma tidsperiod
    eller ej låter jag också var och en själv ta ställning till.Här kommer PI in i bilden, det mesta
    man redovisar är av karaktären oprovocerat våld mot politiska företrädare varför mycket
    kommer att handla om SD då de nästan uteslutande är måltavlor i sammanhanget, förutom
    ”Ursula” och kanske ytterligare någon enstaka annan individ, vi får väl se hur länge KD:s
    företrädare kommer att klara sig innan de går samma öde till mötes som judiska företrädare
    som får löpa gatlopp men detta är väl mer av religiösa skäl, varför KD borde ses som
    dubbel riskgrupp framöver i logikens namn. Nästa sak som ofta redovisas på PI är
    redovisning av domstolsdomar, vilka i sig är offentliga handlingar och fritt kan utkrävas av
    vem som än önskar och av vilket skäl det vara må.PI gör alltså det som var och en själv
    kan göra, redovisar ett faktiskt skeende av vad som skett inom rättvisans område det är väl det som framkommer härvid vad gäller ett stort antal av förrövarna som ¨återkopplar till PK:s
    redovisningsmetoder, det är förmodligen verklighetens utseende som är det större problemet än PI:s redovisning av densamma för PK:s företrädare och då gäller det på
    gammalt beprövat manér att STENA BUDBÄRAREN istället för att bekämpa anledningen
    till och uppkomsten av problemet, så kan det vara i moderna tider.

  10. Pingback: Politiskt inkorrekt och Sverigedemokraterna är en förolämpning!

  11. Pingback: PI agerar som ett trängt djur | Per Pettersson

Kommentera

Information

This entry was posted on 26 september, 2011 by in Okategoriserade.
